Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het grote Efsix topic

Re: Het grote Efsix topic 12 aug 2014 12:47 #539834

wybeslot schreef :
oog is verplicht in de klassevoorschriften.
Ik gebruik zelf een klem zonder brug, kan je makkelijker je fokkeschoot ernaast leggen en actief trimmen.

nr 1073 voldoet toch niet aan de voorschriften... Dus dat oog kan ik missen. Ik heb zo'n klem met fancy bruggetje zodat de schoot er in alle richtingen in te trekken is. De spinnakerschootklem heeft geen brug, om idd snel te kunnen trimmen.
Voorheen Flying Arrow Schakel
Voorheen Schakel H2414 Neptinus
Voorheen 470 H220
Efsix 1073
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Efsix topic 25 aug 2014 14:03 #545073

komende winter (jaja, dat duurt nog heeeeeeel lang) wil ik de onderkant van mijn efsix eens aanpakken. ik heb daar van het voorjaar een paar beschadigingen in gemaakt en de pantsercoat die de vorige eigenaar gesmeerd had hecht voor geen meter.

ik wil hiervoor de kiel eruit halen en de boot ondersteboven in de (buiten) winterstalling leggen.

een paar vraagjes:
1. hoe haal ik de kiel eruit? ik heb hulp van het botenkraantje dat ook de hele boot gaat hijsen. wat moet er los? waar moet ik op letten?
2. hoe ondersteun ik de boot ondersteboven op zo'n manier dattie de hele winter blijft staan?
3. is het slim om de mastvoet te verwijderen? hierdoor kan de boot een stuk lager staan.


en vast de eerste inhoudelijke vraag: vermoedelijk ontbreken de kielgeleiders (zie eerder in dit topic) waardoor de kiel niet fatsoenlijk op en neer te halen is. horen deze er uberhaupt op bij de eerste serie (foacon)? en waar zijn deze te krijgen/heeft iemand ze liggen?
Voorheen Flying Arrow Schakel
Voorheen Schakel H2414 Neptinus
Voorheen 470 H220
Efsix 1073
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Efsix topic 25 aug 2014 15:04 #545100

  • paul cr
  • paul cr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
1. hoe haal ik de kiel eruit?
Kiel eruit:
De kiel ongeveer driekwart omhoog draaien en de kiel aan de onderkant ondersteunen.De 2 bouten van de kielklauw eruitdraaien. De kiel een beetje kantelen (naar achteren) zodat deze uit de klauw komt. Vervolgens kun je de kiel eruit hijsen.
Kielklauw eruit:
Mastvoet demonteren(4 bouten losdraaien en eruit nemen). Je hoeft de voet maar een stukje naar voren te zetten/omhoog te tillen zodat de rail vrijkomt om de kielklauw eruit te schuiven. Het kielval kan dan om de schijf blijven zitten.
2. hoe ondersteun ik de boot ondersteboven op zo'n manier dattie de hele winter blijft staan?
Het makkelijkst: Zoals Wiebeslot heeft gedaan: een stel autobanden.
Het mooiste: Zoals Koetzt heeft gedaan: een houten frame gemaakt met wieltjes eronder.
Laatst bewerkt: 25 aug 2014 15:07 door paul cr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Efsix topic 25 aug 2014 15:34 #545108

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
efsixzeiler schreef :
komende winter (jaja, dat duurt nog heeeeeeel lang) wil ik de onderkant van mijn efsix eens aanpakken. ik heb daar van het voorjaar een paar beschadigingen in gemaakt en de pantsercoat die de vorige eigenaar gesmeerd had hecht voor geen meter.

ik wil hiervoor de kiel eruit halen en de boot ondersteboven in de (buiten) winterstalling leggen.

een paar vraagjes:
1. hoe haal ik de kiel eruit? ik heb hulp van het botenkraantje dat ook de hele boot gaat hijsen. wat moet er los? waar moet ik op letten?
2. hoe ondersteun ik de boot ondersteboven op zo'n manier dattie de hele winter blijft staan?
3. is het slim om de mastvoet te verwijderen? hierdoor kan de boot een stuk lager staan.


en vast de eerste inhoudelijke vraag: vermoedelijk ontbreken de kielgeleiders (zie eerder in dit topic) waardoor de kiel niet fatsoenlijk op en neer te halen is. horen deze er uberhaupt op bij de eerste serie (foacon)? en waar zijn deze te krijgen/heeft iemand ze liggen?

Kiel kan je verwijderen door hem los te maken van de geleider. Twee boutjes vooraan de kiel losdraaien en kiel even naar achteren trekken om hem los te halen. Daarna rechtsandig eruit hijssen. Wel voorzichtig met neerleggen, gietijzer is erg breekbaar.

Ondersteboven leggen is het makkelijkste op een paar autobanden. Keren kan met vijf man. Mastvoet verwijderen is verstandig, omdat deze uitstekt en makkelijk kan beschadigen.

Kielgeleiders zijn verkrijgbaar bij Martin de Kloet (www.de-kloet-nl)
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Efsix topic 25 aug 2014 17:09 #545142

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 303
efsixzeiler schreef :
komende winter (jaja, dat duurt nog heeeeeeel lang) wil ik de onderkant van mijn efsix eens aanpakken. ik heb daar van het voorjaar een paar beschadigingen in gemaakt en de pantsercoat die de vorige eigenaar gesmeerd had hecht voor geen meter.
30 of nog meer jaar geleden ging het mis toen de toenmalige eigenaar na de proefvaart de boot op de aanhanger trok. De geleide rollen stonden verkeerd waardoor de boot op de paaltjes van de geleiderolle terecht kwam, dwars door het dunne laagjes polyester. Ik heb hem onder de waterlijn helemaal kaal gehaald en ben toen tot de conclusie gekomen dat er erop verschillende plaatsen enkel gelcoat zat en geen spiertje glasvezel. Achteraf heb ik vernomen dat dit een gevolg was van een poging om boten in massa te bouwen door niet steeds vakbekwame mensen.

Op zich geen ramp want de romp is volgeschuimd (= veilig en stijf) maar als je iets raakt zit je zo door de huid.
Ik heb op de huid on de waterlijn 3 lagen glasvezel en hars aangebracht op het schuim. G8 vanVosschemie als onderlaag gebruikt. Geen problemen mee gehad.


Het is een super betrouwbare toerboot geworden waarmee ik ook op zee ging.


Staat al 15 jaar niets te doen door aankoop van een kajuitboot. Indien er kopers zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Efsix topic 25 aug 2014 17:11 #545143

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 303
efsixzeiler schreef :
komende winter (jaja, dat duurt nog heeeeeeel lang) wil ik de onderkant van mijn efsix eens aanpakken. ik heb daar van het voorjaar een paar beschadigingen in gemaakt en de pantsercoat die de vorige eigenaar gesmeerd had hecht voor geen meter.
30 of nog meer jaar geleden ging het mis toen de toenmalige eigenaar na de proefvaart de boot op de aanhanger trok. De geleiderolles stonden verkeerd waardoor de boot op de paaltjes van de geleiderollers terecht kwam, dwars door het dunne laagjes polyester. Ik heb hem onder de waterlijn helemaal kaal gehaald en ben toen tot de conclusie gekomen dat er erop verschillende plaatsen enkel gelcoat zat en geen spiertje glasvezel. Achteraf heb ik vernomen dat dit een gevolg was van een poging om boten in massa te bouwen door niet steeds vakbekwame mensen.

Op zich geen ramp want de romp is vol geschuimd (= veilig en stijf) maar als je iets raakt zit je zo door de huid.
Ik heb op de huid onder de waterlijn 3 lagen glasvezel en hars aangebracht op het schuim. G4 van Vosschemie als onderlaag gebruikt. Geen problemen mee gehad.


Het is een super betrouwbare toerboot geworden waarmee ik ook op zee ging.


Staat al 15 jaar niets te doen door aankoop van een kajuitboot. Indien er kopers zijn?
Laatst bewerkt: 25 aug 2014 17:15 door nepal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Efsix topic 26 sept 2014 18:32 #554811

nog een vraagje over het omkeren van de boot. we twijfelen of het een goed idee is om de volgende reden: een tijdje terug las ik een projectverslag over een efsix met bijna alleen maar gelcoat als buitenschaal. in dit verhaal werd vermeld dat dit een productiefout was die in een bepaalde periode gemaakt is. van het voorjaar hebben wij door een verkeerde afstelling van de gehuurde trailer een gat in de bodem gemaakt (zie eerder dit topic) en toen zagen we dat het bij ons ook niet veel is... uiteraard kan ik dat verslag niet meer vinden, maar ik vroeg me af of het handig is om een boot met zo'n zwakke buitenschaal om te keren, omdat dat toch belasting geeft op een relatief klein punt. onze vorige boot (470) kraakte al een beetje bij het omkeren, en die woog max 100 kg en had gewoon alleen laminaat, en geen schuim...
Voorheen Flying Arrow Schakel
Voorheen Schakel H2414 Neptinus
Voorheen 470 H220
Efsix 1073
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Efsix topic 26 sept 2014 19:21 #554827

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Kan goed mijn blog zijn geweest. Schaal is idd erg dun. Voorzichtig keren van een kale romp is echter vrij makkelijk. Paar extra handjes en goed beschermen is voldoende.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote Efsix topic 04 feb 2015 10:13 #593869

mijn vader vraagt nieuwe spischoten voor zijn verjaardag, omdat de huidige van een soort elastiek zijn (bij een vlaagje tijdens reachen knalt je spiboom door je voorstag, terwijl hij er eerst 15 cm vanaf stond... deze is t: www.lijnenspecialist.nl/lijnen...nnakerschoot/p-sheet)

1. welke diameter? 6mm? moet universeel zijn voor elke wind
2. welke lengte? we werken graag met 2 losse schoten.
3. weet iemand een geschikt touwtje met bijbehorend linkje?
Voorheen Flying Arrow Schakel
Voorheen Schakel H2414 Neptinus
Voorheen 470 H220
Efsix 1073
Laatst bewerkt: 04 feb 2015 10:15 door efsixzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote Efsix topic 05 feb 2015 21:13 #594507

Even een schopje, wil graag morgen schoten bestellen...
Voorheen Flying Arrow Schakel
Voorheen Schakel H2414 Neptinus
Voorheen 470 H220
Efsix 1073
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote Efsix topic 21 mrt 2022 11:05 #1377737

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
Hallo

Ik moet een oudere Efsix Foacon tuigen. Mijn vraag: zit het Hoofd Onderwant, dus de korte stag) voor of na het Topwant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote Efsix topic 21 mrt 2022 11:10 #1377741

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Onderwanten zitten op de achterste putting.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote Efsix topic 21 mrt 2022 13:41 #1377777

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
Dankje Koetz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote Efsix topic 21 mrt 2022 13:42 #1377778

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
Koezt....excuses
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote Efsix topic 21 mrt 2022 14:15 #1377788

Bij mij (en op alle foto's van het NK van vorig jaar) zit het onderste want op de voorste putting!

zie ook de foto op https://efsix.nl/boot-specificaties
Voorheen Flying Arrow Schakel
Voorheen Schakel H2414 Neptinus
Voorheen 470 H220
Efsix 1073
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote Efsix topic 21 mrt 2022 14:39 #1377797

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
Op een trimtabel van de Efsixclub staat dat voor de wind de giek net niet het hoofdwant (onderwant) moet raken. Dat zou betekenen dat het onderwant op de achterste putting staat. De Foacon is van de eerste lichting Efsix. De puttings staan een eindje uit elkaar. Bij de nieuwere types, als ik het zo kan bekijken, lijken de puttings bijna op dezelfde hoogte te staan.
De Efsix heeft gepijlde zalingen dat betekent dat de mast voorover wil staan. De onderwant achterop de achterste putting zou dan de mast beter moeten ondersteunen. Ik ga eerst met het advies van Koezt mee. Kan het altijd nog veranderen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote Efsix topic 27 mrt 2022 11:22 #1379163

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
Koezt had gelijk. Het onderwant of hoofdwant (de korte stag onder de zaling) hoort op de achterste putting. Zit veel beter dan andersom. Vreemd dat de meeste Efsix zeilers dan het hoofdwant op de voorste putting hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote Efsix topic 28 mrt 2022 21:00 #1379590

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 247
Als oud-Efsix zeiler moet ik hier toch even e.e.a. verhelderen. Het Foacon handboek (3.6 Staand want) spreekt van een topwant en een onderwant. Van achteren naar voren is bevestigd:
- trapeze 2,5mm
- topwant 3mm
- onderwant 3mm.

Overigens: Het is met gepijlde zalingen en een 7/8 tuig ook volkomen logisch dat je het topwant verder naar achteren dan je onderwant bevestigt. Als je tenminste niet wil dat je voorstag / fok het bovenste deel van de mast naar voren trekt / breekt. :dry:

Hartelijke groeten, Nick
Laatst bewerkt: 28 mrt 2022 21:01 door Nick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote Efsix topic 28 mrt 2022 22:10 #1379601

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
Met het onderwant op de achterste putting is de mast duidelijk beter getrimd dan andersom. Het is complete onzin dat je de mast kan breken als je de stagen andersom zet. Ik heb de voorstag overdreven doorgezet. Zelfs de masttop boog niet voorover en bleef licht achterover staan, zoals een wedstrijdzeiler het graag ziet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote Efsix topic 30 mrt 2022 16:54 #1380052

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 247
Persoonlijk zou ik nooit iemands commentaar afdoen als "complete onzin", maar dat is mijn mening.
Ik heb het handboek van Foacon aangehaald en als iemand daar (niet) zijn voordeel mee wil doen: graag gedaan!

Hartelijke groeten, Nick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote Efsix topic 30 mrt 2022 17:53 #1380068

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
Dat zijn erg lange tenen. Het is ook gewoon complete onzin dat een mast kan breken als je bij een Efsix het hoofdwant op de achterste putting zet. Alleen al met zo’n bewering kun je andere (beginnende) zeilers meteen al op een verkeerd been zetten. Hoe kom je overigens aan de bewering dat een mast op een dergelijke manier kan breken. Heb je dat uit het handboek van Foacon. Dan zou ik het op prijs stellen dat je dat citaat in dit draadje aanhaalt. Anders is het je eigen hersenspinsel en zou ik voortaan voorzichtig zijn met al te boute beweringen, dat schept alleen verwarring en onwaarheden.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2022 17:58 door escapade.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl