Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet?

Re:Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 01 dec 2010 13:41 #163711

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Correct me if I'm wrong.

Binnen de EU is er vrij verkeer van personen en goederen.
Het Schengenakkoord heeft te maken met (paspoort)controle aan de grens, heeft verder niets met het economisch verkeer te maken.
De Eurozone heeft puur te maken met de munteenheid, en niets met het vrije economische verkeer.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 01 dec 2010 13:59 #163720

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
Vanuit Uk moet je rekening houden met de BTW: als die (bewijsbaar) betaald is of er een BTW vrijwaring is uitgereikt heb je geen probleem. Als dat niet het geval is heb je dat in theorie wel. In hoeverre een open bootje op een trailer ook bekeken gaat worden is de vraag. Als je eenmaal op het vaste land bent is de kans dat je er ooit nog op wordt aangesproken met een open boot zo ongeveer nul.

Waar je wel rekening mee moet houden is de trailer: als je een boot in de UK koopt compleet met trailer, dan is er een redelijke kans dat die trailer in nederland alleen met kentekenbewijs mag rijden. Die moet dan dus gekeurd worden door de RDW en die leggen op alle slakken zout. Beter dus een trailer meenemen vanuit nederland.

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 01 dec 2010 14:15 #163729

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Een trailer heeft alleen een kentekenbewijs nodig als hij beladen zwaarder mag zijn dan 750 kg. Als het maximale gewicht de 750 kg overschrijdt maar in de huidige beladen toestand weegt hij minder dan 750 kg: evengoed kentekenbewijs nodig. Niet RDW-vriendelijke maar goed werkende oplossing: ram in dat geval (alleen als je 'm nooit meer wil laten wegen dan 750 kg!) gewoon het identificatieplaatje er af. Dan is het een zelfbouwtrailer, en die valt automatisch in de klasse < 750 kg.

Wil je een kenteken aanvragen: vraag om een leesbare foto van het ID-plaatje en bel de RDW. Maar kies dan, vanwege de tijdelijke importkentekenplaten etc, dan wel voor een rechtstreekse veerdienst zodat je niet nog meer grenzen over moet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 01 dec 2010 21:34 #163852

Aangetrokken door de lage koers van de pond sterling heb ik vorig jaar zelf een trailerbaar zeiljacht in Engeland gekocht. 28 Voet lang & 255 cm breed, dus niet echt een onopvallend kleintje maar toch zonder probleem de grenzen gepasseerd.

Ipv de veerboot heb ik geopteerd voor de eurotunnel: goedkoper en véél sneller.
Beter dus een trailer meenemen vanuit nederland.

Ofschoon de boot werd aangeboden met een passende engelse trailer heb ik zelf een nieuwe (belgische) trailer met de "juiste" papieren gekocht. Buitenlandse tweedehandse trailers verkeren vaak in een lamentabele toestand door achterstallig/geen onderhoud. Bovendien mankeert bijna altijd een (belgisch) gelijkvormigheidsattest en had ik geen zin in een nadere kennismaking met de (belgische) bureaucratische mallemolen.

S.
Laatst bewerkt: 01 dec 2010 21:35 door White Sands.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 03 dec 2010 10:26 #164153

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
wybeslot schrijft:
Correct me if I'm wrong.

Binnen de EU is er vrij verkeer van personen en goederen.
Het Schengenakkoord heeft te maken met (paspoort)controle aan de grens, heeft verder niets met het economisch verkeer te maken.
De Eurozone heeft puur te maken met de munteenheid, en niets met het vrije economische verkeer.

Helemaal correct. Verder is er binnen het Schengen-gebied nog een nauwe samenwerking op he gebied van opsporing en bestrijding van criminaliteit maar dat staat hier los van hoop ik toch.. :P
Maar bij transport vanuit Engeland naar Nederland zit je gewoon binnen de EU en is er sprake van een vrij verkeer van goederen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 03 dec 2010 19:52 #164226

  • TopQ
  • TopQ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
In dit topic staat naar mijn mening veel onzin over de CE Markeering.


Als je een boot koopt, zeker als het een bekend ontwerp is, zou ik me beslist geen zorgen maken.


Zo is:

CE is pas nodig voor goederen (dus ook boten) na 1998.


Als je als gebruiker een niet gecertificeerde boot vaart ben je niet in overtreding. De aanbieder van de boot binnen de EU wel!
Als je de boot dus buiten de EU koopt, heeft de aanbieder geen probleem. Pas als je de boot zelf weer verkoopt binnen de EU levert dit een probleem op.

Iedere leverancier kan een CE markerings stikker op zijn boot plakken. De CE markering zegt ook niets over de kwaliteit!
Je moet je alleen aan een aantal regels houden en aan kunnen tonen dat het product voor het doel geschikt is.

De ontwerp categorie A, B, C of D staat op het Type / CE plaatje. ook dit wordt door de leverancier aangegeven. Voor iedere ontwerp categorie gelden andere eissen. De leverancier moet aan kunnen tonen dat de boot hieraan voldoet.

Groeten,

Q.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 03 dec 2010 20:49 #164236

Wat er in de post van TopQ staat klopt wel aardis, behalve dat de CE keur wel iets zegt over de kwaliteit.
CE refereert namelijk naar ISO standaards en daarin staat beschreven welke ontwerpbelastingen je moet aanhouden, verplichte minimale veiligheidsfactoren en dergelijke.

Als koper ben je inderdaad ook niet in overtreding als je een boot zonder CE koopt, er een hebben is ook niet strafbaar, alleen eentje verkopen binnen de EU zonder CE is wel strafbaar.
Er is echter 1 loophole voor gebruikte boten: 5 jaar na de eerste te waterlating mag je de boot verkopen als je een CE keurmeester een hand tekening en stempel laat zetten op een bewijs dat je boot al 5 jaar in de vaart is. Dit geld ook als je boot 1 dag in het water heeft gelegen en daarna 5 jaar op de wal heeft gestaan.

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 03 dec 2010 21:11 #164238

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
En dan nog een loophole voor als je geen CE keur hebt. Als je het lichtste keurmerk neemt dan is de normering zo simpel dat dit vrij gemakkelijk te verkrijgen is. En de regelgeving zegt dat je een CE keur moet hebben maar zegt niets over welk CE keur.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 04 dec 2010 09:39 #164256

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Plus dat je over mag gaan op "zelfcertificatie"

Mijn ervaring met Engelse trailers (West Mersea) is dat deze degelijker en beter afgewerkt dan Nederlandse trailers. (dat ik dat nog eens zou zeggen over een product uit de UK...).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 07 dec 2010 10:16 #164767

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
CE is pas nodig voor goederen (dus ook boten) na 1998.

Boten van buiten de EU moeten bij invoer altijd zijn voorzien van een CE plakker, leeftijd is daarbij niet van belang. Die regel is ingevoerd als bescherming van de Europese markt. Wat betreft de ISO-standaards, dat zegt meer over de bouwwijze en procedures dan over de kwaliteit van het product.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 07 dec 2010 12:53 #164790

sigdock schrijft:
CE is pas nodig voor goederen (dus ook boten) na 1998.

Boten van buiten de EU moeten bij invoer altijd zijn voorzien van een CE plakker, leeftijd is daarbij niet van belang. Die regel is ingevoerd als bescherming van de Europese markt. Wat betreft de ISO-standaards, dat zegt meer over de bouwwijze en procedures dan over de kwaliteit van het product.


Alleen als ze ingevoerd worden met als doel verkoop. Als jij een boot in het buitenland koopt en het de eerste 5 jaar zelf gebruikt heb je geen CE nodig. Net als dat zelfbouwers en zelfs sommige werf one-offs niet aan CE hoeven te voldoen.

Over de ISO, ik werk met deze normen op dagelijkse basis, die schrijven stabiliteitskriteria, veiligheidsfactoren, materiaal eigenschappen, berekeningsmethoden en belastingaannames voor, dus wel degelijk iets over sterkte, levensduur en veiligheid. Naar mijn mening zijn deze eisen veel te "soft", maar ze zijn er wel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 07 dec 2010 12:56 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 07 dec 2010 13:04 #164792

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4491
je kan aan allemaal eisen gaan voldoen, maar als je personeel niet goed opgeleid is en niet met het materiaal om kan gaan, wordt het alsnog rommel. En aangezien er geen fatsoenlijke opleidingen zijn voor composiet jachtbouw, wordt er nogal wat rommel verkocht, welke aan allerlei eisen prima voldoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 07 dec 2010 13:13 #164795

Helemaal waar, op kleinere werven zul je dit echter vrijwel niet tegen komen, kleiner is minder dan 5-10 boten per jaar. Dat is een van de redenen dat je meer betaald voor boten die op kleinere werven gebouwd worden, de kwalteit is meestal beter.

Maar als het ontwerp voldoet aan bepaalde eisen, dan is dat al een goed begin, nu nog betere controle op de werf en dan zijn we goed op weg denk ik.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 07 dec 2010 13:29 #164796

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Erikdejong schrijft:
Alleen als ze ingevoerd worden met als doel verkoop. Als jij een boot in het buitenland koopt en het de eerste 5 jaar zelf gebruikt heb je geen CE nodig.
Zou er een haan naar kraaien als je je boot na pak 'm beet 4 jaar wilt verkopen? Heeft er ooit iemand bij de aankoop van een gebruikte boot op de CE keur gelet? En zijn er experts (Olav?) of makelaars die er op letten?

(een voorbeeld van iets wat eigen import héél interessant maakt: nl.yachtworld.com/boten/1982/J...ntry.verenigdestaten)
Laatst bewerkt: 07 dec 2010 13:37 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 07 dec 2010 15:08 #164808

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
En op die manier liggen er nog nog veeeel meer. Veel boot voor weinig geld, net als een bepaald, hier niet nader te noemen, merk... :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 07 dec 2010 15:19 #164812

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
sigdock schrijft:
En op die manier liggen er nog nog veeeel meer. Veel boot voor weinig geld, net als een bepaald, hier niet nader te noemen, merk... :lol:
Bavaria? Hunter? :P :laugh:

Edit: Kijk, het grote broertje van mijn S2, als die hier voor dat geld te koop had gelegen had ik absoluut interesse gehad (al was het maar vanwege de luxe matrassen..).
Laatst bewerkt: 07 dec 2010 16:06 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 08 dec 2010 10:22 #164916

beewee schrijft:
]
Zou er een haan naar kraaien als je je boot na pak 'm beet 4 jaar wilt verkopen? Heeft er ooit iemand bij de aankoop van een gebruikte boot op de CE keur gelet? En zijn er experts (Olav?) of makelaars die er op letten?
unqote


Jazeker komt dat aan de orde, het verkopen van een boot zonder CE is eenvoudig weg een economisch delict. (en moet feitelijk ook gemeld worden)(Dit alles even los van de discussie over noodzaak, waarde van CE)

Dat een verkoper zo wil verkopen is zijn zaak, daar derden bij willen betrekken om verantwoording weg, door te schuiven is een kwalijke zaak en vaak stof tot verhitte discussies.

Experts, makelaars kunnen er door justitie op aangesproken worden ( en worden dat ook) als ze betrokken zijn bij dergelijke verkopen. Dit kan tot jaren terug na de verkoop, bijvoorbeeld als het schip dan weer verkocht wordt.
De meeste verkopers weten heel goed waar ze mee bezig zijn, kopers worden nadrukkelijk op de gevolgen gewezen en hoe deze op te lossen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 08 dec 2010 10:26 #164918

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Och, ik vind dit model van Hunter niet lelijk hoor. En een 37 voeter voor minder dan 15k .... :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 28 mei 2011 11:14 #197656

  • cmd
  • cmd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Goedemiddag

Ik ben nieuw op het forum en overigens ook relatief nieuw in de zeilwereld. Wel aangestoken door het zeilen en nu dicht bij de aanschaf van een trailerbaar kajuitjachtje (inclusief trailer) uit België, bouwjaar 2002.

Aan het zoeken naar informatie over welke formaliteiten geregeld moeten worden en ik kom, mede aan de hand van dit draadje, tot de volgende conclusies:
  1. Geen BTW of invoerrechten verschuldigd over invoer van de boot; moet alleen wel een bewijs hebben dat de BTW eerder betaald is geweest (bijv. een oorspronkelijke factuur)
  2. Verstandig om in ieder geval een koopcontractje op te stellen zodat er een vastlegging is van de eigendomsoverdracht (modelletje te vinden op www.anwbwatersport.nl)
  3. Boot heeft nu een Belgische vlaggenbrief maar deze dient door de huidige eigenaar ingestuurd te worden naar de Dienst Vlaggenbrieven waarna de inschrijving in België doorgehaald wordt. Boot is dan nergens meer ingeschreven (ga wel kopie van die vlaggenbrief vragen; lijkt me additioneel bewijs dat de verkoper nu ook 'eigenaar' is)
  4. Boot hoeft niet geregistreerd te worden in NL en ik kan er volgens mij gelijk een NL vlaggetje aan hangen en willekeurig welke naam aan de boot geven die we zouden willen
  5. Verstandig om de boot te verzekeren; heb de indruk dat de verzekeringsmaatschappij (behalve een 'bewijs van eigendom' (koopcontract) geen verdere registraties of iets dergelijks nodig heeft
  6. Lees over het CE certificaat en dat zou gegeven het bouwjaar van de boot er moeten zijn. Ga ik opvragen
  7. Geen BTW / invoerrechten verschuldigd over de aanhangwagen (ook hier overigens de vraag naar een bewijs van eerdere betaling van de BTW); deze moet wel op NL kenteken worden gezet en verzekerd en daar heb ik in ieder geval het Belgische kentekenbewijs voor nodig en zal de aanhangwagen in NL aan het RDW aangeboden moeten worden voor onderzoek (en waarschijnlijk ook APK)
Klopt dit zo of mis ik nog iets? Enige mogelijkheid van registratie van de boot waar ik van lees is het Kadaster (kost €400) en dit is niet verplicht. Is er echt geen andere plaats waar ik de boot kan laten registreren?

Nog verdere tips?

Veel dank voor jullie hulp!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 17 juli 2012 05:43 #302059

  • mbu745
  • mbu745's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Hello,
er schijnen daar nogal wat mensen te zitten die veel afweten van invoer.
ik heb een 35' zeilboot gekocht die gebouwd is in Zweden in 1976. De laatste eigenaar was een USA bewoner, en ik heb de boot van hem gekocht.
De boot was ook in de USA geregistreerd.
Twee vragen:
ik kan de boot inschrijven buiten Europa, in Thailand bvb, geen probleem. Hoelang mag ik met die Thaise vlag, als EU bewoner, in Europa verblijven of is dat zonder limit?
Als ik haar registreer in UK, wat heel gemakkelijk en goedkoop is, is er dan een limit om in Europa te blijven?
Groeten.
mbu745
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 17 juli 2012 06:08 #302069

Voor dat soort vragen kun je beter de belastingdienst bellen , afdeling
buitenland en douane. Telefoonnummer staat hier wel ergens: www.belastingdienst.nl/wps/wcm...buitenland_en_douane
Dan weet je zeker dat je het juiste antwoord krijgt.
Maar ik weet wel zeker dat er een maximale termijn bestaat voordat je de boot òf weer buiten het Schengen gebied moet brengen òf officieel moet invoeren ( met alle kosten vandien).
Tenslotte mag een buitenlander van buiten het Schengen gebied ook maar 3 maanden in Nederland blijven zonder Visum.
Maar of zoiets ook wordt gecontroleerd in jachthavens vraag ik me af. Maar in grenshavens zooals Ijmuiden vast wel.
Ad
Laatst bewerkt: 17 juli 2012 08:03 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 17 juli 2012 08:29 #302086

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.221 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl