Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Reserve buitenboordmotor op zeiljacht

Re:Reserve buitenboordmotor op zeiljacht 14 dec 2009 12:29 #104442

  • Puck
  • Puck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Natuurlijk, ieder z'n meug en z'n vrijheid. Dus even terug naar je oorspronkelijke vraag, een klein bbm'ertje gebruiken als noodmiddel.

Voor het Nederlandse binnenwater m.u.v. IJsselmeer en de Zuid-Hollandse en Zeeuwse stromen zal het werken. Op dat grotere binnenwater en in ieder geval op zee zie ik problemen bij je oplossing door de zeegang. Grote kans dat als er een beetje golfslag loopt de buitenboord de helft van de tijd lucht aan het happen is. Dan zal je bijboot als opduwertje beter werken.
Navigeren is simpel:
Zolang je niet teveel Noord stuurt:
boem is ho en het heet Engeland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reserve buitenboordmotor op zeiljacht 14 dec 2009 13:02 #104456

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2470
Kijk zo als op de foto bij mijn ( zie eerst antwoord ) zeil ik met de motor boven het water.
Maar als ik hem naar beneden druk en dat heb ik natuurlijk gedaan om te testen.
Gaat hij goed onder en komt er met golfslag ook niet uit.
Dit heb ik niet getest met windkracht 8 of meer.
Dan heb je geen motor nodig . Die staat dan op mijn dek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reserve buitenboordmotor op zeiljacht 14 dec 2009 14:20 #104489

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
sailbleu schrijft:
ik vind de uitlating van sigdock eerder een gratuite en misplaatste uitlating.
Nogal eens dikwijls (om niet te zeggen altijd) zijn de grootste opscheppers ook de grootste broekschijters wanneer het er op aan komt.
Maar goed , ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Ik ben op een leeftijd gekomen waarin ik mijn woorden probeer te wikken en te wegen in functie van datgene wat ik al heb meegemaakt en wat anderen mij vertelden te hebben meegemaakt.
Ik wil het gelijk wie wel eens zien doen , ook superman sigdock, wanneer de hoofdmotor faalt en de wind staat pal tegen om verder in een smalle aanlooproute van een haven binnen te lopen.

Prachtige woordkeuze.... gratuite... dat kom je niet vaak meer tegen. Overigens ben ik wel benienuwd op welke uitlating je precies doelt maar dat terzijde.
Ik ben 'opgegroeid' zonder motor en ik heb ook geleerd om alles zonder motor te kunnen doen. Als de wind verkeerd staat en een haven is niet bezeild dan ga je dus niet krampachtig proberen om daar toch te komen, dan wijk je uit naar een andere haven. Heeft niets met superman te maken maar alles met.. gezond verstand misschien? En als je echt met alle geweld die totaal niet bezeilde havenmond in moet, om welke reden dan ook, dan regel je een sleep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reserve buitenboordmotor op zeiljacht 14 dec 2009 16:42 #104535

  • Rijn-Rat
  • Rijn-Rat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 471
ik ben het zelf met sigdock eens, het is een zeilboot die ik heb, neit een moterboot. neem je ook een extra giek mee of een extra grootschoot? ik niet in ieder geval.

als het niet erg druk is probeer ik altijd om de moter niet eens aan te doen met de haven uitkomen. ( ik hem in de box dan wel aan gehad dat k zeker wist dat hij het doet.) en daar probeer ik een sport van te maken. en dan zie je wat je nog kan zonder moter. en een extra moter meenemen, tja misschine alleen als die toch van de bijboot is, maar anders niet vind ik.

oh ja sailblau, ik heb nog maar een paar zeiljachten gezien met boegscroef, gelukkig zie je die nog niet veel bij de zeilers ;)
ik weet niet of u wel eens met een aanhanger van een berg afgesprongen bent, maar dat vergeet je niet zo gauw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reserve buitenboordmotor op zeiljacht 14 dec 2009 17:38 #104543

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Beste Bert,

wat is er mis met een boegschroef ?

Nochtans een uiterst handig hulpmiddel, en voor grotere jachten een bijna must.

Voor alle duidelijkheid , ook ik heb zoals de meeste zeilers een grondige hekel om de motor te starten, de charme van een zeilboot zit hem in het rustig en geruisloos over het water te glijden.
Maar een motor heb je nu eenmaal af en toe nodig.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reserve buitenboordmotor op zeiljacht 14 dec 2009 17:57 #104550

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2470
sailbleu schrijft:
wat is er mis met een boegschroef ?

Heb je dat nog nooit meegemaakt.
S'morens om 6 uur ineens denk je dat er een betonmolen in de haven staat.
De hele haven waker, en waarom.
Die vent heeft geen zin om aan het roer te draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reserve buitenboordmotor op zeiljacht 14 dec 2009 18:06 #104552

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
Heb je al eens geslapen in Brunsbuttel? Komt er zo'n jongen uit de zeesluis met 4 boegschroeven achter elkaar die even een "tikje" geeft. Je kikkers houden het wel maar je bent ook op zeker wakker. :woohoo:

Niets mis met een boegschroef. Voor mij in hetzelfde rijtje als een stuurautomaat. Als ze gratis waren zouden er veel meer ingebouwd worden dus er is best een markt voor. Maar ja, de prijs he!

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reserve buitenboordmotor op zeiljacht 14 dec 2009 18:20 #104558

  • Puck
  • Puck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Beauty schrijft:
........ Maar ja, de prijs he!

Gr Michel

In 9 van de 10 gevallen waarin een boegschroef aangezet wordt volstaat een lijntje zetten. Zorg dat je springen voldoende lengte hebben en het kost geen cent exrta. Vaak zat gedaan toen ik nog weleens op tjalken schipperde.

Overigens zie ik de "bijna noodzaak" bij grote jachten. Maar meestal zie ik die in situaties waarbij die noodzaak er is omdat ze (in mijn ogen!) met die bak waarmee je de wereld om zou moeten een beetje aan het kamperen zijn op relatief klein binnenwater...
Navigeren is simpel:
Zolang je niet teveel Noord stuurt:
boem is ho en het heet Engeland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reserve buitenboordmotor op zeiljacht 14 dec 2009 18:39 #104563

Ach, het is een kwestie van vaargebied en eisen denk ik. Voor iemand die niet van de plas afkomt is een vaarboom voldoende, en een motor vooral handig. Voor iemand die door friesland trekt met onstrijkbare mast: de vele bruggen vragen om een motor. Zij het niet dat je met motorstoring altijd wel een sleepje kunt krijgen dus dan is een reservemotor ook niet heel erg noodzakelijk.

Kan me echter wel voorstellen dat het op groot water het verschil kan betekenen tussen uren opkruisen en voor donker/storm binnen zijn of met gevaar voor schade een haven inlopen of beheerst zonder hulp van vrijwilligers die hun werk er voor opgeven binnenlopen. Dan lijkt het in nood gebruiken van de motor van de bijboot mij helemaal geen verkeerd idee.

Er zijn zoveel mensen die stoer beweren alles op het zeil te doen. Bij windkracht 2 op de fluessen zie ik toch maar weinig mensen zeilen? En natuurlijk kunnen we het allemaal ... maar zie de gemiddelde vakantieschipper toch me toch liever op de motor in de haven passeren dan zeilend. Niet iedere (kajuitboot)zeiler is bij wijze van spreken zeilinstructeur en dat is ook helemaal niet nodig voor een ontspannen middagje zeilen. Dan is het echter wel handig om daar rekening mee te houden en onnodige problemen bij voorbaat uit sluiten.

Datzelfde geldt voor de boegschroef. Heb er zelf niet een nodig op een klein zeiljachtje maar kan me voorstellen dat iemand op een hoog windvangend motorjacht zonder noemenswaardig onderwaterschip het erg handig vind en dat geeft mij stiekem wel een fijn gevoel, scheelt wellicht weer een kras in je eigen boot ...

Gr. Ruben
Marieholm 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reserve buitenboordmotor op zeiljacht 14 dec 2009 18:44 #104564

Oja, wat betreft vermogen: ooit geprobeerd een kajuitjachtje van 7 meter met 2 pk voort te stuwen. Dat wil dus in ieder geval niet bij het minste of geringste zuchtje wind ... Hoe zwaarder de buitenboordmotor, hoe groter de schroef en daarbij is het al een wereld van verschil tussen 2 en 4 pk, laat staan tussen 6 en 8 pk ...

Verder is het ook nogal afhankelijk van de windvang. Een valk red zich tot windkracht 6 prima met 3 pk, met een even lang maar hoger, dieper en zwaarder kajuitjacht is dat onbegonnen werk. Zo heeft een zwaar langkiel s-spant jacht meer vermogen nodig dan een even groot polyester jacht met vinkiel.

Voor een 40 voeter lijkt me dat er toch al snel 10 pk nodig is. Dat hangt ook achter de sks wedstrijdskutsjes (meestal ook 10 pk werkmotor) en die hebben geen kiel dus minder waterweerstand dan een beetje jacht ...
Marieholm 26
Laatst bewerkt: 14 dec 2009 18:45 door Stockpaert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reserve buitenboordmotor op zeiljacht 14 dec 2009 18:49 #104565

  • Rijn-Rat
  • Rijn-Rat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 471
sailbleu schrijft:
Beste Bert,

wat is er mis met een boegschroef ?

Nochtans een uiterst handig hulpmiddel, en voor grotere jachten een bijna must.

Voor alle duidelijkheid , ook ik heb zoals de meeste zeilers een grondige hekel om de motor te starten, de charme van een zeilboot zit hem in het rustig en geruisloos over het water te glijden.
Maar een motor heb je nu eenmaal af en toe nodig.

Beste groeten

beste sailbleu,

wel eens gehoord wat voor herrie dat snachts of sochtends is? ;)
enne, hoe kan het dan dat ik een klipper van 25 meter zonder boegschroef op zijn eigen plek zie draaien? ( nui geef ik toe, die vent kon varen)

enne, dat vbind ik de mooiste momenten van een zeilboot, geloof me.

Bert
ik weet niet of u wel eens met een aanhanger van een berg afgesprongen bent, maar dat vergeet je niet zo gauw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reserve buitenboordmotor op zeiljacht 14 dec 2009 20:34 #104615

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
@ Puck

Eens, maar heb jij een

windmeter
GPS
elektrische stuurautomaat
elektische verlichting binnen en/of buiten
een pruttel

.... toch ook allemaal niet strikt noodzakelijk als het je puur om het zeilen te doen is?

De een geeft de voorkeur aan schermpjes de ander aan derde handjes onder water. We leven nu eenmaal in een feel good maatschappij waarbij het op de keper bezien eigenlijk om gadgets draait.

So who cares!

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reserve buitenboordmotor op zeiljacht 14 dec 2009 22:03 #104654

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Je ziet het vrij veel bij Duitsers, blijkbaar hebben die minder vertrouwen in hun techniek en in hun zeilkunsten.

Wat dat betreft ben ik van mening dat een zeilboot een zeil heeft en dat je daarmee een veilig heenkomen kan zoeken (je hoeft niet beslist de box in te zeilen voor je veilig bent).
Vervolgens zou je ingeval van een motorstoring zelf de basisbeginselen van dieseltechniek eigen kunnen maken zodat je de meeste storingen zelf kan verhelpen.
Dan blijft er nog maar een kleine kans over dat het motorprobleem te groot is om zelf te verhelpen. Je kan daarvoor een motortje aan de spiegel hangen, maar er is ook een kans dat deze het niet doet of het vermogen ontoereikend is. Bovendien is extra gewicht aan de kont nadelig voor het stampgedrag van het jacht en lelijk om te zien (van het laatste hebben de opvarende weinig last).
Laatst bewerkt: 14 dec 2009 22:06 door marfamke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reserve buitenboordmotor op zeiljacht 15 dec 2009 03:43 #104697

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Ik begrijp nu echt niet goed waarom sommigen tegen een boegschroef gekant zijn.
Een jacht dat 's morgens vertrekt start ook de diesel en dat hoor je ook.
Toegegeven, sommige boegschroeven maken een herrie alsof het droog ijzer op droog ijzer is dat draait.

Maar wie een boegschroef heeft moet toch toegeven dat het een luxueus onderdeel is dat voor grotere jachten al bijna een must is.
Vergeet niet dat als er wat zijwind staat het voor een groter jacht uiterst moeilijk is om de box in te varen.
Het is allemaal wel goed en wel om als eigenaar van een jachtje van 8 of 9 meter (niet denigrerend boedoeld hoor) commentaar te geven op schippers van 40 + voeters als zouden het knoeiers zijn.
Je moet op een groter jacht maar eens opstaan in de haven met verkeerde harde wind om te voelen hoe de natuurkrachten hun eigen willetje hebben.


Het is wel spijtig dat deze discussie zich nu haast begint te verdiepen in het zoeken naar het geslacht van de engelen.
Er moeten toch ergens boten rondvaren die de mogelijkheid hebben om een reserve bb motor aan het zwemplatform te monteren.
Of ben ik de enige die het te ver zoekt ?

Beschouw die laatste zin als voorzet mensen :laugh:

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reserve buitenboordmotor op zeiljacht 15 dec 2009 07:31 #104707

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
Niet de enige ..... wel een van de weinige. Wie weet ...... een nieuwe trend.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reserve buitenboordmotor op zeiljacht 15 dec 2009 08:45 #104723

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Is het eerder geopperde idee van het als opduwertje gebruiken van de bijboot niet voldoende als back-up? Ik denk dat je de tijd en investering voor een motorsteun beter kunt gebruiken om er voor te zorgen dat je dieseltje je gewoon nooit in de steek laat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reserve buitenboordmotor op zeiljacht 15 dec 2009 09:55 #104736

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
beewee schrijft:
Is het eerder geopperde idee van het als opduwertje gebruiken van de bijboot niet voldoende als back-up? Ik denk dat je de tijd en investering voor een motorsteun beter kunt gebruiken om er voor te zorgen dat je dieseltje je gewoon nooit in de steek laat].

Dat is allemaal gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Het eerste voorbeeld dat ik aanhaalde (iets hoger op de draad) was een vervuiling vanuit de tank. Het betrof by the way een recent yacht van enkele jaren oud.
Deze man tankt steeds met filter in trechter.
Hoe kan je in hemelsnaam voorzien dat de filter voor de dieselpomp van een nieuw yacht dermate verstopt dat de motor uitvalt ?
Hoe kan je voorzien dat een contact faalt en de motor uitvalt.
Enz. enz.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reserve buitenboordmotor op zeiljacht 15 dec 2009 10:37 #104744

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik bedoel dus: zorg dat de kans dat je die back-up nodig hebt, zo klein mogelijk is, én zorg dat je weet hoe je snel je bijbootje met motor als opduwertje kan gebruiken.

Een verstopt filter bij een bijna nieuw jacht lijkt me trouwens veroorzaakt door de werf, die de boel niet helemaal schoon heeft ingebouwd, maar stelt je idd voor een onaangename verrassing...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reserve buitenboordmotor op zeiljacht 15 dec 2009 10:43 #104746

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
sailbleu schrijft:
Maar wie een boegschroef heeft moet toch toegeven dat het een luxueus onderdeel is dat voor grotere jachten al bijna een must is.

Sorry sailbleu maar dat is echt niet waar. Je kan een 40+ boot prima varen zonder boegschroef, het is zeker geen must. Kwestie van leren manoevreren en vooral de tijd nemen. Niet binnen 30 seconden rond willen om maar vooral zo snel mogelijk aan de kant te willen liggen met de bolders precies waar je ze wilt hebben. Wat mij betreft mag je hoor maar wat doe je dan als je boegschroef niet meer werkt omdat de accu leeg is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reserve buitenboordmotor op zeiljacht 15 dec 2009 12:20 #104765

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Sorry sailbleu maar dat is echt niet waar. Je kan een 40+ boot prima varen zonder boegschroef, het is zeker geen must. Kwestie van leren manoevreren en vooral de tijd nemen. Niet binnen 30 seconden rond willen om maar vooral zo snel mogelijk aan de kant te willen liggen met de bolders precies waar je ze wilt hebben. Wat mij betreft mag je hoor maar wat doe je dan als je boegschroef niet meer werkt omdat de accu leeg is?]

Wel Sigdock , das pas gek dat je dit vraagt omdat me dat halverwege het zomerseizoen overkwam.
Bij maneuvers in de haven had ik plots geen boegschroef meer.
Het toerental liep hoog op en ik dacht aan een gebroken safety pen.
Niets van dat alles zo bleek later , het borgboutje van de propeller op de as was losgekomen en mijn schroefje was foetsjie, zelfs door het beschermraster weggeglipt.
Geen reserve bij (heb ik nu wel :cheer: ) en niet de zin om de boot voor vervanging op het droge te zetten.
Dan maar verder varen zonder.
Het ging ,nog vele havens aangelopen , ook bij windkracht 7 in de haven maneuvreren, maar een stuk moeilijker dan met boegschroef.
Ik ken nu de 2 werelden ,en eerlijk gezegd verkies ik de wereld met.

En inderdaad , een boegschroef laat je haast toe om tot op de centimeter te parkeren.
En dat is op zich dan ook weer leuk.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reserve buitenboordmotor op zeiljacht 15 dec 2009 13:27 #104783

sailbleu schrijft:
[
En inderdaad , een boegschroef laat je haast toe om tot op de centimeter te parkeren.
En dat is op zich dan ook weer leuk.

Beste groeten[/quote]

JA dat is een waar woord maar ik heb toch meer plezier aan het kijken naar iemand die zonder schroef zijn schip, klipper of megayacht netjes aan de kant legt en daarbij gebruik maakt van de wind die hem opzij zet dan iemand die netjes zijn boot weglegt met een boegschroef. Krijg ik toch zo'n idee van; lekker makkelijk. In het eerste geval kijk je naar vakmanschap en das mooi om te zien.

Natuurlijk wordt het anders als de schipper niet zo goed overweg kan met zijn bootske. Ook daar hebben de meesten van ons meerdere voorbeelden van gezien en/of zelf meegemaakt.
Regel 1 zou kunnen zijn dat als je denkt dat je het niet meer in de hand hebt; anker uit....heb je in ieder geval tijd om te gaan nadenken over een oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reserve buitenboordmotor op zeiljacht 15 dec 2009 13:48 #104786

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
quote/Regel 1 zou kunnen zijn dat als je denkt dat je het niet meer in de hand hebt; anker uit....heb je in ieder geval tijd om te gaan nadenken over een oplossing.quote/

Bij haven manoeuvres ben je al te laat als je denk dat je het niet meer in de hand hebt aangezien daar vaak weinig ruimte is. Ben je alleen dan drift je teveel weg om even bij de boeg in de ankerbak te graaien, heb je iemand bij je dan heb ik liever een landlijn stand-by dan een anker.

En ik zie het al voor me, windje 5 a 6 en de volgende die de haven binnenloopt wordt geconfronteerd met een jacht voor anker natuurlijk precies daar waar hij langs moet/wil... Als hij er niet door kan komt hij mogelijk dus ook in de problemen.

Ik zou eerder kop (of kont, maakt niet echt uit) in de wind gooien en aan hoger zijde een lijn vast zetten aan hetgeen je tegenkomt dat sterk genoeg is. Ook dan heb je tijd een oplossing te zoeken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reserve buitenboordmotor op zeiljacht 15 dec 2009 14:22 #104794

  • Rijn-Rat
  • Rijn-Rat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 471
sigdock schrijft:
sailbleu schrijft:
Maar wie een boegschroef heeft moet toch toegeven dat het een luxueus onderdeel is dat voor grotere jachten al bijna een must is.

Sorry sailbleu maar dat is echt niet waar. Je kan een 40+ boot prima varen zonder boegschroef, het is zeker geen must. Kwestie van leren manoevreren en vooral de tijd nemen. Niet binnen 30 seconden rond willen om maar vooral zo snel mogelijk aan de kant te willen liggen met de bolders precies waar je ze wilt hebben. Wat mij betreft mag je hoor maar wat doe je dan als je boegschroef niet meer werkt omdat de accu leeg is?

wat je hirbij vergeet sigdock, niet iedereen heeft zin om te leren manouvreren he ;)

enne, heb je wel eens een sloep met boegschroef zien varen?
achteruit de box uit, en de boegschroef aan, want ja dat doe je toch altijd, en hij waait dan zo tegen het jacht ernaast aan, die man zeer chagerijnig stopt met zijn ontbijt, en bekijkt de schade.
door zulke dingen zeg ik er eigenlijk nee tegen. en ook de herrie, je hebt een zeilboot voor de rust, en neit om op de centimeter te parkeren.
lukt wel dat op de centimeter parkeren, maar dat kost wel ietsje meer moeite. zag laatst iemand met een oude botter, gewoon op zijn eigen plek draaien, puur met het wieleffect en de wind.
wat ik wil zeggen is, je hebt geen boegschroef nodig om op de centimeter precies aan te meren.
kan ook door een lijntje te pakken, leg hem op de kant op een bolder ofzo, zet je roer dwars, moter in vooruit, en kijk eens hoe precies dat kan zonder boegschroef.
ik weet niet of u wel eens met een aanhanger van een berg afgesprongen bent, maar dat vergeet je niet zo gauw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reserve buitenboordmotor op zeiljacht 15 dec 2009 16:03 #104824

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Ook in de beroepsvaart is de boegschroef niet meer weg te denken alhoewel een ander systeem toegepast wordt dan op jachten gebruikelijk is. Dit is toegevoegde waarde. Bediening vanuit de stuurhut en geen koproer nodig wat weer een man moest bedienen.
Vroeger dacht ik nog "die met een boegschroef, die kan niet varen en heeft daarom hulpmiddeltjes nodig". Flauwe kul dus. Het maakt manoeuvreren gewoon makkelijker. En als je ouder wordt met alle kwaaltjes die dan komen helpt zo'n ding ook op een kleinere boot je door wat lastige momenten heen. Nu heb ik er niet een maar wanneer ik later wat minder ben, nog zin in varen en met een boegschroef dit wat makkelijker kan maken komt er een bij ons aan boord. Mijn vrouw zal dit tegen die tijd zeer op prijs stellen.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Reserve buitenboordmotor op zeiljacht 15 dec 2009 18:40 #104850

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Het ging om een reserve-bbm, niet om een boegschroef volgens mij.

OK, stel de TS besluit dat zo'n reserve slagroomklopper er moet komen, dan zou ik 'm dus inderdaad niet permanent aan de zwemtrap bevestigen, want daar maak je bij een MOB gevalletje absoluut vrienden voor het leven mee.

Dus dan zou je 'm toch maar aan de hekstoel moeten monteren, er van uitgaande dat er geen zwemplateau is, en hem dan in geval van motorpech snel aan de zwemtrap moeten hangen. Daar valt, met een stevig plankje dat op twee niveaus steeds over een trede van de zwemtrap haakt plus een borging en eventuele steunbalkjes, ongetwijfeld wel wat voor te fabrieken.

Maar stel je nu eens voor dat je dieseltje er mee ophoudt en je zit net met Bft 4-5 in de haveningang van Blankenberge. Zie jij dan kans om die zware motor in een flinke zeegang snel (en laag genoeg!) te monteren en te starten, of laat je 'm in de stress voor diepzeeduikertje spelen omdat je rug het niet meer houdt of dat dat ding simpelweg uit je handen glipt?

Ik schat dat een 5 pk BBM minstens 20 kilo weegt. Welnu, vul een grote emmer of iets dergelijks met zand (dat is een kilo of 15) en zet die op de kuipbank. Ga dan eens een stukje zeilen en zoek lekker wat golfslag op. Pak dan die emmer en hang 'm met één hand achter de spiegel totdat de bodem van de emmer een halve meter boven het water is. Dat is één. Nu moet je je andere hand vrijmaken om de (nu nog denkbeeldige) motor op welke manier dan ook op zijn tijdelijke steun vast te zetten. Tien tegen één dat dat, zeker met een 40 voeter, amper lukt.

In dit geval loop je hooguit een (heel koud) nat pak op en kost het je een emmertje zand. Maar in het echt duvel je dus (bijna) overboord op een uiterst ongelegen moment (dus een mogelijke MOB manoeuvre op een rotplek, en zónder motor) en zie je misschien ook nog je buitenboordmotortje in de golven verdwijnen. Bloedjelink dus, mooi materiaal voor een blooper (en ons draadje 'blunders') maar niet echt verstandig.


Ik zou gaan voor de oplossing zoals Tondini heeft, met een ophaalbare motorsteun aan de spiegel. Pas dan heb je een goede back-up, mits de motor qua vermogen en stuwkracht uiteraard voldoet, die je snel en veilig kunt inzetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl