rooiedirk schreef :
De 'geleerden' zijn het er voor 99% overeens dat je een BMS beter niet als regelaar gebruikt, maar enkel als noodstop voor het geval de regeling het laat afweten.
Dan kan je natuurlijk nog steeds met een relais en wat simpele elektronika werken, maar is een PWM regelaar al gauw goedkoper.
Een MPPT regelaar is economisch vaak niet de beste oplossing omdat de panelen nog steeds goedkoper worden en je dan beter een iets groter paneel kan nemen. Als je het maximale uit een beperkt oppervlak wilt halen wordt het anders. Of als je paneelspanning niet echt geschikt is voor je accuspanning ook.
Toen lfp de goudprijs benaderde en er brandgevaarlijke samenstellingen gebruikt werden misschien wel de juiste afweging met de inzichten van toen.
Op de huidige prijs en niet-brandgevaarlijke samenstelling maak ik een andere afweging. Ondertussen kost de rimram meer dan de cellen. Daarnaast ik mijn ervaring dat beveiliging op beveiliging vaker tot ontwerpfouten en systeemfalen leidt en dat het noodzaakt tot vaker testen (wat we niet doen). Dubbel is niet simpel. Simpel is al moeilijk genoeg.
Koop wat grotere cellen en je blijft een stuk makkelijker binnen de lijntjes. Gaan ze niet stuk, kom je nooit bij de beveiliging en loopt de capaciteit misschien een beetje terug. Prima.
Dan het verschil beheerd (je bent aan boord) en onbeheerd (je bent niet aan boord) gebruik.
Voor het beheerd gebruik van lfp (op de motor, op de lader tijdens aanwezigheid) is die dubbele veiligheid niet nodig. Daar is een enkele beveiliging tegen mijn eigen handelen of het vergeten daarvan voldoende.
Voor onbeheerd laden en gebruik van een lfp zit er wel wat in zoals voor zonnecellen om door de week op te laden. Als je wel je gebruikers afschakelt dan hoef je dus alleen de HV te dubbelen.
Onbeheerd wallader idem dito. Maar kan ook door de lader of door een timer gedubbeld worden. Maar wanneer heb je nog onbeheerd walladen nodig?
Voorbeeld:
low voltage: als je bij vertrek werkelijk dood schip maakt, dan is dat ook een beveiliging bij lfp. Bij loodaccu’s was dat precies anderom. Die moest je onbeheerd juist bijladen.
high voltage: idem dito. Als je niet laadt, dan kom je daar niet.
Ben je aan boord: ben je er toch zelf bij. En daarom geeft mijn bms eerst licht- en geluidalarm, want alleen maar relais is ook niet alles.
Dus ja, dubbele beveiliging, maar niet alles hoeft electronisch/electro-mechanisch. Zodra je het doet vraag je je altijd weer af “zal het werken”.
Specifiek on topic:
beheerd: een zonnecel voor tijdens het varen kan er dus zo bij.
onbeheerd: bezie een adequate beveiliging daartoe.