samlwb schreef :
Als ik uiteindelijk toch nieuwe gaten moet boren zou het dan een optie kunnen zijn om bouten te gebruiken met een kop en deze te verzinken in de kiel . Dus kiel volledig doorboren aan onderzijde inboren zodat kop bout haaks op boorgat komt ,bout met kop van onderen door kiel steken door kielbalk en vast schroeven . evt kop vanbout vastlassen/lijmen aan kiel
Slim bedacht Samlwb.
Een vraag. Door de kielbalk of door de wrangen?
Als je naast de bestaande bouten nog ruimte hebt om een nieuwe te plaatsen kun je je kiel op de zelfde plaats houden en komen de nieuwe bouten ook weer in de wrangen. De gaten worden groter (langer) want ze vallen bijna samen met de oude. De wrangen verzwakken daarbij niet omdat de gaten niet breder worden.
Een klein bijkomend voordeel is dat ze wat verder uit het hart zitten wat de belasting wat minder maakt. Vraag maar aan ilCigno waarom.
Kan dat allemaal niet dan is er nog wel een oplossing waarbij je de bestaande boutgaten weer gebruikt.
Ik wil daar wel een schetsje van maken maar in het kort komt het op het volgende neer.
Maak een ”koppelplaat” (zo noem ik het maar even) tussen kiel en kielbalk.
Slijp alle bouten gelijk met de bovenkant van de kiel af.
Slijp, of laat slijpen, een plaat van 10 of 12 mm, komt niet zo nauw beter te dik dan te dun, in de vorm van de bovenkant van de kiel (of zelfs breder afhankelijk van de breedte van de kielbalk).
Bevestig deze plaat met (verzonken) M6 of M8 bouten op de kiel. Bouten op b.v. 15 mm van de zijkant en om de 5 cm aan beide kanten (zoveel als nodig).
Plaat losmaken en tegen de kielbalk houden. Van binnenuit, door de bestaande gaten, de plaats van de kielbouten afschrijven en deze boren.
Onderkant verzinken als je gebruik wil maken van bouten met verzonken kop of er een moer met een paar hechtlassen op vast zetten als je liever draadeinden of bouten gebruikt.
Plaat op kiel schroeven, met verzonken kop bouten er in, kiel op zijn plaats brengen en vast zetten.
Ingeval van een moer moet de ruimte daarvoor wel eerst worden gemaakt door wat materiaal uit de kiel weg te slijpen. Kiel aan schroeven met draadeinden.
Mocht je geen ervaring hebben met het boren in metaal en het tappen van draad, dan heb je dat wel als je deze klus op deze manier heb geklaard maar ik zou er dan wel iemand bij halen die het je een keer voor kan doen.
De hele klus kun je op deze manier doen met een eenvoudige kolomboor, of met een redelijk zware boormachine uit de hand.
Nog een vraag. Is de bovenkant van je kiel gebogen in de vorm van de kielbalk of zit er een passtuk tussen?