IlCigno,
Het is altijd beter om met dezelfde olie van hetzelfde merk bij te vullen, maar ik denk dat het niet al te veel kwaad kan. De oliemakers houden goed rekening met elkaar. Wel dezelfde viscositeit klasse H22 aanhouden indien mogelijk. Staat er H33 bij, dan betekent dat de olie ook aan H33 voldoet. De aanduiding heeft betrekking op de viscositeits index, de helling van de lijn die de mate van (dik)vloeibaarheid aangeeft bij verschillende temperaturen.
Olie bijvullen. Is het een gewone roterende handpomp, die door het stuurrad wordt aangedreven? Dan zit er op het hoogste punt op de pomp een dopje met pijlstokje. Dat is dan tevens de voorraadtank voor eventuele drupjes lekkage. Meer lek mag er echt niet zijn. Zo is het tenminste bij een eenvoudige installatie. In zo'n pomp zitten ook de gestuurde terugslagkleppen die het roer in een bepaalde stand houden, als het stuurrad in rust is. Die kleppen moeten erin om interne lek van de pomp op te heffen.
Een cilinder kun je eigenlijk niet bijvullen. Maar je moet wel zorgen dat de lucht uit het systeem is. Bij een goed aangelegd systeem is de meeste lucht er uit te krijgen door de cilinder een paar keer van boord naar boord te draaien, maar daar zeg je zoiets: een goed aangelegd systeem. Controle door het roer aan boord te draaien (cilinders op het eind dus) en dan een beetje druk met de pomp op het systeem te houden en dan de wartel aan de cilinder iets te lossen. Komt er alleen olie, OK. Belletjes en zelfs gesis, doorgaan tot het ophoudt en het peil in de gaten houden. Ongeveer als bij een verstuiver. De andere kant idem dito.
De ontlastkleppen die het systeem beschermen tegen te hoge druk, en dus te grote krachten op cilinders, helmstokje, enz, worden meestal door de leverancier afgesteld naar wens. Dat is de beste manier, hij heeft de spullen. Het klepje is te herkennen aan 2 afstelboutjes met dopmoertje, en 2 leidingaansluitingen, die kruislings in het systeem worden aangesloten. Meestal ontstaat te hoge druk door uitwendige krachten op het roerblad. Bijv. door achteruit omhoog varen tegen het zand. Vandaar dat een goed roer altijd uitwendige aanslagen heeft. En dan kan er nog genoeg stuk.
Wat een verhaal, maar ja, de essentie toch wel. Ik zal een schemaatje tekenen, zoals ik denk dat het wel ongeveer zit, misschien handig.
Stuur ik met een volgende post dan.
Vr.groet, peter