Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Doorschavielen nachtmerrie

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 12:28 #1288899

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
Ik de k dat de verstaging een ‘gewone’ slijtage is ?




Maar ik zie wel een verbinding tussen het rek en de zee reling , waarschijnlijk om meer stijfheid in de constructie te krijgen ?








En dan krijg je dus dit :(

www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 13:33 #1288920

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Staat die electricien daar serieus 16 volt tussen zijn schoen en de boot te meten in het filmpje? (7:13 e.v.) :laugh:


Zo te zien inderdaad de zonnepanelen kortgesloten via alle hekwerken; dan kun je nog zo veel uitschakelen onderweg, zon blijft erop vallen en dan blijft het kringetje rond via een film zeewater en geaarde huiddoorvoeren. Lesson learned is dan wellicht om generatoren die buiten wonen (zon en wind) onderdeks tweepolig afschakelbaar te maken en beslist niet de min zomaar ergens aan ijzerwerk te aarden. Dan kun je zulke dingen gemakkelijker uitsluiten zonder op zee in je rekken te hoeven klimmen waarna alle stekkers die je losneemt vol met zout zitten.

Mijn huiddoorvoeren zijn overigens niet geaard, zelfs de kiel niet denk ik, of het zou via de mastvoet moeten zijn en de aan de mast gepopnagelde antenne+beugel :blink: Hmmm... misschien toch eens checken. Ik geloof in principe niet zo in het water aan massa leggen. Geeft maar potentiele electrolyse problemen, dat zie je hier ook weer. Zonder het water aan massa te leggen is een ongewenste stroomkring (of het nou uit je zonnepanelen komt of uit de verkeerd aangelegde walstroom van de buren) niet zo snel rond.

Tja niet iedereen is in de wieg gelegd als electrisch troubleshooter, dat kun je niet van elke vertrekker vragen, maar dat maakt je wel afhankelijk ja.
Laatst bewerkt: 25 mei 2021 13:45 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 13:44 #1288925

Misschien was al het metaal wel geaard vanwege bliksembeveiliging of SSB counterpoise. Dat is geen oorzaak en vast een weloverwogen keuze. De oorzaak van dit probleem lijkt echter slordig aangelegde kabels: beweging, te krappe bochten, bramen, ontbreken invoer of een combinatie daarvan.

In het klein meegemaakt (met risicovolle gevolgen) op mijn vorige boot toen het tweekleuren navigatielicht op de preekstoel het opeens niet meer deed. Kabel (rond pvc lampensnoer :evil:) loopt daar door het rvs pijpwerk en moet op de plaats van een lasverbinding even buitenom. Dat lusje was te strak en niet goed beschermd (geen tules). Wss door een landvast tijdens een sluismanouevre strak de hoek in gedrukt, waardoor braampjes aan de binnenkant van de buis een van de aders doorgesneden hebben. Die geboorde gaten moeten echt veel ruimer zijn dan de kabeldiameter zodat ook de binnenkant gezoet kan worden. Dit in combinatie met een goede doorvoer.
Laatst bewerkt: 25 mei 2021 13:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 13:45 #1288926

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
@Rene
misschien is het allemaal ooit bedoeld als mooie bliksemafleider...


edit; NV me net voor...
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Laatst bewerkt: 25 mei 2021 13:46 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 14:56 #1288960

Volgens mij zijn de bouwvoorschriften tegenwoordig zo dat bij nieuwe schepen alle metaal (onder de waterlijn?) iig geaard moet zijn en dus deels met elkaar in verbinding staat.

Hier op het topic zijn er zware discussies over geweest over wel dan niet, voor en nadelen.

Dit is een klein stukje wat het boek "Boatowner's Mechanical and Electrical Manual" erover zegt:



Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 25 mei 2021 14:58 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 16:09 #1288982

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Ik ga mijn zonnepaneel kabeltjes toch maar eens extra controleren denk ik. En die dubbelpolige schakelaar moet ik ook nog steeds inbouwen. :whistle:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 16:17 #1288986

Zou een (dubbelpolige) schakelaar in dit geval iets geholpen hebben dan? Als de + contact maakt met de ‘arch’ van de zonnepanelen, dan helpt alleen een schakelaar tussen paneel en de plek van het contact met de ‘arch’, toch? Die panelen blijven gewoon een spanning opwekken, schakelaar of niet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 16:20 #1288989

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
ReinierZeilt schreef :
Die panelen blijven gewoon een spanning opwekken, schakelaar of niet...

ik denk dat het alleen zin heeft als ze (de schakelaar) buiten zitten , vlak bij de panelen voordat ze buizen of andere doorvoeren tegenkomen , dan kun je alle spanning van de kabels afhalen

maar wanneer schakel je ze uit dan ? normaal nooit en in dit geval 'als het te laat is'
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 16:27 #1288994

Ja, dan werkt een kniptang op dat moment beter ;)

Is het niet zo dat met een (dubbelpolige) schakelaar tussen zonnepaneel en regelaar je panelen kapot gaan als je de schakelaar op ‘uit’ zet? In de manual van het paneel dat ik op m’n vorige boot had, stond dat je het paneel zo goed mogelijk moest afdekken totdat je de kabels aangesloten had aan de regelaar. Dat had ik dus ook maar braaf gedaan... B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 16:29 #1288996

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
ik schakel via bluetooth the regelaar eerst uit als ik wat moet doen, dan loopt er geen stroom meer
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 16:30 #1288999

Yep. Schakelaar maakt alleen uit als die aan het paneel zit, voordat die door de buis gaat... De zee is 1 grote minpool :)

Interessant om ze zien wat die “stray currents” (Wat is de juiste nederlandse benaming eigenlijk?) en een natte zilte omgeving met 316 doet. Ik wist dat stray current corrosion heel heftig is, maar heb dit nog nooit gezien...

Wilde mijn zonnepaneel kabel ook door m’n hekstoel buizen leiden... maar misschien toch maar buitenlangs... of de kabel in een extra beschermhoes...
Dit merk je altijd pas als het te laat is... (of je moet heel vaak weerstand meten tussen zonnepaneel + en de verstaging... Oneindig is ok. Meet je een weerstand niet ok. Toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 16:32 #1289001

Stray current is toch gewoon zwerfstroom?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 16:38 #1289004

ReneK schreef :
ik schakel via bluetooth the regelaar eerst uit als ik wat moet doen, dan loopt er geen stroom meer

Nee, dan loopt er geen inderdaad stroom meer ALS je bedrading niet beschadigd is ;)
Bij deze boot liep er in dat geval nog steeds een zwerfstroom vanaf plek van ‘doorschavieling’ via allerlei metalen delen en zeewater...

Volgens mij is de enige manier om te bepalen of je dit probleem hebt, spanning meten tussen metaal en water (wat die electroman in het filmpje ook doet, volgens mij)
Laatst bewerkt: 25 mei 2021 16:41 door ReinierZeilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 16:39 #1289006

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
@RZ

maar dat zijn miniscule stroompjes omdat het rek waar sluiting naar gemaakt wordt nog steeds niet aan massa hangt , kan geen kwaad volgens mij
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 16:41 #1289007

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
ReneK schreef :
ik schakel via bluetooth the regelaar eerst uit als ik wat moet doen, dan loopt er geen stroom meer

ik denk dat met je BT, de spanning nog wel steeds op de panelen blijft staan...
wat je doet, is je regelaar beïnvloeden lijkt me
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 16:44 #1289010

@ReneK: nou, volgens mij is dit filmpje dus het duidelijke bewijs dat dit echt wel kwaad kan. Volgens mij had het geen verschil gemaakt of ze op deze boot de regelaar aan of uit hadden staan, die zwerfstroom wordt er niet anders van
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 16:51 #1289012

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
@Helios
er blijft idd wel spanning staan , en er komt stroom vanaf de panelen , maar geen hele amperes die evt de diodes kunnen beschadigen omdat je eea lostrekt als je de panelen lostrekt als ze 40v/20A geven

@RZ
ja, maar een paar volt & milliampere doet dit (het corroderen van RVS etc) al , het zijn geen heel woeste stromen die daar lopen als het rek niet direct aan massa ligt

en ik dacht dat we het over de MPPT en panelen hadden die defect zouden kunnen raken als je ineens onder belasting de panelen losgooit ? misschien verkeerd begrepen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 25 mei 2021 16:52 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 18:10 #1289049

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 806
Deftige isolatie lijkt mij de makkelijkste oplossing want ik zie niet goed hoe je dit probleem geautomatiseerd kan meten en dat is wel wat je wil denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 18:39 #1289059

“Gewoon” goed aanleggen, daar begint het...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 19:15 #1289074

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Stroom loopt ALTIJD in een kring. Als je dus plus én min van de zonnepanelen onderbreekt door middel van een dubbelpolige schakelaar, maakt het niet meer uit als één van de twee doorschuurt en kortsluiting maakt naar massa.

De kring is dan namelijk niet meer rond omdat de minpool van de panelen afgekoppeld is.

Dat het zonnepaneel nog steeds 18 volt tussen zijn allebei afgekoppelde draden zet, doet er dan niet meer toe. Schuurt de plus door en ligt die aan massa, dan zal de losse min -18V meten ten opzichte van het boordnet en er gebeurt verder niets. Er kan geen stroom lopen als de kring vanaf de bron nergens gesloten is.

Daarom helpt een dubbelpolige schakelaar.

Voor het begrip helpt het misschien om het zonnepaneel te vervangen door een accu.

Hang je de accu met z'n min aan massa en de plus ook (niet echt proberen!!!) dan krijg je vuurwerk. Kortsluiting.

Maar koppel je de min volledig los en sluit je alleen de plus op de massa van het boordnet aan, dan gebeurt er helemaal niets! Massa van je boordnet blijft nul volt, er loopt geen stroom van of naar die extra accu.

Dat is wat je doet als je een zonnepaneel dubbelpolig afkoppelt. Zó had de crew het op kunnen lossen als zo'n schakelaar aanwezig was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 19:18 #1289078

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
Stel: de min is doorgeschavield. Dan gebeurt er miks, want de zee is ook min (als de aarding van het electra systeem op orde is)
Stel: zowel de min als de plus is doorgeschavield. Dan is er kortsluiting direct onder het paneel en krijg je kortsluitstroom over het paneel en krijg je brand. Dat is hier niet gebeurd.
Dus, vermoedelijk was de plus doorgeschavield.
Dan staat er een zekere spanning op het metaal van de constructie, terwijl de min (vermoedelijk) aan aarde dus ook aan zeewater ligt.
Nu is het pad van metaal naar zeewater niet een directe, maar een pad met een mix van stukjes via metaal, stukjes via dun laagje water en stukje via vol water.
Eigenlijk is dat een pad met allemaal losse weerstandjes in serie. Stukje metaal, lage weerstand. Stukje laagje water, hoge weerstand. Stukje vol water, nog hogere weerstand door grote afstand.
Zeewater heeft een geleidbaarheid van 5 S. Dus een weerstand van 0,2 ohm. Maar dat is voor 2 elektroden van 1 cm2 op een afstand van 1 cm.
Dus dunne laagjes water met grotere af te leggen afstanden geven een hogere weerstand, stel 320 ohm.
Bij 16A loopt dan een stroom van 16/320=0,2A.
Daar waar de stroom het rvs verlaat (uittreedt) in een zoute omgeving ontstaat blijkbaar corrossie. Dat proces ken ik niet, ben geen metallurg.

Kijk maar eens naar een leuk filmpje met stroom in zout water:
www.physicsexperiments.org/ind...g-zoet-en-zout-water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 19:24 #1289082

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
Dat is wat je doet als je een zonnepaneel dubbelpolig afkoppelt. Zó had de crew het op kunnen lossen als zo'n schakelaar aanwezig was.

Alleen als de crew wist dat de zonnepanelen een probleem veroorzaakten. Wie schakelt nou zijn zonnepanelen uit?
Daar de corrossie een zeer langzaam proces is, kan je geen resultaat zien als je de schakelaar omzet. Dan moet je een week wachten en kijken of de corrosie niet erger geworden is.
Tenzij een electricien aan boord was die van wanten weet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 19:28 #1289084

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Da's lastig inderdaad. Er is wel het één en ander geprobeerd onderweg begreep ik maar inderdaad: je ziet niet direct resultaat en als je ook niet met een multimeter om kan gaan wordt het beslist lastig!

Je mag een beetje technische zelfredzaamheid echter wel vragen bij een delivery crew hoop ik...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 19:36 #1289088

Er is onbuwust een active cathodic protection system ontstaan... Maar dan met potentiaal verhoging, en dan gaat het hard :(

en.m.wikipedia.org/wiki/Cathodic_protection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 20:10 #1289104

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Ik vind het wel een vermakelijk draadje.
Er is op 1! boot schade ontstaan door een (waarschijnlijk) niet al te snugger aangelegd systeem en meteen moet daar een systeem voor komen om er dergelijk geval te voorkomen of te detecteren. :silly:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl