Stel de wind waait constant, uit een constante hoek. Wat is dan de optimale hoek van het rak (heen en terug) wat ik moet varen?
Ik kan 90 graden varen, of 100 heen, en dan 80 terug, of 110 heen en 70 terug
Een klein, aanschouwelijk wiskundetrucje, is wee koersen met een lijn te verbinden. TWee punten op de lijn, ten opzichte van de symmetrie-as (90 graden AWA) geven altijd samen 180 graden, gemiddeld 90. DOor twee koersen met een lijn te verbinden, kan ik op de 90 graden lijn visueel aflezen wat de gemiddelde snelheid is;
Het is dus duidelijk, dat het met 8 knopen wind sneller is om koersen van 75 graden heen en 105 graden terug te varen, dan dat het is om 90 graden heen- en terug te varen. Ik lees af dat het gemiddelde ongeveer 5,96 knopen is, terwijl de polar bij 90 graden 5,9 geeft. Een ruime procent sneller, zo'n 1,5 mijl op een 24 uur!
Nu kun je daar tegenin brengen dat dat binnen de foutmarge van de afschatting van je polar zit, maar...de polar is een beetje een uitgevlakte kromme van wat in feite twéé krommen zijn; die van de genua en die van de spinnaker.
Er is dus een "gat" waar ik in kan varen, als ik nét de spi niet kan zetten en mijn genua ook minder aandrijft! Daar moet ik voor opletten; als de spi nét niet kan staan, heb ik een verkeerde rakkeuze gemaakt; mijn genua vaart liever wat hoger en ik verlies dus kostbare hoogte tegen een lage snelheid! Ik kan dan beter 2x een rak 75 (90-15) graden varen; ik kan dan een vergelijkbare afstand onder 120 (90+2x15) graden terugknallen op mijn spi, om weer op de zelfde hoogte ten opzichte van de wind uit te komen!
Moraal; ga alleen voor een concessie t.o.v. 90 graden als je je spi kan trekken op de terugweg!, of andersom, het heeft zin om met weinig wind een beetje hoogte te pakken en dan onder spi reachend terug te scheuren!