YELLOW BOAT schreef :
fsd schreef :
Balance schreef :
fsd schreef :
Beperkt en meestal niet waar: de meeste dieselmotoren aan boord slaan af doordat er een elektrisch klepje terugvalt (solenoid). je motor stopt dus vanzelf bij inslag. dat geld voor iedereen die de motor stopt met de contactsleutel.
Alleen de mensen die de motor moeten stoppen met een trekkabel naar de brandstofpomp lopen door
Bij mijn Yanmar heb ik wel een (soort) contactsleutel maar die wordt alleen gebruikt om de motor te starten. Stoppen moet je doen door een knop een paar seconden ingedrukt te houden. In welke categorie valt dat?
Dat is een elektrisch klepje, een z.g. solenoid. Dat wordt bekrachtigd als de motor gestart wordt en gedurende het lopen. Bij bliksem gaat hij vanzelf uit
Bij de Vetus Mitsubishi motoren , dus waarschijnlijk ook bij de o.a. de Sole wordt de stopsolenoid toch echt pas bekrachtigd als de motor wordt gestopt door de sleutel in de stopstand te draaien. Als de motor draait is hij niet bekrachtigd. Ik heb het zojuist nagekeken op het electrisch schema.
Overigens wordt een solenoid ook bij voorkeur niet continue bekrachtigd want dat komt vaak de levenduur niet ten goede.
Meestal zit er trouwens op de solenoit een drukknop om de motor te stoppen bij stroomuitval.
Stoppen kan trouwens altijd door de inlaat dicht te houden. Maar bij een plastic luchtfilter deze beter eerst verwijderen.
Ad
Volgens jouw beschrijving
"sleutel in de stopstand " zou de solenoid dus altijd bekrachtigd staan als het contact uit staat. Dat lijkt me een hoop stroomverbruik dag en nacht.
Bij Rugerini en Deutz is het juist dat de solenoid bekrachtigd is tijdens bedrijf. Elk alarm is dus automatisch in staat om de solenoid af te laten vallen en de motor te stoppen.
Veel motor-controle systemen werken zo; temp-alarm is klepje uit en motor stop, idem met oliedruk, etc.
Als ik de solenoid los trek stopt mijn motor.