Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Welke adereindhulstang

Welke adereindhulstang 28 jan 2021 11:13 #1248371

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
De goedkoopste tang werkt nl al proma. het persten met de adereind tang is hoofdzakelijk om te voorkomen dat de bus van de draad valt voor of tijdens montage en makkelijk in te steken is zonder dissidente apehaartjes. Na montage is de adereindbus goed vervormt om geheel goed te passen in de klem of kooi of onder een schroef
Na montage is vaak weinig meer over van de oorspronkelijke vorm van de tang.
Óf plat, óf schroefafdruk, óf vierkant van de kooi(klem) etc., maar zelden nog de persvorm.

Wat wel heel belangrijk is dat de adereindbus van de juiste maat gekozen wordt.

Conclusie: een tang van €400,- geeft het zelfde eindresultaat na montage als een tang van €4.

Wij hebben meerdere soorten tangen en 35 jaar ervaring met adereindbusjes van 0,15 tot 16mm2.

In sommige gevallen van apehaartjes, schuiven we wel eens 2 maten in elkaar om meer "body" te krijgen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 jan 2021 11:16 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke adereindhulstang 29 jan 2021 09:14 #1248604

Maar is het niet beter om geen adereindhuls te persen wanneer het ook zonder kan, zoals in een wago blokje? Omdat de oppervlakte waar de power doorheen moet hoogst waarschijnlijk kleiner is bij gebruik van adereindhulzen?

Laatst bewerkt: 29 jan 2021 09:28 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke adereindhulstang 29 jan 2021 09:18 #1248609

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6461
Noorderzon schreef :
Maar is het niet beter om geen adereindhuls te persen wanneer het ook zonder kan, zoals in een wagon blokje? Omdat de oppervlakte waar de power doorheen moet hoogst waarschijnlijk kleiner is bij gebruik van adereindhulzen?

Zie ook mijn post aan het begin
Laatst bewerkt: 29 jan 2021 09:18 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke adereindhulstang 29 jan 2021 09:55 #1248617

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
JeePee schreef :
Noorderzon schreef :
Maar is het niet beter om geen adereindhuls te persen wanneer het ook zonder kan, zoals in een wagon blokje? Omdat de oppervlakte waar de power doorheen moet hoogst waarschijnlijk kleiner is bij gebruik van adereindhulzen?

Zie ook mijn post aan het begin

@ beide

Theoretisch zou je in een echte kooiklem met losse draden meer contact oppervlak hebben, maar een adereindbus blijft nooit zo mooi rond als in de schets. Hij wordt ook plat met 2 groet contact oppervlakken.
Vandaar dat al die mooie perstangen weinig verschillen in effect, behalve de prijs dan.

Eigenlijk is het allergrootste voordeelvan een adereindbus, dat je alle adertjes binnenboord houdt en niet 1 er naast steekt.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke adereindhulstang 30 jan 2021 08:50 #1248861

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
@WnW: is het mooie van adereindhulsjes niet ook dat je de apehaartjes niet stuk draait in de klem en het geheel beter bestand is tegen vervorming door druk (niet langzaam los gaan zitten door permanente vervorming)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke adereindhulstang 30 jan 2021 11:06 #1248893

Ja natuurlijk. Daarbij is de overgang tussen isolatie en aders ook beschermd tegen knikken.

Laatst bewerkt: 30 jan 2021 11:09 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke adereindhulstang 15 mrt 2021 23:03 #1263020

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 288
Hey Hoi,
Nou mooi draadje geworden met al jullie input!!
En toon ik hier het resultaat, want als vaker hier volgt op een vraag veel goede raad en ervaring maar dan stopt het. Dus om mijzelf vrij te pleiten.....:))))) En heeft een volgende, die een adereindhulskrimptang (5x woordwaarde)zoekt een mooi draadje.

Vanwege de 4 en 6 persbekjes voorkeuren voor verschillende toepassingen heb ik 2 tangen gekocht.



WKDQ tang
Prijs op Ali: 7,80
Model: WKCS 10-4376
4 vlakken, Kracht instelbaar door eerst schroef los te maken, instelling te doen en schroef weer vastdraaien.
0,25mm - 10mm2




FSE tang
Prijs op Ali 22,67 in de aanbieding.
Model VSC9 10-6A. SV.010105
6 vlakken, met knop instelbare kracht.
411 gram
0,08mm2 - 10mm2

-Verpakt in zak, doos en omdoos
-Iets dikker metaal, minder speling door 6 assen en een extra verbinding tussen de buitenste platen aan bovenzijde tussen kop en veerverbinding.
-Deze tang voelt meer solide dan de andere, maar kost ook veel meer. laatste prijscheck is ook een stuk duurder geworden.
-Het palletje om halverwege de tang te lossen zit wel erg diep weggestopt omdat handgrepen dik zijn, en is met bijna geheel gesloten tang en onder druk moeilijk te lossen.



De Werking
Bruine draad is 6 kant, en blauw 4 kant.


De opmerking hier dat losse draden beter gevormd worden, en dus beter contact maken klopt zeker als het gaat om terminals waar de schroef een plaatje naar beneden drukt.
Bij enkel een schroef, die er kwalitatief niet de beste is met scherpe randen aan onderzijde draai je de draden kapot en wint de aderhuls ter bescherming denk ik.

Maar op de foto is goed te zien, dat het grootste deel van de huls eigenlijk niet geperst wordt.

Een stukje verschuiven en nog eens persen helpt, als het puur om elektrisch contact gaat, want ook bij een keer persen zitten beide modellen goed vast.
Goed te zien is dat bij meer keer persen de blauwe, vier persvoetjes tang meer in vorm komt. Hier had eigenlijk de kracht instelling al de eerste keer sterker afgesteld mogen worden.



Doordat de knop op de FSE tang zo makkelijk te verstellen is, wat meer uitgeprobeerd. Vanaf 4-6mm2 kan er wat kracht bij en van 8-12 weer. Dat te moeten verstellen op de WKDQ tang is erg omslachtig. De randjes van de FSE tang zijn ook wat dunner afgewerkt en dus scherper. Omdat de tang tot 0,08mm2 gaat zou deze met veel kracht de hele aderhuls laten golven.

Als je af en toe wat elektra werk moet doen en goed wilt doen is de goedkope tang met wat extra werk voor het verstellen prima. En ook in 6 versie te krijgen.
Werk je veel meer met de elektra en dus verschillende draaddikten door elkaar, dan kan die knop je wat werk besparen.

Succes met je klus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl