of dat goed gaat, 3 seatalk zenders samenknopen op een mux, dat weet ik zo even niet. Theoretisch moet het kunnen, maar normaal lus je seatalk apparaten serieel door, ze geven dan binnenkomende berichten door en voegen hun eigen berichten aan de stroom toe.
Volgens mij werkt SeaTalk anders. Het is inderdaad een seriele bus, maar ieder instrument is zowel talker als listener. Een aparaat zendt op de SeaTalk bus zodra deze in rust is (+12V voor minimaal 10/4800 seconden. Lager voor hoge prio berichten, of hoger voor lage prio berichten). Omdat ieder instrument ook naar zijn eigen verzonden berichten luistert, kan het uitmaken of zijn bericht wordt verstoort door een ander instrument welke gelijktijdig een bericht verzend. Hierdoor stopt het instrument zijn transmissie, en wacht opnieuw totdat de bus in rust is.
Dit principe staat het toe om verschillende instrumenten 'parallel' aan elkaar te knopen, en volgens mij is het 'serie'schakelen van de instrumenten via de bijbehorende kabel niet meer dan het aan elkaar knopen van de bus.
Dat verklaart echter nog niet waarom de windmeter geen signaal meer geeft als de stuurautomaat wordt afgesloten. Klinkt onlogisch, en lijkt helemaal niets met elkaar te maken te hebben. Het enige wat ik mij dus kan bedenken is dat ze toch op bekabelingsniveau invloed op elkaar uitoefenen.....