cestlavie2010 schreef :
*knip*
Ik heb alleen nog wat discussie over de + naar de drie verbruikers op nieuwe schakelpaneel richting de + met de zekering.
Ik ga 1 zekering per 1 schakelaar (ipv 1 zekering per 2 schakelaars zoals fabrikant heeft aangesloten) gebruiken maar de drie plussen moeten "los" naar het huidig plus verdeelpunt. Nu zou dat kunnen met 3x M8 oogje erop schroeven en dan een kabelschoentje op de schakelaar. Maar het is een schommelende boot. Is dat gewenst oogje op oogje op zee. Als dat loskomt vallen alle systemen uit op dat schakelpaneel.
Heb hier discussie over wat de veiligste en beste manier boot is. wat is aan te raden. Draden aan elkaar of bv een losse + bar netgoals de minus ?
foto: verdeelpunt + boot M8 en voor en achterkant schakelpaneeltje
1. 3x oogje M8 op verdeelpunt, maar dan draden verlengen naar schakelkastje met zekering, hoe veilig te verbinden?
2. aparte + strip maken. geen kabels aan elkaar verbinden maar een open + bar (of bestaan er afgesloten ?)
3. draden aan elkaar "plakken"
mijn cruciale vraag: wat is de beste manier om draden te verbinden met rekening houden boot open zee. In elkaar vlecht ? vulkaniserende tape erover / Kroonsteentjes not done boot.
Voor de duidelijkheid: ik ben geen elektricien. Dit is hoe ik het zou doen.
Ik ga ervan uit dat je:
- de juiste isolatie van de M8 pluspin hanteert
- je de juiste dikte bekabeling hanteert naar en van de M8 pluspin
Optie 1 lijkt me prima, zo lang je niet meer dan 5 oogkabelschoenen op die M8 pluspin zet. In de praktijk is 5 vaak de max hoeveelheid ogen die je plat kwijt kunt op zo'n ding. Da's inclusief de aanvoer dus. Deze optie is wel moeilijk netjes te isoleren/af te sluiten, omdat er overal kabels uit dat ding komen. Lasdoos of andere afdekking vereist.
Optie 2 is elektrisch niet anders dan optie 1, maar is veel netter weg te werken en af te sluiten en levert minder kans op naderhand gezeik (de verleiding is groot om op zo'n pluspin toch weer nog een kabeltje te stapelen - 'oh dat past nog wel').
Optie 3 is een no go, dat krijg je niet netjes verbonden.
Je maakt je zorgen over beweging en zwevende kabels. Tot op zekere hoogte terecht: je hebt veel trilling nodig voordat zo'n kabel echt door. Gaat je kabel van de boot, naar de motor, dan is dat probleem veel groter.
Zorg voor zo kort mogelijk zwevende delen (zet de boel onderweg vast op het schot) en zorg voor kabelschoenen met trekontlasting, een fatsoenlijke krimptang en het liefst ook nog verlijmende krimpkous (krimpkous staat onderaan je prioriteitenlijst).
Als je écht een lang eind zwevend moet overbruggen, zorg dan dat het zwevende deel niet rechtstreeks op de kabelschoen zit, maar nog afgebeugeld is vóór de kabelschoen, zodat de overgang kabelschoen/kabel de trilling niet hoeft op te vangen. De overgang kabel/beugeltje/muurbevestiging kan dat beter hebben (minder harde overgang).