ilCigno schreef :
Het toepassen van een zekeringsautomaat + aardlekschakelaar (ALS) is technisch hetzelfde als een aardlekautomaat (ALAMAT). De tweede is alleen compacter en dus vaak gemakkelijker in te bouwen.
De afgezekerde waarde van 10A of 16A is beide goed, mits je aan boord gewoon soepel installatiedraad gebruikt van tenminste 1,5mm2 (liever 2,5mm2) De 16A automaten zijn gemakkelijker te krijgen en meestal ook iets goedkoper. Je hebt niets te maken met de regels die voor huizen van toepassing zijn, je kunt een boot daar ook niet mee vergelijken. Ook is het niet relevant waarmee de haven de aansluiting heeft afgezekerd. Doorgaans is dat veel lager dan 16A. Bedenk dat je de 230V bekabeling aan boord gaat beschermen met de automaat, niet de kabels van de havens waar je ligt.
Er moet altijd een B-karakteristiek automaat worden toegepast. C is voor industriële toepassingen (of vergelijkbaar) en zijn niet geschikt voor dit doel (want niet veilig genoeg). Dus kies een B16 of als je je daar prettiger bij voelt een B10.
De ALS moet altijd van het type 30mA zijn, elke hogere waarde (vroeger werd nog wel eens 300mA toegepast) is gewoon onveilig. Het hoge amperage wat ook op de ALS staat (meestal 40A) is niet relevant.
Voor een ALAMAT wordt de volledige aanduiding “1-polig+nul 16A B-karakteristiek 30mA”
Voor al deze componenten geldt dat het merk niet van belang is, ze zijn altijd goed (want gekeurd, anders mogen ze niet verkocht worden) en passen altijd op een DIN-rail. De verschillen zitten meer in de details en de voorkeur van de installateur.
NB een 1P+N B16A 30mA aardlekautomaat koop je voor minder dan 4 tientjes. Bij watersportzaken koop je hetzelfde maar dan voor enkele tientjes meer.
Hier staat nu alles in wat ik moest weten. Een beetje een laat antwoord, maar Timo, dank je wel voor je uitgebreide uitleg.
Jij en een ieder die gereageerd heeft, bedankt