Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 05 apr 2021 12:04 #1270054

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
PvO schreef :
Ik haal mijn info uit de datasheet van winston

winston specs : Recommended initial and subsequent charging is to 3.65 V.

PvO schreef :
én uit de aanbevolen lifepo4 instellingen van 123bms die begint met balanceren bij 3,4V per cel (13,6V)
Zodra alle cellen die spanning hebben bereikt vind het bms de accu vol.

het starten van balanceren betekend niet dat de cellen vol zijn , 13.6v is niet 'vol'

PvO schreef :
Daarbij mijn, weliswaar beperkte, waarnemingen dat die spanning pas wordt bereikt als de cel al bijna vol is, dit in tegenstelling tot lood.

bijna vol is niet vol , tussen 3.4v per cel en 3.65v per cel zit nog zo'n 10-15% capaciteit

PvO schreef :
Anders gezegd, als je lader in CC fase zit, zal hij in een parallel situatie eerst de lithium accu laden, een loodaccu neemt onder de 13,6V echt niet veel op (of hij moet helemaal leeg zijn), pas als de lithium vol zit zal de spanning voldoende stijgen om de loodaccu te laden.

dat ben ik niet met je eens , een lege lood akku is namelijk niet 13.6V maar <12.5v en neemt dan nog (veel) steeds op , als de lifepo4 vol is (3.6-3.65v per cel of 14.4 op pack niveau) is de lood akku ook op de top van het maximale voltage

en als de lood akku 'leeg' is (<12.5v) is de spanning op de parallele lifepo4 cellen ook <12.5v , in een parallele opstelling hebben beide aangesloten akku's namelijk dezelfde klemspanning en je kunt niet op magische wijze eerst de lifepo4 laden en dan pas de lood akku als je met 1 lader werkt , als je meet op beide akku's tijdens laden zul je de exact zelfde spanning meten op de polen
PvO schreef :
Dus zonder speciale voorzieningen bereik je precies dat wat je niet wilt.
Eerst lithium laden die daarna gedurende lange tijd wordt blootgesteld aan een te hoge laadspanning om de loodaccu vol te krijgen.

ik ben met je eens dat je de lood akku niet optimaal laad als je laad met lithium instellingen (stop laden als spanning 3.6-3.65v per cel is) maar in de praktijk is er bijna niemand die op die manier z'n lood akku's vertroeteld en lever je dus op de lood akku's een paar cycles in
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 05 apr 2021 12:34 #1270060

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
Hier is een algemeen grafiekje voor het laden van lifepo4 cellen , en dit is laden met 0.5C

Als je stop met laden voordat je cellen vol zijn zie je de spanning (zonder belasting) ook weer snel minder worden , zelfde als met lood akku’s

Dus aub de rust spanning van de cellen zonder laden niet verwarren met laad spanning als je op 14.4v stop met laden en je lifepo4 bank niet belast zal de spanning vrij snel minder worden tot hij z’n rust spanning heeft bereikt
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 05 apr 2021 12:42 #1270063

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 932
holtere schreef :
Eigenlijk mis ik na al die tijd nog steeds een hufterproof schema waarmee je een lifepo4 accu in de plaats kunt schuiven van je huidige loodaccu's.
Iets wat door simpele geesten uit te voeren is in eigen beheer, geen omkijken naar behoeft en een vriendelijk prijsniveau.
Met eigen beheer bedoel ik:
Zelf je losse accutjes kopen, een bmsje eventueel met een oplossing voor je acculader en voor je dynamo maar wel op het niveau van gekleurde draadjes volgen ;)
Tot nu toe zijn het allemaal toch wel de boys met sjoege die zoiets oppakken!

+1, als het zo een gedoe is met die LF accu’s, koop ik net zo lief nog wel 2 lood zuur vrachtwagen accus, op een steek karretje en een 2e hand zijn ze niet meer zo zwaar.
een lood zuur accu is bij mijn weten vol, leeg of kapot, zo simpel is het. Dat LF staat me nog wat in de kinder schoenen of er mist een duidelijke uitleg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 05 apr 2021 13:01 #1270069

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
holtere schreef :
Eigenlijk mis ik na al die tijd nog steeds een hufterproof schema waarmee je een lifepo4 accu in de plaats kunt schuiven van je huidige loodaccu's.
Iets wat door simpele geesten uit te voeren is in eigen beheer, geen omkijken naar behoeft en een vriendelijk prijsniveau.
Met eigen beheer bedoel ik:
Zelf je losse accutjes kopen, een bmsje eventueel met een oplossing voor je acculader en voor je dynamo maar wel op het niveau van gekleurde draadjes volgen ;)
Tot nu toe zijn het allemaal toch wel de boys met sjoege die zoiets oppakken!

ik wil wel een keer wat voor je tekenen maar het is eigenlijk heel eenvoudig

4x cellen
1x BMS
1x geschikte akku lader (willekeurige victron smart waarbij absorptie, float instelbar is)
1x alternator protect tussen je start akku en lifepo4 pack
sterling-power.com/products/al...it-protection-device
of
1x victron orion smart tussen start en lifepo4

en gaan met die boot

maar meestal verzandden deze discussies in 'welke bms' 'waarom moet ik nog steeds een start akku' 'ik wil ook zonnepanelen' 'ik wil ook windgenerator' 'bij 3.4v is je lifepo4 vol en moet je stoppen met laden' bla bla bla , hoe meer je wilt hoe moeilijker het wordt

disclaimer nav van opmerking Roozeboos: bij iedere inbouw zul je zelf moeten zorgdragen voor een veilige , goed geinstalleerde en juist afgezekerde installatie ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 05 apr 2021 13:43 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 05 apr 2021 13:27 #1270082

Mag ik even weer mn ei kwijt? Het is tenslotte nog pasen.

Kijk in vredesnaam uit met die accu's. Er zit enorm veel energie in die er supersnel uit kan.
levensgevaarlijk wanneer verkeerd toegepast.

Een boot fikt zo af bij een verkeerde aansluiting.

De opmerking van ReneK, "het is eigenlijk heel eenvoudig" kan er toe leiden dat de met wat minder kennis van dit gebied gezegende watersporters hier vroijk mee aan de gang gaan.
En dan tot dure of zelfs gevaarlijke situaties leiden.

Weet je weat je doet en heb je het jjuiste gereedschap dan kan het prima.

Dank.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 05 apr 2021 14:00 #1270100

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
@Rene, het maakt voor laden wel uit met welke stroom je laad.
Mijn referentie is een 200Ah lifepo4 accu, die ik laad met ongeveer 20A.
Dat is bij lange na geen 0,5C en dan ziet het grafiekje er heel anders uit en is 13,6V wel nagenoeg vol.
Toegeven, bij die bos accu van 25Ah is die 0,5C veel eerder bereikt en zal je inderdaad tot een hogere spanning moeten/Kunnen laden.

Ik denk dat we het over het algemeen wel eens zijn, maar dat ons referentiekader totaal verschillend is.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 05 apr 2021 14:01 #1270101

  • EosD34
  • EosD34's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 66
Dank, roozebos, voor dat ei.
Lijkt me een Belangrijk Paasei!
Dehler 34 JV
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 05 apr 2021 14:14 #1270110

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
holtere schreef :
Eigenlijk mis ik na al die tijd nog steeds een hufterproof schema waarmee je een lifepo4 accu in de plaats kunt schuiven van je huidige loodaccu's.
Iets wat door simpele geesten uit te voeren is in eigen beheer, geen omkijken naar behoeft en een vriendelijk prijsniveau.
Met eigen beheer bedoel ik:
Zelf je losse accutjes kopen, een bmsje eventueel met een oplossing voor je acculader en voor je dynamo maar wel op het niveau van gekleurde draadjes volgen ;)
Tot nu toe zijn het allemaal toch wel de boys met sjoege die zoiets oppakken!

Een vriendelijk prijsniveau is persoonlijk.
Voor Het overige, ik heb jaren getwijfeld over lifepo4 accu's, maar na mij grondig te hebben ingelezen ben ik nu zover dat mijn volgende set een lithium wordt.
Ik ben ervan overtuigd dit goed en veilig (ook voor de dynamo) te kunnen uitvoeren.
Onlangs voor mijn broer een 12V200Ah winston set met 123smartBMS samengesteld.
Ik ben er van overtuigd dat deze set hufterproof is, is wel nodig ook :laugh:
Prijs inclusief verzenden ongeveer €1500,-.

Als je ook iets dergelijks zoekt wil ik je best helpen of voor je samenbouwen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 05 apr 2021 14:21 #1270116

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Ber schreef :
holtere schreef :
Eigenlijk mis ik na al die tijd nog steeds een hufterproof schema waarmee je een lifepo4 accu in de plaats kunt schuiven van je huidige loodaccu's.
Iets wat door simpele geesten uit te voeren is in eigen beheer, geen omkijken naar behoeft en een vriendelijk prijsniveau.
Met eigen beheer bedoel ik:
Zelf je losse accutjes kopen, een bmsje eventueel met een oplossing voor je acculader en voor je dynamo maar wel op het niveau van gekleurde draadjes volgen ;)
Tot nu toe zijn het allemaal toch wel de boys met sjoege die zoiets oppakken!

+1, als het zo een gedoe is met die LF accu’s, koop ik net zo lief nog wel 2 lood zuur vrachtwagen accus, op een steek karretje en een 2e hand zijn ze niet meer zo zwaar.
een lood zuur accu is bij mijn weten vol, leeg of kapot, zo simpel is het. Dat LF staat me nog wat in de kinder schoenen of er mist een duidelijke uitleg.

Er zijn twee 'problemen' met lifepo4.

De eerste is het laden met een standaard dynamo.
Deze is eenvoudig op te lossen met een victron orion smart, zoals René ook al aangaf.

De tweede is de 'lood' mindset om de accu overal en altijd vol te laden én vol te houden.
Een lifepo4 accu kan je het best volladen en daarna stoppen met laden.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl