Tot slot hoe het afgelopen is met de RC8D van de "Jannetje Zeezicht":
Ik heb gekozen voor Nieuw: de Yanmar 2YM15. Gekocht bij Marionier in de Lemmer. Bij de motorsteunen aan de koppelingskant had ik geen keus. Daar moest ik minstens 8 tot 10 cm zakken, maar dat kon niet. We zijn begonnen met de trildempers om te ruilen voor kleinere bij Marionier: geen enkel probleem. De fundering kon daar niet zakken maar wel konden we de motor steunen verwisselen: van stuurboord naar bakboord en andersom. Toen bleek ik genoeg ruimte te hebben om te stellen. Dus bij de koppeling waren we er uit: ik hou nog een paar cm. over om te kunnen stellen.
Aan de voorkant heb ik de fundering laten zakken; daar kon ik niet goochelen met het omdraaien van de steunen, omdat daar de dynamo (bakboord) en de brandstofpomp (stuurboord) zit, maar zakken kon wel. Daarna moesten we alleen nog de zaak weer op bouwen en er zorg voor dragen dat alles weer stevig werd en de zaak weer houvast kreeg en er weer verband kwam in de verbindingen. In ieder geval past de motor PRECIES !!! Bij het lieverdje heb ik slechts enkele mm. over, maar er loopt niets aan. De voor/achteruit as loopt net vrij en in zijn achteruit hou ik nog enkele mm. over naar beneden toe.
Mijn broer Willem heeft de oude Flexibele koppeling laten bewerken. Hij heeft simpel met een electronische schuifmaat de maat van de flens aan de koppeling gemeten en toen de Flexibele koppeling laten bijvrezen. Het opstaande randje verwijderd en 4 mm diep de maat van de flens weg laten vrezen. Hij past exact om de flens! Het is moeilijk om het juiste midden te vinden omdat de Flexibele koppeling Flexibel is. Hij heeft daarna een schijf, iets groter dan de koppelingsflens, genomen en daar de maat van de flens in laten vrezen. Vervolgens een buis van een 20 cm. die precies om de as past, eraan laten lassen. Met dit hulpstuk heeft hij de motor recht voor zijn werk gezet en de gaten afgetekend voor de trildempers. Daarna de motor verwijderd en de gaten geboord en draad getapt. Daarna hebben we moeren onder de fundering vastgelast, en tenslotte fundering afgelast tot één geheel, en kon de Polyesterman aan de gang om de fundering voorgoed tot één geheel te maken mat de romp van het schip. De machinekamer moest groter en het voorste schot hebben we minimaal 10 cm. moeten verplaatsen. De motor is ook hoger, dus moesten we ook een nieuwe bekisting om de motor maken.
Er zijn 3 lagen nieuwe vetpakkingen aangebracht om de as. Een nieuwe brandstof vuldop + slang geplaatst, Dieseltank beluchter aangesloten en de beluchter geplaatst in de kuip tegen de achterwand, zodat de olie dan meteen een weg kan vinden via de zelflozingsgaten. Dit leek ons de beste plaats. Kogelkraan geplaats in de aanvoer leiding vanuit de Dieseltank vlak voor het eerste filter (grof + waterafscheider). Aanvoer en Retour brandstof slangen geplaatst en met leiding beugels vastgezet. Nieuwe gashendel geplaatst: een hele verbetering! Nieuwe Waterbeluchter geplaatst en een nieuwe wierbak en ook een grotere kogelkraan voor de wierbak. Nieuw Waterslot. Zoetwater circuit aangesloten en alle electrische kabels van accu naar motor vernieuwd. Tenslotte een nieuwe Licht accu van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. aangeschaft: AGM 12 V. 270 Ah. naast de reeds bestaande Startaccu van 12 V 60 Ah. We hebben veel geïnvesteerd, maar nu hoeven we niet meer zenuwachtig te worden als de motor gestart moet worden. Eén druk op de knop en lopen als een naaimachine. 2 Cylinders en zoetwaterkoeling, wat moet je nog meer. We hebben in 2010 97.9 uur met de motor dedraaid en ongeveer 100 liter Dieselolie gebruikt. Bij 50 uur draaien hebben we alles ververst (voorschrift). We hebben de oude schroef en as laten zitten. De schroef is 3 cm. verder naar buiten gekomen. Dat is alles. We zullen ons nu beraden of we nog iets aan de schroef moeten doen.
Wouter Kramer
Lijkant 3
8321 LK URK