koko schreef :
roblisto schreef :
te hoge laadspanning van een dynamo kan in autoland veroorzaakt worden door:
een slechte min-verbinding. De massa bij een auto loopt via het huis van de dynamo naar het motorblok en van daar via de massakabel naar de accu.
Oplossing: accu demonteren en de kontaktvlakken schoonmaken met een milde staalborstel of een vijl.
Ik weet niet hoe eea aangesloten is in jouw motorruimte, maar het is het onderzoeken waard.
Gr Rob
Dit is imo een heel goed advies: makkelijk te proberen, goed uit voeren en in zijn eenvoud een zeer goed mogelijke oorzaak. Wat ik nog zou willen aanvullen: check de hele route: min aan motorblok, schakelaars, shunt en accupolen.
Shunt kan je testen door hem er tussenuit te halen. Dan doet je accumonitor het even niet maar met een simpele multimeter op de Polen zie je het ook.
Ehm, Ik zie grote onrust in het graf van meneer Ohm.... Hij probeert zich om te draaien.
Een accu heeft een regelaar en geeft daardoor een spanning van 14.4V.
Hoe krijg je door verliezen in kabels de spanning op de accu hoger dan die 14.4V?
Ik ben heel erg benieuwd.