Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Accu blijft 20 A laadstroom trekken

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 09 mei 2021 16:05 #1282833

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
simpel, het hangt van type accus af..
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 09 mei 2021 16:21 #1282836

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
Cornelus schreef :
Beste René wil je effe uitleggen wat de onzin is en wat niet waar is? :laugh: :laugh: :laugh:

ik zal je 1 voorbeeld geven :

Meer laders op een accu Wanneer er een lader wordt aan gezet wordt de volts van de accu gemeten en de laatstoom wordt aanpassen. Het probleem: als de zonnelader aanstaat en hij geeft bijvoorbeeld op 14 volt dan gaan de andere laders en de dynamo niet of weinig laden. Daardoor komen de accu’s niet vol. Wanneer er gevaren gaat worden, haal eerst de walspanning er af en zet de wind/zonnelader uit. Dan de accusleutel van de motor aan zeten en dan pas staren. Wanneer de motor uitstaat zet dan ook de accuschakelaar van de motor uit. Dan is er de keuze tussen wallader, zonnelader of windmolenlader. Als er verschillende laders op de accu’s staan, dan kunnen de laders beïnvloeden en defect raken. De zonnepaneellader en de windmolenlader is te onderbreken met een schakelaar.



1) de akku spanning is 12.5 volt
2) dan laden *alle* laders met een spanning van 12.5v en zie je de spanning langzaam oplopen omdat de SoC langzaam oploopt
3) aan de hand van de gebruikte laders en instellingen zullen de laders 1 voor 1 uitschakelen als ze bij de ingestelde laadspanning komen , als alle laders ingesteld zijn op 14.6v bulk zullen dus alle laders tot 14.6v laden , de opgenomen laadstroom hangt niet af van de lader maar van het type akku
4) als de akku spanning 14.6v heeft bereikt en de laadstroom zeer laag is zullen 1 voor 1 de laders stoppen met laden *omdat de akku niet meer energie kan opnemen*

een zonnelader kan nooit 14v geven als de akku spanning 12.5v is , en dus kan de zonnelader nooit de andere laders beinvloeden tot het moment dat de akku de ingestelde spanning heeft bereikt en dus 'vol' is

toch nog een ander voorbeeld:

"De dynamo is een grote lader en laad de startaccu snel vol. "

dit heeft nul komma nul te maken met een dynamo / alternator
tot plm 75% SoC zal iedere lood akku een grote laadstroom kunnen opnemen , boven de 75% SoC zal de opgenomen laadstroom snel afnemen , dit heeft niets te maken met de lader maar alles met de het type akku

dus als je een akku met 75% SoC naar 100% wil opladen kan het zelfs beter zijn om zonnepanelen te gebruiken dan een dynamo omdat de akku simpelweg niet meer/sneller energie kan opnemen , dus kan de 10A-20A die van je zonnepanelen afkomt beter zijn dan van de dynamo omdat je de motor niet onnodig lang hoeft te laten draaien

verder is de energie die nodig is om een motor te starten een paar Ah , en dat kun je beter/makkelijker weer bijvullen met zonnepanelen dan onnodig je motor te laten draaien om de dynamo een paar A te laten opwekken (meer kan je akku toch niet opnemen)


"De zonnelader en de windmolenlader zijn kleine laders. Een druppel/onderhoud lader. Ze krijgen de accu niet vol. "


zonnepanelen zijn waarschijnlijk de beste manier om je akku's te laden en geladen te houden
dit komt door de hiervoor al uitgelegde stroom opname van de akku's , boven de 75% SoC neemt de opgenomen laadstroom door de akku enorm af , tot een 10% vd akku capaciteit bij 80% SoC en nog veel lager naarmate je akku's 'voller' raken , dus is zonneenergie een uitermate goed geschikte manier om je akku's te laden en geladen te houden
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 09 mei 2021 16:28 #1282837

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
"Bij deze accu’s is de temperatuur bij het laden belangrijk, deze temperatuur moet tussen de 0 en 40 graden Celsius zijn. Gebeurt dat niet, dan kan dat een explosie tot gevolg hebben."



er is nog nooit een lifepo4 akku 'ontploft' door te laden bij een te hoge of te lage temperatuur
temperatuur kan wel de levensduur van lifepo4 beinvloeden , maar ontploffen ? fabeltje

"Bij een accu waar geen BMS in zit is er een sticker, met de waarschuwing dat de goede lader gebruikt moet worden. "

nou , laat zo'n sticker maar eens zien dan ?

" Als de accu defect raakt, kan er een intern proces ontstaan wat nagenoeg niet te stoppen is. Als er een brand ontstaat, gaat de temperatuur in enkele seconden van 20⁰C naar 300-700⁰C."


lifepo4 heeft geen vrij O2 dat vrij kan komen bij een brand , lifepo4 zal dus ook geen thermal runaway hebben , zoals andere chemische samenstellingen dat wel kennen, lifepo4 zal ook niet resulteren in een 'zichzelf instand houdende brand'
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 09 mei 2021 17:16 #1282847

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
Philip schreef :
Yellow Boat schreef :
Freetime1970 schreef :
Gewoon inruilen bij accu boer lood doet nog iets van dacht rond de 40cent per kilo.

Lood wel ja , maar het terugwinnen van dat lood uit een accu kost veel emer dan die 40 cent hoor.

In eeen lege kapotte accu is veel van het lood trouwens ook omgezet in loodsulfaat en bestaat ook bij een volel accu ongeveer de helft uit loodoxide . Om dat weer om te zetetn in puur lood valt echt niet mee hoor.
Zie ook plaatje beneden.
Niet waar. Laatst nog wat accu's in geleverd en zelfs voor AGM kreeg ik nog een aardige duit. Uiteraard een stuk minder dan puur lood maar nog steeds geld waard.

ik lever elk jaar een kleine 500 kilo aan oude accu,s in bij de ijzerboer, soms is geduld een schone zaak , drie maanden geleden kreeg je nog 55 eurocent per kilo , nu ongeveer 46 cent.
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 09 mei 2021 18:20 #1282873

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Typisch weer een ZF draadje.
Lekker antwoordt voor TS.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 09 mei 2021 18:40 #1282883

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
WADnWIND schreef :
Typisch weer een ZF draadje.
Lekker antwoordt voor TS.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

ja toch? gewoon accu kapot dus naar de ijzerboer brengen :)
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 09 mei 2021 19:14 #1282905

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
ReneK schreef :
Cornelus schreef :
Beste René wil je effe uitleggen wat de onzin is en wat niet waar is? :laugh: :laugh: :laugh:

ik zal je 1 voorbeeld geven :

Meer laders op een accu Wanneer er een lader wordt aan gezet wordt de volts van de accu gemeten en de laatstoom wordt aanpassen. Het probleem: als de zonnelader aanstaat en hij geeft bijvoorbeeld op 14 volt dan gaan de andere laders en de dynamo niet of weinig laden. Daardoor komen de accu’s niet vol. Wanneer er gevaren gaat worden, haal eerst de walspanning er af en zet de wind/zonnelader uit. Dan de accusleutel van de motor aan zeten en dan pas staren. Wanneer de motor uitstaat zet dan ook de accuschakelaar van de motor uit. Dan is er de keuze tussen wallader, zonnelader of windmolenlader. Als er verschillende laders op de accu’s staan, dan kunnen de laders beïnvloeden en defect raken. De zonnepaneellader en de windmolenlader is te onderbreken met een schakelaar.



1) de akku spanning is 12.5 volt
2) dan laden *alle* laders met een spanning van 12.5v en zie je de spanning langzaam oplopen omdat de SoC langzaam oploopt
3) aan de hand van de gebruikte laders en instellingen zullen de laders 1 voor 1 uitschakelen als ze bij de ingestelde laadspanning komen , als alle laders ingesteld zijn op 14.6v bulk zullen dus alle laders tot 14.6v laden , de opgenomen laadstroom hangt niet af van de lader maar van het type akku
4) als de akku spanning 14.6v heeft bereikt en de laadstroom zeer laag is zullen 1 voor 1 de laders stoppen met laden *omdat de akku niet meer energie kan opnemen*

een zonnelader kan nooit 14v geven als de akku spanning 12.5v is , en dus kan de zonnelader nooit de andere laders beinvloeden tot het moment dat de akku de ingestelde spanning heeft bereikt en dus 'vol' is

Cornelis brengt het wat zwart wit en overdrijft hier en daar wel wat, maar hij heeft wel een punt dat laders elkaar kunnen beïnvloeden.
Ik laat even in het midden of dat heel erg is.

Voorbeeld, ik heb een intelligente mppt, die de absorptie tijd bepaald adhv de accu spanning om het moment van inschakelen.

Stel net voor het inschakelen van de mppt heb ik de motor gestart, door de relatief grote laadstroom loopt de accuspanning vrij snel op.
De mppt 'ziet' bij het starten dus een hogere spanning, dan dat je gezien de ladingstoestand van de accu zou verwachten.
Hij berekend dus de absorptie tijd te kort.
Als ik nu de motor afschakeld, zal de mppt te vroeg in de druppel fase komen.
Hierdoor duurt het (te) lang(er) voordat de accu vol is.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 09 mei 2021 19:27 #1282912

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
PvO schreef :
ReneK schreef :
Cornelus schreef :
Beste René wil je effe uitleggen wat de onzin is en wat niet waar is? :laugh: :laugh: :laugh:

ik zal je 1 voorbeeld geven :

Meer laders op een accu Wanneer er een lader wordt aan gezet wordt de volts van de accu gemeten en de laatstoom wordt aanpassen. Het probleem: als de zonnelader aanstaat en hij geeft bijvoorbeeld op 14 volt dan gaan de andere laders en de dynamo niet of weinig laden. Daardoor komen de accu’s niet vol. Wanneer er gevaren gaat worden, haal eerst de walspanning er af en zet de wind/zonnelader uit. Dan de accusleutel van de motor aan zeten en dan pas staren. Wanneer de motor uitstaat zet dan ook de accuschakelaar van de motor uit. Dan is er de keuze tussen wallader, zonnelader of windmolenlader. Als er verschillende laders op de accu’s staan, dan kunnen de laders beïnvloeden en defect raken. De zonnepaneellader en de windmolenlader is te onderbreken met een schakelaar.



1) de akku spanning is 12.5 volt
2) dan laden *alle* laders met een spanning van 12.5v en zie je de spanning langzaam oplopen omdat de SoC langzaam oploopt
3) aan de hand van de gebruikte laders en instellingen zullen de laders 1 voor 1 uitschakelen als ze bij de ingestelde laadspanning komen , als alle laders ingesteld zijn op 14.6v bulk zullen dus alle laders tot 14.6v laden , de opgenomen laadstroom hangt niet af van de lader maar van het type akku
4) als de akku spanning 14.6v heeft bereikt en de laadstroom zeer laag is zullen 1 voor 1 de laders stoppen met laden *omdat de akku niet meer energie kan opnemen*

een zonnelader kan nooit 14v geven als de akku spanning 12.5v is , en dus kan de zonnelader nooit de andere laders beinvloeden tot het moment dat de akku de ingestelde spanning heeft bereikt en dus 'vol' is

Cornelis brengt het wat zwart wit en overdrijft hier en daar wel wat, maar hij heeft wel een punt dat laders elkaar kunnen beïnvloeden.
Ik laat even in het midden of dat heel erg is.

Voorbeeld, ik heb een intelligente mppt, die de absorptie tijd bepaald adhv de accu spanning om het moment van inschakelen.

Stel net voor het inschakelen van de mppt heb ik de motor gestart, door de relatief grote laadstroom loopt de accuspanning vrij snel op.
De mppt 'ziet' bij het starten dus een hogere spanning, dan dat je gezien de ladingstoestand van de accu zou verwachten.
Hij berekend dus de absorptie tijd te kort.
Als ik nu de motor afschakeld, zal de mppt te vroeg in de druppel fase komen.
Hierdoor duurt het (te) lang(er) voordat de accu vol is.

Zet de motor uit , spanning zakt in tot onder het niveau van de mppt float instellingen en de mppt start vrolijk weer met een nieuwe laadcycle
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 09 mei 2021 19:36 #1282914

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Zou kunnen als de herstart spanning vrij hoog staat afgesteld.
Bij mij staat deze vrij laag, juist om te voorkomen dat de mppt na elk wolkje opnieuw begint.

Maar daar gaat het niet om, jij stelde dat laders elkaar niet beïnvloeden.
En dat klopt misschien voor eenvoudige 3 stage laders, maar intelligente laders kunnen ze elkaar wel degelijk beïnvloeden.

Dit is zelfs juist de reden dat ik 1 van mijn 2 mppt laders heb vervangen door een ander type zodat ze kunnen communiceren en zich gedragen als 1 lader.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 09 mei 2021 19:37 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 09 mei 2021 20:12 #1282927

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
@PvO

Lees even goed wat hij schrijft :

1) Het probleem: als de zonnelader aanstaat en hij geeft bijvoorbeeld op 14 volt dan gaan de andere laders en de dynamo niet of weinig laden.

Bij goede instellingen zullen alle laders gewoon doorladen tot 14.x volt en zijn de akku’s dus vol
Als de spanning bij het uitzetten van de motor inzakt waren de akku’s dus niet vol en gaat bijv de mppt gewoon door met laden omdat de akku’s niet vol zijn en de mppt niet door de bulk absorptie float gegaan is

Dat de dynamo (bijna) niet laad bij 14v heeft niets met de de mppt of dynamo te maken maar gewoon met het feit dat de akku niet veel laadstroom kan opnemen omdat de akku bijna vol is
Als de akku niet bijna vol is , maar 50-60% SoC zal de spanning geen 14v kunnen zijn en laad de dynamo prima , daar hoef je de mppt niet voor uit te zetten

2) Als er verschillende laders op de accu’s staan, dan kunnen de laders beïnvloeden en defect raken.

Laders defect raken ? Dat is onzin en bangmakerij
Beïnvloeden ? Hooguit positief bij goed ingestelde spullen omdat je meer energie opwekt en dus met een hogere laadstroom kunt laden tot het punt waarop je laadstroom (bij loodakku ‘s ) inzakt omdat je akku simpelweg niet meer energie kan opnemen

Ps het niet juist uit/aanzetten van mppt’s kan sneller voor een defecte mppt en akku leiden dan het tegelijk laden van akku’s met meerdere laders
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 09 mei 2021 20:19 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 09 mei 2021 20:32 #1282932

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet heel die post heb gelezen, was al eerder afgehaakt... :dry:

Laders die defect raken lijkt mij inderdaad een beetje overdreven.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 12 mei 2021 16:21 #1283952

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 147
Effe een vraagje, waarom kan er een diode stuk gaan in de dynamo of lader wat is dan het probleem? :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 12 mei 2021 16:31 #1283955

Effe een vraagje, waarom kan er een diode stuk gaan in de dynamo of lader wat is dan het probleem?



Te hoge temperatuur, te hoge stroom, te hoge spanning, mechanische beschadiging.
Kan meerdere oorzaken hebben, doorgaans kortsluiting, te weinig koeling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl