Hen3 schreef :
Tomsailor schreef :
Hoe moeilijk is het om zelf een koelkastje in te zetten? En hoe zit dat met de stroom die daarvoor geleverd moet worden, zijn dan zo je accu's leeg of kan dat wel effe ?
Bij mijn
project kun je ieder geval zien hoe ik dat in mijn boot heb aangepakt. Ik heb echter ook de koelbox helemaal zelf gebouwd, dat hoef jij in principe niet te doen.
Stroomverbruik is (voor een groot deel) afhankelijk van de isolatie van de bestaande koelbox. Als die wand erg dun is zul je veel koude verliezen en dus meer stroom verbruiken.
Ja het is dus prima zelf in te bouwen!
Vandaag wezen kijken naar een Defender 27 in sas van Goes.
www.botentekoop.nl/zeiljachten...efender-27-1976.html
Deze boot zat prima in de lak, was een aantal jaar geleden opnieuw geverfd en anti osmose behandeling.
Alleen op sommige punten van de romp was de verf al wat aan het bollen en aan het afvallen, schijnbaar was dus de romp niet goed geverfd en dit zou dan over een aantal wat jaar toch is overgedaan moeten worden. (Hoeveel kosten zullen hier aan zitten?)
En nog een jammer punt was dat er geen koelkast in zat, maar ja kan altijd een koelbox meenemen.. of gewoon slim spullen kopen. (in blik etc.)
Er lag ook een renault motor in, maar deze motor deed het nog wel prima, dus daar zal met het in en uit varen van een haven ook niet echt last mee zijn. Alleen hij zij dat deze 1 cilinder renault motor wel veel stroom vebruikt bij het starten.. moet je dan uit kijken als je een koelkast in gaat bouwen dat je hem niet helemaal leeg trekt.. of is het dan slim om een extra accu speciaal voor dat soort dingetjes erin te bouwen. (er zaten 2 nieuwe accu's in alleen nog niet aan elkaar gekoppeld)
Het grootzeil is ook al best oud, dus die is ook wel aan vervanging toe.
Voor de rest vind ik voor mij een Defender 27 genoeg ruimte hebben. De stahoogte is precies goed.. stoot net m'n hoofd niet.
Maar voor de rest kijk ik nog rustig wat verder, maar bij deze boot heb ik al een beter gevoel dan de vorige boten.