OOTG schreef :
ik vroeg me af of die teams dan op hun beurt weer veel kennis doorkrijgen of lenen van teams als gitana? Het lijkt me dat qua foiling en 'boat'handling die weer vér voorop lopen t.o. de Imoca's of zie ik dat verkeerd? Als ik naar dergelijke filmpjes kijk realiseer ik me dat die technologie super duur moet zijn en we spannende tijden tegemoet gaan ( uiteraard laten ze ook maar zien wat ze willen làten zien, maar dat is toch wel ontzettend innovatief )
Ik ben met een van de ontwerpers van de Gitana X naar school geweest en heb daardoor het geluk gehad dat ik met mijn 2018 bezoek aan de Franse IMOCA teams een dagje mee heb mogen zeilen met de Gitana tijdens een van hun aller eerste trainings tochten. Wat ze in dit filmpje laten zien is behoorlijk veel omvattend en ze laten opzich weinig geheimen weg. Toen ik meeging was het systeem nog helemaal flut en hadden de zeilers er weinig vertrouwen in dat het goed zou komen. Zoals het nu lijkt werkt het systeem heel behoorlijk. Gitana heeft 4 in hoogte verstelbare zwaarden/roeren welke allemaal een trimtab en een foil hebben die in hoek versteld kunnen worden. Daarzijn al die servo's voor. Door op een knop te drukken kunnen ze een bepaald deel van de boot meer of minder uit het water tillen. Daarnaast hebben ze twee foils welke de grootste lift en de drift beperking veroorzaken. Zoals je in het filmpje ook kan zien is de foil op de loef drijver volledig ingetrokken, die hebben ze niet nodig. Om de boot te stoppen van duiken hebben ze ook nog eens 5 ton waterballast mogelijkheid in de achterzijde van de drie rompen. Dat staat ze toe om aanzienlijk meer zeil te varen op ruime koersen. De boot is in eerste instantie bedoeld voor het breken van de Jules verne trophy, ofwel het snelste non-stop rond de wereld. Dit gebeurt met volledige bemanning, maar de boot is ook zo gebouwd dat het solo gezeild kan worden. Er zjn momenteel 3 serieuze teams met een ultime 100 bezig. (deze tri's zijn 100 voet, ofwel 30.5m lang) Gitana X, Banque Populaire IX en Macif. Spindrift is er ook een, maar die worden zoveel gepaagd door tegenslag en ze werken nog nauwlijks met foils binnen dat team, dus eigenlijk tellen ze niet mee. De boot is ook al een stuk ouder.
het aantal bouwers en ontwerpers van dit soort boten is natuurlijk erg beperkt, dus de invloed van dit soort extreme meerrompers is natuurlijk ook merkbaar in de IMOCA. Sterker nog, over enkele jaren merk je de invloed op jouw onschuldige toerbootje ook. De autopiloten op deze boten moeten zo goed kunnen anticiperen dat de registratie van bewegingen in combinatie met het zelflerende vermogen van de stuurautomaten zo hoog moet zijn om ze op vol vermogen te kunnen varen, dat er enorme stappen vooruit gemaakt worden in de ontwikkeling van deze technologie.
De princiepes van de foils op de ultime zijn erg anders als die van de foils op een IMOCA. Een ultime heeft bijna geen regels en kan dus doen wat het meest praktische is. Op een IMCOA is dat allemaal net iets anders omdat de foils daar meerdere taken binnen een strak kader moeten vervullen. Daarnaast mag de IMOCA geen gebruik maken van motorisch aangedreven krachtbronnen, met uitzondering van de kiel. Automatische besturing van de foils is dus uit den boze.
Een kort antwoord: ja, de IMOCA teams hebben zeker voordeel van de ontwikkelingen in de Ultime klasse, vooral omdat de bouwers/ontwerpers daar hun opgedane kennis niet kunnen "uitzetten" als ze aan andere projecten werken.