Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Modificatie aan motor

Re: Modificatie aan motor 29 feb 2012 12:07 #266988

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Heb je wel een warmtewisselaar, of heeft de motor een directe koeling, waarbij buitenwater door het blok loopt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Modificatie aan motor 29 feb 2012 12:26 #266996

  • ned1108
  • ned1108's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
Sorry, ontbrekende info. Het gaat hier om directe koeling. Niet ideaal, maar ombouw naar indirect gekoeld is erg kostbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Modificatie aan motor 29 feb 2012 12:35 #267000

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
In dat geval ga je met een thermostaat waarschijnlijk je doel niet bereiken. Die zou alleen een deel van het interne circuit afsluiten totdat het koelwater op temperatuur is, maar dat gebeurt nu juist niet bij een directe koeling...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Modificatie aan motor 29 feb 2012 12:50 #267003

Dat is niet juist.
Ook motoren met directe koeling hebben een thermostaat. Bijvoorbeeld de goeie ouwe MD5/6/7/11/17 van volvo Penta.
Die thermostaat zit dan echter in een speciale houder de altijd , ook als de thermostaat dicht staat , een deel van het koelwater doorlaat naar de uitlaat die anders niet zou worden gekoeld.
Overigens staat die thermostaat niet op 85 of 90 graden afgesteld maar op ca. 60 graden omdat anders de motor snel zou dichtkalken en snel zou corroderen met zeewater.
Veel warmer dan nu zal de motor met thermostaat dus niet orden , zeker niet op idiale temperatuur.
Pas wel op bij het inbouwen van een thermostaat dat je de geeigende houder inbouwt anders krigt je uitlaat bij koede motor geen koelwater meer.

Erg vreemd trouwens , een scheepsmotor zonder thermostaat.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Modificatie aan motor 29 feb 2012 12:55 #267006

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ned1108

In-line thermostaat kan je bij drinkwaard in Sliedrecht kopen

Ze zou de het koelsysteem kunnen ombouwen(verbouwen) maar ik heb bij dit merk motortje me twijfels of het een goed idee is je moet in ieder geval het goed aansluiten en dus met een bay-pass werken.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Modificatie aan motor 29 feb 2012 12:56 #267007

  • ned1108
  • ned1108's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
Klopt veel direct gekoelde motoren hebben een thermostaat. Bijvoorbeeld een Sole mini. Het is inderdaad vreemd dat deze motor het niet heeft. Ik heb alles al uitgezocht, maar het af fabriek al zo. Omdat het basis blok een Kubota blok is, wordt deze ook in kleine tractoren gebruikt. Deze motoren hebben dan wel een thermostaat omdat het een andere dsitributiehuis is.

Kortom ik wil iets modificeren om de temperatuur constatnt te houden terwijl origineel dit niet is gedaan. De vraag is dan ook of het verstandig is........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Modificatie aan motor 29 feb 2012 13:20 #267017

  • ned1108
  • ned1108's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
Ik bel Drinkwaard even. Kijken of die me verder kan helpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Modificatie aan motor 29 feb 2012 13:24 #267019

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Dat vraag ik me ook af

Ik heb het niet zo op de rode motortjes van Renault ze zijn gewoon slecht ge mariniseed

Ik zou er van af blijvenmaar goed dan ben ik ;)


Weet je toevallig wat nu de temratuur van de motor is?

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Modificatie aan motor 29 feb 2012 13:26 #267020

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
ned1108 schreef :
Ik bel Drinkwaard even. Kijken of die me verder kan helpen.

Die kunnen je vast een goede 3 weg thermostaat aanbieden maar weet duidelijk wat je wilt en ze zullen je een goed advies geven of je het moet doen en hoe

Volgende week staan die club op de Hiswa

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Modificatie aan motor 29 feb 2012 13:28 #267021

  • ned1108
  • ned1108's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
Ik heb ze net gesproken en slecht plan. Inline termostaat gaat niet werken omdat er een bypass moet zijn.

Ik denk dat het verstandig is niets te doen. Kan natuurlijk de invoer van water bij de afsluiter iets knijpen.

Wat de temperatuur precies is weet ik niet. Ik ga dit wel meten zodat ik een beter beeld heb.

Dedankt voor het meewerken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Modificatie aan motor 29 feb 2012 13:41 #267028

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Niet knijpen gaat niet goed komen motor en pomp kunnen niet goed water krijgen en kost het je een kop.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Modificatie aan motor 29 feb 2012 13:48 #267032

  • ned1108
  • ned1108's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
Dan handen af.

Motor heeft 25 jaar goed gelopen. Vorig jaar 100% revisie gehad dus die kan er weer tegenaan.

Scheelt ook weer werk, heb nog voldoende ander boot klussen.

Fer, p.s. mijn zwager met de Sole mini oliespuit problemen (toppic paar maanden geleden) is achter het probleem. Revisiebedrijf heeft de motor weer uit elkaar gehaald. Wanden zijn gegelazuurd, met als gevolg hoge carterdruk. De vraag is nu waardoor. Met minerale olie mag dit zeker niet gebeuren, wellicht de temperatuur van het koelwater....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Modificatie aan motor 29 feb 2012 13:56 #267034

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Verglazen kan ook komen door lang met te weinig belasting te draaien, heb ik begrepen. Misschien de gewoonte om verhoogd stationair stroom te draaien, met de keerkoppeling in vrij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Modificatie aan motor 29 feb 2012 14:05 #267037

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Dus toch carterdruk

Er zijn grofweg twee redenen dat dit kan zijn gebeurt

1 als je een cilinder heb gehoond moet je hem daarna weer beschadigen met een speciale tool (zie foto) om verglazing te voorkomen.





2 de motor is na revisie niet goed ingelopen,.
dit betekent meestal dat de motor niet hoog in toeren heeft gelopen terwijl dit juist wel moet om verglazing te voorkomen
ik zelf zet na een revisie de boot goed in de touwen en laat de motor lang op vol vermogen draaien en af en toe een wat lager toerental.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Modificatie aan motor 29 feb 2012 14:07 #267038

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Apae schreef :
Verglazen kan ook komen door lang met te weinig belasting te draaien, heb ik begrepen. Misschien de gewoonte om verhoogd stationair stroom te draaien, met de keerkoppeling in vrij?

Niet in zijn vrij maar de boot goed in de touwen hangen en het gas er op, het gaat om de belasting en in vrijloop word de motor nauwelijks belast

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Modificatie aan motor 29 feb 2012 14:14 #267041

  • ned1108
  • ned1108's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
Na de professionele revisie is hij van Aalsmeer naar Hoorn gevaren op de motor. De motor heeft zeker 7 uur belast gevaren op 2000 a 2200 toeren.

De motor wordt nu weer opgebouwd en ontdaan van de verglazing. Ik zal met hem overleggen dat hij hem goed op vermogen nogmaals gaat in laten lopen. Ben dan benieuwd of het probleem niet terug komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Modificatie aan motor 29 feb 2012 19:43 #267101

  • Swokey
  • Swokey's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
ned1108 schreef :
Na de professionele revisie is hij van Aalsmeer naar Hoorn gevaren op de motor. De motor heeft zeker 7 uur belast gevaren op 2000 a 2200 toeren.

De motor wordt nu weer opgebouwd en ontdaan van de verglazing. Ik zal met hem overleggen dat hij hem goed op vermogen nogmaals gaat in laten lopen. Ben dan benieuwd of het probleem niet terug komt.

Als we hem hebben ingebouwd zal ik voordat we hem weer gaan over varen naar Hoorn een tijd in de lijnen hangen en de motor goed belasten.

Hoop dat het spuiten daarna uitblijft, ben net van de olie geur af in de boot.

p.s. dit is de zwager. Voor de geintresseerde het ging om dit topic http://www.zeilersforum.nl/index.php/Forum/79-motoren/235470-motor-spuit-olie
Laatst bewerkt: 29 feb 2012 19:48 door Swokey.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Modificatie aan motor 01 mrt 2012 08:49 #267177

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Swokey

Als het bedrijf goed werk heeft geleverd en jij de motor gebruikt waar hij voor bedoelt is en dat is goed door varen mag verglazing niet op treden.

Ik ben benieuwd wat het bedrijf hierover hebt gezegd en wat ze adviseren om het te voorkomen, ik neem aan dat dit garantie werk is

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Modificatie aan motor 02 mrt 2012 09:51 #267415

  • Swokey
  • Swokey's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Fer het is inderdaad onder garantie werk gelost. Zo eerst even lunchen en dan ga ik hem ophalen.

De twee oorzaken die werden genoemt waren niet goed in varen, geen juiste olie gebruikt (had Castro 20W50 100% mineraal) of dat de motor niet goed genoeg op temperatuur komt.

Hij zou er volgens hem de juiste olie bij doen en zei dat ik een temperatuurmeter moet inbouwen om de temperatuur goed in de gaten te houden.

Me zwager al gevraagd of we een temperatuur meter kunnen inbouwen maar dat blijkt niet zo een twee drie gedaan te zijn. Heb jij hier nog tips voor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Modificatie aan motor 02 mrt 2012 10:01 #267420

Inbouwen is inderdaad niet zo makkelijk maar je kunt ook een goedkope ( of duurdere natuurlijk) infrarood themometer kopen.
Bij Conrad.nl is er al een voor €25 . Heb ik ook en die doet het verassend goed.Zoeken op "infrarood thermometer".

Ad
Laatst bewerkt: 02 mrt 2012 10:03 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Modificatie aan motor 02 mrt 2012 10:02 #267422

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ik heb even niet en handleiding van de motor bij de hand maar er zijn twee optie normaal gesproken.

1 je vervangt de sensor die alleen maar afgaat als het koelwater te warm is voor een die twee meetcontacten heeft een voor het lampje en een voor de meter die je wilt inbouwen.
2 je bouwt door middel van een T-stuk een aparte sensor in, hier voor moeten er wel leidingen aan de buitkant van de motor lopen en ik weet niet uit me hooft of dit ook wel het geval is.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Modificatie aan motor 02 mrt 2012 10:06 #267424

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
YELLOW BOAT schreef :
Inbouwen is inderdaad niet zo makkelijk maar je kunt ook een goedkope ( of duurdere natuurlijk) infrarood themometer kopen.

Is er al een voor €25 . Heb ik ook en die doet het verassend goed.
Ad

Een niet te dure infrarood meter is altijd handig om te hebben maar is geen goede vervanger voor een meter, hiermee meetje en niet voorduren en het is maar en momentopnamen bij een temperatuur meter kan je in de kuip bv voor langere tijd de motortemperatuur in de gaten houden

Vind het wel een goeie tip leuk om voor Vaderdag te vragen of zo :)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Modificatie aan motor 02 mrt 2012 10:09 #267426

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Swokey de olie die in de motor hoor is een SEA30.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Modificatie aan motor 02 mrt 2012 14:10 #267464

  • Swokey
  • Swokey's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Zojuist heb ik de motor opgehaald en er zit inderdaad SAE 30 olie nu bij.

Bij het ophalen vertelde hij mij dat ze nog een bevinding hadden gedaan. In totaal hoefde ze er maar 1,5 liter in te doen tot de max streep van het peilstok. Ze hadden ruim 3 liter uit de motor gehaald. Voordat de motor eruit ging had ik het oliepeil nog gemeten en was onder het maximum. Ook nu in de handleiding gekeken en daar staat circa 2 liter.

Mogelijk dat dit ook de oorzaak is. Dat het peilstok niet goed werkt omdat de motor (te?) scheef is ingebouwd.

Ga eens kijken of de huidige sensor vervangen kan gaan worden.

@Yellow boat, bedankt voor de tip. Mocht het inbouwen niet lukken voordat ik hem om ga varen dan ga ik hier zeker voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Modificatie aan motor 02 mrt 2012 17:03 #267480

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Dat peilstokverhaal is onlogisch. Even ervan uitgaand dat er aan de inbouw niets is veranderd, kan het onmogelijk zo zijn dat anderhalve liter olie een hoger niveau geeft dan drie liter.
Is de boot uit het water geweest voor deze klus, en heeft die daarbij niet in z'n normale stand gelegen ofzo?
Ik zou, nog voordat je de motor start, olie peilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl