Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 26 nov 2020 09:10 #1231443

Mogelijk is een scherpe prijsdaling in Lifepo4 het gevolg van het vol gas produceren van de Chinese industrie om de gevolgen van corona op te vangen. Die voorraden worden tegen dumpprijzen op de markt gebracht.
Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee!

Wat betreft het DHZ gehalte van deze accu's: Goed te doen, op dit forum staat kilometers leesvoer en erg ingewikkeld is het niet.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Noordschans
Laatst bewerkt: 26 nov 2020 09:10 door Ce est parti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 26 nov 2020 09:49 #1231452

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1014
Ce est parti schreef :
Mogelijk is een scherpe prijsdaling in Lifepo4 het gevolg van het vol gas produceren van de Chinese industrie om de gevolgen van corona op te vangen. Die voorraden worden tegen dumpprijzen op de markt gebracht.
Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee!

Wat betreft het DHZ gehalte van deze accu's: Goed te doen, op dit forum staat kilometers leesvoer en erg ingewikkeld is het niet.

Nog al een boude stelling. Het is niet ingewikkeld als: Je niet met dynamo laad, je laders kan afregelen op de juiste eind spanning. Je de cellen zelf kan balanceren en monitoren. Weet waar je mee bezig bent.

Een accu in elkaar zetten zoals b.v


dan vertrouw je blind op de BMS en ga je ervanuit dat het afschakelen van de accu geen schade aan je laders geeft of aan je verbruiks bij een low voltage cut off.

Dan is het makkelijk maar heb je wel wat beperkingen: bms gaat tot 100 amp geen communicatie met je laders en verbruikers. Geen afkoppeling van niet essentiele verbruikers. etc. Als je lifepo goed wil intergreren zal je toch ea moeten lezen en begrijpen. Ik geloof niet zo in die BMSen omdat je een erg groot single point op failure maakt. BMS stuk = batterij stuk. Als je weet hoe jij je systeem hebt gemaakt en welke parameters belangrijk zijn. Kan je zonder al te veel extra dingen veel veiligheid inbouwen.

De huidige prijzen maken het niet een enorm verlies als je een accu stuk maakt. 3 tot 5 jaar geleden was dit nog wel het geval. 280Ah lifepo is gelijk aan 500Ah AGM accus. Commercieel gekochte AGM's zijn duurder en gaan bij verkeerde behandeling sneller kapot dan Lifepo's. Bij goed gebruik gaan Lifepo tot 5 keer langer mee dus tel uit je winst.
Laatst bewerkt: 26 nov 2020 09:51 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 26 nov 2020 10:00 #1231458

Ik schrijf uit eigen ervaring. Heb eerst een jaar lang alle berichten van forumlid Peper gelezen ( :laugh: ), systeem bedacht, spullen besteld en in 1 week mijn installatie ingebouwd. Alle kennis is op internet te vinden.
Voordeel van jezelf hierin verdiepen is dat je ook eventueele storingen kunt vinden. En uiteraard, wat ik eenvoudig vind is mogelijk voor iemand anders niet zo. Tja, dan besteed je het uit of koop kant en klaar materiaal.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Noordschans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 26 nov 2020 10:04 #1231459

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
FKZ schreef :

Nog al een boude stelling. Het is niet ingewikkeld als: Je niet met dynamo laad, je laders kan afregelen op de juiste eind spanning. Je de cellen zelf kan balanceren en monitoren. Weet waar je mee bezig bent.

Een accu in elkaar zetten zoals b.v


dan vertrouw je blind op de BMS en ga je ervanuit dat het afschakelen van de accu geen schade aan je laders geeft of aan je verbruiks bij een low voltage cut off.

Ja, daar is een BMS ook voor bedoeld. Dus heb er wat vertrouwen in. Bouw een systeempje, test om te kijken of het werkt zoals bedoeld en als het werkt: ga lekker zeilen.
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 26 nov 2020 10:31 #1231465

Ik heb een technische opleiding gehad.
Maar dit is ook voor mij (zal ook aan de leeftijd liggen) volkomen abra cadabra voor mij.
En velen anderen denk ik.
Zou het misschien iets zijn om hier eens een dag voorlichting in te krijgen
Voorheen Domper voorheen Re-fresh
Lid sinds 2011
Met vriendelijke groeten Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 26 nov 2020 11:17 #1231477

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1014
De meeste goedkope BMSen gaat uit van solar opslag en een onvormer die daar 220 van maakt. Doen soms beetje balanceren en monitoren op cel niveau. Dit kan je niet zomaar in je boot klappen ipv je huidige start of huishoud accu. Eens dat je veel kan vinden op het net en zoals jezelf zegt heb je eerst een jaar gelezen hoe en wat. Verder ben je intellectueel genoeg om ea te snappen wat je leest. De werking van bepaalde zaken te beredeneren en keuzes te maken. En heb je voor jezelf het idee dat je een veilige accu gemaakt hebt.
@ ce est parti wel benieuw welke keuzes jij hebt gemaakt. De door peper geprefereerde manier waarbij je met de cel laders je feitelijk een balanceer en laad bms maakt. Voor ontladen een low voltage dis connect of anders?

persoonlijk heb ik 4 cellen besteld en ga voor geen BMS. Wel beveiliging via de lader/omvoerm instellingen en een low voltage dis connect. Ik ga geen dynamo op de accu aansluiten, alles van de motor gaat via de start accu. HH en start accu ga ik helemaal los van elkaar maken en zijn 2 gescheiden systemen. Als je het lifepo gedeelte als los systeem beschouwd dan kloppen veel van de dingen die je op Inet leest. Omdat ik cel voltage wil zien zonder de multimeter er aan te hangen voeg ik deze toe bewezen techniek uit de RC wereld kost geen drol. Zijn een prima indicatie en eventueel alarm. Je doet hoog uit 10 tot 30 cycles per jaar als je veel gebruik maakt van je boot. Dus het hele automatisch balanceren etc zie ik geen toegevoegde waarde van. Als je inet lees dan zijn de meeste LiFePo RV of boot accus overleden na een periode van geen gebruik lees opslag of winter stalling. Dus als de hoofd schakelaar omgaat dan loopt er ook echt geen stroom meer uit of in de accu vanuit iets wat aangesloten is. Ook geen BMS wat dit moet bewaken die neemt namelijk altijd een beetje stroom en verwacht dat de gebruiker ingrijpt als er een high of low voltage cut of is. Daarna gaan 9 van de 10 BMSen door met verbruiken tot de accu echt stuk is. En zelfs met de minime stroompjes die lopen gaan opgeteld over een periode van 100 tot 150 dagen gewoon door.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 26 nov 2020 11:39 #1231481

Mag ik nog een keer in het algemeen waarschuwen?

Het is algemeen wel geaccepteerd dat je niet met gas en benzine gaat lopen klooien aan boord, omdat dat gewoon levensgevaarlijk is.
We zijn blijkbaar nog niet zover met dit soort batterij technieken. Maar wanneer het niet deugdelijk wordt opgebouwd en aangesloten is het in feite even gevaarlijk. Er zit verrekte veel power in! En daarom niet geschikt voor ge-hobby.

Kijk in vredesnaam uit, onderschat het niet en geloof niet alle adviezen hier!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 26 nov 2020 11:48 #1231489

  • Hugy
  • Hugy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
De grootste adder onder het gras zijn de verzendkosten en eventuele invoerrechten. De verzendkosten komen op enkele honderden dollars voor 4-8 cellen. Het kan dus zeker lonen om met een groep in te kopen. Zelf kwam ik rond de 900 euro uit inclusief verzenden voor 8 280ah cellen, maar had geen invoerrechten.

Zoals hiervoor ook al genoemd ben je er dan nog niet. Je zult de cellen eerst nog moeten top balancen, hiervoor heb je een geschikte regelbare labvoeding of lader nodig. Daarnaast is een kwalitatief goede BMS met eventuele bijkomende (solidstate) relais ook nog een bijkomende kostenpost om het netjes en veilig in te bouwen. Hierbij kun je allerlei keuzes maken tussen een gescheiden bus systeem waarbij je laad kant losgekoppeld is van de ontlaad kant of juist maar 1 bus waaraan alles hangt. Ook de regeling naar dynamo's en andere systemen is veel in mogelijk.

Zoals Roozeboos ook al zegt is het een hele hoop energie waar je mee speelt, een flinke kortsluiting of het overladen van de accu's kan zeker tot brand leiden.

Al met al is het voor een enthousiasteling die gevoel heeft voor elektra en de juiste bronnen op het internet raadpleegt goed te doen. Heb je dit niet dan kan je beter kijken of iemand je kan helpen met het uitdenken en opzetten van de installatie.

Zelf doe ik dit ook wel eens voor andere bootliefhebbers dus mocht je daar interesse in hebben kun je me altijd even een berichtje sturen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 26 nov 2020 12:26 #1231504

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
Scherp gezien, Zeilprutser. Dat zou wijzen op dumpingpraktijken. Daar wordt je als consument eerst heel blij van maar later toch weer niet.

Het vreemde is dat dat natuurlijk geen enkele zin heeft want China is al wereldmarktleider met deze cellen.

The plot thickens...

Of misschien een fiks overstock probleempje.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 26 nov 2020 12:30 #1231506

Groep buy met reserve cellen?? Voor dit geld zou ik er wel 5 (of 9) willen afnemen. Samen transport delen?
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 26 nov 2020 12:36 #1231509

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 958
ZOu je bij een groeps inkoop niet meer last met import krijgen? nu zijn er volgens mij nog wel een aantal waarbij het langs de import belasting glipt, dat heb je niet meer als het om een paar pallets gaat denk ik zo?

Verder wel een interessant idee...
Laatst bewerkt: 26 nov 2020 12:36 door HotSnail.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 26 nov 2020 12:46 #1231518

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
Je moet naar de gangbare prijs kijken. Gangbare prijs is nu ongeveer 500/600 euro voor 280ah.
Deze aanbieding zijn zeker weten "grade b" dwz dat ze 2e hands zijn waar een nieuwe sticker overheen is gegaan.
Check maar even op 5minuut 10 op dit fimpje:


Devies: geen koopjes uit china halen, beter betaal je de gangbare prijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 26 nov 2020 13:37 #1231539

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
Hugy schreef :
De grootste adder onder het gras zijn de verzendkosten en eventuele invoerrechten. De verzendkosten komen op enkele honderden dollars voor 4-8 cellen. Het kan dus zeker lonen om met een groep in te kopen. Zelf kwam ik rond de 900 euro uit inclusief verzenden voor 8 280ah cellen, maar had geen invoerrechten.

Zoals hiervoor ook al genoemd ben je er dan nog niet. Je zult de cellen eerst nog moeten top balancen, hiervoor heb je een geschikte regelbare labvoeding of lader nodig. Daarnaast is een kwalitatief goede BMS met eventuele bijkomende (solidstate) relais ook nog een bijkomende kostenpost om het netjes en veilig in te bouwen. Hierbij kun je allerlei keuzes maken tussen een gescheiden bus systeem waarbij je laad kant losgekoppeld is van de ontlaad kant of juist maar 1 bus waaraan alles hangt. Ook de regeling naar dynamo's en andere systemen is veel in mogelijk.

Zoals Roozeboos ook al zegt is het een hele hoop energie waar je mee speelt, een flinke kortsluiting of het overladen van de accu's kan zeker tot brand leiden.

Al met al is het voor een enthousiasteling die gevoel heeft voor elektra en de juiste bronnen op het internet raadpleegt goed te doen. Heb je dit niet dan kan je beter kijken of iemand je kan helpen met het uitdenken en opzetten van de installatie.

Zelf doe ik dit ook wel eens voor andere bootliefhebbers dus mocht je daar interesse in hebben kun je me altijd even een berichtje sturen.

Allemaal helemaal mee eens. Zo lijkt dus ook de opmerking en link van Suikerbuik een stuk realistischer. Neemt niet weg dat er ook voor complete systemen erg lage prijzen worden gevraagd op dit moment. Hier een 300AH systeem voor 1600 euro, gewoon in Nederland. Veel duurder dan hier aangegeven maar een keurige prijs en met garantie: www.marktplaats.nl/a/caravans-...eff636f4f8b9c5b7a618

Ik ben helemaal niet bang voor prutsen en ik weet wat ik doe met elektronica maar hier praten we over flinke spanningen (en flinke vonken) en ik ben niet de enige die boven zijn accubank slaapt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 26 nov 2020 13:41 #1231541

2e hands cellen zijn inderdaad een probleem.

Ook ik heb vrijwel zeker 2e hands cellen verkregen. Toch doen ze het meer dan prima. (de andere 3 sets in de group buy zijn wel ter ziele!)

FKZ; heel goed! Een BMS is bij LIFEPO4 een "extraatje". Een SBM board geeft je voordelig een geïntegreerde oplossing voor volledige beveiliging, maar dan heb je geen hippe app.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 26 nov 2020 13:49 #1231545

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
nardus schreef :
Deze aanbieding zijn zeker weten "grade b" dwz dat ze 2e hands zijn waar een nieuwe sticker overheen is gegaan.

Devies: geen koopjes uit china halen, beter betaal je de gangbare prijs.

Je bent wel stellig over grade B. In het eerdere filmpje vond hij geen krassen en wel een garantie code.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 26 nov 2020 14:07 #1231551

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
Klopt, het is een roulette. Je kunt geluk hebben. En je kan vijf keer een fabrikant mailen en vijf keer een ander antwoord krijgen.

Als je de gok wil nemen moet je dat doen, en de kans dat je geluk hebt is best groot. Een ook B-grade of gebruikte cellen kunnen het goed doen. Maar als er één slechte cel in je pakketje zit, zit je met drie goede cellen, en dan?

Ik geef eerlijk toe dat dergelijke prijzen mij ook heel aantrekkelijk lijken maar ik persoonlijk zou eerder voor Wnston cellen o.i.d. gaan of een complete accu.

PS. Onder aan het filmpje staan nog wat leuke coupon codes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 26 nov 2020 14:28 #1231557

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Bert65 schreef :
Klopt, het is een roulette. Je kunt geluk hebben. En je kan vijf keer een fabrikant mailen en vijf keer een ander antwoord krijgen.

Als je de gok wil nemen moet je dat doen, en de kans dat je geluk hebt is best groot. Een ook B-grade of gebruikte cellen kunnen het goed doen. Maar als er één slechte cel in je pakketje zit, zit je met drie goede cellen, en dan?....
B-Grade is denk ik nog optimistisch, Eerder C,D of F. Voor mijn set heb ik 4 extra besteld voor de 'breek', en als er meer foute tussen zitten dan wordt het geen 6p-16s, maar 5p-16s :whistle: Wel met BMS met name voor de over/onder laad en temperatuur bescherming.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 26 nov 2020 15:02 #1231574

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
Ik heb een jaar terug ongeveer 400,- betaald voor 4 nieuwe alu-cased 105 Ah cellen. Nieuw.
Verzendkosten: nul
Invoerrechten: nul

Top balanceren, BMS'je met bluetooth erop, inbouwen in accubehuizing en gaan. Nu één seizoen als een zonnetje gedraaid. Als 'ie vol is grijpt het BMS in. Daarom zit dat ding er ook. Alleen in oktober heb ik hem bijna leeggetrokken omdat er niet meer genoeg solar-opbrengst was.
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 26 nov 2020 15:33 #1231585

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
Eclips schreef :
Als 'ie vol is grijpt het BMS in. Daarom zit dat ding er ook. Alleen in oktober heb ik hem bijna leeggetrokken omdat er niet meer genoeg solar-opbrengst was.

Eigenlijk is dat verkeerd gebruik van de BMS , een BMS moet ingrijpen als er iets fout gaat , niet als de akku gewoon vol zit ?

De regelaars / laders moeten stoppen bij maximale laadspanning (welke je daarvoor gebruikt mag je zelf bepalen en de meningen lopen uiteen van 3.4 tot 3.65v per cel) en de BMS moet/mag pas ingrijpen als je in de gevaren zone komt vwb te hoog laden (>3.7v) en te diep ontladen (<2.5v) op cel niveau

Bij gewoon gebruik , laden en ontladen zou een BMS nooit moeten/mogen ingrijpen , behalve als evt cel balanceerder vanaf een volt of 3.5-3.55
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 26 nov 2020 16:40 #1231607

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
ReneK schreef :
Bij gewoon gebruik , laden en ontladen zou een BMS nooit moeten/mogen ingrijpen , behalve als evt cel balanceerder vanaf een volt of 3.5-3.55

Bij normaal gebruik gebeurt dat ook niet. Maar als ik veel motoruren maak en de accu al behoorlijk vol is bij vertrek kan het toch gebeuren. Dat is me dit seizoen twee keer overkomen. Dus nu weet ik ook dat het BMS zijn werk goed doet. Omdat ik geen alternator heb maar een lichtspoeltje op de bbm stelt het ook allemaal niet zoveel voor. De output van de lichtspoel is begrensd op 14.2 V. Het BMS grijpt in op moment dat de eerste cel 3.6 volt bereikt. Dan zetten we wat meer verbruikers aan dan er opbrengst is en is het leed geleden.
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 26 nov 2020 21:24 #1231718

Volgens mij hier een capaciteitstest van de nieuwe accu's van Rene :laugh:

Dufour 36
Eigen boot in sloot - Noordschans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 26 nov 2020 21:53 #1231727

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2733
Boardebas schreef
2e hands cellen zijn inderdaad een probleem.

Ook ik heb vrijwel zeker 2e hands cellen verkregen. Toch doen ze het meer dan prima. (de andere 3 sets in de group buy zijn wel ter ziele!)

FKZ; heel goed! Een BMS is bij LIFEPO4 een "extraatje". Een SBM board geeft je voordelig een geïntegreerde oplossing voor volledige beveiliging, maar dan heb je geen hippe app.

Ja met die SBM kun je ook meer uit je accu trekken (hogere amperages) en heb je geen single point of failure. Ik werk met mijn accu met een BMS dat heeft een mooie app je ziet wat er met de electriciteit gebeurt ik zie elk moment hoeveel er in de accu zit en hoeveel AH ik gebruik maar het nadeel is voor mij het single point of failure en voor grotere boten ook het beperkte AH (je op groot schip 50 voeter enz, zo gewenste wasmachine kan er niet op draaien).

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 26 nov 2020 21:54 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 27 nov 2020 11:46 #1231804

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
freek1970 schreef :

Ja met die SBM kun je ook meer uit je accu trekken (hogere amperages) en heb je geen single point of failure. Ik werk met mijn accu met een BMS dat heeft een mooie app je ziet wat er met de electriciteit gebeurt ik zie elk moment hoeveel er in de accu zit en hoeveel AH ik gebruik maar het nadeel is voor mij het single point of failure en voor grotere boten ook het beperkte AH (je op groot schip 50 voeter enz, zo gewenste wasmachine kan er niet op draaien).

Freek

Dat klopt. Ik heb me door (voor mijn situatie) heel veel overbodige info moeten worstelen, omdat ik slechts een eenvoudig LiFePO4-systeempje wilde bouwen. Maar het werkt nu wel perfect. Op mijn 1-accu-bootje had ik tot dit seizoen ongeveer 35 Ah beschikbaar en nu ongeveer 80. En dat SPOF valt wel mee. Als het BMS kapot zou gaan kan ik de accu (die met een spanbandje dicht zit) openmaken en het BMS verwijderen. Dan heb ik even geen bescherming, maar kan ik wel weer over de accu beschikken.
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 29 nov 2020 08:50 #1232325

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 310
Ik begrijp de 'zorg' wel van mensen over het single point of failure.
Ik heb zelf een 200Ah lfp set aan boord staan met REC Bms.
Ik heb geen startaccu meer, ik start ook vanaf de lithium set.
Het rec bms is voorzien van can-bus om met mijn victron cerbo en de rest van de victron apparatuur te communiceren.
Er zitten ook 2 bi-stabiele relais aan. Geen gescheiden laad- en ontlaad bus, maar een 2 traps afschakeling. 1 Voor de gebruikers, en iets later voor de motor. Zo kan ik altijd nog starten als ik de accu leegtrek met mijn verbruikers.

Afgelopen zomer gehad dat het bms kapot ging, lag voor de brug te wachten, bms ging piepen met waarschuwing voor 1 te lage cel. 10 seconden laat was alles donker, inclusief de stroomvoorziening naar de motor. Omdat het een defect bms was (cel 3 was volgens het bms in een keer naar 0,3V gezakt) bms uitgeschakeld en de daarvoor ingebouwde handmatige overbruggings schakelaar gebruikt om beide bi-stabiele relais weer in te schakelen. Zo toch binnen een minuut alles weer aan. Alleen zonder bms.

Ik zou dus persoonlijk altijd iets inbouwen om eenvoudig (maar niet per ongeluk!) het bms te overbruggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 29 nov 2020 09:24 #1232335

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
Ik ga voor een 300ah set komend jaar als huishoud. Genoeg juice voor bijna 48hr stuurautomaat en koeling. Laden van huishoud gaat op walstroom en wellicht nog een zonnepaneel erbij.
Mijn startaccu,motor en dynamo staan En blijven apart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.224 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl