Beauty schreef :
Zonder windshift is de 75 voor mij ook niet bezeild te varen. De 30 op het IJsselmeer is lbezeild met een Z of ZO draaiend naar ZW of NW draaiend naar N tot NO. Het eerste zal vaker voorkomen. Ook steady wind uit 300 geeft maar een heel beperkt stukje kruisrak. Ik wijt het snelheidsverschil tussen de 30 en de 75 aan het relatief veel aandewindse rakken i.c.m. golven en erg weinig in de buurt van halve wind. Zelfs met een westenwind staan de golven bij Enhuizen van de KG naar de Sport D nagenoeg op de kop, die komen daar gewoon om de hoek zetten.
Maar dat is allemaal theorie, ik heb hem nog nooit gezeild
De 30 is een klotsbak ja. Beide bij Enkhuizen als bij de kust van de Noordoostpolder zijn de golven pet.
@ Accelerate, jammer, dacht dat je een meetbrief had? Als ik de DH meetbrief van een vergelijkbare Sf32 pak (Boei 22), dan heb je gemiddeld 6,70. Goed voor een 5e plek, maar wel de zeilblij voorbij!
@ZZZ; waarom kiezen jullie er voor om meetbriefhouders óók een arbitraire LWL-DL te geven? Gewicht en waterlijnlengte staan gewoon op de meetbrief en die zijn publiek beschikbaar. (LSM0 op de meetbrief is de waterlijnlengte)
Het vervelende van de waterlijn nemen als maat, is dat "de waterlijn" vele definities kent, die door de tijd veranderd zijn.
Werfgetallen scheppen op en nemen bijvoorbeeld graag het roer mee als dat uitsteekt. IOR data neemt de waterlijnlengte tot het punt achterop wat nog het water raakt, 8 cm vanaf de hartlijn (om uitstekende roeren niet mee te tellen). ORC neemt de 3D file zonder appendages. Die verschillen tikken behoorlijk aan.
De LWL-DL rating ligt onder vuur. Terecht denk ik, maar misschien voor een gedeelte onnodig. Als ik zo even lukraak wat bootjes er bij zoek, is de LWL-DL rating erg onzorgvuldig
vastgesteld. Het is een bijzonder kleine moeite om even in de database te kijken wat realistische getallen zijn voor gewicht en waterlijnlengte. Ik zie erg grote verschillen die niet door de formule komen, maar door het gebruik van slechte inputs. Wellicht dat
de formule zelf hierdoor deels onterecht de schuld krijgt.