Stan1906 schreef :
I
En graag in de bun omdat ik een buitenboordmotor op de spiegel lelijk vind
Elk voordeel heeft z'n nadeel.
Een BBM in een bun kan fijn zijn omdat de motor meestal beter te bedienen zonder een afstandsbediening dan een bbm aan de spiegel.
Het is ook gunstig omdat je bij bootjes van 22 voet of korter alle gewicht liefst zo dicht mogelijk bij het zwaartepunten van de boot wilt hebben en vooral niet helemaal achter de spiegel.
Mede omdat de motor wat verder naar voren zit en ook omdat ie vaak wat lager hangt dan wanneer aan de spiegel opgehangen, blijft de schroef ook wat beter in het water als de boot begint te stampen.
Als de bun kan worden afgesloten met een kap of een luik scheelt dat aanzienlijk in de herrie.
Motor is in een bun ook beter beschermd tegen beschadiging. Het vlak van de spiegel is de achterkant, niet de motor.
Nadelen:
Meestal is de motor niet op te klappen en blijft daardoor tijdens het zeilen weerstand opleveren als ie niet in gebruik is.
Als de bun wordt afgesloten door een kap of luik, moeten de uitlaatgassen van de stationaire uitlaat (of, in het geval dat de motor geen uitlaat heeft door de schroefnaaf: alle uitlaatgassen) worden afgevoerd via een slangetje dat buiten de bun uitkomt.
Het van de boot halen van de motor kan met een motor in een bun wat onhandiger of moeizamer zijn. Evenals het weer terughangen.