Yellow Boat schreef :
Joop66 schreef :
In ieder geval GEEN RVS, of messing. . RVS is nog erger ondat het nog wat edeler is. Aleen gaan die standpijpen in ieder geval niet meer kapot , wel de romp zelfs vooral rond de plek waar de standpijp zit.
Ad
Ervaring van een stalen boot bouwer… Ik heb in mijn scheepje volgens de specificaties en bouwtekeningen van vdStadt een dikwandige RVS schroefastunnel ingebouwd, op- en tegengelast in de romp, en constateer dat dit volledig probleemloos is. Nu na 7 jaar in het water NERGENS ook maar een roestpuntje te vinden in de buurt van het RVS en ook is er nergens spleetcorrosie, putcorrosie of wat dan ook te ontdekken. Idem dito voor de RVS standpijpen die als kuiplozers zijn gebruikt. Dus zo dramatisch als hier voorgesteld is dat allemaal niet…
Ik mag aannemen dat er ook de nodige anodes op de romp zitten en dan is zoiets best mogelijk zoals ik ook al schreef.
Die anodes beschermen dan het staal tegen de galvanische corrosie door het rvs . Wel is het het beste als er een anode zo dicht mogelijk bij het rvs of ander edel element zit.
Hoe dan ook , als er rvs en staal electrisch geleidend met elkaar zijn verbonden ( en dat is dus bij een ingelaste schroefastunnel het geval) ontstaat er 100% zeker een galvanisch potentiaal wat zonder anodes en/of een goed intact verfsysteem ( het beste is epoxy) onherroepelijk tot corrosie zl leiden .
Overigens beschermen passive anodes zoals die onder de meeste schepen zitten niet egen roest want dat ontstaat door water samen met de in water opgeloste zuurstof , net als buiten het water in vooral vochtige lucht . Roest kan namelijk alleen ontstaan als er ook water aanwezig is , vloeibaar of als damp in de lucht.Daarom roest staal ook maar heel weinig in droge warme gebieden .
Als een stalen boot bouwer dat allemaal niet weet mag hij dan ervaren zijn maar is zijn kennis over de diverse corrosievormen beslist onvoldoende.
Ad