Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ervaringen met een Dufour T7

Ervaringen met een Dufour T7 08 apr 2019 12:00 #1035804

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Die mast van de T7 is ook pittig in zijn gewicht met alles erop en eraan inclusief het rolfoksysteem.
wat een gewicht zeg.

woensdag met Bertil de giektent inmeten, uittesten e.d
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 08 apr 2019 12:01 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 apr 2019 13:23 #1035816

roozeboos schreef :
40 graden is niet verkeerd hoor. Als hij echt niet hoog zeilt zoals je zegt mag je blij zijn als je de 50 haalt.
Iedere boot vaart bij meer wind hoger hoor. dwz, je houdt nog goed snelheid ook als je wat knijpt.

Maja, met minder wind niet te hoog en niet te laag varen is wel een kunst, zeker bij golfslag. Dat maakt zeilen juist zo leuk, als dat lukt.

Overigens als je goed hoog zeilt, en je gaat overstag kan je achter je in het water meteen zien wat je dooie hoek is.

De kruishoek bedoel je, je dooie hoek zie je niet :-).

Hoe goed zijn je zeilen nog? Weet namelijk nog wel dat toen we een nieuw tuig er op gekocht hadden we ineens veel en veel hoger konden.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 apr 2019 13:25 #1035817

peter1 schreef :
Die mast van de T7 is ook pittig in zijn gewicht met alles erop en eraan inclusief het rolfoksysteem.
wat een gewicht zeg.

woensdag met Bertil de giektent inmeten, uittesten e.d

Met een eenvoudige strijkinstallatie (buisje van 25 a 30mm aluminium als hulpmast, en wat hulpwanten) strijk je hem alleen met twee vingers in je neus (figuurlijk dan).
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 apr 2019 14:12 #1035822

En minimaal een vierloper takel met een heleboel lijn (minimaal ca. 6 maal de J maat plus lengte boot).
anders kun je het wel vergeten in je eentje.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 apr 2019 15:20 #1035840

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
ja , ik ga een systeem maken met een takel en de spiboom...die hulpwanten vind ik wel intressant, die houden de mast in het midden tijdens hijsen.
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 08 apr 2019 15:57 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 apr 2019 18:42 #1035871

Yellow Boat schreef :
En minimaal een vierloper takel met een heleboel lijn (minimaal ca. 6 maal de J maat plus lengte boot).
anders kun je het wel vergeten in je eentje.
Ad

Ik gebruikte de grootschalig.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 apr 2019 18:50 #1035872

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5163
It Paradyske schreef :
Yellow Boat schreef :
En minimaal een vierloper takel met een heleboel lijn (minimaal ca. 6 maal de J maat plus lengte boot).
anders kun je het wel vergeten in je eentje.
Ad

Ik gebruikte de grootschalig.

De grootschalig? Uiteraard! ;-)
Laatst bewerkt: 08 apr 2019 18:52 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 apr 2019 19:16 #1035879

grootschoot. denk ik zomaar
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 apr 2019 20:14 #1035895

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2730
roozeboos schreef :
grootschoot. denk ik zomaar

Ja, stom auto-spell. Ik heb het maar uitgezet. Geeft wel wat uitdaging
af en toe ;) ;)

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 apr 2019 20:52 #1035903

Precies
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 09 apr 2019 08:52 #1035982

Als de grootschoot helemaal uitgevierd lang genoeg is gaat dat ook natuurlijk , maar dat is echt niet altijd het geval. Het is vooral de vraag of je hem dan nog ook vanuit de kuip kunt bedienen en dat is wel beter omdat je de mast dan veilig op een steun kunt laten zakken.Bovendien vergt juist dat laatste stuk de meeste kracht. ( krachten kun je met deze excel sheet zelf uitrekenen: drive.google.com/file/d/0B0vn-...Nzg/view?usp=sharing , openen met google sheets of downloaden ander werkt hij niet )
Kwestie van even opmeten dus.

Die "hulpwanten"waar je het over hebt is het zogenaamde "strijkwant" en is inderdaad een absolute must als je een vrij zware mast in je eentje veilig en zonder schade wilt kunnen strijken.
maar een strijkwant is niet altijd zo simpel te installeren hoor.
Maar daar is in dit forum al heel veel over geschreven ( zoekfunctie ) en ook op bijv. Youtube kun je er het e.e.a. over zien.
Ad
Laatst bewerkt: 09 apr 2019 08:54 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 09 apr 2019 11:59 #1036043

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5424
als je maar 1 spiboom gebruikt blijft die niet in het midden staan (bij mij niet iig) , maar zwiept naar rechts of links tijdens het hijsen, en dan zijn de rapen gaar
dus moet je 2 hulplijnen gebruiken
die hulplijnen moeten exact in lijn met het draaipunt van het oog in de mast staan, anders komen ze te strak tijdens het hijsen en de boel loopt vast, of ze komen los te staan
best een gedoetje om dat voor elkaar te krijgen, mij lukte het niet iig

daarom gebruik ik voor hijsen en strijken van de mast 2 spibomen
de ene bek van een boom haak ik in op het dekoog van het onderwant
de andere bekken knoop ik aan elkaar met een stuk dyneema lijn
(geen idee wat de krachten zijn, en ik had dat lijntje nog liggen)
dan krijg je een omgekeerde V, kan geen kant op
daarna knoop ik er een paar simpele tufnol blokken aan, 4x vertraagd
die onderwanten bind ik dan ff langs de mast, kunnen ze bovenin ook niet uit de sleuf wippen :S :whistle:
qua kracht is hijsen een eitje

een slingerwant heb ik niet
ik 'stuur" de mast tijdens het hijsen met de bovenwanten
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Laatst bewerkt: 09 apr 2019 11:59 door Ton Mitz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 20 apr 2019 19:47 #1038777

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Donderdag het eerste zeiltochtje vanuit de nieuwe jachthaven de compagnies op het IJsselmeer
Meteen maar naar Stavoren gegaan, de laatste 10 minuten nog 20 kts gehad77filmpje is goed tot 1.45 min
hoogste snelheid op de keerfok en eerste rif later was 6 kts

when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 20 apr 2019 19:51 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 05 mei 2019 17:07 #1043403

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
ik kom een aantal data tegen van de T7
Allerlei reken uitkomsten van formules
zegt me weinig , lijkt mij dat ze een bepaalde rekensom gebruiken om het comfort weer te geven, en het moment van kapseizen of de weerstand hier tegen


S.A./Disp.:
21.44
Bal./Disp.:
46.61
Disp./Len.:
126.88
Comfort Ratio:
10.73
Capsize Screening Formula:
2.46
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 05 mei 2019 17:10 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 06 mei 2019 08:44 #1043597

Dat soort getallen kun je heel mooi berekenen en met andere schepen vergelijken met dit programma.
tomdove.com/sailcalc/sailcalc.html
De T7 staat al in de lijst dus je hoeft niet eens de gegevens zelf in te voeren.
Motion comfort en capsize ratio zijn kennelijk niet geweldig van een T7 :ohmy:
Jouw boot aanklikken in de lijst, make chart drukken , onderaan bij de uitkomsten op een waarde klikken en er komt een verklaring bij te staan wat goed en beter en minder goed is.
Hier bijv. voor de Capsize Ratio.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 06 mei 2019 11:26 #1043651

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7042
Leuk filmpje Peter, zal je vast wel een keertje tegenkomen op het IJsselmeer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 06 mei 2019 18:33 #1043748

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Ja ik zeil vrij veel, morgen even een klein dagje klussen, en mastgroef g schoonmaken en smeren
zodat ik het voorlijk van het grootzeil wat meer op spanning kan zetten als ik wil, de laatste keer wilde dat niet echt soepel, opberg kasje ophangen, en gordijntje opmeten en op maat maken.




Dan nog wat zeilen


volgende week wil ik donderdag vertrekken voor een 3-4 dagen Friesland in voor een korte zeilvakantie

Beetje afmeren aan die eilandjes van Marekite, ga er denk ik bij Stavoren in, maar is allemaal afhankelijk van de wind, anders een andere bestemming, texel / vlieland/ terschelling zou ook kunnen




reSonador schreef :
Leuk filmpje Peter, zal je vast wel een keertje tegenkomen op het IJsselmeer.
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 06 mei 2019 18:55 #1043758

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
geen idee wat normaal is voor een capsize ratio, ik heb een zwaardboot dus vermoedelijk zal daar wel wat door komen, qua comfort ..tja het is een 22 ft, en dat is op groot water met pittige golfslag niet echt comfortabel, je merkt wel dat je daarin zit. terwijl ik zeer zeker wel van comfort hou...

als ik het vergelijk met een Etap 23, wat een kielboot is, dan is de T7 zelfs beter qua capsize ratio en vrijwel hetzelfde qua comfort.

ik ben hem nu aan het vergelijken met andere boten uit dezelfde klasse, en dan zie je ineens dat de T7 er best heel goed uitkomt.


qua comfort op zee een stukje beter dan de Leisure 22


Yellow Boat schreef :
Dat soort getallen kun je heel mooi berekenen en met andere schepen vergelijken met dit programma.
tomdove.com/sailcalc/sailcalc.html
De T7 staat al in de lijst dus je hoeft niet eens de gegevens zelf in te voeren.
Motion comfort en capsize ratio zijn kennelijk niet geweldig van een T7 :ohmy:
Jouw boot aanklikken in de lijst, make chart drukken , onderaan bij de uitkomsten op een waarde klikken en er komt een verklaring bij te staan wat goed en beter en minder goed is.
Hier bijv. voor de Capsize Ratio.
Ad
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 06 mei 2019 19:07 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 07 mei 2019 02:05 #1043821

qua comfort op zee een stukje beter dan de Leisure 22

Ad!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 07 mei 2019 05:15 #1043831

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Nee ik maak een foutje, de Leisure is 15.89 t.o.v de T7 met 12.19
Dus de Leisure 22 is wat beter qua comfort op zee.

erg leuke scheepjes die Leisure, ze varen er echt overal mee naar toe...Engeland/ Noorwegen / Oostzee



Grappig dat ze al die getallen en berekenen hebben van zeiljachten, zijn blijkbaar gewoon rekensommetjes en verhoudingen....best interessant om dat ineens te zien.


Nachtvlinder schreef :
qua comfort op zee een stukje beter dan de Leisure 22

Ad!?
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 07 mei 2019 05:19 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 07 mei 2019 05:46 #1043834

Ja. Het geeft echter meer het karakter aan dan dat je deze waarden absoluut mag zien of vergelijken. Hier nog wat andere kentallen uitgelegd;
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 07 mei 2019 07:53 #1043871

Nachtvlinder schreef :
qua comfort op zee een stukje beter dan de Leisure 22

Ad!?

Den interpreteer je die getallen verkeerd hoor.
Een hogere waarde voor het motion comfort is beter , bij de capsize ratio is dat andersom. Dat kun je zien als je op de getallen klikt , dan krijg je de uitl;eg op het vak eronder te zien.
Overigens kun je twee schepen heel mooi vergelijken door deze zowel in de linker als in de rechter lijst aan te klikken en dan "submit date "te doen.
Dan krijg je dus deze lijst waarbij rood minder goed en blauw beter is.
En heelaas zie je bij de T7 alleen rode balkjes :( :whistle:
Beide lijsten links en rechts bevatten nl. dezelfe schepen waardoor je kunt vergelijken.
Dat vind ik juist het mooiste van die website.
Ad


Laatst bewerkt: 07 mei 2019 07:54 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 07 mei 2019 08:03 #1043873

Naast de capsize ratio heb ik ook ooit een website gevonden met een berekening van de AVS ( dus de doorkenterhoek) en daar een excel sheet voor gemaakt.( die sommetjes zijn dus niet door mij bedacht !! ;) )
De absolute waarden moet je natuurlijk met een grote korrel zout nemen maar vergelijken gaat best wel.
Gewoon je eigen waarden invullen i.p.v. die van de Bavaria .
Die voor alle Leisure typen staan er al in.
Zo kom je voor de L22 op ongeveer 111 graden en voor de T7 op ongeveer 101 graaden.
Ad
docs.google.com/spreadsheets/d...LJw/edit?usp=sharing
Laatst bewerkt: 07 mei 2019 08:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 07 mei 2019 08:57 #1043897

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Yellow Boat schreef :
Nachtvlinder schreef :
qua comfort op zee een stukje beter dan de Leisure 22

Ad!?

Den interpreteer je die getallen verkeerd hoor.
Een hogere waarde voor het motion comfort is beter , bij de capsize ratio is dat andersom. Dat kun je zien als je op de getallen klikt , dan krijg je de uitl;eg op het vak eronder te zien.
Overigens kun je twee schepen heel mooi vergelijken door deze zowel in de linker als in de rechter lijst aan te klikken en dan "submit date "te doen.
Dan krijg je dus deze lijst waarbij rood minder goed en blauw beter is.
En heelaas zie je bij de T7 alleen rode balkjes :( :whistle:
Beide lijsten links en rechts bevatten nl. dezelfe schepen waardoor je kunt vergelijken.
Dat vind ik juist het mooiste van die website.
Ad



Vreemde vergelijken met dat rode en blauwe balkje.
B.v. de hull speed van de Dufour is groter en dat krijgt een rood balkje. Terwijl de langzamere leisure een blauw balkje krijgt.
De boten zij even lang,maar de dufour krijgt een rood balkje en de Leisure een blauw?
En zo zijn er meer twijfelachtige punten.
Of komt het doordat je een Liesure 22 hebt ingevoerd i.p.v. een Leisure 22 ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 07 mei 2019 09:08 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 07 mei 2019 09:19 #1043905

[quote="douwe" post=1043897
Of komt het doordat je een Liesure 22 hebt ingevoerd i.p.v. een Leisure 22 ;)[/quote]

Ten eerste heb ik die gegevens ( en ook de verkeerde naam ) niet ingevoerd maar de gegevens kloppen wel precies met die van de Leisure 22 dus is het gewoon een schrijffout.
Maar die kleur lijkt daar verkeerd om te staan inderdaad.
Daarom moet je ook even kijken naar de betekenis van de verschillende waarden.
Maar als je het verbeterd wilt hebben kun je natuurlijk ook een berichtje aan Tom Dove sturen: tomdove.com/blog/contact/
Overigens zal de T7 vast wel sneller zijn dan een Leisure 22 gezien het grotere zeiloppervlak bij een veel lager gewicht.maar daarover zegt een rompsnelheid weinig.
Ad
Laatst bewerkt: 07 mei 2019 09:22 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.872 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl