silerberend schreef :
1. Passeren van een front heeft niet noodzakelijk, zoals in deze discussie wordt beweerd, te maken met dalen van barometer. Voor het beoordelen van een frontpassage kun je beter op je ogen vertrouwen. Een frontpassage heeft wel toenemende en van richting veranderende wind tot gevolg.
Correct, bij een front passage doet de Barometer meestal niets, thermometer echter juist weer wel. Ik vind de combinatie dan ook altijd interssant, zeker ook als je daarbij de windrichting ook scherp in de gaten houd.
2. Hoe dichter isobaren bij elkaar liggen hoe harder de wind. Op het moment dat de barometer snel daalt (isobaren dicht bij elkaar) zit je dus al in de harde wind en ben je buiten aan het reven in plaats van binnen naar de barometer te koekeloeren. Vandaar mijn vergelijking met de buienradar.
Dit is dan weer helemaal niet waar. Ik heb enkele oceaan oversteken gemaakt van 15+ dagen dwars door depressie bandne heen, dus letterlijk de ene depressie na de andere. Een drie tal van deze oversteken had ik geen mogelijkheden om weerkaarten aanboord te kunnen ontvangen. Dus ouderwets naar de lucht kijken, wolken kijken, barometer kijken, temperatuur kijken en windrichting nauwkeurig bij houden. In totaal ben ik zo door een stuk of 30 depressies heen gezeild, met de barometer wist ik ongeveer een uur van te voren hoeveel de wind zou gaan aantrekken of afzwakken.
Daarnaast kun je aan het verloop van de luchtdruk over tijd (barograaf is daar handig voor) ook een zeer goede inschatting maken over wat de tweede helft van de depressie voor je gaat betekenen met de windkracht die over gaat komen, maar ook de richting en de duur van het ongemak.
Een barometer vind ik (naast stuurautomaat en radar) dan ook nog steeds een van de meest belangrijke instrumenten aanboord.