Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: uilaatbocht volvo md7b

uilaatbocht volvo md7b 25 okt 2017 15:05 #885005

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
BenGerrits,
Als zich geen liefhebbers melden voor het maken van een bochtstukje wil ik er wel eens naar kijken. Het enige wat daarvoor nodig is, is dat U het oude bochtstuk opstuurt of brengt. Dan kan ik daaruit de plaats van flenzen en aansluitingen afleiden en een geheel RVS bochtstukje in elkaar lassen.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

uilaatbocht volvo md7b 26 okt 2017 08:37 #885217

Zoals ik al eens eerder geschreven heb is rvs , althans de normale A4 typen, niet geshikt bij de daar heersende temperaturen in combinatie met zeewater. Als het al rvs mioet zijn zou dat minimaal duplex moeten zijn .
Goed , ik weet ook wel dat er gebruikers zijn die er heel tevreden mee zijn maar die hebben dan de mazzel dat er genoeg koelwater wordt ingespoten zodat de temperatuur laag genoeg is. 35-40 graden is eigenlijk de absolute grens.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

uilaatbocht volvo md7b 26 okt 2017 08:59 #885232

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
Deze conclusie is juist. Ik heb op mijn MD7A een zogenaamde riser met daarna de koelwaterinjectie.

De bochten en de pijp zijn van rvs 316. Na verloop van tijd komen er minuscule gaatjes in het rvs materiaal.

Heb inmiddels de derde set riser er al opzitten. Gebruik is hoofdzakelijk op zeewater.

Mogelijk dat de thans gebruikte GTL diesel een gunstige invloed heeft op de levensduur door het ontbreken van zwavel.

Het originele gietijzeren uitlaat systeem heeft overigens ook een beperkte levensduur.
Laatst bewerkt: 26 okt 2017 09:00 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

uilaatbocht volvo md7b 26 okt 2017 09:23 #885242

brambo schreef :

Mogelijk dat de thans gebruikte GTL diesel een gunstige invloed heeft op de levensduur door het ontbreken van zwavel.

Het originele gietijzeren uitlaat systeem heeft overigens ook een beperkte levensduur.

Dat eerste is zeker niet zo.
De oorzaak van die (put)corrosie ligt in de Chlorideionen in zeewater niet in zwavelionen. Overigens bevat de moderne diesel sowieso vrijwel geen zwavel meer .( www.alurvs.nl/roestvast-staal/...taal-in-water_10160/ ) .
Tot een temperatuur van ca. 50-60 graden kun je probleemloos wel duplex rvs gebruiken ( materiaal nr. 1.4462 ) Is wel lastiger te krijgen en moeilijker te lassen maar ook sterker dan rvs 316 (A4).
Boven die temperatuur kom je aan nogal exotische materialen.
Gietijzer is wat dat betreft een goede keuze omdat dat egaal corrodeert wat veel langzamer gaat dan putcorrosie of spanningscheurcorrosie.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.110 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl