Wat betreft de Torqeedo:
Basisgegevens: het betreft een 2kW model met langstaart. Werkt op 24 volt, accucap 270aH bij 24 volt. Maximum snelheid is bijna 6kts. Ook tegen harde wind in geen probleem: laatste 10 minuten van aanvaart l'Aber Wrac'h 30knopen wind op de kop, met inmiddels vlak water geen probleem
Ik vaar sinds ik deze motor heb heel bewust voor minimaal motorgebruik.
Windstiltes ga ik niet motoren om vooruit te komen, alleen maar met minimaal verbruik 50-100 watt om geklapper te voorkomen en stuurkracht te houden.
Havens zeil ik aan, zo min mogelijk motor gebruik. Wel doe ik wegens solo en de noodzakelijke voorbereidingen tot aanleggen alleen de motor 10 minuten eerder aan dan ik met bemanning zou doen. Vaar dan met gangetje van 2-3 knoop naar een plek waar ik aanleg.
Noordzeekanaal kan ik makkelijk varen, met 4 kts gebruik ik dan van sluis tot sluis zo'n 45% van mijn capaciteit.
Tijdens mijn tocht heb ik tweemaal echt gedurende langere tijd gemotord:
één keer om haven van Perros Guirec aan te varen op een avond dat de wind wegviel en de tegenstroom dreigde: zo'n twee uur, 8 mijl. Ergens baalde ik daarvan: doordat ik te dicht bij de kust zat (mijl of 3) en ik me niet had ingesteld op doorvaren ben ik naar binnen gegaan. Als ik 15 mijl buiten de kust had gelegen en niet een daytripper mentaliteit had gehad was ik met 50watt doorgesukkeld tot er weer wind zou komen.
Één keer op de laatste dag om IJmuiden aan te varen: wind werd te weinig om tegen stroom op te kruisen. Twee uur, 7 mijl. Mijn geduld was op. Ik had kunnen ankeren of nog enkele uren blijven kruisen zonder voortgang.
Tijdens Ramsgate IJmuiden waar ik zoveel windstilte had, hebik lange tijd, misschien wel 10 uur alles bij elkaar, in wel 15 periodes, met 100watt gevaren: dat geeft dan één à anderhalve knoop snelheid. Met stroom mee en twee knopen wind tegen net genoeg om wind te maken waarop ik dan kan zeilen, met stroom tegen net genoeg om niet echt teruggezet te worden.. Ook had ik daarmee de motor "bij" staan voor het geval ik zou moeten wijken voor een zeereus.
Ik heb me toen wel wat zorgen gemaakt: als de wind echt weg zou blijven gedurende 36 uur? Ook dan had ik IJmuiden gehaald: met 100à200 watt vaar ik makkelijk honderdvijftig mijl, zij het l-a-n-g-z-a-a-m.....
De haven van St. Helier heb ik op motor benaderd, zo'n 1,5 mijl voor de ingang. Tel ik niet mee met "motor voortgang" meer met verlengde haven aanvaart, maar zo besloten wegens smalle haveningang en erg druk verkeer: twee monsters van Ferry cats kwamen naar buiten, naast allerlei ander spul. Zee was redelijk ruw. Geen enkel probleem, schroef slaat geen lucht.
Rev: wat wil je nog meer weten?