Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: RVS bout voor het roer

Re: RVS bout voor het roer 16 apr 2012 18:12 #277475

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Bij een cruciale verbinding is de kwaliteit belangrijk maar bij het vastzetten van een helmstok in een buis die op zijn beurt weer aan een roerkoning zit hoef je geen hoge eisen aan bouten te stellen. De helmstok word op zijn plaats gehouden in een buis door middel van bouten. Dat is niet hitech en kan zelfs jaren met gewoon pisbak ijzeren bouten gedaan worden. Je moet wel kunnen relativeren.

Puur onzinnige discussie geworden.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS bout voor het roer 16 apr 2012 18:43 #277491

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Leek mij ook al, 50 reacties en 1032 views over een RVS bout + moer. :evil:
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS bout voor het roer 16 apr 2012 18:49 #277495

jouzers schreef :
316 is die top klas rvs ook wel A4, jij adviseert ook minder, dan kom je bij 304 oftewel A2 en dat kan je beter niet gebruiken op een schip.
Er is niets mis met 304, behalve dat het soms een beetje bruinig uitslaat en dus niet mooi is. verder is het net zo sterk als het zusje van 316 en bewerkt het net zo beroerd (je hebt goed gereedschap nodig). Ik zie niet in waarom iedereen altijd zo afgeeft op 304, OK je moet het soms een klein beetje poetsen maar that's it. Het feit dat het slechts de helft kost weegt daar ruimschoots tegenop.

Van ons dekbeslag hebben we een grootdeel zelf gemaakt, alles is van 304 inclusief bolders, voetlijst, puttingen, ankerbeslag etc.
We hebben ongeveer €5.000 aan materiaal kosten kunnen besparen door voor 304 te kiezen inplaats van 316. Technisch gezien zijn de verschillen zo ontzettend klein dat ze in mijn optiek volledig te verwaarlozen zijn voor het gebruik op jachten.

Wel moet ik toegeven dat wij alles geschilderd hebben zodat we niet hoeven te poetsen ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS bout voor het roer 17 apr 2012 07:09 #277582

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
De vraag naar welke bout voor je roer en het bruggetje naar de discussie welke kwaliteit RVS aan boord vind ik niet zo vreemd en de discussie zeker niet onzinnig.

Feit is dat 304 meer roest dan 316, roest is slijtage en verzwakking van je materialen.
Met een bout door je roerkoning zal dat inderdaad niet zo'n vaart lopen, hij breekt inderdaad echt niet zomaar af, tenzij je er 5 jaar mee de wereld rond gaat varen, de fabrikant en (wij als adviseurs) weten dat niet en gebruiken een kwaliteit die dat aan kan en dus voor een schip bedoelt is.
Vanuit de optiek van een bouten en moeren leverancier lever je de juiste kwaliteit voor de juiste toepassing, wil TS wel bruin uitgeslagen moeren op zijn schip? Een schip vaart (vaak) op zout, dan hoor je 316 toe te passen, Erik schildert niet voor niets zijn goedkopere 304 bouten, prima keus maar een fabrikant van schepen zal zijn onbeschilderde bouten in 316 uitvoeren.

Hier wat leesvoer:
AISI 304, 316, 316L en 316Ti

Industrieel gebruikt men veelal de Amerikaanse normalisatie:
• AISI 304 (1.4301) bestaat uit 18% chroom en 8% nikkel. Deze legering is niet magnetisch en niet hardbaar.
• Een meer corrosiebestendige maar duurdere soort is AISI 316 (EN 1.4401) met 16% chroom en 10% nikkel en 2% molybdeen. Type 316 is beter bestand tegen zoutcorrosie
en wordt veel toegepast in de scheikundige industrie.
• 316L (1.4404, "L" staat voor "low carbon") heeft een laag koolstofgehalte om een gemakkelijker lasbaar roestvast staal te verkrijgen, en de corrosiegevoeligheid na het lassen te beperken.
• Een andere manier om dit staal las baarder te maken is door toevoeging van titaan aan de legering, hetgeen het type 316Ti (1.4571) oplevert. Deze oplossing is technisch vrijwel evenwaardig.
Alleen wanneer men architecturale toepassingen beschouwt, moet men rekening houden met een "typisch" slijpbeeld van titaangelegeerde soorten.

RVS 304 of 316?

Het verschil tussen RVS 304 en 316 zit in de samenstelling. RVS 316 bevat 2% molybdeen, waardoor het materiaal beter bestand is tegen spleet- en spanningscorrosie en putcorrosie.
Voor buitentoepassingen of toepassingen waar het materiaal in contact kan komen met chloren of andere zuren bevelen wij dan ook altijd RVS 316 aan.

Roestvast
Inox is een roestvast materiaal doordat het aanwezige chroom bij contact met zuurstof een onzichtbare beschermlaag vormt, de oxidehuid.
Dit laagje beschermt het onderliggende metaal tegen verdere roestvorming. Bovendien herstelt het zichzelf wanneer het beschadigd wordt.
Putcorrosie
Roestvaste staalsoorten zijn zeer gevoelig chloor. Stadswater, zwembadwater, bleekwater (NaOcl), zoutzuur (HCl) en ijzertrichloride (Fe2Cl3) zijn zeer agressief op roestvast staal.
Putcorrosie is de corrosie waarbij zich putjes in het oppervlak vormen. Als bijvoorbeeld roestvast staal AISI 304 in contact komt met chloorhoudend water, van bijvoorbeeld drinkwater of zwembadwater,
dan zal het chloor plaatselijk de beschermende laag chroomoxide (oxidehuid) aantasten. Er ontstaat dan het begin van een ondiep putje, waar zich weer meer chloorionen verzamelen,
waardoor de aantasting bij voorkeur op die plaats doorgaat en het putje dieper wordt. Uiteindelijk ziet het materiaal er grotendeels gaaf uit, maar met een aantal putjes over het oppervlak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS bout voor het roer 17 apr 2012 12:10 #277656

De "roest" op 304 RVS is ook gelijk een beschermende laag, net als bij aluminium. Op het moment dat je het met rust laat word het niet erger.

Zwakker is het zeker niet en word het op den duur ook niet, het zwaar belaste deel van een bout zul je nooit poetsen want dat is niet zichtbaar, je context met 5 jaar rond de wereld zie ik dus ook niet helemaal. Onze boot is gebouwd met in het achterhoofd het idee dat ik, als de boot eenmaal klaar is, er niet meer aan werken wil. De eerste 50 jaar dus zo min mogelijk onderhoud. Als al het RVS werk na enkele jaren vervangen zou moeten worden had ik echt wel voor een betere kwaliteit gekozen, maar ik durf op te schrijven dat er de komende 50 jaar niets met het RVS werk bij ons aan boord gebeurt ;) Ook het RVS werk dat wel blank gelaten is...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 17 apr 2012 12:11 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS bout voor het roer 17 apr 2012 17:14 #277779

Het commentaar van Eric kan ik helemaal onderschrijven.
Ik heb zeer veel INOX verwerkt.
Voor vrijwel alles is 304 meer dan goed genoeg. Zelden is 316 nodig voor mechanische toepassingen.
In de (petro)chemie liggen de verhoudingen wat anders.
Vaak vindt men het uiterlijk belangrijker dan de mechanische kwaliteit.

Bij mij aan boord is aardig wat titanium aanwezig. Niet omdat het zo nodig is, maar gewoon (her)gebruik van de resten/afval van andere zaken.
Gebruik gewoon wat prijsgunstig voorhanden is en het werk kan doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.108 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl