boarderbas schreef :
IOR is een hele lange periode geweest met een wilde variëteit aan schepen. Pintails, brede konten, topgetuigd, fractioneel, één mast, twee masten en zelfs schepen zónder grootzeil en schepen zonder voorzeil. Dat de kraagjes van North dat allemaal wel even weten is typerend.
Sowieso is de vraag naar "handvatten en handleidingen" een ietwat te eenvoudige voorstelling van zaken. Een goed begin, zeker. Elke serieuze werf, elke serieuze zeilmaker, elk serieus team.. traint en test zich wezenloos om tot een voor hen goede trim & snelheid, zeilvoering, balans en handeling te komen in omstandigheden waar ze moeten presteren. Geen zeilmaker uitgesloten. Geen werf uitgesloten. Geen team uitgesloten. Er is geen 'one fits all solution'. Ook niet voor IOR. Helaas. Of nu ja, gelukkig maar.
Wel is met oudere IOR boten inmiddels zoveel ervaring opgedaan dat, laten we als voorbeeld North even nemen (je kunt elke serieuze partij hier voor inwisselen), men inmiddels goed kan aangeven wat in het algemeen niet werkt. Wij waren in het IOR tijdperk best een beetje veel succesvol vinden de statistieken.. die kennis is inmiddels aangevuld met nieuwe kennis en materialen (en veel kennis is - in de vorm van mensen - helaas in die periode weggekocht door o.a. een grote blauwe zeilmaker..).
En zo kom je vandaag de dag soms op andere keuzes als in het succesvolle verleden. Niets staat stil. Het blijft vooral kwestie van veel tijd, veel ervaring en veel testen. En testen doe je uiteindelijk op het water. Dus mannen, hup!
Test uit wat voor je werkt.. ipv te kijken naar een TP52 plaatje.