Koezt schreef :
Waarom ga je niet eens meten bij een Spirit 28 zoals de Gotcha. Waarvan je weet dat die hard en hoog loopt. Mastvalling is snel te meten met een flinke rolmaat. Voorstag (putting tot mast) ook. Dan heb je een beeld hoe het werkt.
Stagspanning (Selden Ebook) is ook van groot belang. Staat de boel te los, mis je ook hoogte.
Verder vind ik het bijzonder dat je blijkbaar accepteert dat je nieuwe voorstag niet exact is wat hij was... Ik ken wedstrijdzeilers die, als ze een nieuwe fok kopen, de staaldraad uit de oude meenemen als basis voor de nieuwe. Open boten hebben de voorstag in de fok zitten. Als de fok eraf is, is er nog een draad die gebruikt wordt om de mast overeind te houden. Die heeft echter geen rol in de trim. Voorlijk fok=voorstag dus.
Dat de voostag niet was hoe hij was is bewust en heeft een andere reden, kleine aanpassing aan rolsysteem en bevestiging op de toggle.
Nogmaals, voor de zekerheid: ik weet (nog) niet of ik nu niet genoeg hoogte loop, heb het idee dat het een heel stuk beter is eigenlijk.
Ik had orignele foto's en vraag hier gesteld en op basis van alle tips nu gevaren met meer stagspanning en meer valspanning, en toen met Koko aan boord nog wat finetuning gedaan met karpositie.
Volgens mij loopt de boot al een stuk beter. Ik poste hier de foto om het resultaat daarvan te delen.
Blijkbaar is de mening dat de Genua nog altijd te diep is. Ik zal hierover overleggen met de zeilmaker, maar momenteel had ik geen klachten over hoogte of performance.
Liep zondag 7.5 knopen STW aan de wind met 8-9 knopen ware wind.