Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ervaringen met een Dufour T7

Ervaringen met een Dufour T7 28 sept 2018 17:57 #982989

Leuk geschreven! Volgende keer motor en tank thuislaten, watertank keeg en echt gaan glijden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 29 sept 2018 04:58 #983096

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Ja het gewicht is wat het tegenhoud, is ook een toerbootje met net even wat meer dan dat, of meer power genereren met de zeilbezetting.

ik zou een klein stevig spinakertje wel grappig vinden, die kan ik in mijn eentje wel aan denk ik, moet het wel een kleintje zijn.


Al zou op een beetje voor de windse rakken een spinakertje er hem er wel door heen trekken, de genaker van mij is zeer groot ( 30 mtr) en durf ik niet in mijn eentje er op te laten staan met een mooie bf 4 op een vlagerig meertje, als ik dan zo ene windvlaag krijg waar ik met mijn Genua vol open al onverwacht en plots weg wordt geslagen en oploef, dan wordt het met de genaker helemaal een spektakel.






Nachtvlinder schreef :
Leuk geschreven! Volgende keer motor en tank thuislaten, watertank keeg en echt gaan glijden!
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 29 sept 2018 05:05 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 29 sept 2018 06:54 #983104

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6461
peter1 schreef :
Ja het gewicht is wat het tegenhoud, is ook een toerbootje met net even wat meer dan dat, of meer power genereren met de zeilbezetting.

ik zou een klein stevig spinakertje wel grappig vinden, die kan ik in mijn eentje wel aan denk ik, moet het wel een kleintje zijn.

Laat ik nou een kleine spinnaker op MP hebben staan:
link.marktplaats.nl/m1327852451
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 30 sept 2018 06:32 #983304

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Echt het is ongelofelijk, ik doe deze zomer en zeker na de srr 2018 technische gezien bijna helemaal niets aan de boot, een keer een harpsluitinkje vervangen onder de grootschoot die was versleten.

ik heb al een tijdje een origo liggen in de garage, en zo zie ik nog wel wat klusjes en opsmoel werkzaamheden, en heb daar ook wel zin in , maar techniek en een zeiljacht in de zomer gaan niet samen..

november gaat ie er uit voor de techniek en opfris..en tot die tijd zie ik het amper.

Gisteren weer gezeild in zeer relaxt weer, maar wat een mooie weer werd het in de wat late middag, het werd steeds lekkerder, nog even Hans tegen gekomen die met de TinTin aan het genieten was..
, en op een windstil meer voor anker lag, we zijn er even naast gaan liggen.
Het was dan ook bijzonder lekker aan het worden en geen wind, wonderbaarlijk genoeg wel terug gezeild en het laatste stuk liep ik zelfs de hele tijd 3.8- 4.2 kts...grappig om eerst windstil te liggen, en dan toch de zeilen te hijsen voor de terugweg, en dan ineens toch nog bezeild terug
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 30 sept 2018 06:42 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 30 sept 2018 07:05 #983310

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2733
Hoi Peter,

Mooi, lekker genieten!
Kan me voorstellen dat je graag die motor op zou willen trekken om nog sneller te kunnen zeilen.
Ik kan bij de kolibri mijn motortje opklappen op een steun, maar dat heeft ook bepaalde nadelen want die steunen kunnen lelijk flexibele dingen zijn en ik vond het met de SSR niet prettig die motor te zien wiebelen op de omhoog staande steun, je denkt zoiets breekt een keer. Ik heb daarom die van mij vervangen door een steun geschikt voor een 20 pk motor / 50 kilo. Die steun is wel 3 kilo zwaarder dan de steun die erop zat maar hij is twaalf centimeter breed en het wiebelen van de motor is weg. Bij grotere kolibri en waarschepen is er vaak ruimte op de kont voor een slee dat is dan weer mooier.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 30 sept 2018 07:18 #983313

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Hoi Freek , ja een slede zoals de Tin Tin dat heeft zou mooier zijn, en dan zou de bb electrische moeten kunnen starten vanwege de achterkajuit en via een spindel met electomotor omhoog en naar beneden gaan , dat zou mooi zijn, en dan in de kuip bedienbaar met een servo besturing, erg innovatief uit de modelvliegwereld, maar voorlopig blijft ie in de bun tot dat ik definitief voor een oplossing kies en/of beide mogelijkheden hou, tot nu toe zit ie daar wel goed en dan loop ik maar minder wat minder hard, maar om de tuimelaar in planee te trekken zou ie de weerstand van die schroef niet moeten hebben, ik zet zelfs de bb in voorruit zo dat de schroef stil staat, vanwege dat ie meedraait tijdens het zeilen.

een andere mooie oplossing zou zijn om een buitenboordmotor te voorzien van een klapschroef, dat zou perfect zijn, ware het niet dat zo iets niet bestaat, en ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten realiseren.

ik zou dat zien als een superoplossing, een klapschroef voor een buitenboordmotor.

freek1970 schreef :
Hoi Peter,

Mooi, lekker genieten!
Kan me voorstellen dat je graag die motor op zou willen trekken om nog sneller te kunnen zeilen.
Ik kan bij de kolibri mijn motortje opklappen op een steun, maar dat heeft ook bepaalde nadelen want die steunen kunnen lelijk flexibele dingen zijn en ik vond het met de SSR niet prettig die motor te zien wiebelen op de omhoog staande steun, je denkt zoiets breekt een keer. Ik heb daarom die van mij vervangen door een steun geschikt voor een 20 pk motor / 50 kilo. Die steun is wel 3 kilo zwaarder dan de steun die erop zat maar hij is twaalf centimeter breed en het wiebelen van de motor is weg. Bij grotere kolibri en waarschepen is er vaak ruimte op de kont voor een slee dat is dan weer mooier.

Freek
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 30 sept 2018 10:28 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 30 sept 2018 17:03 #983482

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2733
Hoi Peter,

Knap lastig i.d.d. met die boot met achterkajuit.
Als je er wel langer mee blijft varen zou je aan een electrische buitenboordmotor op de spiegel kunnen denken mogelijk op een slee, die motor kan heel licht zijn in gewicht mogelijk dat die wel op te halen is.
Voordeel doet 't altijd en kan denk ik ook wel op afstand bediend.
Nadeel de actie radius. FF de electro techneuten als Sunday in de gaten houden hierover een groot zon paneel schijnt te helpen voor de actie radius. Maar het is een hele investering al die spullen, geld dat ik zelf liever in een nieuw setje zeilen steek.
Een ander, veel leper idee is het geld voor die dure electrische aandrijving in je zak te houden zodat je indien nodig die zeiltjes kan kopen ha ha en een kortstaart buitenboordmotor op een lift te monteren in de bun, Je zou de bun zelfs afsluitbaar kunnen maken. Misschien moet zo'n motor dan wel electrisch starten omdat je niet meer bij het koortje kan als ie naar beneden zit als dat zo is word het toch weer minder makkelijk want een electrisch startende viertaktmotor in vier of zes pk ik denk dat dit het vermogen is wat jij nodig hebt is moeilijk te vinden.
Het is daarvoor natuurlijk wel nodig dat je voldoende hoogte hebt in die bun om de motor zo ver omhoog te kunnen trekken dat ie uit het water is.

Freek

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 30 sept 2018 17:36 #983490

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
leuk dat je meedenkt Freek

zou het wel een hele korte kortstaart moeten zijn, wil ie onder de hoogte lijn van de bun zitten.

zelfs wel eens gedacht aan zo een 6 pk mini dieseltje in de bun te bouwen

electra is een erg mooie oplossing, maar wacht wel zeker nog 5 jaar dan is het veel bereikbaarder en beter dan nu. al zijn ze een stuk op de goede weg.


Ach alle schepen hebben wel ergens een puntje waarvan je denkt dat wil ik anders of beter.
En ik vind de T7 nog steeds heel goed.


ik ben wel blij met mijn vrijwel perfecte zeilen set.




freek1970 schreef :
Hoi Peter,

Knap lastig i.d.d. met die boot met achterkajuit.
Als je er wel langer mee blijft varen zou je aan een electrische buitenboordmotor op de spiegel kunnen denken mogelijk op een slee, die motor kan heel licht zijn in gewicht mogelijk dat die wel op te halen is.
Voordeel doet 't altijd en kan denk ik ook wel op afstand bediend.
Nadeel de actie radius. FF de electro techneuten als Sunday in de gaten houden hierover een groot zon paneel schijnt te helpen voor de actie radius. Maar het is een hele investering al die spullen, geld dat ik zelf liever in een nieuw setje zeilen steek.
Een ander, veel leper idee is het geld voor die dure electrische aandrijving in je zak te houden zodat je indien nodig die zeiltjes kan kopen ha ha en een kortstaart buitenboordmotor op een lift te monteren in de bun, Je zou de bun zelfs afsluitbaar kunnen maken. Misschien moet zo'n motor dan wel electrisch starten omdat je niet meer bij het koortje kan als ie naar beneden zit als dat zo is word het toch weer minder makkelijk want een electrisch startende viertaktmotor in vier of zes pk ik denk dat dit het vermogen is wat jij nodig hebt is moeilijk te vinden.
Het is daarvoor natuurlijk wel nodig dat je voldoende hoogte hebt in die bun om de motor zo ver omhoog te kunnen trekken dat ie uit het water is.

Freek

Freek
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 30 sept 2018 17:38 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 06 okt 2018 18:00 #985380

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
super mooie dag geweest op de vrijdag, topweer en topwindje en in de vroege avond windstil en tijd voor de drone, nog steeds aan het leren programmeren, landen lukt prima op mijn achterdek.













when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 06 okt 2018 19:06 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 06 okt 2018 21:33 #985430

peter1 schreef :
.... maar om de tuimelaar in planee te trekken zou ie de weerstand van die schroef niet moeten hebben, ik zet zelfs de bb in voorruit zo dat de schroef stil staat, vanwege dat ie meedraait tijdens het zeilen.

Als de BBM vrij staat zodat de schroef kan meedraaien, geeft dat minder weerstand dan dat de schroef geblokkeerd staat in het werk. Ik sluit ook niet uit dat de staart van de BBM meer weerstand geeft dan de schroef zelf. De schroef van een Suzuki 6 pk BBM is immers niet zo groot.

Die drone is leuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 07 okt 2018 06:00 #985445

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
snap ik maar dan maakt het geluid, als ik zijn schroef blokkeer is er stilte.


refMeriggiare schreef :
peter1 schreef :
.... maar om de tuimelaar in planee te trekken zou ie de weerstand van die schroef niet moeten hebben, ik zet zelfs de bb in voorruit zo dat de schroef stil staat, vanwege dat ie meedraait tijdens het zeilen.

Als de BBM vrij staat zodat de schroef kan meedraaien, geeft dat minder weerstand dan dat de schroef geblokkeerd staat in het werk. Ik sluit ook niet uit dat de staart van de BBM meer weerstand geeft dan de schroef zelf. De schroef van een Suzuki 6 pk BBM is immers niet zo groot.

Die drone is leuk.
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 07 okt 2018 06:48 #985446

peter1 schreef :
snap ik maar dan maakt het geluid, als ik zijn schroef blokkeer is er stilte.
[/quote]

Vergeet ook niet dat altijd meedraaien meer slijtage veroorzaakt van de tandwielen onderin de BB en vooral van de afdichting van de schroefas. Met name van die laatste is de levensduur beperkt waar je normaal weinig van merkt als je hem alleen af en toe laat draaien maar als hij ook tijdens zeilen draait loopt die levensduur wel flink terug. Gevolg is uiteindelijk water in de olie met mogelijk dure gevolgen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 07 okt 2018 15:06 #985566

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Mooie toevoeging, al mag die olie tot 80% water hebben en dan nog is er een voldoende smerende werking.

je wilt natuurlijk vermijden dat er water in komt, dat mag niet.

Yellow Boat schreef :
peter1 schreef :
snap ik maar dan maakt het geluid, als ik zijn schroef blokkeer is er stilte.

Vergeet ook niet dat altijd meedraaien meer slijtage veroorzaakt van de tandwielen onderin de BB en vooral van de afdichting van de schroefas. Met name van die laatste is de levensduur beperkt waar je normaal weinig van merkt als je hem alleen af en toe laat draaien maar als hij ook tijdens zeilen draait loopt die levensduur wel flink terug. Gevolg is uiteindelijk water in de olie met mogelijk dure gevolgen.
Ad[/quote]
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 07 okt 2018 15:07 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 07 okt 2018 15:34 #985574

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6461
Wat anders Peter, wanneer ik naar jou avatar kijk, zie ik:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 07 okt 2018 15:35 #985576

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
vind het best wat hebben die ogen op de gennaker
JeePee schreef :
Wat anders Peter, wanneer ik naar jou avatar kijk, zie ik:

when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 07 okt 2018 20:05 #985703

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 07 okt 2018 20:46 #985720

  • mvdp
  • mvdp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 168
JeePee schreef :
Wat anders Peter, wanneer ik naar jou avatar kijk, zie ik:
Ja, dat zag ik ook altijd. Ben gelukkig niet de enige met zo’n afwijking...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 11 okt 2018 09:59 #986915

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Eindelijk de Origo gemonteerd in de boot, lag al maanden in de garage.

gelukkig nog geen 5 minuten werk, we zijn weer wat technische bezig omdat het zeilseizoen toch een beetje langzaam richting het einde loopt.


when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 11 okt 2018 14:04 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 19 okt 2018 14:30 #989563

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Wat een zeildagen weer, een waanzinnige zomer vol zeil avonturen gehad, nog 2 weekjes en de boot ligt op de kant voor wat onderhoud en aanpassinkjes.


Valt allemaal reuze mee.
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 20 okt 2018 17:42 #989850

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
licht weer trimmen met de Tuimelaar.

when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 25 okt 2018 12:43 #991044

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Boot aan leeg halen, zeilen eraf en zondag mast plat..

twee maal de auto vol met achterbanken plat,

en dan langzaam aan beginnen met alle winterklussen aan de boot...hij moet er weer twee jaar tegen kunnen.

Grootzeil mag wat aandacht, het embleem op het grootzeil van dufour laat los, is gelijmd denk ik, er komt een derde rif in, en een mast geleider moet worden verplaatst.. dus wordt naar de zeilmaker gebracht.
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 25 okt 2018 14:41 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 28 okt 2018 15:15 #991863

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Mast plat, dat ging best goed.

when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 28 okt 2018 19:48 #991958

mvdp schreef :
JeePee schreef :
Wat anders Peter, wanneer ik naar jou avatar kijk, zie ik:
Ja, dat zag ik ook altijd. Ben gelukkig niet de enige met zo’n afwijking...

#hiernogéén
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 06 nov 2018 11:34 #994362

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
we zijn weer bezig met klussen, vlonders meegenomen voor reparatie en opsmoelen, kurk opknappen van de instap plaat in de kajuit....morgen de mastkop inpakken met vuilniszakken en afdekzeil over de boot.

Wordt wel een lijstje wat ik allemaal moet doen ! moet er weer 2 jaar tegen kunnen
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 07 nov 2018 06:31 #994520

Heel herkenbaar allemaal. Op zeker moment wordt het routine. Waarbij het klussen ook voldoening geeft. Hier niet anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.898 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl