Rob10 schreef :
roozeboos schreef :
en de enige manier om dat te doen is door te oefenen.
maar dat doe je ook niet echt voor je plezier..
Waarom niet? Het is een aspect van zeilen dat beoefend dient te worden om het onder de knie te krijgen. Het gevolg is dat je veel meer vertrouwen krijgt in eigen kunnen. Een gevolg daarvan is dat verwaaid liggen er bijna niet meer bij is. Zwaarder weer is eerder oncomfortabel dan onveilig. Dat is een groot verschil. Op de Solent zie je met veel wind ook veel boten op het water verschijnen om te oefenen met de oranje zeilen.
Zwaarder weer is eerder oncomfortabel dan onveilig... Ik neem aan dat zwaarder weer iets anders is dan storm? TS heeft het over zware stormen. Ik denk dat we voor het gemak het beste aan kunnen nemen dat zware stormen een duidelijk risico vormen voor schip en vooral bemanning.
Mbt oefenen: In Nederland heb je niet enorm veel plekken om te oefenen. Ik ga niet voor mijn lol met 7Bft het IJsselmeer op. Ook kun je een beetje knallen op het IJsselmeer of grevelingen niet vergelijken met een zware storm op zee. Als is het alleen maar de duur. Als je 18 uur storm voor je kiezen krijgt dan gebeurt er met je lijf wel het een en ander, maar al helemaal tussen je oren.
Eens met Boarderbas: je moet het steeds leefbaar en zou prettig mogelijk houden. Dus: van tevoren thermosflessen klaar met heet water, koffie en thee. Voldoende te snaaien en te eten, kleding op orde, op tijd sanitaire stop en als het kan slapen. Afwisselen en niet op sprint-tempo maar op duur-tempo. Ook zo comfortabel mogelijk zeilen, je boot op orde, niets los in de kuip of aan dek, overbodige lijnen opgeruimd, op tijd je tuig gereefd of gewisseld. Sprayhood erop etc. etc.
Ook de koers van je boot afstemmen op uithoudingsvermogen en lange termijn planning. Vooral tactisch varen dus. Voor ons is het zeer reëel om een dag langer op zee te zijn als we op een rustige manier een weersysteem kunnen omzeilen ofwel prettiger door kunnen komen. Dus niet per-se wind-tegen-tij aan de wind beuken als je een klap de andere kant op kunt maken en later de hoogte pakken in een minder ruige zee.
Wij hebben op deze manier ook met ons gezin steeds fatsoenlijk kunnen varen. Nog steeds vaart iedereen met plezier mee.