Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe krom trek je de boot met de stagen.....

Hoe krom trek je de boot met de stagen..... 20 apr 2018 20:08 #936986

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Daarbij spreek je jezelf hier tegen, waarom dan die aluminium plaat extra onder de mast bevestigd ? Dat is ergens ook een kielframe, kleintje dan, dat wel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom trek je de boot met de stagen..... 20 apr 2018 20:08 #936987

d35 gebruiker schreef :
Erikdejong schreef :
Wat ik over de jaren gemeten heb:
Hanse 460: 184mm

:ohmy:
Moet je ook in verhouding zien tot de lengte 46 voet is niet heel erg klein, en hoe groter je gaat, hoe moeilijker het word om stijf te bouwen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom trek je de boot met de stagen..... 20 apr 2018 20:10 #936989

boeiend schreef :
Daarbij spreek je jezelf hier tegen, waarom dan die aluminium plaat extra onder de mast bevestigd ? Dat is ergens ook een kielframe, kleintje dan, dat wel...
Zo'n vlakke plaat doet niet zo heel erg veel. Die zet je haaks om met een ton of twee kracht (even er vanuit gaande dat er geen vertikalen onder gelast zitten). De mast op de Spirit zal een ton of 6-7 aan compressiekracht op de kiel uitoefenen op een stevig aan de winds rak.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom trek je de boot met de stagen..... 20 apr 2018 20:12 #936990

boeiend schreef :
Daarbij spreek je jezelf hier tegen

Ik spreek mezelf nooit tegen, ik spreek wel jou tegen :woohoo:
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom trek je de boot met de stagen..... 20 apr 2018 20:17 #936994

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Tis een extra metalen toevoeging, bedoeld om de boel te verstevigen. Zegt genoeg :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom trek je de boot met de stagen..... 20 apr 2018 20:32 #936997

boeiend schreef :
Tis een extra metalen toevoeging, bedoeld om de boel te verstevigen. Zegt genoeg :whistle:
Verstevigen is een verzamelnaam voor versterken en verstijven, dat zijn twee verschillende dingen.
lokale sterkte is "versterken".
Globale sterkte is "Verstijven".

De boot zal zeker niet stijver geworden door de toevoeging van die aluminum plaat.Lokaal sterker hangt af van wat er niet zichtbaar is op de foto.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom trek je de boot met de stagen..... 20 apr 2018 20:38 #937001

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Erikdejong schreef :
boeiend schreef :
Tis een extra metalen toevoeging, bedoeld om de boel te verstevigen. Zegt genoeg :whistle:
Verstevigen is een verzamelnaam voor versterken en verstijven, dat zijn twee verschillende dingen.
lokale sterkte is "versterken".
Globale sterkte is "Verstijven".

De boot zal zeker niet stijver geworden door de toevoeging van die aluminum plaat.Lokaal sterker hangt af van wat er niet zichtbaar is op de foto.

Precies!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom trek je de boot met de stagen..... 20 apr 2018 21:53 #937023

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
is die 5 mm wel te wijten aan de vervorming van de alu plaat? Het lijkt op de foto dat de mast grotendeels op een wrang staat. De plaats buigt dan niet door als de wrang niet doorbuigt.
Is die 5 mm dan niet gewoon het gevolg van het extra doorbuigen van de boot (al dan niet lokaal)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom trek je de boot met de stagen..... 21 apr 2018 04:59 #937036

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
JRomkes schreef :
Joop66 schreef :
JRomkes schreef :
nog een voordeel: de romp wordt een stukje stijver onder spanning ;)

Helaas. Daar heeft t geen invloed op. De stijfheid is niet afhankelijk van de voorspanning.

Die stelling durf ik te bestrijden. Vrijwel alle vormen en materialen verstijven als je ze onder spanning brengt. Wellicht druk ik me natuurkundig wat verkeerd uit, maar een handboog is gespannen ook moeilijker te vervormen dan een ongespannen exemplaar immers, om maar een voorbeeldje te noemen? Bij een boot haal je er al een boel rek uit, dat hoeft de wind niet meer toe doen voor die de energie om kan zetten in helling/snelheid. Een stijve boot is dus efficienter dan eenslappe boot,net zoals een voorgespannen handboog meer energie om kan zetten als een rechte lat met een draadje. Of zie ik het verkeerd?

Dat zie je niet verkeerd. Van bijna alle materialen is de elasticiteitsmodulus maar in een klein gebied lineair. De wet van Hooke geld maar zeer ten delen zolang de krachten relatief klein zijn.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom trek je de boot met de stagen..... 21 apr 2018 06:07 #937038

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
3Noreen schreef :
JRomkes schreef :
Joop66 schreef :
JRomkes schreef :
nog een voordeel: de romp wordt een stukje stijver onder spanning ;)

Helaas. Daar heeft t geen invloed op. De stijfheid is niet afhankelijk van de voorspanning.

Die stelling durf ik te bestrijden. Vrijwel alle vormen en materialen verstijven als je ze onder spanning brengt. Wellicht druk ik me natuurkundig wat verkeerd uit, maar een handboog is gespannen ook moeilijker te vervormen dan een ongespannen exemplaar immers, om maar een voorbeeldje te noemen? Bij een boot haal je er al een boel rek uit, dat hoeft de wind niet meer toe doen voor die de energie om kan zetten in helling/snelheid. Een stijve boot is dus efficienter dan eenslappe boot,net zoals een voorgespannen handboog meer energie om kan zetten als een rechte lat met een draadje. Of zie ik het verkeerd?

Dat zie je niet verkeerd. Van bijna alle materialen is de elasticiteitsmodulus maar in een klein gebied lineair. De wet van Hooke geld maar zeer ten delen zolang de krachten relatief klein zijn.

Ik mag hopen dat de belasting op je schip ver blijft van de situatie die hierboven beschreven wordt. Bijvoorbeeld voor staal geldt de elasticiteits grens, waar boven een plastische (blijvende) vervorming optreedt.
In het grootste deel van het elastische gebied heb je te maken met de proportionaliteitsgrens waar binnen er een vaste verhouding is tussen aangelegde spanning een verlenging, de stijfheid dus. Bij de door Baasklusje aangegeven percentages van de treksterkte zit je met je verstaging in het proportionele gebied waarin de stijfheid constant is.
Of je romp ook in dat gebied zit en blijft is de vraag, omdat meerdere onderdelen van de romp (met ieder hun eigen stijfheid) meewerken aan het leveren van de tegenkrachten voor de verstaging.
De voorspanning op de verstaging zou in redelijke verhouding moeten staan tot het oprichtend moment van het schip. Dat bepaalt hoe groot de maximaal optredende krachten in de verstaging zijn tijdens het zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom trek je de boot met de stagen..... 21 apr 2018 07:20 #937047

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Resistance is Futile
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom trek je de boot met de stagen..... 21 apr 2018 08:24 #937058

pieter2 schreef :
is die 5 mm wel te wijten aan de vervorming van de alu plaat? Het lijkt op de foto dat de mast grotendeels op een wrang staat. De plaats buigt dan niet door als de wrang niet doorbuigt.
Is die 5 mm dan niet gewoon het gevolg van het extra doorbuigen van de boot (al dan niet lokaal)?

Die eerste 5 mm (zakken van de mast tot juiste hoogte) gebeurt bij het strakzetten van de wanten. Die staan vrijwel naast de mast (15 cm erachter) en daar gaat de boot nog niet krom van.
De mast staat eigenlijk op 1 wrang, en die zakt kennelijk ca 5 mm, hij zal wel ietsje krom gaan staan.
Breedte (SB-BB) is ca 120 cm, met de einden aan SB en BB 'overkapt' door een heel brede stringer: de zijkanten van de kajuitbanken.
De 2 andere wrangen waar de alu plank op rust zakken of buigen kennelijk ook wat, want de kromming in de alu plaat is geen 5 mm maar ca 2 mm.
De einden van de boot doen pas mee als de voor- en hekstag strak gaan, dan komt de kromming erin.

Hier de alu plaat (20 mm) met doorbuiging.



Het hele vlak heeft 9 wrangen die allemaal aan de einden weer onder stringers gelamineerd zitten.
In het midden in de lengte de uitsparing waar de flens van de kiel in zit, die weer met 6 * 2 bouten aan het vlak zit.
De mast drukt vooral op de middelste van de 3 wrangen bij elkaar. En onder al die wrangen loopt de flens van de kiel, 2 cm gietijzer van 30 cm breed. Dat zal niet buigen, maar wel aan de voorkant een paar mm naar beneden.

Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 21 apr 2018 08:25 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom trek je de boot met de stagen..... 21 apr 2018 08:34 #937061

boeiend schreef :
Tis een extra metalen toevoeging, bedoeld om de boel te verstevigen. Zegt genoeg :whistle:

Het zegt wel iets, maar niet genoeg ;-)

De mastvoet kan ca 10 cm verplaatst worden (voor-achter) door de eigenlijke voet waar de mast in staan met 4 bouten te verplaatsen over de alu plaat. In de uiterste positie naar voren (veel rake!) staat de mast dan tussen de 2 voorste wrangen, jawel, op de plaat, gelukkig, en niet 15 cm lager op het vlak.
Dát is het doel van die plaat en niets anders.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom trek je de boot met de stagen..... 21 apr 2018 08:34 #937062

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Mag ik kort samenvatten (ter wille van een enigzins objectief vergelijk)
- De mast staat correct opgesteld en zijwanten staan op spanning 15%. D1 op 10%.
- Je spant een lijn tussen voor- en achterpreekstoel en meet ter hoogte van de mast.
- je voegt 25% spanning toe aan de voorstag m.b.v. de achterstag.
- resultaat lees je af bij de mast.

Dat is em toch?
Leuk voor een windstille dag :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom trek je de boot met de stagen..... 21 apr 2018 08:36 #937063

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
@ Bk....heb je die bilge nu zo mooi schoon gekregen met dat kwastje..... :unsure:
Laatst bewerkt: 21 apr 2018 08:36 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom trek je de boot met de stagen..... 21 apr 2018 08:47 #937065

holtere schreef :
@ Bk....heb je die bilge nu zo mooi schoon gekregen met dat kwastje..... :unsure:

Die bilge is al sinds 2002 zo schoon; alleen soms wat stof erin....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom trek je de boot met de stagen..... 21 apr 2018 16:53 #937114

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Ja man, het is een wonder boot!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom trek je de boot met de stagen..... 21 apr 2018 18:28 #937127

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 985
boeiend schreef :
Ja man, het is een wonder boot!!

Stop nou toch eens met zo te blaffen, die oude man is blij met zijn bootje met ouderwets maar oerdegelijk ontwerp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom trek je de boot met de stagen..... 21 apr 2018 19:01 #937130

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1401
Ruim 10 jaar geleden heb ik een half jaar bij een mastenmaker gewerkt op de tekenkamer.
Er werden masten gemaakt voor custom-made zeiljachten vanaf ca 25m lengte to ca 60m lengte.
De masten werden door de sterke specialist dmv "eindige elementen methode" per computer berekend.
Ook de stijfheid van de romp werd daarin meegenomen.
Geen staalkabels met wantspanners maar rodrigging. De masten en verstaging werden spanningsvrij gemonteerd. Daarna werd de mast dmv hydraulische cylinders met tientallen tonnen opgekrikt en op (over)spanning gebracht.
Daarna gingen er massieve vulplaten tussen de mastvoet en de "kielbalk".
Vaak werd er een set platen voorbereid met in maximaal 100 mm opvulling.
Vaak was 80 mm genoeg.
Hiervan was vaak 30 mm om alle speling eruit te halen en 50 mm voor de spanning op de rigging.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom trek je de boot met de stagen..... 21 apr 2018 19:09 #937131

Waterman schreef :
De masten en verstaging werden spanningsvrij gemonteerd. Daarna werd de mast dmv hydraulische cylinders met tientallen tonnen opgekrikt en op (over)spanning gebracht.
Daarna gingen er massieve vulplaten tussen de mastvoet en de "kielbalk".
Vaak werd er een set platen voorbereid met in maximaal 100 mm opvulling.
Vaak was 80 mm genoeg.
Hiervan was vaak 30 mm om alle speling eruit te halen en 50 mm voor de spanning op de rigging.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Interessant! En de waarden klinken, gezien de bootlengtes, in lijn met wat Erik (en ik) meten.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom trek je de boot met de stagen..... 21 apr 2018 19:54 #937136

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3538
@jasper schreef :
boeiend schreef :
Ja man, het is een wonder boot!!

Stop nou toch eens met zo te blaffen, die oude man is blij met zijn bootje met ouderwets maar oerdegelijk ontwerp.
Pcies je hebt wel heel veel kabaal ivt je prestaties
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom trek je de boot met de stagen..... 21 apr 2018 20:31 #937144

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Het onvermurwbare zelfingenomen kabaal van TS, kan wel eens wat tegengas gebruiken. V.w.b. prestaties ben je zo goed als je laatste wedstrijd (veertiende :laugh: ).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom trek je de boot met de stagen..... 21 apr 2018 21:57 #937151

Dr zal ook nog wat verschil zitten tussen een dek stepped mast en een doorgestoken mast , in elk geval op het lopend wand

Voor en achterstag zal verschil minimaal zijn ....? :unsure:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom trek je de boot met de stagen..... 22 apr 2018 07:35 #937172

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12154
boeiend schreef :
Het onvermurwbare zelfingenomen kabaal van TS, kan wel eens wat tegengas gebruiken. V.w.b. prestaties ben je zo goed als je laatste wedstrijd (veertiende :laugh: ).

Maar dat kan ook op een beschaafdere manier, dat gewauwel van jou begint te irriteren. :evil:

En voor zover wedstrijden /uitslagen.....vaar er eerst maar eens zoveel als TS .
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom trek je de boot met de stagen..... 22 apr 2018 07:45 #937177

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Baasklusje schreef :
Waterman schreef :
De masten en verstaging werden spanningsvrij gemonteerd. Daarna werd de mast dmv hydraulische cylinders met tientallen tonnen opgekrikt en op (over)spanning gebracht.
Daarna gingen er massieve vulplaten tussen de mastvoet en de "kielbalk".
Vaak werd er een set platen voorbereid met in maximaal 100 mm opvulling.
Vaak was 80 mm genoeg.
Hiervan was vaak 30 mm om alle speling eruit te halen en 50 mm voor de spanning op de rigging.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Interessant! En de waarden klinken, gezien de bootlengtes, in lijn met wat Erik (en ik) meten.

Misschien gaat de mast ook rond staan en kort korter door compressie ? Dan wordt niet alle "ruimte" wordt veroorzaakt door de vervorming van de boot.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl