Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: het nut van een dagtank

Re: het nut van een dagtank 16 dec 2011 09:44 #248834

Ik probeer het even kort te houden, in de hoop, dat men mijn expertise serieus neemt, aangezien ik al heel mijn leven op binnenschepen vaar.

-Brandstof-tank: SCHOONMAKEN! Voorkomen is beter dan genezen. Hou je de brandstoftank schoon, dan blijft de rest van het systeem ook schoon.

-Dagtank: Er is niets tegen op het plaatsen van een dagtank, maar in het geval van "Nautilus" niet noodzakelijk. Neemt extra ruimte in beslag, en het het maken en plaatsen kost ook geld.
Voor dat geld kun je beter een mangat in je brandstof-tank laten maken, veel nuttiger.

-Mangat: Een mangat aan de zijkant van de tank is veel voorkomend.
Als er een goede pakking word gebruikt is er geen centje pijn.
En een goede pakking hoeft niet duur te zijn!
Een mangat is, in het geval van Nautilus, een stuk nuttiger.

-Lekkende verstuivers: Ik heb nog nooit zo'n onzin gehoord!
Geen dagtank plaatsen, omdat de verstuivers wel eens konden gaan lekken? Wat een kolder, zeg.
Hierboven is al aangegeven, dat dit onzin is.
Zelfs al zou je de dagtank direct op de verstuiver aansluiten, dan zal er nog geen druppel uit komen. De openingsdruk licht vele malen hoger dan de dagtank aan valdruk kan "leveren".
Als je verstuivers kapot zijn (roken, slecht lopende motor, e.d.), plaats dan gewoon nieuwe!
Voor de mensen, die geloven dat het wel kan, loop je systeem nog eens na, want best kans dat je brandstofpomp verdwenen is.... Die moet immers de (hoge) druk leveren, om de verstuivers überhaupt te openen. De veren zullen dan ook uit de verstuivers verdwenen zijn...

Dus, mijn tip aan Nautilus: Laat een mangat in je tank maken, maak de tank schoon, en herzie het filtersysteem eens. Als er ruimte voor is, laat ook een waterzak aan je tank maken.
Zorg voor een goed filter, liefst met water-aftap.
Er zijn ook filters te krijgen tegen die bacterie, die kun je er ook bij tussen plaatsen.
Als alles schoon is, geef het systeem een "shock-behandeling"
Doe 2 x de normale hoeveelheid bacterie-doder bij een volle tank diesel. Zo word het hele systeem "gespoeld", tot aan de verstuivers aan toe.
Dan zul je een hele poos van die rommel af zijn. En trouw die bacterie-doder blijven gebruiken.

Gr. Ed
Laatst bewerkt: 16 dec 2011 09:46 door Eemspoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 16 dec 2011 11:23 #248854

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
Ik vond deze tip:

Met perslucht de inhoud van de tank in beroering brengen, en daarna snel afzuigen/ leeg laten lopen. Dan zie je gelijk in de emulsie de mate van vervuiling.
Tank weer deels vullen met dubbel biocide en diesel en weer met perslucht de boel flink roeren en af laten zuigen / leeglopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 16 dec 2011 17:27 #248903

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Mbt het lekken van verstuivers wilde ik nog even een mooie link naar een bron geven. Echter zie ik nu dat het hele forum van watersport.nl offline is gehaald door Sanoma. Helaas, daar gaven een paar diesel experts hun visie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 16 dec 2011 17:40 #248904

  • fdr
  • fdr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
wellicht is lekkende verstuivers met een boventank nog niet het grootste risico. Maar de opvoerpomp 24/7 onder druk zetten KAN doorsijpelen van diesel naar het carter tot gevolg hebben..Dus dan wel een afsluitkraantje onder de boventank..grtn fdr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 16 dec 2011 19:03 #248932

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Als je een dagtank hebt van 500 liter en die zit ook nog eens 5 meter boven de motor ligt het even anders denk ik.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 16 dec 2011 19:17 #248933

Proost schreef :
Als je een dagtank hebt van 500 liter en die zit ook nog eens 5 meter boven de motor ligt het even anders denk ik.

Buiten dat, hoe zou het je AVS beïnvloeden. :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 16 dec 2011 19:21 #248934

Philip schreef :
Mbt het lekken van verstuivers wilde ik nog even een mooie link naar een bron geven. Echter zie ik nu dat het hele forum van watersport.nl offline is gehaald door Sanoma. Helaas, daar gaven een paar diesel experts hun visie.

Ik had het topic ook gelezen. Google heeft het nog in z'n cache geheugen:

Link

en link
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 16 dec 2011 20:56 #248947

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Apae schreef :
Fer, hoe zitdat dan bij motoren waar de normale tank al hoogliggend is (moet zijn)? Mijn enige brandstoftank ligt ook boven de motor: met ontluchten erg makkelijk, en ik heb nog nooit problemen met te dunne smeerolie gehad dus die verstuiverlekkage zal wel meevallen. Motor is overigens een mercede OM621, weet niet of die pomp in principe zelfaanzuigend is.

Het probleem van lekkage komt door slijtage en kan een probleem geven bij een tank die hoger is geplaatst dan de verstuiver en brandstof pomp maar ik schrijf KAN en het hoeft niet.
Ik ben gewoon geen voorstander om bestaande brandstofsystemen systemen te veranderen omdat dit meestal vroeg of laad problemen geeft. Je ziet dit soort probleem vooral bij ouder motor met veel draaiuren en dan ook nog eens met een carter gesmeerde brandstofpomp zoal jij heb op je motor.

Nu is de topic starten niet in staat of te lui om het goed aan te pakken en dat is dus de tank schoonmaken door middel van uitzuigen en spoelen of helemaal uit te bouwen en een aftap punt te maken in het laagste gedeelte van de tank.
Oja dat de tank in een lastig hoek je zit in voor mij geen reden om het niet goed aan te pakken, ik moet dagelijks de ellende van een ander oplossen en dat betekent dat ik zeer lening ben en blijft.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 16 dec 2011 21:05 #248952

Philip schreef :
Mbt het lekken van verstuivers wilde ik nog even een mooie link naar een bron geven. Echter zie ik nu dat het hele forum van watersport.nl offline is gehaald door Sanoma. Helaas, daar gaven een paar diesel experts hun visie.

Heb een heel klein stukje gelezen van de (later bij geplaatste) linkjes.
Als er brandstof in het carter terecht komt, heb je een probleem, das duidelijk. Dit heeft echter niets met de dagtank te maken, maar met de techniek zelf. Een lekkende opvoerpomp dient gerepareerd of vervangen te worden. Simpele zaak. Een dagtank helpt je dus eigenlijk een eventueel probleem met de motor aan het licht te brengen.
Afijn, zoals ik al zei, in Nautilus zijn geval is het niet nodig een dagtank te plaatsen.
Gewoon goed schoonmaken. Al was het maar op de niet erg efficiënte "blazen en zuigen"-methode.

Gr. Ed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 16 dec 2011 21:16 #248958

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
YELLOW BOAT schreef :
Fer schreef :
Ga aub niet experimenteren met een dagtank daar krijg je alleen maar problemen mee, hou je brandstofsysteem simpel is mijn advies.

Er zijn vele redenen om het niet te doen en een daar van is dat er bij oude motoren brandstof in de cilinder zal lekken als de verstuiver niet okselfris meer zijn daarnaast creëer je een complex systeem waar meer mis mee kan gaan zoal luchtlek, rondpomp defect enz enz

Mvg Fer

Ik wil jouw expertise niet in twijfel trekken( :unsure: ) maar als je
verstuiver(s) zodanig lekken dat ze al doorlaten onder invloed van het niveau van een hoger geplaatste dagtank (hooguit 0,1-0,2 bar ), merk je dat dan niet aan overmatig roken als de motor loopt? Dan wordt het hoog tijd om de verstuivers na te laten lijken en eventueel te vevangen.
Enne , is het niet ook altjd verstandig de brandstofkraan te sluiten als de motor langere tijd stilstaat of als je van boord gaat? :huh:
Ad



Ad je heb op zich gelijk dat de val druk te laag is om zomaar een lekkage te hebben maar diesel kruipt waar het kan kruipen het is een raar goedje. Het is niet zo dat de valdruk een verstuiver kan openen want de druk om een verstuiver te openen is meer dan 160 bar

De meeste lekkage die ik tegen kom is bij versleten brandstofpompen die carter gesmeerd zijn en dus een verdunde carterolie heb door dat de eigenaar niet de dagtank afsluit na gebruik van de motor.

De diesel lekt bij versleten brandstofpompen langs de plunjers en zal dan in het carter komen van de motor, maar dit hangt ook wel weer af van wat voor motor je hebt.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 16 dec 2011 21:44 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 16 dec 2011 21:17 #248959

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
@ eemspoort:
Volledig met je eens dat het daadwerkelijke probleem elders ligt. Maar er zwerven in de watersport wereld wel eens wat oudere motoren rond die niet met de allerbeste zorg worden onderhouden. Op zich niet heel erg, een dieseltje blijft wel lopen. Maar met een hoog geplaatste (dag)tank en een iets lekkende verstuiver / membraam in opvoerpomp of een zwetende pakking hier of daar wreekt zich dat probleempje wel meteen een stuk erger. Aan ieder natuurlijk zelf of je dat als een risico ziet, ik denk dat het bij mezelf nog wel meevalt.

Overigens geldt dat wel voor meer motordingen. Zaken die prima werken zolang de motor nog jong is maar problematisch kunnen worden naarmate andere delen van de motor slijten of weinig onderhoud zien.
Laatst bewerkt: 16 dec 2011 21:17 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 16 dec 2011 21:21 #248962

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Je verwoord het goed Philip

Goed onderhoud is het sleutelwoord maar dat is vaak niet het geval, vooral bepaalde Perkins en Ford motoren hebben deze problemen

De diesel lekt bij versleten brandstofpompen langs de plunjers en zal dan in het carter komen van de motor, maar dit hangt ook wel weer af van wat voor motor je hebt.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 16 dec 2011 21:45 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 16 dec 2011 21:49 #248965

  • Nautilus
  • Nautilus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 131
Ik ben blij met alle reacties op mijn vraag. Toch doen sommige antwoorden mij aan binnenschepen of andere beroepsvaarders denken. Ik heb maar een simpele 36-voeter met een 39PK Yanmar.

Als ik aan een dagtank denk, dan zie ik een tankje voor me van 20 liter dat ik volpomp met een eenvoudige handpomp en dat ik boven de motor kan monteren. Eventueel een filtertje ertussen en een paar kraantjes om de dagtank af te sluiten.

Er zouden ook speciale voorfilters bestaan of brandstoffilters/waterafscheiders die dubbel uitgevoerd worden. Ik lees ook wel eens iets over een noodvoorziening om bij problemen diesel uit een jerrycan te zuigen.

Graag advies,

Herman
Zin in zeezeilen? Welkom bij PZV Zeezeilvereniging, voor schippers en opstappers. www.pzv-zeezeilen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 16 dec 2011 21:52 #248967

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Met de hand volpompen!!!!!!!! :sick:

En wat als je even vergeet om bij lange motoren in woest water of zo iets de tank bij te vullen?

Dit gaat het niet worden maak het goed of doe het niet
Laatst bewerkt: 16 dec 2011 21:53 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 16 dec 2011 21:58 #248969

  • Nautilus
  • Nautilus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 131
Fer,

Met 20 liter motor ik meer dan 7 uren. Met 30 liter een halve dag. Als het dan toch zo woest is ben ik al lang een haven ingelopen, denk ik.

Zou er dan een automatische opvoerpomp tussen de hoofdtank en de dagtank moeten zitten?

Groet,

Herman
Zin in zeezeilen? Welkom bij PZV Zeezeilvereniging, voor schippers en opstappers. www.pzv-zeezeilen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 16 dec 2011 22:00 #248970

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Waterafscheider zijn er in verschillende maten en prijsklassen
Het merk CAC of Delphi zijn goedkope filters die het redelijk doen
En dan heb je nog Racor filter dit is het neusje van de zalm maar belachelijk duur en zeker al je ze dubbel wilt uivoeren.




Dit filter kan je met wat leiding werk voor zeg 100 euro dubbbel uitvoeren

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 16 dec 2011 22:03 #248972

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Nautilus schreef :
Fer,

Met 20 liter motor ik meer dan 7 uren. Met 30 liter een halve dag. Als het dan toch zo woest is ben ik al lang een haven ingelopen, denk ik.

Zou er dan een automatische opvoerpomp tussen de hoofdtank en de dagtank moeten zitten?

Groet,

Herman

Ja dat lijkt me wel beter en uiteraard een terugloop leiding ander loopt je tankje over.

Maar om eerlijk te zijn zou ik investeren in een goede dieseltank die een mangat heeft en een aftappunt onder in de tank heeft zodat je water en vuil 1 a 2 keer per jaar kan aftappen dan ben je echt spekkoper.


Ik vraag me af of je in stress situaties niet vergeet om je tank bij te vullen of nog erger het is weer veel te gezellig aanboord :laugh: en je vergeet de tank vol te pompen en de boel stopt er mee, en dan mag je snel de boel ontluchten om de motor weer op gang te helpen

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 16 dec 2011 22:09 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 16 dec 2011 22:08 #248976

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Op mijn boot zat het zoals jij het schetst: grote tank, handpomp dat via een groffilter de 20 liter dagtank vult die boven de motor zat.

Het idee er achter was dat je dan altijd een redelijk schone hoeveelheid brandstof voor de motor hebt. Maar dat betekend wel dat je er aan moet denken met mogelijke fouten. Zeker met lastige tochten waarbij je moe bent en andere dingen aan je hoofd hebt. Op dit forum zijn al twee blunders te lezen van mensen die met een gewone tank in een gewone situatie al zonder diesel kwamen te zitten. De een met een niet al te prettige situatie op het IJ, de andere moest een reddingsmaatschappij laten aanrukken... Raakt je dagtankje leeg, moet je eerst weer je motor en filters ontluchten voordat de boel weer up and running is.

Een systeem met een electrische pomp heb ik ook overwogen. Alleen kom je dan met een redelijk ingewikkeld systeem (dure zelfaanzuigende pomp, overloopleidingen, onluchtigen etc) met een extra kwestbaar punt. Als de extra pomp of zo het begeeft valt een x uur later je motor uit als het niet in de gaten hebt. Extra dingen inbouwen waarvan je bedrijfszekerheid afhangt halveert je bedrijfszekerheid!

Al met al lijkt me een mangat en een goed, eventueel dubbel uitgevoerd filter de betere en bedrijfszekere oplossing. Dus heb ik die gekozen en gebruik ik de oude dagtank wel voor de kachel of als reserve tank (met eigen filter). Als je een verre reis maakt of op een andere manier twijfelachtige brandstof tankt, is het misschien wel een mogelijkheid.

edit: eigenlijk wat fer dus zegt maar hij typt sneller :P
Laatst bewerkt: 16 dec 2011 22:15 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 17 dec 2011 05:50 #248998

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
@Fer: ik heb nu dus een OM621 met boven de motor liggende brandstoftank. Niveauverschil ongeveer een halve meter. Er zit een afsluiter tussen, die gooi ik normaal na het varen dicht, dus zal het lekken wel enigszins meevallen. Maar uit je antwoord begrijp ik dat dat wel mogelijk is via de brandstofpomp.
Kan ik met deze motor eenvoudig overschakelen op een tank onder het niveau van de motor, of moet ik dan extra opvoerpompen introduceren? Niveauverschil zou opnieuw ongeveer een halve meter worden, maar dan dus de andere kant op...waarmee ik een grotere tank kan monteren op een gunstiger plek voor het gewicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 17 dec 2011 07:16 #249002

Heren specialisten,

Onderstaand plaatje is de geplande installatie op mijn boot. Dit is vrijwel identiek aan de installatie op mijn vorige boot, welke uitstekend heeft gefunctioneerd (en was uitgerust met een dubbel filter systeem) de tanks zitten dus boven de motor en zijn enigszins afwaterend. CE gekeurd dankzij de afsluiter in de uitstroom opening aan de onderzijde van de tank. Dit is dus een zelfreinigend systeem mits je af en toe wat vuiligheid aftapt uit het onderste centrale tankje (is maar een paar liter groot)

Kritische noten a.u.b.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 17 dec 2011 09:55 door Noballast. Reden: Aanvulling zelfreinigend
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 17 dec 2011 07:56 #249004

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Nautilus schreef :
Fer,

Met 20 liter motor ik meer dan 7 uren. Met 30 liter een halve dag. Als het dan toch zo woest is ben ik al lang een haven ingelopen, denk ik.

Zou er dan een automatische opvoerpomp tussen de hoofdtank en de dagtank moeten zitten?

Groet,

Herman
Dat is dan een halvedag tank ! :whistle:
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 17 dec 2011 09:41 #249033

  • Gos
  • Gos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 213
ik zou in iedere tank toch een inspectie deksel monteren,en eventueel een vuilvanger aan de onderzijde.

gr gos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 17 dec 2011 09:47 #249036

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Even meedenken.... je hebt een toevoeraansluiting op de tank met afsluiter en een retour. Wanneer je hier tussen een klein tankje (hoogte van grote tank) maakt wat iets onder de grote tank uitkomt met aan de bovenkant een deksel en daar je toevoerleiding en retour op aan sluit iets boven de aansluiting van de grote tank ben je klaar. Heb je in principe al een vuilkamertje. Wet comm.vaten zorgt wel dat kleine tankje gevuld blijft op niveau grote tank.

Het is natuurlijk veel eenvoudiger om zo'n kant en klaar filter als Fer voorstelt er tussen te hangen.

Kosten zijn laag en zelf te maken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 17 dec 2011 19:07 #249133

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Koop een boot en werk je dood :)

Als je een vervuiling in je tank hebt moet je die aanpakken en niet een extra tank boven de motor plaatsen dit lost namelijk niets op allen dat die ook vervuild zal raken met bacteriën.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 17 dec 2011 19:15 #249134

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Er kan alleen maar brandstoflekken als de kraan openblijft en de pomp in grote maten is versleten. We moeten niet doorschiet want het probleem van lekken naar het carter is niet vaak voorkomend en zolang alles goed werkt zal ik het laten voor wat het is.

Hoe je nu met je systeem omgaat is goed en zal ook lekker zo blijven varen, en ja je moet inderdaad een opvoerpomp plaatsen als je tank onder de hogedrukpomp komt.

Maar heb jij dan geen opvoerpomp op de hogedrukpomp zitten? Je kan ook even een foto plaatsen van je pomp en regulateur of naar mij mailen maak mij niets uit

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl