brambo schreef :
Mogelijk dat de thans gebruikte GTL diesel een gunstige invloed heeft op de levensduur door het ontbreken van zwavel.
Het originele gietijzeren uitlaat systeem heeft overigens ook een beperkte levensduur.
Dat eerste is zeker niet zo.
De oorzaak van die (put)corrosie ligt in de Chlorideionen in zeewater niet in zwavelionen. Overigens bevat de moderne diesel sowieso vrijwel geen zwavel meer .(
www.alurvs.nl/roestvast-staal/...taal-in-water_10160/ ) .
Tot een temperatuur van ca. 50-60 graden kun je probleemloos wel duplex rvs gebruiken ( materiaal nr. 1.4462 ) Is wel lastiger te krijgen en moeilijker te lassen maar ook sterker dan rvs 316 (A4).
Boven die temperatuur kom je aan nogal exotische materialen.
Gietijzer is wat dat betreft een goede keuze omdat dat egaal corrodeert wat veel langzamer gaat dan putcorrosie of spanningscheurcorrosie.
Ad