Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: 2 blads vs 3 blads

Re: 2 blads vs 3 blads 24 okt 2011 09:18 #234266

Dat zal één inch minder diameter zijn bij dezelfde spoed.
Mogelijk zit de schroef inderdaad nu te dicht bij de romp.
Maar wie zegt dat je nu de juiste schroef hebt?
Probeer dit programma maar eens om dat te checken www.vicprop.com/displacement_size.php
Dan krijg je haarfijn antwoord op je vragen.
Ad
Laatst bewerkt: 24 okt 2011 09:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 blads vs 3 blads 24 okt 2011 09:23 #234272

Hoi Ad,

Bedankt voor je snelle reactie.
De vaareigenschappen op de huidige schroef zijn prima te noemen, maar het zou wat minder mogen dreunen.


George
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 blads vs 3 blads 24 okt 2011 09:29 #234277

@koentje de vaareigenschappen kunnen prima zijn met de verkeerde schroef..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 blads vs 3 blads 24 okt 2011 10:14 #234304

waverider82 schreef :
@koentje de vaareigenschappen kunnen prima zijn met de verkeerde schroef..

Precies , en als ik zo eens naar de gegevens van je Contest kijk begrijp ik niet goed waarom die schroef een spoed van 15 inch heeft. Dat zou betekenen dat je een zeer langzaam lopende motor hebt en/of een erg hoge overbrenging in dekeerkoppeling.Maar zelfs dan kan ik niet op een 15*15 inch komen. Of inderdaad nu ook al een verkeerde schroef!
Welke motorheb je met welke verhouding in de keerkoppeling of welke saildrive?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 blads vs 3 blads 24 okt 2011 10:37 #234314

Ik heb een Volvo Penta MD11c (25pk) met zover ik weet de orginele keerkoppeling. De overbrenging weet ik er niet van.

George
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 blads vs 3 blads 24 okt 2011 11:11 #234323

koentje63 schreef :
Ik heb een Volvo Penta MD11c (25pk) met zover ik weet de orginele keerkoppeling. De overbrenging weet ik er niet van.

George

Mmm vreemd , dan zou bij de veel voorkomende kk met een verhouding van 1,9 een tweebladschroef van ongeveer 15 of 16*10 inch normaal zijn .
En je kunt wel een grotere spoed berekenen met een hogere overbrengingverhouding maar dan moet de diameter nog goter worden.
Ergens lijkt er dus iets niet te kloppen.
Welk toerental haalt je motor maximaal en bij welke echte snelheid (op de gps)?
Maar als je boot op de kant staat kun je ook heel simpel de overbrengverhouding bepalen door je motor één toer met de hand te draaien en daarbij te meten hoeveel graden de schroef draait.
Daarna weten we het precies.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 blads vs 3 blads 24 okt 2011 11:16 #234326

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Je weet zeker dat het 'waterdreunen' zijn, en niet bv. een rotte motorsteun?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 blads vs 3 blads 24 okt 2011 12:17 #234354

Web,

Zeker weten doen we natuurlijk niets. Ik ken het schip al vanaf 1999 (van mijn vader). Sinds dit jaar door omstandigheden in mijn bezit gekomen. Ik ken het "dreunen" al vanaf het begin. Niet zo lang geleden zijn de motor steunen vervangen. Nu ik er dus zelf mee vaar begint het mij te storen en vraag ik me af wat er aan gedaan kan worden/wat er aan de hand is..

gr.
George
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 blads vs 3 blads 24 okt 2011 12:33 #234365

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
YELLOW BOAT schreef :
Dat zal één inch minder diameter zijn bij dezelfde spoed.
Mogelijk zit de schroef inderdaad nu te dicht bij de romp.
Maar wie zegt dat je nu de juiste schroef hebt?
Probeer dit programma maar eens om dat te checken www.vicprop.com/displacement_size.php
Dan krijg je haarfijn antwoord op je vragen.
Ad

Logisch is anders, verkleinen van de schroef diameter is het meest ongewenst, de diameter willen we altijd zo groot mogelijk, deze wordt bepaald door de beschikbare ruimte.
De al 'vierkante schroef'wordt door de diameter te verkleinen nog vierkanter, een kleinere diameter dan de spoed is zeer ongewenst.

Voor het bepalen van de schroef dienen de volgende gegevens beschikbaar te zijn:
max toerental motor
motor vermogen
aantal cilinders om eenparigheid te voorkomen
reductie koppeling
max beschikbare ruimte voor schroef diameter
lengte waterlijn voor bepalen rompsnelheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 blads vs 3 blads 24 okt 2011 12:56 #234386

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Afstand tot de huid van de schroeftip is een beetje afhankelijk van de schroeftipvorm maar zou tussen de 10% en 15% moeten liggen. Een rechte schroeftip zal meer water tegen de huid gooien waardoor meer dreun te horen is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 blads vs 3 blads 24 okt 2011 13:22 #234398

Dan is er ook nog de storingsfactor van motor, reductie en schroef.
Als je een twee cilinder motor met 1 op 1.9 reductie op een tweebladschroef zet, dan versterken de drukgolven van de motor en de schroef elkaar.

Bij een reductie van 1 op 1.9 heb je bij iedere 10e schroef rotatie een gelijke druk stoot van een blad tip en een verbranding. Bij 1500 rpm van schroef betekend dit dat je 10 keer per seconde een samen spel krijgt. Als deze frequentie van 10Hz nu ongeveer gelijk aan de eigen frequentie van het vlak van je boot dan begint het vlak als het ware te resoneren.

Dit kun je goed horen tijdens het varen, als je het vlak hoort/voelt resoneren dan zou dit best wel eens de oorzaak kunnen zijn.
Oplossing kan dan zitten in een drie blads schroef, maar je zou ook de eigen frequentie van het vlak kunnen veranderen door lichtelijk diagonaal een extra spantje in te lamineren tussen de bestaande spanten, maar zorg er voor dat je het vlak a-symmetrisch verdeeld anders helpt het nauwelijks. Dus niet precies tussen twee spanten in en ook niet precies evenwijdig aan de spanten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 blads vs 3 blads 24 okt 2011 14:56 #234422

Helemaal juist alleen weten we op dit moment de reductie van de KK niet. Die 1,9 heb ik van een Yanmar site gehaald maar er werden ook andere toegepast.
Bovendien zou er ook een keer een andere op gekomen kunnen zijn dus maar even wachten tot we dit zeker weten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 blads vs 3 blads 24 okt 2011 15:33 #234430

Hoi Ad,

Ik ben er inmiddels achter dat de kk 1,91/1 is

Gr.
George
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 blads vs 3 blads 24 okt 2011 16:14 #234440

Oja, vaar je geregeld zulke lange stukken op de motor dat het echt hinderlijk is? Ik vaar meestal max 5 minuten op de motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 blads vs 3 blads 25 okt 2011 06:32 #234583

koentje63 schreef :
Hoi Ad,

Ik ben er inmiddels achter dat de kk 1,91/1 is

Gr.
George

Aha,
Nou als je nu de gegevens invoert in Vicprop zie je dat een tweeblads zelfs 16,5*10 inch zou moeten zijn ( de MD11C heeft trouwes bij 2500rpm 23pk en geen 25).
Maar ja jij hebt een 15*15. Toch komt dit er aardig in de buurt want als je onderaan het outputscherm van vicprop kijkt zie je dat je voor een kleinere diameter de spoed moet verhogen met 1,5-2* d verkleining van de diameter.
Dat zou dus voor een 15" schroef een spoed van 11,5-13 inch betekenen en dat komt aardig in de buurt. Je zou daarmee dan ook de rompsnelheid van 6,75 bijna moeten bereiken.
Maar er blijft hetprobleem van die resonantie. daarvoor zou je een 3 blads schroef moeten en die moet dan wel zo groot mogelijk zijn. meet dus eens op wat de precieze afstand is van het hart van de schroefas en de bodem van de boot . Als die 15" nog voldoende afstand heeft ( minimaal zo'n 5 cm dus) kun je een drieblads 15*11 of 15*12 inch nemen.
Ik zou dan de laatste nemen.
Is die 15 inch te groot dan wordt het anders want dan moet je weer diameter opofferen voor spoed. dan wordt het bijvoorbeeld 14*13 of 14*14.Kot wel efficientie en dus snelheid.
Ik heb ook even een ander , veel ingewikkelder programma gebruikt en die geeft als alternatief een 3 blads 14*15" wat dus weer aardig klopt met vicprop.
Omdat dat ingewikkelde programma wat beter is zou ik dus een 3 blads 14*15 of( als dat kan) een 15*12
Het is beter zo weinig mogelijk diameter op te offeren voor spoed omdat dat de efficientie van de schroef verminderd.
Eigenlijk zou je nl. een 16*10 inch moeten hebben voor de beste efficientie.
Ad
Laatst bewerkt: 25 okt 2011 06:34 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 blads vs 3 blads 25 okt 2011 06:49 #234589

Ad,

Ik ben je ongelooflijk erkentelijk voor je heldere uitleg en aangeboden opties.
Ik ga hiermee aan de slag. Zo uit het hoofd is er ruimte genoeg tussen romp en schroefas.

Mijn dank.

Mvrgr.
George
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 blads vs 3 blads 25 okt 2011 06:51 #234590

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Je kunt ook een 15" 2 blads met ronde schroeftip proberen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 blads vs 3 blads 25 okt 2011 07:18 #234604

Wel een mogelijkheid maar dan ga je voorbij aan resonantie als mogelijke oorzaak zoals Erik terscht aanhaalde. Als blijkt dat de schroef ver genoeg van de bodem af zit za dat wel de oorzaak zijn. En dan is een 3 blads inderdaad de remedie.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 blads vs 3 blads 25 okt 2011 08:55 #234650

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Als we de pk's van de motor bekijken zonder daar verstand van te hebben(?) zal het wel een 3 cilinder zijn en is resonantie bij gebruik van een 2 blads ineens een minder in het oog vallend iets. Een 2blads met een 2 cilinder, 3blads met een 3 cilinder, dat zijn eigenlijk de resonantie gevallen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 blads vs 3 blads 25 okt 2011 08:58 #234654

De MD11c is een 2 cylinder. Vandaar dat ik mij orienteer op een 3 blads schroef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 blads vs 3 blads 25 okt 2011 09:10 #234661

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
OK, duidelijk.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 blads vs 3 blads 25 okt 2011 09:15 #234664

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
halo mensen,ik zie hier een heleboel reactie op de bovenstaande
vraag .
mischien denk ik er wel makkelijk over,maar zou het niet kunnen
komen door dat er on ballance is ergens in het geheel.
mogelijk in de schroef waar het dreunen door wordt veroorzaakt.
vgr tonsr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 blads vs 3 blads 25 okt 2011 09:25 #234667

Dat zou ook een mogelijkheid zijn, maar de bladen zijn onbeschadigd.
Ik zal de schoef eens mooi oppoetsen en glad maken. (doe ik wel in het voorjaar anders wordt ie er af gejat z'n mooi glimmend koperkleurig geval) :-)
Laatst bewerkt: 25 okt 2011 09:25 door koentje63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 blads vs 3 blads 25 okt 2011 10:16 #234688

tonsr schreef :
halo mensen,ik zie hier een heleboel reactie op de bovenstaande
vraag .
mischien denk ik er wel makkelijk over,maar zou het niet kunnen
komen door dat er on ballance is ergens in het geheel.
mogelijk in de schroef waar het dreunen door wordt veroorzaakt.
vgr tonsr

Een beschadiging aan een schroefblad hoor je meestal wel. Dat geeft een heel irrierend zingend geluid , net zoiets als cavitatie.
Onbalans kan wel maar dan ben je meestal een compleet blad van een klapschroef kwijt ( gebeurt ook nog weleens).
Heb dat een keer gehad na een onbedoelde aanraking met een rots in Noorwegen.
Bij mij kon dat want ik had (en heb) toen een kimkieler waarvan de kielen maar 10 cm dieper dan de schroefbladen staken.
Kwestie van toeval dus.
Gelukkig is het verschil bij mijn huidige kimieler een stuk groter.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 blads vs 3 blads 25 okt 2011 11:35 #234715

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Een zingende schroef is meestal op te lossen door kleine kerfjes op de uiteinde van de bladen aan te brengen.
Zelf al eens gehad, zingende schroef op lage toerentallen. Kleine kerfjes met beitel en hamer in de tips van de bladen geslagen, en het zingen was weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl