Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: dom plan?: 50w zonnepaneel direct aan lifepo4

dom plan?: 50w zonnepaneel direct aan lifepo4 28 mei 2021 06:10 #1289842

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
suijkerbuijk schreef :
[

Pwm begint eerder en kan later einde maar gooit alles extra voltage weg.

Dat pwm eerder begint klopt helemaal.
Maar de opbrengst van je panelen in die eerste en laatste uurtjes is te verwaarlozen t.o.v. de rest van de dag.
Overigens valt dat later beginnen van mppt m.i. wel mee.
Mijn mppt begint zodra het verschil in spanning (onbelast nog) 5V is.
Zodra het verschil kleiner wordt dan 1 of 2V stopt de mppt weer.
De vermogens die ik rond die tijd zie zijn 1 of 2W uit een 80Wp paneel.
Een pwm gaat in die periode niet veel meer uit het paneel halen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dom plan?: 50w zonnepaneel direct aan lifepo4 28 mei 2021 06:30 #1289847

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 393
suijkerbuijk schreef :
Gewoon een pwm kopen
Dingen heb je al voor 35euro.
Wel een kopen die geschikt voor jouw accu is.
Sommige kan je namelijk programmeren

Snap niet dat mensen willen bezuinig op een simpele pwm.

Pwm vs mmpt
Zonnepalenen onder de 100watt heeft een mmpt geen nut .
De opbrengst vs de kosten verschil tussen een pwm vs mmpt is verwaarloosbaar .

Mmpt leverd maximaal 30% meer bij optimaal .
Werkelijkheid mag je blij zijn met 18% winst.

Wat met een simpele 50watt paneel nutteloos is omdat het maar net 0.6amp bij optimaal gebruik zal zijn op de 4 uur max zon die er is .
Daarna word het net 0.3amp.
Je haal meer winst uit door de prijsverschil een grotere paneel te pakken.
Zoals een 60 tot 80watt

Samengevat voor TS:
Het kan dus technisch.
Bijvangst:
Als je pwm/mppt minder kost dan 18 pct van je zonnepanelen kan je het overwegen.
Kost hij meer dan 18 pct zorg dan eerst voor meer panelen.
Als je dat niet nodig hebt, koop wat anders.

Vervolgens is dit draadje overgestapt op pwm, mppt en of het 18 pct is, maar dat was zijn vraag en probleem niet.

Voor mij: dit kan dus blijkbaar gratis en gewichtloos aan iedere lfp met een bms die een charge off signaal heeft dat je zelf in kan zetten. Dank voor de vraag TS!
Booty 24: zeezeilende carbon trailer sailer (Frans Maas / Jan Vandamme) en Efsix.
Voorheen Harmony 42
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dom plan?: 50w zonnepaneel direct aan lifepo4 28 mei 2021 06:36 #1289850

Voor de grote cat heb ik wel regelaars (victron) maar daar ging het me als TS niet om. Plan is op de kleine cats een lifepo4 accu neer te zetten en dat zo te doen dat die altijd vol zitten. Nu moet ik met accu's sjouwen, dat doe ik niet en daarom vaar ik soms in het donker zonder verlichting als ik te lang buiten speel.
De cellen heb ik nu. Oudjes maar die nog wel 120 Ah vasthouden van de oorspronkelijke 160. Dat is meer dan zat. Paneeltje en spanningsrelais is besteld, totale schade iets van 60 euro.
Mijn vraag is beantwoord, allemaal dank voor het reageren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dom plan?: 50w zonnepaneel direct aan lifepo4 28 mei 2021 06:37 #1289851

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
De 'geleerden' zijn het er voor 99% overeens dat je een BMS beter niet als regelaar gebruikt, maar enkel als noodstop voor het geval de regeling het laat afweten.
Dan kan je natuurlijk nog steeds met een relais en wat simpele elektronika werken, maar is een PWM regelaar al gauw goedkoper.
Een MPPT regelaar is economisch vaak niet de beste oplossing omdat de panelen nog steeds goedkoper worden en je dan beter een iets groter paneel kan nemen. Als je het maximale uit een beperkt oppervlak wilt halen wordt het anders. Of als je paneelspanning niet echt geschikt is voor je accuspanning ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dom plan?: 50w zonnepaneel direct aan lifepo4 28 mei 2021 06:45 #1289854

Op de accu zit al een simpel BMS'je om inderdaad die reden. Dat BMS grijpt naar mijn smaak pas te laat in om als routine te gebruiken. Als noodstop is het prima mocht het voltagerelais defect raken.

Hoe zit dat met de electrodacus dan eigenlijk? die stelt zich wel op als regelaar toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dom plan?: 50w zonnepaneel direct aan lifepo4 28 mei 2021 07:34 #1289868

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Volgens mij blijft een pwm " doorduwen" en dus minder hoed voor lifepo.
Je zou een afslag mieten hebben, xolakd in het leken-draadje.
En dan kan je paneel orima direct op een lifepo. Zonder pwm of mppt.

KISS.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dom plan?: 50w zonnepaneel direct aan lifepo4 28 mei 2021 07:36 #1289869

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Mmm... Het aantal typfouten icm autocorrectie geeft rare dingen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dom plan?: 50w zonnepaneel direct aan lifepo4 28 mei 2021 07:49 #1289873

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 393
rooiedirk schreef :
De 'geleerden' zijn het er voor 99% overeens dat je een BMS beter niet als regelaar gebruikt, maar enkel als noodstop voor het geval de regeling het laat afweten.
Dan kan je natuurlijk nog steeds met een relais en wat simpele elektronika werken, maar is een PWM regelaar al gauw goedkoper.
Een MPPT regelaar is economisch vaak niet de beste oplossing omdat de panelen nog steeds goedkoper worden en je dan beter een iets groter paneel kan nemen. Als je het maximale uit een beperkt oppervlak wilt halen wordt het anders. Of als je paneelspanning niet echt geschikt is voor je accuspanning ook.

Toen lfp de goudprijs benaderde en er brandgevaarlijke samenstellingen gebruikt werden misschien wel de juiste afweging met de inzichten van toen.

Op de huidige prijs en niet-brandgevaarlijke samenstelling maak ik een andere afweging. Ondertussen kost de rimram meer dan de cellen. Daarnaast ik mijn ervaring dat beveiliging op beveiliging vaker tot ontwerpfouten en systeemfalen leidt en dat het noodzaakt tot vaker testen (wat we niet doen). Dubbel is niet simpel. Simpel is al moeilijk genoeg.
Koop wat grotere cellen en je blijft een stuk makkelijker binnen de lijntjes. Gaan ze niet stuk, kom je nooit bij de beveiliging en loopt de capaciteit misschien een beetje terug. Prima.

Dan het verschil beheerd (je bent aan boord) en onbeheerd (je bent niet aan boord) gebruik.

Voor het beheerd gebruik van lfp (op de motor, op de lader tijdens aanwezigheid) is die dubbele veiligheid niet nodig. Daar is een enkele beveiliging tegen mijn eigen handelen of het vergeten daarvan voldoende.

Voor onbeheerd laden en gebruik van een lfp zit er wel wat in zoals voor zonnecellen om door de week op te laden. Als je wel je gebruikers afschakelt dan hoef je dus alleen de HV te dubbelen.

Onbeheerd wallader idem dito. Maar kan ook door de lader of door een timer gedubbeld worden. Maar wanneer heb je nog onbeheerd walladen nodig?

Voorbeeld:
low voltage: als je bij vertrek werkelijk dood schip maakt, dan is dat ook een beveiliging bij lfp. Bij loodaccu’s was dat precies anderom. Die moest je onbeheerd juist bijladen.
high voltage: idem dito. Als je niet laadt, dan kom je daar niet.
Ben je aan boord: ben je er toch zelf bij. En daarom geeft mijn bms eerst licht- en geluidalarm, want alleen maar relais is ook niet alles.

Dus ja, dubbele beveiliging, maar niet alles hoeft electronisch/electro-mechanisch. Zodra je het doet vraag je je altijd weer af “zal het werken”.

Specifiek on topic:
beheerd: een zonnecel voor tijdens het varen kan er dus zo bij.
onbeheerd: bezie een adequate beveiliging daartoe.
Booty 24: zeezeilende carbon trailer sailer (Frans Maas / Jan Vandamme) en Efsix.
Voorheen Harmony 42
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dom plan?: 50w zonnepaneel direct aan lifepo4 28 mei 2021 08:06 #1289884

PWM en MPPT beginnen beide direct te ladsen zodra de paneelspanning hoger is dan accuspanning plus de diode spanningsval.

PWM doet dit constant met, pakweg 0,01A. en blijft laden met dit stroompje.
De doorgelatenstroom is in evenwicht met spanning en weerstand.

MPPT doet hetzelfde, maar wil gaan regelen, er ontstaat geen evenwicht tussen spanning-stoom en weerstand, maar telkens een stroompiekje wat spanningsval veroorzaakt.
Dit is te zien in de grafiekstand van regelaar uitlezing. Pas wanneer de spanning wat hoger wordt vlakken die piekjes af en bij ongeveer 5V spanningsverschil wordt het een stabiele toestand.

Een paneel direct op de accu geeft, bij voldoende licht een laadstroom die iets minder is dan de kortsluitstroom, met een spanningsval tot zeer weinig boven de accuspanning.
De accu wordt voller, spanning stijgt tot wat de accu maximaal kan verdragen.
Dit ligt (per type accu tussen 14.2V en 14.5V)

Het paneel blijft doorladen, waarbij de spanning steeds hoger wordt, terwijl de stroom langzaam lager wordt. Dit kan doorgaan tot dicht onder de open paneelspanning van 22V.

De schipper heeft doorgaans andere dingen te doen dan goed op de accuspanning te letten.
Om die accuspanning in de hand te houden zijn regelaars bedacht, waarvan de MPPT de betere is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dom plan?: 50w zonnepaneel direct aan lifepo4 28 mei 2021 08:43 #1289895

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 393
Saeftinghe schreef :
De schipper heeft doorgaans andere dingen te doen dan goed op de accuspanning te letten.
Om die accuspanning in de hand te houden zijn regelaars bedacht, waarvan de MPPT de betere is.

Beveiliging is er altijd. Ik heb niet betoogd om geen beveiliging te hebben.
Maar er zijn meer systemen aan boord die enkelvoudig zijn en waartoe ik een andere backup heb en uiteindelijk de schipper.
Zou ook liever zeilen en daarom hou ik mijn lfp rim ram graag simpel en heb ik gekozen voor een eenlaagssysteem en dat is al complex genoeg.

Blijft: direct aansluiten kan. Afkappen met HV relais. Of en in welke situatie dat meervoud moet zijn is een ander topic, waartioe ik ook verleid werd.

Of een mept of pwm per euro een betere bijdrage levert hangt af van de kosten versus die van de zonnecellen. Dat heeft Suijkerbuijk al indirect uitgelegd.
Booty 24: zeezeilende carbon trailer sailer (Frans Maas / Jan Vandamme) en Efsix.
Voorheen Harmony 42
Laatst bewerkt: 28 mei 2021 08:45 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dom plan?: 50w zonnepaneel direct aan lifepo4 28 mei 2021 09:09 #1289909

Booty,
Het is me duidelijk dat al een keuze gemaakt is.
Mijn reactie is meer een onderbouwing van het hoe en waarom.
Die miste ik in eerdere reacties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl