Beauty schreef :
@ Rikken, ik begrijp je signaal. Mensenlevens gaan altijd voor materie.
De logica die je aandraagt is echter niet heel fundamenteel in mijn ogen. Indien de KNRM zelf prioriteiten stelt dan maakt het toch niet uit wie hulp vraagt?
De KNRM is volgens het convenant met de kustwacht verplicht op iedere hulpvraag te reageren. Als je dus bij de kustwacht een melding doet dat je je diesel op hebt terwijl je prima op zeil een haven kunt bereiken zal de KNRM dus toch in ieder geval bij je komen kijken en indien nodig actie ondernemen. Een melding op 16 mij de kustwacht resulteert dus altijd in een bezoekje van de KNRM. Tenzij je zelf nadrukkelijk noemt dat je het zelf wel red of dat je iets of iemand anders nodig hebt.
Natuurlijk weet ik ook wel dat de meeste ervaren zeilers niet zo snel in paniek zijn en zichzelfw el een heel eind kunnen redden, maar toch sta ik er iedere keer weer van te kijken hoeveel meldingen er zijn van zaken die men met een beetje rust en wat logisch denkwerk best zelf op had kunnen lossen. Als je op zeil een haven kunt bereiken kun je ook de havenmeester bellen of oproepeno f die je even assisteert bij het invaren, daar hoeft volgens mij geen volledig bemande KNRM boot voor uit te rukken. Net zo min als voor het verhalen van een boot in de havenkom van Enkhuizen...
Zet op een drukke dag aan het eind van de middag maar eens eens een scanner aan, je staat verstelt van de onbenulligheden waarvoor mensen een reddingsboot bellen of oproepen. Die KNRM app maakt het er niet beter op. Afgelopen zaterdag vroeg een KNRM boot, ik geloof dat het Marken was maar dat weet ik niet meer 100% zeker, de kustwacht om meer informatie over een incident. Antwoord van de kustwacht "tja, dat is een incident van jullie zelf, daar hebben wij geen informatie over..." Dan vaart er dus een reddingsboot ergens heen zonder dat kustwacht of voorbijgangers daar iets van weten. Dan wordt het organiseren van extra pompen/ambulance/sleepboot/helikopter voor de kustwacht wel erg lastig..