Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Grootschoot en overloop vervangen naar Harken

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 14 sept 2018 17:57 #978887

Nee, die is recht.

Om de overloop tot het midden te krijgen werkt het halende part van de grootschoot wat mee want die zit op een vastpunt op het midden van de boot. Maar om de giek in het midden te krijgen moet de overloop wagen wat door het midden heen getrokken worden, en dan werkt het halende part jusit wat tegen.

Mogelijk zit het grootste verschil hem in het feit dat je er bij mij goed voor staat en daardoor ongemerkt wat meer kracht kan zetten. Op veel boten zit het op een ongelukkige plek en is het veel moeilijker.

Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 14 sept 2018 18:22 #978892

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 891
Neerhaler dumpen is idd geen oplossing om vlagen te compenseren. Tenminste op de eerder scherpere koersen. Ruime wind is de neerhaler en de schoot de oplossing. Bij scherpe Koersen moet de overloop het oplossen.
Wat wel helpt is een mannetje in de rail ( de nummer 2 of 3 was dat bij onms) die vlagen inroept. Kan die gelijk ook aangeven of het bv een header is. Moet die dat natuurlijk wel kunnen en kennen. Zo kan grootzeil trimmer anticiperen en weet de stuurman ook wat te verwachten...
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Laatst bewerkt: 14 sept 2018 18:27 door padawan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 14 sept 2018 18:26 #978895

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 891
Erikdejong schreef :
Nee, die is recht.

Om de overloop tot het midden te krijgen werkt het halende part van de grootschoot wat mee want die zit op een vastpunt op het midden van de boot. Maar om de giek in het midden te krijgen moet de overloop wagen wat door het midden heen getrokken worden, en dan werkt het halende part jusit wat tegen.

Mogelijk zit het grootste verschil hem in het feit dat je er bij mij goed voor staat en daardoor ongemerkt wat meer kracht kan zetten. Op veel boten zit het op een ongelukkige plek en is het veel moeilijker.


(rode) overloop touw heeft wel hulp van een winch?
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 14 sept 2018 18:42 #978902

padawan schreef :
(rode) overloop touw heeft wel hulp van een winch?
Toen ik de boot gebouwd heb wilde ik geen hele weerwar van blokken en lijnen en de grootschoot had evengoed al een lier nodig. Ik ging er indertijd van uit dat de overloop ook wel een lier nodig zou hebben met zijn 1:2 vertraging, vandaar dat de stoppers uitgelijnd staan ten opzichte van de lier. In de praktijk heb ik de lier echter nog nooit gebruikt en zit de grootschoot permanent om de lier.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 14 sept 2018 19:44 #978920

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
padawan schreef :
Wat wel helpt is een mannetje in de rail ( de nummer 2 of 3 was dat bij onms) die vlagen inroept. Kan die gelijk ook aangeven of het bv een header is. Moet die dat natuurlijk wel kunnen en kennen. Zo kan grootzeil trimmer anticiperen en weet de stuurman ook wat te verwachten...

Tuurljk dat gebeurt sowieso maar verandert niks aan de vertaging en hoe zwaar dat voelt, sterker actief roepen van vlagen zorgt juist voir meer ellenboogstoom en ook onnodig lozen.

Vieren van de overloop en grootschoot is een spel tussen stuurmsn en grootschoot trim, met een beetje indicatie vsn de vlagen vanuit het gsngboord om scherp te zetten, maar roer uitslag en gevoel van de boot zijn de basis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 14 sept 2018 20:39 #978930

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
padawan schreef :
Erikdejong schreef :
Nee, die is recht.

Om de overloop tot het midden te krijgen werkt het halende part van de grootschoot wat mee want die zit op een vastpunt op het midden van de boot. Maar om de giek in het midden te krijgen moet de overloop wagen wat door het midden heen getrokken worden, en dan werkt het halende part jusit wat tegen.

Mogelijk zit het grootste verschil hem in het feit dat je er bij mij goed voor staat en daardoor ongemerkt wat meer kracht kan zetten. Op veel boten zit het op een ongelukkige plek en is het veel moeilijker.


(rode) overloop touw heeft wel hulp van een winch?

Alle lijnen lopen super naar de kuipjes!
Verbaas me wel over je in mijn ogen slechte ergonomie in de kuip voor lange zeereizen, terwijl je die toch veel doet en over alles goed nadenkt.
Achter het roer zit je zeker niet lang comfortabel, maar met stuurautomaat zie ik ook in de voorkuip geen comfotabele hondenwacht.
Laatst bewerkt: 14 sept 2018 20:39 door boeiend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 14 sept 2018 20:47 #978932

boeiend schreef :
Verbaas me wel over je in mijn ogen slechte ergonomie in de kuip voor lange zeereizen, terwijl je die toch veel doet en over alles goed nadenkt.
Achter het roer zit je zeker niet lang comfortabel, maar met stuurautomaat zie ik ook in de voorkuip geen comfotabele hondenwacht.
Iets off topic, maar dat ergonomische deel is denk ik vooral vertekening door de foto. De kuip zit juist heel erg comfortabel en heeft de juiste vormen, rondingen en dieptes/breedtes. We varen bijna altijd shorthanded dus sturen gebeurt altijd met het machientje en dan kom je dus nooit in de achter kuip. De keren dat we moeten handsturen is het in zware ijsgang of in de haven, en dan heb ik liever goed zicht dan beschutting.
Beschutting voor de hondewacht is onder de buiskap, die is afgesloten van achteren, maar met 360 graden zicht. Daar zit ook de bediening van de stuurautomaat en de bediening van de motor. Je zit dus feitelijk binnen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 14 sept 2018 21:02 #978934

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Én je zeilen zijn ook erg slordig opgedoekt, dat voor een zeilmaker :whistle: :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 14 sept 2018 21:34 #978944

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 737

Ook op mijn Hanse 370maar een minimale vertraging maar wel onder hand bereik van degene die stuurt .1:3
Bij wedstrijden zit er een trimmer op die puur grootzeil schoot en overloop bedient.
E.e.a. werkt erg prettig, denk alleen als ik ouder wordt ( ben nu 51) dat er tzt wel een vertraging extra op de overloop gaat komen.
hanse 370 together
Laatst bewerkt: 14 sept 2018 21:34 door blommie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 20 sept 2018 19:33 #980551

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Vandaag weer een vertraging tekort opgemerkt met 5 a 6 Bf.
Wel flink kracht moeten zetten om de juiste stand te verkrijgen.
Ik lees met verbazing dat met minder vertraging op grotere schepen vaart.
Hier een kort verslag zoals het deze dag gegaan is.
Ik wil dit met julie delen over mijn manier van trimmen en beslissing nemen met harde wind en leren van mijn eigen handelingen.
Volgende keer proberen om de zeilvoering aan te passen met deze ervaringen en dan met nog meer plezier zeilen als vandaag.
En hardware matig nog aanpassingen te doen.
Optima 101 is 7/8 getuigd.
Vandaag 20 september op het Haringvliet gezeild vanaf Willemstad.
Met starten van de tocht Wind 4 a 5 in vlagen 6 Beaufort.
Tuigage ongereefd grootzeil en hi-aspect.
De wind wakkerde aan van 4 naar 5 Bf en ja bij 5 of hoger dan kan het Grootzeil beter gereefd moeten zijn.
Wind ZW en naar west en inkomend ongeveer een 60 graden snelheid over de grond 6,5 tot 7,2 knopen.
Hi-aspect getrimd tot tell tales goed stonden alleen de genua kat stond te ver naar voren en daar door te veel bolling in het zeil.
Genua kar heeft geen verstelling van af de kuip en dan is het lastig om te verstellen.
Grootzeil door niet gereefd zeilen, overloop naar lei.
Twist zodanig in het zeil dat de bovenste twee zeillatten met het uitgebouwde grootzeil recht naar achteren staan.
Vallen aardig op spanning.
Cunningham hole aan getrokken zodanig dat de bolling naar voren komt.
Neerhouder net wat aan getrokken zodanig dat er genoeg twist kan ontstaan.
Achter stag flink aan getrokken zodat er boven aan wind geloosd word.
Wij varen met een Dehler Optima 101 met een maximale Hi-aspect fok van Mylar met taffeta triradiaal gesneden.
Totaal 26 m2.
Onderlijk Bijna tot het staand want.
Grootzeil uitgebouwd Dacron Fibricon van Contender 28 m2.
Prachtig gezeild maar de vlagen continu opvangen omdat ze eigenlijk te hard waren voor de gevoerde zeil keuze.
Conclusie achteraf.
Grootzeil hadden we beter kunnen reefen, ik mis een trimbaren overloop, genua kar trimbaren naar achteren en/of hi-aspect een stuk inrollen.
Kortom er moet wat geïnvesteerd worden in hardware,
Trimbaren overloop
grotere vertraging
trimbaren genuakar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 20 sept 2018 19:57 #980555

Wat me nog niet helemaal duidelijk is. Heb je de overloop al verbouwd of niet?

Ik heb de overloop een paar maanden geleden verstelbaar gemaakt. De originele overloop laten zitten en daar blokken op gezet met doorlopende lijn.



Ik ga het blokjes aan kuipzijde nog vervangen door deze jongens:
www.premiumropes.com/sailing-h...ht-block-6-12mm-rope

Dat zorgt ervoor dat de lijn richting de klem minder weerstand heeft.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 20 sept 2018 20:00 #980556

Heb je een foto van je Dehler met het uitgebouwde grootzeil en de high aspect? Ben wel benieuwd hoe dat erop staat.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 20 sept 2018 22:48 #980580

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 498
Wij hebben afgelopen winter ook de grootschoot aangepast. Wij hebben een vd Stadt 34, vergelijkbaar met een optima 101. De schoot zit bij ons op 2/3 van de giek en het grootzeil is 32 M2.

De grootschoot heeft nu 1:4 en 1:16. De overloop is 1:5. De dubbele schoot is fijn maar ik kan vanaf 15 knopen ook niet meer de 1:4 strak zetten. Ik moet de 1:16 dan goed gepland uit hebben staan en voldoende lijn voor het laatste stuk te hebben. Ook wordt het dan link om de 1:4 los te gooien. Ik had daar een rachetblok moeten nemen.
We werken nu veel met de overloop, dat was ook de bedoeling, en werkt goed. 1:5 is echt een goed hanteerbare vertraging.
Laatst bewerkt: 20 sept 2018 22:50 door Aswin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 21 sept 2018 05:29 #980585

Voor losgooien dus ook eerst de fine en dan de coarse.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 21 sept 2018 08:21 #980627

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
@ Only Fools Rush In

Ik ben wel benieuwd hoe je dat verbouwd heb.
Zou je wat foto's willen sturen?
De overloop is nog niet veranderd, te weinig tijd en moet er eens over nadenken hoe dit goed te bevestigen.
Foto's in actie heb ik helaas niet maar de volgende keer maak ik een paar foto's.

@ Aswin jou ervaring neem ik mee.
Laatst bewerkt: 21 sept 2018 08:24 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 21 sept 2018 08:46 #980632

Ik had hetzelfde plan en de overloop te vervangen. Maar omdat je er zo slecht bijkan en de oorspronkelijke overloop nog goed loopt heb ik het dus met een setje blokjes en een klemmetje opgelost. Je bent met het oorspronkelijke systeem je vinger zo kwijt..
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 21 sept 2018 10:21 #980656

Ik ben nog niet tevreden over de overgang van blok naar klem. Daarom zit er nog een boogje die de lijn naar de klem begeleidt.

Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 21 sept 2018 10:26 #980658

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Denk dat dat een stuk verbeterd met een dergelijk blokje...

www.lijnenspecialist.nl/dekbes...llet-block-5mm-hk220
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 21 sept 2018 10:38 #980661

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Ik blijf het maar herhalen:
Zet gewoon je klem op de wagen. In een keer klaar met een doorlopende lijn.
Loopt toch tien keer lichter dan wat je daar allemaal tegen die zijkant schroeft en dan ook nog zo'n ongelukkige "omhoog" trekrichting.. :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 21 sept 2018 10:43 #980662

Herhaal wat je wil. Dit is allemaal erg kuipafhankelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 21 sept 2018 10:49 #980664

Koezt schreef :
Denk dat dat een stuk verbeterd met een dergelijk blokje...

www.lijnenspecialist.nl/dekbes...llet-block-5mm-hk220

Zie 3 posts terug. ;) Deze winter komen er 2 van deze jongens.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 21 sept 2018 10:51 #980666

holtere schreef :
Ik blijf het maar herhalen:
Zet gewoon je klem op de wagen. In een keer klaar met een doorlopende lijn.
Loopt toch tien keer lichter dan wat je daar allemaal tegen die zijkant schroeft en dan ook nog zo'n ongelukkige "omhoog" trekrichting.. :huh:

Ik heb ervaring met beide systemen. Ik merk geen fundamenteel verschil. :)
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 21 sept 2018 11:13 #980675

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Herhaal wat je wil. Dit is allemaal erg kuipafhankelijk.
Valt soms niet mee inderdaad maar de opmerking dat het kuipafhankelijk is, is al winst :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 21 sept 2018 11:27 #980679

Erikdejong schreef :
Het valt me op dat iedereen nogal zware vertragingen op de overloopkar heeft zitten, vind men dat echt nodig? Bagheera heeft een grootzeil van 75m2 en een overloop vertraging van slechts 1:2, die trek ik op de hand altijd binnen en ik ben echt geen krachtpatser.

Kan dat alleen maar onderschrijven en viel mij ook al op dat Probeer maar eens een keer met een vertraging
minder...
Laatst bewerkt: 21 sept 2018 11:30 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 21 sept 2018 12:04 #980683

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
@ Only Fools Rush In

Heb je nog een foto van de omgebouwde overloop wagen?
En wat voor groot schoot systeem en vertraging gebruik je?

Ik lees diverse ervaringen van grotere zeilen met minder vertraging.
Ik maak de groot schoot blokken schoon en smeer ze indien nodig.
Met wind kracht 4 en hoger en dan minder vertraging toepassen dan is het niet meer in te halen en trimmen kan ik dan wel vergeten.
Laatst bewerkt: 21 sept 2018 12:06 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.222 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl