Het stoort mij meer dat de leerplichtwet in Nederland (als in van de enige landen in de wereld) zo ontzettend streng is dat je als ouders niet eens een lange reis met je kinderen kunt maken.
Ik heb me altijd sterk verbaasd over ouders die hun eigen wens om zesentwintig keer per jaar met de sleurhut naar Frankrijk te gaan (of hun wens om buiten het hoogseizoen te gaan omdat het anders zo duur/druk is) belangrijker vinden dan de ontwikkeling van hun kind. Dit wordt ongelooflijk vaak gevraagd op scholen, zo vaak dat bijna een kwart van de klas op elk willekeurig moment weg zou zijn als het allemaal maar zou mogen.
Heb je cijfers die dat onderbouwen? De ouders die ik ken hebben vaak moeite genoeg om opvang te regelen gedurende schoolvakanties en studiedagen, die kunnen niet zomaar tussendoor wekenlang weg. Los daarvan: het gaat hier niet om ouders die buiten het hoogseizoen twee weekjes weg willen, het ging over hele lange reizen. Er zijn maar heel weinig ouders die dat willen.
Ouders willen maar al te graag dat een kind zomaar een aantal weken vrij kan "nemen" van school zodat zij ZELF lekker veel en wanneer ze maar willen op vakantie kunnen - het kind is maar "along for the ride".
Als ik dit lees ben ik bang dat je docent bent. Ik vind het dan best een naar idee dat je zo'n negatief beeld hebt van de ouders van de kinderen waar je de hele dag mee bezig bent.
Je kunt echter de rest van de klas niet op dat ene kind laten wachten, dus gaten in de opleiding zijn in zo'n "verlof" systeem onontkoombaar, al heeft dat type ouders daar totaal geen begrip voor...
Ik hoop maar dat mijn kind nooit een weekje (of langer!) ziek wordt dan, dan komt het dus nooit meer goed met haar opleiding.
dan moet je niet aan kinderen beginnen, zo simpel is het. Kinderen brengen nou eenmaal een pittige verantwoordelijkheid met zich mee! Als het buiten de leerplichtperiode plannen van je wereldreizen teveel gevraagd is, liggen je prioriteiten misschien niet helemaal goed als ouder!
Ik zie dat toch wat anders. Kinderen leren ontzettend veel op zo'n wereldreis. Zoals al elders vermeld is zijn ze heus niet jaren geisoleerd. Ik kreeg uit de artikelen in Zeilen helemaal niet het idee dat de kinderen van de Sally Lightfoot bijvoorbeeld nou geremd werden in hun ontwikkeling, in tegendeel. Onderwijs is prima op andere manieren in te vullen dan op school. Dit blijkt ook uit onderzoek.
Los daarvan vind ik wel dat de kinderbescherming in deze zaak volstrekt niets te zoeken heeft. Zelfs de leerplichtambtenaar, die hier dus wel een rol heeft, zou zich aan de normale processen moeten houden, zoals de reguliere ontheffingsprocedure. Onze leerplicht is weliswaar gewoonlijk een schoolplicht, maar onder voorwaarden is ontheffing krijgen (= omzetten van schoolplicht naar leerplicht) prima mogelijk. Neem die schoolplicht dus niet te letterlijk: zo doen heel wat vertrekkers met kinderen het...
Het is in theorie prima mogelijk. In de praktijk is het ambtelijke willekeur en weigeren nogal wat LPA's categorisch, zelfs als de school volledig meewerkt en een onderwijsplan heeft opgesteld. Deze zaak is wat dat betreft niet uitzonderlijk.
Leerplicht is er niet alleen maar om spijbelend tuig van straat te houden, leerplicht dient ook om te zorgen dat elk kind een complete basisopleiding krijgt met de nodige sociale ontwikkeling daarbij. De toekomst van het kind hangt er vanaf en daar moet niet te licht over gedacht worden.
Ik denk niet dat dat waar is. Als dat zo was was er ook wel leerrecht, dan zaten er geen duizenden kinderen die graag naar school zouden gaan thuis.
En dat leren op afstand... komt daar werkelijk in evenveel gevallen iets van terecht als van regulier onderwijs? Nog afgezien van de gemiste sociale ontwikkeling, die juist voor een puber ook erg belangrijk is.
10% van de kinderen die van de basisschool komen
is functioneel analfabeet. 25% van de paboleerlingen kan zelfs eenvoudige rekensommen niet oplossen (tegenwoordig worden die van school gestuurd, maar dat is pas sinds kort en de kans dat mijn kind les krijgt van zo'n docent is dus 25%). Hoewel ik ook vind dat het erg belangrijk is dat kinderen die langere tijd niet naar school gaan goed onderwijs krijgen, gaat dat maar om heel weinig kinderen. Ik maak me dus meer zorgen over het onderwijs van veel kinderen die gewoon naar school gaan of die helemaal geen onderwijs krijgen omdat ze spijbelen of omdat geen enkele school ze wil hebben.