Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: wie weet echt wat van electra.....

wie weet echt wat van electra..... 14 apr 2022 18:08 #1383987

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
La Mavare schreef :
Calidris schreef :Ik begin steeds meer begrip voor Cornelus te krijgen en zijn vooruitziende blikken....
Toch niet je alter ego?

:-)
Je hebt humor.
Zonder TS nu te beschadigen, maar iemand met dergelijke vragen en hiaat in dit vakgebied geef ik wijselijk geen advies.
Wie van de adviseurs hier neemt de veranwoording als het net ff fout loopt?
TS kan natuurlijk veel en snel leren.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 14 apr 2022 18:16 #1383988

Calidris schreef :
Wie van de adviseurs hier neemt de veranwoording als het net ff fout loopt?

Jij hebt ook humor :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 14 apr 2022 18:54 #1383994

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
ReinierZeilt schreef :
Calidris schreef :
Wie van de adviseurs hier neemt de veranwoording als het net ff fout loopt?

Jij hebt ook humor :whistle:

Daar zit dus precies het probleem. TS kan n.l. de gegeven adviezen (nog) niet zelf inschatten en krijgt diverse adviezen. Door gebrek aan ervaring kan TS mogelijk (nog) niet de grote lijnen zien en dus in verwarring bepaalde handelingen doen. best kans dat het goed gaat, maar als het ff niet goed gaat is niemand hier op ZF thuis....
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 14 apr 2022 20:06 #1384008

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
TS houdt er wel een wat bijzondere manier van advies in winnen op na, maar het is ook te zien en te waarderen dat hij zijn best gedaan heeft de materie te bestuderen en te doorgronden. Wat ik zo lees weet hij het eigenlijk zelf wel, maar nu nog even beslissen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 14 apr 2022 20:49 #1384013

Klopt ik zoek zaken heel grondig uit en heb “experts” zelf al op een paar fouten kunnen betrappen (geen grootheidswaanzin van mij…echt niet)

Heel veel mensen lullen maar wat of horen zeggen. Ik wil zaken onderbouwt hebben. Een boot is geen auto, als daar kortsluiting in is heb je een paar minuten…. Uitstappen kan niet!

Ik weet heel goed waar ik bezig bezig ben en wat ik twee dagen geleden nog niet wist.

Ik moet alleen nog de keuze maken hoe de draden te verbinden….ik weet welke verbindingen er maakt moeten worden, hoe gezekerd, waar gezekerd en waarom.

Het is 11m schip waarmee ik zee op ga. Ik snap de volledige tekening nu ook. En kan met multimeter om gaan nu sinds gisteren. Krijg er lol in.

Het waren paar lastige dagen en nu de finishing touch. Iedereen zowieso Bedankt! Ik lees alles denk erover na en check het ook….
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 14 apr 2022 21:02 #1384014

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
1 van de problemen kan b.v. ook de keuze zijn van materialen zijn. Een gemiddelde watersportzaak blinkt niet altijd uit in kwaliteit van elektrische onderdelen.

Dan hebben we het niet over dozenschuiven met toestellen.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 14 apr 2022 21:13 #1384016

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Als ik bij het beoogde schakelpaneel zie staan : " van het Nederlandse merk Talamex" met als onderliggende suggestie dat het dan wel goed zal zijn en vervolgens een onvervalst Chinees paneel zie.......

Als er in dat kwaliteitsniveau gedacht wordt laat ik de advieskelk aan mij voorbij gaan.
Er is dan nog wel een bewustwordingsweg te gaan, daar is mede ervaring voor noodzakelijk.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 14 apr 2022 21:15 #1384018

Kroonsteentjes is de autoradio die gaat eruit.

M8 heeft zwart rubber maar voor foto eraf gehaald.

Er zit een 125a net na de accu. Heb deze gevonden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 14 apr 2022 21:24 #1384020

Calidris schreef :
Als ik bij het beoogde schakelpaneel zie staan : " van het Nederlandse merk Talamex" met als onderliggende suggestie dat het dan wel goed zal zijn en vervolgens een onvervalst Chinees paneel zie.......

Als er in dat kwaliteitsniveau gedacht wordt laat ik de advieskelk aan mij voorbij gaan.
Er is dan nog wel een bewustwordingsweg te gaan, daar is mede ervaring voor noodzakelijk.


Oh? Ik snap dat als je in de electro werkt er goed beter best is, dat geld voor elk beroep. Ik kan inderdaad geen kwaliteits niveaus onderscheiden maar ik mag e r toch van uit gaan dat dit CE gekeurd is?

Het zal vast uit China zijn. Maar ik heb ook een gekeurde chinese 72v 20ah accu tussen mijn benen met de elec scooter. Kan fout gaan dat klopt. De Nederlandse Stint bakfiets heeft ook drie doden op zijn naam staan.

Wat is er mis met dat talamex paneel? Leg het me uit svp.
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 14 apr 2022 21:25 #1384021

Calidris schreef :
1 van de problemen kan b.v. ook de keuze zijn van materialen zijn. Een gemiddelde watersportzaak blinkt niet altijd uit in kwaliteit van elektrische onderdelen.

Dan hebben we het niet over dozenschuiven met toestellen.

Eens….snap ik.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 14 apr 2022 21:35 #1384023

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
cestlavie2010 schreef :
Er zit een 125a net na de accu. Heb deze gevonden.

Dus hoe groot is de maximum stroom door het draadje waar ik een rondje omheen gezet heb ? Zou dat draadje daar tegen kunnen of gaat het dan branden ?


“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 14 apr 2022 21:38 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 14 apr 2022 22:08 #1384024

Volgens mij retour accu met 3a gezekerd
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 14 apr 2022 22:12 door cestlavie2010.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 14 apr 2022 22:34 #1384025

"Wie weet echt van electra".... zoals anderen vóór me reeds aangaven: hier is iemand aan het posten met het doel om te manipuleren, of er onderliggend dan wel plezier in schept! Slotje erop aub, TS kan antwoorden vinden dankzij de zoekfunctie op dit forum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 14 apr 2022 22:34 #1384026

cestlavie2010 schreef :
Ik moet alleen nog de keuze maken hoe de draden te verbinden….

Mooie samenvatting van het vak “electricien” :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 15 apr 2022 06:40 #1384043

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
cestlavie2010 schreef :
Oh? Ik snap dat als je in de electro werkt er goed beter best is, dat geld voor elk beroep. Ik kan inderdaad geen kwaliteits niveaus onderscheiden maar ik mag e r toch van uit gaan dat dit CE gekeurd is?

Het zal vast uit China zijn. Maar ik heb ook een gekeurde chinese 72v 20ah accu tussen mijn benen met de elec scooter. Kan fout gaan dat klopt. De Nederlandse Stint bakfiets heeft ook drie doden op zijn naam staan.

Wat is er mis met dat talamex paneel? Leg het me uit svp.

Je roert nu precies zelf het punt aan waar het kennelijk volledig aan schort: niet gehinderd door enge vorm van kennis (lees ervaring).

- CE uit China is vrijwel altijd fake totdat het tegendeel bewezen wordt! je bent kennelijk nog veel te goedgelovig in dit soort dingen.

- Chinese specificaties moet je in de praktijk door 2 en niet zelden door 3 delen om bij de EU werkelijkheid te komen. Als er b.v. 10A voor een schakelaar opgegeven wordt, betekend dat hier in de praktijk heel wat anders dan in China. Voor veilig langdurig gebruik moet je dan de 3-5A niet overschrijden. Mechanische kwaliteiten zijn vaak niet bedoeld voor veelvuldig gebruik.

Hoeft allemaal niet erg te zijn, als je dat maar vooraf incalculeert, maar ja daar is ervaring voor nodig. Uit een boekje (internet) leren is geen garantie voor voldoende kennis.
Als je die ervaring opdoet terwijl het faalt op zee, is dat mijn inziens een tamelijk ongewenste situatie.
Je geeft n.l. zelf al aan dat je het series wilt nemen door de vaart op zee te vermelden.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 15 apr 2022 06:44 #1384045

<<>>
"Wie weet echt van electra".... zoals anderen vóór me reeds aangaven: hier is iemand aan het posten met het doel om te manipuleren, of er onderliggend dan wel plezier in schept! Slotje erop aub, TS kan antwoorden vinden dankzij de zoekfunctie op dit forum <<>>


Pardon?? Ik zit hartstikke veel moeite te doen om iets te leren. Vakmensen zijn niet beschikbaar. De Watersport winkels hebben geen tijd in de zomer (winter klusjes)

Ik heb ondertussen 30 uur huiswerk gedaan. Er heeft ook twee mensen meegekeken die echt wel weten wat ze doen en die ben ik ook dankbaar voor de leercurve. Mede dankzij jullie input ook kom ik verder, dank.

Als iemand iets niet snapt of. Of niet snapt, mag dat? Ik zeg dan misschien domme of rare dingen, volgens mij valt nog wel mee… ik stel me kwetsbaar op, maar wil graag weten uit welke hoedanigheid iemand iets zegt, dan kan ik een advies op waarde schatten. Ik durf te zeggen bij iets: ik heb daar niet zoveel ervaring mee, op een forum is dat niet op waarde te schatten als mensen iets roepen.

Ik wil graag leren en heb dat een hoop gedaan, puur omdat er geen mensen beschikbaar zijn, wilde prof iemand die controleerde maar is niemand te vinden die in kleine klusjes zin heeft.

Om dan te concluderen dat ik manipuleer vind ik pijnlijk……misschien bij jezelf te raden gaan waarom je dat zo persoonlijk speelt. Ik ben oprecht en snapte een aantal zaken niet. De hele tekening boot snap ik nu bijna 95% dat is best winst voor iemand die dat drie dagen geleden niet snapte…

Zit alleen vooral met de vraag van tekening die ik zelf maakte hoe de drie draden naar de M8 toe.

Vriend van mij zegt: je kan toch drie draden samen in een m8 persen….ik maak het te moeilijk allemaal…is dat zo of ben ik terecht voorzichtig op een wiebelende boot op zee….
Laatst bewerkt: 15 apr 2022 06:46 door cestlavie2010.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 15 apr 2022 07:01 #1384049

Talamex en China, ik snap het.

Ik heb een ruime marge, 15a schakelaars en ik gebruik maximaal 7a stuurautomaat. En 5a usb plug en 3a ais. Denk dat dat wel goed zit, maar dank waarschuwing.

Nee ik heb er geen ervaring nog mee, maar ben icter en snap heel
Goed verschil tussen kwaliteit componenten en gereedschap en alle waar naar zijn geld. De kunst is om een afweging daarin te maken.

Een linaire stuurautomaat drive van 15a drie dagen lang op talamex is misschien minder verstandig inderdaad maar de bovendekse stuurautomaat met max 7a. Continue Vermogen en zeker ik af op de gewenste 10a
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 15 apr 2022 07:03 #1384050

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
@ cestlavie2010

In dit draadje is er minstens 1 persoon die reageert met enkele tientallen jaren professionele ervaring met gelijkstroom installaties aan boord van schepen. Onder andere het inrichten van schepen voor de KNRM. Het is aan jou om te achterhalen wie dat is.
Verder heeft ook iemand zich gemeld die verantwoordelijk is voor technische installaties van een grote overheids instelling.
Doe er je voordeel mee. Fora zijn een geweldige bron van info als je het onderscheid kunt maken wat de achtergrond is van wat er door verschillende mensen geschreven wordt. Misschien schrijven ze lang niet altijd wat jij wilt horen. Dat kan vervelend voelen. Maar toch is het goed om die informatie tot je door te laten dringen.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 15 apr 2022 07:12 #1384055

3Noreen schreef :
@ cestlavie2010

In dit draadje is er minstens 1 persoon die reageert met enkele tientallen jaren professionele ervaring met gelijkstroom installaties aan boord van schepen. Onder andere het inrichten van schepen voor de KNRM. Het is aan jou om te achterhalen wie dat is.
Verder heeft ook iemand zich gemeld die verantwoordelijk is voor technische installaties van een grote overheids instelling.
Doe er je voordeel mee. Fora zijn een geweldige bron van info als je het onderscheid kunt maken wat de achtergrond is van wat er door verschillende mensen geschreven wordt. Misschien schrijven ze lang niet altijd wat jij wilt horen. Dat kan vervelend voelen. Maar toch is het goed om die informatie tot je door te laten dringen.

Ik kan veel kritiek hebben (kritiek is een cadeautje om over na te denken!) maar vind het echt lullig om te zeggen dat ik manipuleer en slotje erop. Ik snap heel goed dat jullie waarschuwen, terecht. Er zullen genoeg mensen zijn die denken: ik pruts het ff aan elkaar.... ik niet, ik check zaken drie keer maar ik merk in electro zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden afhankelijk situatie.

Ik ben iemand die zaken goeduitzoekt maar dat kunnen jullie niet weten achter een keyboard. Mijn kennis is gegroeid maar ik pretendeer niks. En een gezonde discussie over waarom wel vind ik ook prima. Het is makkelijk om iets te roepen uit ervaring. Als dan een leek vraagt waarom en motivatie aandraagt wordt de professional soms ook gedwongen eens na te denken waarom dat zo is eigenlijk. Ik denk dat dat een ieder scherp houd "waarom" zaken zijn of zouden op een bepaalde manier moeten. Ik vind het leuk mensen wat te leren en leer zelf ook graag. Een forum is natuurlijk eigenlijk helemaal niet geschikt voor dit soort vragen, laten we eerlijk zijn, dus zijn waarschuwingen terecht. Ik probeer echter stap voor stap en check dubbelcheck. En dan zal ik nog wel een foutje kunnen maken, so be it. Thats life. Ik ben niet ervaren, wel lerend en voorzichtig en jullie dank baar.
Laatst bewerkt: 15 apr 2022 07:16 door cestlavie2010.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 15 apr 2022 07:49 #1384066

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2413
cestlavie2010 schreef :
*knip*

Ik heb alleen nog wat discussie over de + naar de drie verbruikers op nieuwe schakelpaneel richting de + met de zekering.

Ik ga 1 zekering per 1 schakelaar (ipv 1 zekering per 2 schakelaars zoals fabrikant heeft aangesloten) gebruiken maar de drie plussen moeten "los" naar het huidig plus verdeelpunt. Nu zou dat kunnen met 3x M8 oogje erop schroeven en dan een kabelschoentje op de schakelaar. Maar het is een schommelende boot. Is dat gewenst oogje op oogje op zee. Als dat loskomt vallen alle systemen uit op dat schakelpaneel.

Heb hier discussie over wat de veiligste en beste manier boot is. wat is aan te raden. Draden aan elkaar of bv een losse + bar netgoals de minus ?


foto: verdeelpunt + boot M8 en voor en achterkant schakelpaneeltje

1. 3x oogje M8 op verdeelpunt, maar dan draden verlengen naar schakelkastje met zekering, hoe veilig te verbinden?
2. aparte + strip maken. geen kabels aan elkaar verbinden maar een open + bar (of bestaan er afgesloten ?)
3. draden aan elkaar "plakken"

mijn cruciale vraag: wat is de beste manier om draden te verbinden met rekening houden boot open zee. In elkaar vlecht ? vulkaniserende tape erover / Kroonsteentjes not done boot.

Voor de duidelijkheid: ik ben geen elektricien. Dit is hoe ik het zou doen.

Ik ga ervan uit dat je:
- de juiste isolatie van de M8 pluspin hanteert
- je de juiste dikte bekabeling hanteert naar en van de M8 pluspin

Optie 1 lijkt me prima, zo lang je niet meer dan 5 oogkabelschoenen op die M8 pluspin zet. In de praktijk is 5 vaak de max hoeveelheid ogen die je plat kwijt kunt op zo'n ding. Da's inclusief de aanvoer dus. Deze optie is wel moeilijk netjes te isoleren/af te sluiten, omdat er overal kabels uit dat ding komen. Lasdoos of andere afdekking vereist.

Optie 2 is elektrisch niet anders dan optie 1, maar is veel netter weg te werken en af te sluiten en levert minder kans op naderhand gezeik (de verleiding is groot om op zo'n pluspin toch weer nog een kabeltje te stapelen - 'oh dat past nog wel').

Optie 3 is een no go, dat krijg je niet netjes verbonden.

Je maakt je zorgen over beweging en zwevende kabels. Tot op zekere hoogte terecht: je hebt veel trilling nodig voordat zo'n kabel echt door. Gaat je kabel van de boot, naar de motor, dan is dat probleem veel groter.

Zorg voor zo kort mogelijk zwevende delen (zet de boel onderweg vast op het schot) en zorg voor kabelschoenen met trekontlasting, een fatsoenlijke krimptang en het liefst ook nog verlijmende krimpkous (krimpkous staat onderaan je prioriteitenlijst).

Als je écht een lang eind zwevend moet overbruggen, zorg dan dat het zwevende deel niet rechtstreeks op de kabelschoen zit, maar nog afgebeugeld is vóór de kabelschoen, zodat de overgang kabelschoen/kabel de trilling niet hoeft op te vangen. De overgang kabel/beugeltje/muurbevestiging kan dat beter hebben (minder harde overgang).
Laatst bewerkt: 15 apr 2022 07:59 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 15 apr 2022 08:17 #1384072

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2871
Niks van aantrekken cestlavie2020, gewoon doorgaan met vragen en leren. Laat je niet afleiden.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 15 apr 2022 11:16 #1384088

Niet iedereen die ZEGT vakman te zijn is dat ook.

Vertrouwen is goed, maar controle is beter.

Wanneer je iemand vindt die zegt vakman te zijn zal een echte het waarschijnlijk wel waarderen wanneer men vraagt om dat aan te tonen, vraag dan eens bij een paar klanten van die vakman naar het resultaat van z´n werk.

Wanneer bij mij een nieuwe klant twijfel toont, geef ik altijd een aantal eerdere klanten waar hij vooraf kan kontroleren op gedaan werk.

Een tijd terug een langsvarend schip: "Ben jij die vent die solar panelen kan repareren?"
Dat verhaal deed de ronde.
Ik repareer geen panelen, ik vervang ze en verbeter dan de, soms erg gebrekkige, installatie.
Ik hoef er niet van te leven, kan zonodig iemand helpen met een klein budget, doe alleen Victron, nog geen klant terug gehad met een klacht. En laat ook duidelijk weten waar het "plafond" van mijn kunnen ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 15 apr 2022 20:53 #1384138

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Cestlavie, nog even doorzetten met leren, je bent er bijna. De laatste stap is denk ik beslissen en doen. Ik herken in je verhaal dat de ene techneut de andere niet is en dat zoiets tot slechte en gevaarlijke installaties kan lijden. Heb wel wat boten/voorbeelden gezien op dat vlak
Tijdens het uitvoeren ga jij echt wel ontdekken waar je geen vertrouwen in hebt en waar wel.

Het allerbelangrijkste op zee is zelfredzaamheid. Elektra kan zeker tot een goeie fik leiden, maar de kans is veel groter dat er een apparaat uitvalt en dat je een storing moet gaan zoeken. Dat kan een zekering zijn, maar ook zo veel andere zaken. Los getrild draadje, verbindingkje gecorrodeerd en nu te veel weerstand enz enz. En dan maar zoeken…….

Op zee is schavielen een van de grotere bedreigingen. Iedere golf weer heen en weer terug bewegen. Duizenden keren. Dus zet je alles goed vast.

Slecht gereedschap is je vijand nr 2. Stekkertje aanknijpen met een goedkope tang leidt geheid tot storingen.

Goedkoop materiaal of improviseren met iets wat er niet voor bedoeld is. Koop goeie shit en genoeg om niet te hoeven rommelen. Voorkom dat het los kan trillen.

Bescherm tegen vocht en corrosieve (zee)lucht. Krimpkous met lijm, likje vet, nette kwaliteit kabel.

Overzicht: labelen, nummeren, kleurcodering, houdt systemen gescheiden.

Reserve onderdelen: zorg dat je wat kan repareren onderweg. Wees bereid te improviseren om aan te komen, maar los het in de haven wel goed op.

Daar heb je echt allemaal meer aan dan hier de expertise ter discussie te stellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl