Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed?

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 24 aug 2015 10:06 #654376

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 440
bredezeiler schreef :
tafkaf schreef :
bredezeiler schreef :
JohnBerg schreef :
ANWB doet keuringen. Ben ik een paar keer bij geweest en een goed gevoel aan over gehouden.

Van waar naar waar wil je varen?

Brouwershaven > Harderwijk

Zie post beneden, we hebben haar van Brouwershaven naar Huizen gevaren via Scheveningen, de smr was toen ook gestremd (komt wel heel vaak voor lijkt ;)) De Ketelbrug kan open en erna heb je geen lagere (vaste) bruggen dacht ik maar mijn boot is 12.5 dus dat is de hoogte waarop ik controleer.

Ons tripje buitenom was in ieder geval heel erg leuk en zeer goed te doen :) Succes!

edit : lees nu pas dat hij gestreken wordt :)

Jouw verhaal biedt nog een een perspectief voor mij wellicht, wil je uitleggen globaal, hoe je gevaren bent en hoe lang het duurde?

Je bent dus omgevaren via ketelbrug naar huizen....flink ommetje :)

Nee ik lig in huizen met een 12,50 boot en beide buggen zijn precies zo hoog dus nutteloos om de ketelbrug te pakken, maar rondje randmeren is mooi en ketelbrug huizen heb ik vaker gedaan snap ;) Voor jou is harderwijk dus te doen aangezien de ketelbrug open gaat en je mijn bruggen dan niet hebt met 12,50 hoogte.....

Ofwel niet strijken, omvaren buitenom via stellendam naar Ijmuiden (stoppen in Scheveningen zeer dure maar leuke haven misschien), snel door het Noordzee kanaal, relaxen in de sixhaven om de gezelligheid ;) , koers zetten naar Lelystad, door de sluis dan meteen onder de brug door en de rest is volgens mij hoog genoeg maar stippel je route even na op kaarten met de hoogte van 13 meter welke jij hebt ;)
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 24 aug 2015 10:07 #654377

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Fly-Tour schreef :
lodewijk stegman schreef :
Fly-Tour schreef :
ik denk een liter of 50 dat je daadwerkelijk opmaakt x1.17€

Hola! Vertel mij even waar je voor € 1,17 een liter witte diesel krijgt!

Hier in de buurt zat ZELFBEDIENINGSstations waar het momenteel allemaal onder de 1.20 zit. Vaak zie ik 1,18. Ik tank vrij vaak met de boot bij wegstations waar ik lopend naartoe kan vanaf het water, in dat geval betreft het Benzine (sloep), maar ik kijk met een schuin oog vaak wat de diesel nou kost. Shell, Tango, Tinq en nog een... Ga je naar bemande pompen toe , dan ben je natuurlijk een cent of wat duurder uit. Tja, dat is slim kiezen, tanken op de route bij een zelfpomp.

Hahaha.. sorry: mijn fout. Ik reed altijd in een diesel auto en sinds kort in een voiture die op benzine loopt. Ik ben nog steeds niet gewend aan het prijsverschil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 24 aug 2015 10:12 #654378

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Best cru dat prijsverschil, van 1,17 naar 1,58 gemiddeld voor respectievelijk diesel en bezine. (alleen wel wat minder wegenbelasting)
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 24 aug 2015 10:12 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 24 aug 2015 10:14 #654379

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Bredezeiler, een goed idee is om even via Google Earth je route met de functie PAD uit te meten en stippelen, dan weet je de afstand in kilometers, mijlen of knopen, wat je maar wilt. Ik doe dat ALTIJD als ik ergens een boot moet halen of brengen of ergens heen wil. Dan deel ik dat door de gemiddelde snelheid die de boot kan en weet ik hoeveel uur het ruwweg is ecl. sluizen /bruggen, en vermenigvuldig ik dat met het brandstofverbruik per uur....= hoeveelheid benodigde brandstof. ONGVEEER, let wel.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 24 aug 2015 10:16 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 24 aug 2015 10:18 #654381

Fly-Tour schreef :
Best cru dat prijsverschil, van 1,17 naar 1,58 gemiddeld voor respectievelijk diesel en bezine. (alleen wel wat minder wegenbelasting)

Wat minder? Is maar net wat je wat noemt. Iets van 2 tot 3 maal zoveel :ohmy:
En als je onder de ongeveer 15-20000 km blijft is benzine zelfs goedkoper.
auto-en-vervoer.infonu.nl/auto...edkoper-in-2015.html
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 24 aug 2015 10:29 #654384

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Helemaal mee eens.
Maar met de boot loont het nog steeds wel als je er een lekker zuinige 2 cilinder diesel in hebt ondanks je weinige uren! Nu zeker, eerst was de diesel veel duurder, rond de 1,35 een half jaar geleden dacht ik, minder verschil met benzine. Even voltanken is nu iets wat veel aantrekkelijker is.
Ik hoop dat het nog eens zakt tot onder een euro... :whistle:

Aan de brandstofkosten vanuit Br.haven naar Harderwijk toe, zal het echt niet komen te liggen. Ik vermoed dat er in de boot van TS een zuinige tweepitter staat van Yanmar of Vetus en overige?
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 24 aug 2015 10:35 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 24 aug 2015 11:04 #654393

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Fly-Tour schreef :
Best cru dat prijsverschil, van 1,17 naar 1,58 gemiddeld voor respectievelijk diesel en bezine. (alleen wel wat minder wegenbelasting)

In dat laatste zit de crux. Ik rij te weinig kilometers.
Hoewel in dit geval minder altijd beter is, eigenlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 24 aug 2015 11:41 #654404

Fly-Tour schreef :
Helemaal mee eens.
Maar met de boot loont het nog steeds wel als je er een lekker zuinige 2 cilinder diesel in hebt ondanks je weinige uren! Nu zeker, eerst was de diesel veel duurder, rond de 1,35 een half jaar geleden dacht ik, minder verschil met benzine. Even voltanken is nu iets wat veel aantrekkelijker is.
Ik hoop dat het nog eens zakt tot onder een euro... :whistle:

Aan de brandstofkosten vanuit Br.haven naar Harderwijk toe, zal het echt niet komen te liggen. Ik vermoed dat er in de boot van TS een zuinige tweepitter staat van Yanmar of Vetus en overige?

Volvo Penta 2 cil 18 pk idd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 24 aug 2015 11:45 #654408

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Met een boot van een meter of 9 en licht gebouwd van polyester met 18 pk erin is een snelheid van een knoop of 5.5 op de motor op zijn minst als kruissnelheid geen enkel punt lijkt me. Dan gaat het best wel vlot als alles meezit verder.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 24 aug 2015 11:48 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 24 aug 2015 11:51 #654409

Fly-Tour schreef :
een snelheid van een knoop of 5.5 op de motor

Op die vrachtwagen gaat hij 90 km/u!
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 24 aug 2015 12:17 #654416

Baasklusje schreef :
Fly-Tour schreef :
een snelheid van een knoop of 5.5 op de motor

Op die vrachtwagen gaat hij 90 km/u!

Gemiddeld 54 ... :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 24 aug 2015 12:19 #654418

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Fly-Tour schreef :
Met een boot van een meter of 9 en licht gebouwd van polyester met 18 pk erin is een snelheid van een knoop of 5.5 op de motor op zijn minst als kruissnelheid geen enkel punt lijkt me. Dan gaat het best wel vlot als alles meezit verder.
Mijn lichtgebouwde 9,4m polyester met 18pk doet probleemloos 6,5kn.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 24 aug 2015 12:20 #654419

over het water gemiddeld (met bruggen en overnachtingen) misschien 1,5 kts, 3km/u.

20 maal sneller over de weg, en je hoeft er niet eens bij te zijn :woohoo:
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 24 aug 2015 12:38 #654429

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Wat een hoop OT meuk weer :(

@Bredezeiler als ik het zo tussen de regels door lees is het misschien niet onververstandig om een ervaren schipper in te huren. Boten gaan beter door het water dan over de weg ;)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 24 aug 2015 14:23 #654470

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Inderdaad een hoop meuk weer. Dat hoofdstuk over de weg zou ik eens buiten beschouwing laten BK.
Tikkeltje overdreven/ te veel van het goede.

Hoezo gemiddeld 3 km/u??
De stil-lig tijd om te overnachten moet je er niet bij gaan tellen. Bruggen hoeven er amper open met liggende mast. (Ik kan ze op een hand tellen zonder alle vingers te gebruiken) Het kost gewoon wat tijd en diesel en je boot is thuis. Dat moet je er wel een beetje voor over hebben, anders moet je helemaal geen boot nemen. Een boot kost je hoe dan ook wat van je VRIJE tijd..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 24 aug 2015 15:13 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 24 aug 2015 14:29 #654472

Fly-Tour schreef :
Een boot kost hoe dan ook tijd..

Hoezo ? Is toch juist je vrije tijd die je aan een boot besteed :dry:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 24 aug 2015 14:29 #654473

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Waar ging dit draadje eigenlijk ook alweer over? :huh:
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 24 aug 2015 14:29 #654474

Er is een heel aantal vervoersbedrijven die niets anders doen dan bootjes en boten over de weg vervoeren.
Kennelijk is er een markt voor, ongetwijfeld mensen die geen tijd en/of zin hebben in een haal- of brengklus.
Het is dus niets anders dan een bestaande alternatieve oplossing..... er is niets geks, vies of ongezonds aan.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 24 aug 2015 15:04 #654490

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Yellow Boat schreef :
Fly-Tour schreef :
Een boot kost hoe dan ook tijd..

Hoezo ? Is toch juist je vrije tijd die je aan een boot besteed :dry:
Ad
Ja, dat bedoel ik ook. Als je er geen vrije tijd aan besteden wil, dan kun je er beter geen nemen, die tijd besteden begint met het ophalen. Ook over de weg zul je toch even erbij moeten zijn bij het hijsen en alles en bij het afleveren, helemaal vanzelf gaat dat niet.....

Baasklus, het is ook niet gek of ongezond, maar in dit geval wel iets te veel van het goede en vermoedelijk (veel) duurder.
@ Wadnwind,

Dit topic ging over of je zomaar naar zoet water kan met een zoute boot, dacht ik, daar was iedereen uiteindelijk wel over uit. Daarna vroeg TS min of meer advies over hoe hij zou moeten varen. Dat is waar we het zo'n beetje over hebben. Mij lijkt dat het niet Off topic is als we het over de te varen route enzovoort hebben.?
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 24 aug 2015 16:17 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 24 aug 2015 15:41 #654500

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
WADnWIND schreef :
Waar ging dit draadje eigenlijk ook alweer over? :huh:
plus1
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 24 aug 2015 16:45 #654518

Van zout naar zoet, hoe loopt de route lekker goed?

Nieuwe titel dan maar???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 24 aug 2015 16:58 #654521

De zelfslijpende, nog koperhoudende af die er nu op zit, voorkwam iig niet dat de boot flink is aangegroeid, dus wellicht varen we ,m wel helemaal schoon in 3 dagen.

Dan voor de winter er uit en opnieuw in de af en er weer in. Ik wil wat meer gaan winterzeilen, dat lijkt me erg mooi.

Liefst laat ik de mast gewoon staan trouwens en zeil ,m naar het noorden....maar heb totaal geen zee ervaring
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 24 aug 2015 17:03 #654522

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 440
bredezeiler schreef :
De zelfslijpende, nog koperhoudende af die er nu op zit, voorkwam iig niet dat de boot flink is aangegroeid, dus wellicht varen we ,m wel helemaal schoon in 3 dagen.

Dan voor de winter er uit en opnieuw in de af en er weer in. Ik wil wat meer gaan winterzeilen, dat lijkt me erg mooi.

Liefst laat ik de mast gewoon staan trouwens en zeil ,m naar het noorden....maar heb totaal geen zee ervaring
Opstappen zoeken heerlijk leer moment :)
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 24 aug 2015 17:28 #654529

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Opgemeten voor je op Google Earth:
224 kilometer afgerond of 120 zeemijlen.

Ongeveer 22 uur varen , boot haalt een km of 11(,5) p/u door het water wel.
Op dag een doe je makkelijk 12 uur varen, bijv. van 09:00 tot 21:00 en dan ben je al ergens ver voorbij Gouda. De andere dag nog eens 10-12 uur varen en je bent in Harderwijk. Tel er vanwege de Krammer, Volkerak , Julianasluis en Oranjesluis voor in het slechtste geval een paar uur bij op. Al gaat dat naar mijn ervaring allemaal erg vlot na de vakantietijd. Er moeten twee bruggen open op de hoofdroute, als je onder de 2,50 blijft met liggende mast dan is dat het geval. Die brug betreft de spoorbrug Alphen en de Bosrandbrug bij Schiphol, die gaan heel vlot. Voor de rest heb je een paar brugjes op de Drecht naar Oude Wetering toe omdat je om Alphen heen moet, gaan ook vlot. Via de Amstel is het uit mijn hoofd de spoorbrug in Alphen en de brug te Vrouwenakker. Verder is volgens mij alles een meter of 2,5. Die bruggen hoef je niet veel tijd voor te rekenen. Via de Amstel is wel korter maar zijn de bedieningstijden beperkter dan via de ringvaart. Via de Ringvaart kom je dus wellicht verder dezelfde dag als je eenmaal bij de Nieuwe Meer bent. Overnachten kun je heel goed in Schellingwoude.

Het wordt najaar, ik zou motorren naar het noorden met de mast plat, kost je misschien hooguit in het slechste geval 70 euro aan diesel, al denk ik dat het mee zal vallen.
22/24 uur varen x verbruik ong. 2 L/h =48 liter, om en nabij. Ik denk dat hij zelfs zuiniger loopt dan 2L/h. Is een euro of 60.
Nog geen zee ervaring is niet raadzaam om over zee te gaan. Het is binnendoor korter en ook leuk varen, omdat je toch niet gebonden bent aan een standemastroute met platte mast.

Heeft hij een strijkinstallatie of moet het met een kraan.? Ook dan zou ik het doen, dat zal zo heel veel niet kosten MITS je zelf alle dingen loshaalt van te voren. (niet letterlijk alles , want dan valt de mast om... :whistle: )

Hij heeft nu op zout gelegen, dus als je daarna over zoet vaart 2 dagen, dan heb je best kans dat hij flink schoon is bij aankomst. (en steeds harder gaat lopen.)
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 24 aug 2015 17:54 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 25 aug 2015 10:05 #654799

Fly-Tour schreef :
Opgemeten voor je op Google Earth:
224 kilometer afgerond of 120 zeemijlen.

Ongeveer 22 uur varen , boot haalt een km of 11(,5) p/u door het water wel.
Op dag een doe je makkelijk 12 uur varen, bijv. van 09:00 tot 21:00 en dan ben je al ergens ver voorbij Gouda. De andere dag nog eens 10-12 uur varen en je bent in Harderwijk. Tel er vanwege de Krammer, Volkerak , Julianasluis en Oranjesluis voor in het slechtste geval een paar uur bij op. Al gaat dat naar mijn ervaring allemaal erg vlot na de vakantietijd. Er moeten twee bruggen open op de hoofdroute, als je onder de 2,50 blijft met liggende mast dan is dat het geval. Die brug betreft de spoorbrug Alphen en de Bosrandbrug bij Schiphol, die gaan heel vlot. Voor de rest heb je een paar brugjes op de Drecht naar Oude Wetering toe omdat je om Alphen heen moet, gaan ook vlot. Via de Amstel is het uit mijn hoofd de spoorbrug in Alphen en de brug te Vrouwenakker. Verder is volgens mij alles een meter of 2,5. Die bruggen hoef je niet veel tijd voor te rekenen. Via de Amstel is wel korter maar zijn de bedieningstijden beperkter dan via de ringvaart. Via de Ringvaart kom je dus wellicht verder dezelfde dag als je eenmaal bij de Nieuwe Meer bent. Overnachten kun je heel goed in Schellingwoude.

Het wordt najaar, ik zou motorren naar het noorden met de mast plat, kost je misschien hooguit in het slechste geval 70 euro aan diesel, al denk ik dat het mee zal vallen.
22/24 uur varen x verbruik ong. 2 L/h =48 liter, om en nabij. Ik denk dat hij zelfs zuiniger loopt dan 2L/h. Is een euro of 60.
Nog geen zee ervaring is niet raadzaam om over zee te gaan. Het is binnendoor korter en ook leuk varen, omdat je toch niet gebonden bent aan een standemastroute met platte mast.

Heeft hij een strijkinstallatie of moet het met een kraan.? Ook dan zou ik het doen, dat zal zo heel veel niet kosten MITS je zelf alle dingen loshaalt van te voren. (niet letterlijk alles , want dan valt de mast om... :whistle: )

Hij heeft nu op zout gelegen, dus als je daarna over zoet vaart 2 dagen, dan heb je best kans dat hij flink schoon is bij aankomst. (en steeds harder gaat lopen.)

Ik kijk a.s.zaterdag even de maststrijk opties na, dan bepalen we verder wat we willen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl