Jumpinjack schreef :
Kijkend naar de voorspellingen zag ik niet meer hoe ik nog bij de finish kon komen (zonder in al te dikke woei te zitten, al dan niet in t donker, een heel stuk buiten de comfortzone), niet toppie voor de motivatie.
Guidance:
Vanaf de nacht naar vrijdag zien we enorme verschillen ontstaan. Dat er een nieuw laag uitdiept wordt door alle modellen berekend, maar de mate van uitdieping en de precieze koers van de lagedrukkern is onzeker. Hirlam is nog het meest afwijkend en de nieuwe runs zijn wel wat eensgezinder dan de vorige. Qua windveld zien we in alle modellen wel een 9 à 10 Bft op de Noordzee aan de west- en zuidflank van het laag (EC houdt het op 9 Bft) met daarbij ook zeer zware windstoten boven zee en zware windstoten langs delen van de Nederlandse en Belgische kust. Alle modellen berekenen zeer zware windstoten van rond of meer dan 120 km/uur boven zee, maar het is de vraag in hoeverre dit windveld de kust bereikt. Alle Harmonies, HAP1, HAP2, HAP3 en HAQ2 komen met zeer zware windstoten op de gehele Zeeuwse kust en een deel van de Zuid-Hollandse kust, met lokaal zelfs 110-120 km/uur in HAP1 en HAP3. Hirlam is afwijkend, maar berekent voor de Hollandse kust 120 km/uur en voor alle drie westelijke provincies 100+ km/uur in de kustgebieden. EC heeft twee windpieken: een op vrijdagavond met 100-110 km/uur op de kust van Zeeuws-Vlaanderen en daarna pas later in de nacht naar zaterdag 100-105 km/uur langs de hele zuidwestkust.
Het probleem wordt ook dat de wind in heel korte tijd van Zuid naar Noord gaat ruimen (of krimpen, volgens Harmonie). Dat gaat binnen 3 a 5 uur gebeuren, dus hoe dan ook krijg je bij baan 4 en 5 te maken met hele lange kruisrakken (de ene of de andere kant op). En dat dan met tenminste 6B plus harde windstoten...