Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 31 dec 2020 05:37 #1240877

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 211
Hugy schreef :

Je kan ook, zoals ik en velen doen, de cellen al parallel zetten binnen de accu. Op deze manier heb je maar 1 BMS nodig. Dit wordt vaak aangegeven met letters zoals 4S2P. Dit betekent 4 cellen in serie en 2 in parallel per cel in serie. Voordeel hiervan is dat het simpeler is, minder onderdelen nodig en maar 1 BMS.
Balanceren de paralelle setjes zichzelf dan met een 4S 12V BMS ? Of heb je dan een BMS (12 V) nodig waar je 8 cellen aan kan verbinden ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 31 dec 2020 06:45 #1240881

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
costijn schreef :
@rooiedirk das een mooie set! Worden de plaatjes/strips om de polen te verbinden erbij geleverd of maak je die zelf?
Bij mij zaten ze erbij, kan niet garanderen dat dit altijd zo is.
Balanceren de paralelle setjes zichzelf dan met een 4S 12V BMS ? Of heb je dan een BMS (12 V) nodig waar je 8 cellen aan kan verbinden ?
Intern in zo'n cel zitten ook al meerdere 'pouches' parallel geschakeld. als je daar extern nog een paar extra parallel bij zet maakt niet uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 31 dec 2020 07:29 #1240885

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 211
Dus 4S4P zou dan moeten kunnen met 1 BMS ?
In de redenering dat wanneer je 4 of 8 cellen samen balanceert ze ook parallel aan mekaar hangen ?

Spreken we niet meer van een handgranaat maar van een atoombom onder je bed :laugh: grapje he jongens !

Je leest her en der dat je om 't half jaar of jaar alles beter nog is balanceert ? In theorie zorgt je
BMS hiervoor. Waarom zulke uitspraak ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 31 dec 2020 07:45 #1240890

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 211
Is het dan geen nadeel dat je de celspanning niet meer kan monitoren per cel in vb een 4S4P opstelling ?
Hoe kom je te weten dat er één z'n geest heeft gegeven ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 31 dec 2020 08:58 #1240926

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Daar kom je achter doordat bij ontladen 1 cel(groep) eerder in spnning zakt dan de rest. Welke van die cel(groep) dan echt de boosdoener is moet je dan nader onderzoeken.
Maar zoals eerder gezegd, intern in één cel zitten ook al meerdere zakken parallel geschakeld. Daarvoor geld hetzelfde als er eentje stuk is kan je gaan zoeken (Of de hele cel weggooien)

Maar als je liever meerdere BMS'en en onafhankelijke serie geschakelde blokken wilt is ook niet verkeerd. Vooral niet voor de BMS verkoper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 01 jan 2021 11:17 #1241206

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
Voor degene die nog willen inschrijven: Ik wil a.s maandag gaan bestellen en dan sluit deze mini inkoopactie.
Graag via pb als je nog mee wilt doen. De cellen zullen tussen de 80-85eu pstk gaan kosten. Das 320-340eu voor een 12v280ah bank van 20kg.
Cellen komen met strips en boutjes. Levering en afhalen in Rotterdam.

<Het gaat om deze cellen>[/quote]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 02 jan 2021 01:25 #1241360

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 393
Gewichtsbesparing en versimpeling door één LiFePo accubank

De afgelopen dagen zo veel mogelijk draadjes over overstap LA naar LiFePo gelezen. Hierbij mijn conclusie en vragen.
Eén bank is het lichste en geeft de meest bruikbare capaciteit.
Als je de capaciteit goed kan beheersen, opdat je de motor op tijd start.... en anders moet je ‘zwengelen’.

Yannick: starten vanaf de lifepo accu: Dat zou ik ook willen.
Ik zou graag meer van je ervaring willen weten?
1: Hoe bewaak je de ondergrens voor afschakelen grootverbruikers / start alarm motor?
2: Hoe bepaal je de ondergrens?
2.1: Neemt de startstroom af met het laad %?
2.2: Is daar een ondergrens voor en hoe schadelijk is dat als je daar na het starten/poging(en) onder valt?
Beoogde cap monitor Victron BMS smart BT

Context:
Ik wil de service accu: LA, 90Ah 23,7kg vergroten. Nu zitten de meeste Ah is de dieseltank....
Tevens willen we gewicht besparen daar wij een zeegaande (carbon) trailer sailor hebben. Maar voor cruisen komen er ook extra kg aan boord.
Grootste besparing mogelijk: geheel verwijderen van de startaccu: RT 50Ah, 17,2kg. De kleinste startaccu (Beaut 24, is al kleiner dan de min spec van 36Ah) weegt alsnog 7kg.

Dat geeft ruimte voor 200Ah Lifepo (20kg kale cellen; compleet 25kg?)
Grotere lader 25A (1,8kg dwz +1kg; was 10A)
Dit geeft 20-24h autopilot autonomie (met-zonder koelkast) genoeg voor haven hoppen of 2 dagen aan een boei.

Boot: Booty 24, Allpa Mini 7 (=Farrymann 18W); 4,7kW; 160kW (bij max 3500 rpm) alternator geïntregreerd met 14,2-14,5V spanningsregeling. Bij beperkte toeren komt daar 4-8A (1500-2250rpm) uit.
NB: de motor heeft voor nood nog een losse zwengel met een handstart (nog nooit gebruikt)

Laadregeling
De uitgangsspanning lijkt net wat te hoog een de dynamo dient enerzijds beschermt te worden maar de output ook gemaximaliseerd. In ieder geval om de vraag van de NKE automaat (electrische actuator met kabel) bij te benen. Op de automaat gebruiken we 6A, waarvan 3,5 voor de automaat.
1e overweging was een Victron Orion 12/12-18 smart; gezien de discussies is een MV MacPlus completer voor dit doel. Dan zou een MacPlus oplader nog aantrekkelijker maar die is er alleen heel zwaar (A en kg). En zo kwam ik uit bij Nordkyn VRC-200 uit NZ.
Deze is heel licht! (0,2kg), heel erg compleet en eenmaal ingesteld ook heel simpel (want te vergeten).

(PS: Dynamo vergroten lijkt me niet te kunnen, helaas: zit in het vliegwiel. Een extra dynamo wordt weer te zwaar. Met een grotere dynamo (50A bijv.), dwz de motor als generator, had de accu weer kleiner gekund).

3.1 Heeft iemand eigen ervaring met deze Nordkyn?
3.2 Is er iemand die ook Nordkyn overweegt
3.3 Begrijp ik het goed dat er dan naast de Nordkyn geen dc/dc meer nodig is?
(PS: op de Nordkyn site staan ook 3 goede Lifepo documenten).

Inkoop:
4 Is het mogelijk om ook in een ander maat (4x200Ah) mee te doen? Ik neem aan dat we vooral op het transport besparen (bij losse inkoop snel €200,-) en gezamelijke ervaring.
4.2 Is er iemand van plan een 5e reservecel op iedere set van 4 te kopen? Aannemende dat er als eerste altijd 1 van de 4 seriële cellen wordt “opgeblazen”

Alvast bedankt voor jullie inzichten,

groet, Cor
Booty 24: zeezeilende carbon trailer sailer (Frans Maas / Jan Vandamme) en Efsix.
Voorheen Harmony 42
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 02 jan 2021 08:10 #1241368

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Zo jij bent wel een grammenneuker :) Starten vanaf Lithium is voor jouw motortje geen probleem, Je startstroom zal zo rond de 50 á 60 Amp liggen, voor deze cellen ongeveer 0,2C Dat doen ze fluitend.
Laden vanaf de motor wordt lastiger. Zon in het vliegwiel ingebouwde dynamo heeft voor zover ik weet vaste mageneten en kan je verder niet regelen, alleen extern in spanning terug converteren. Die converter zit er dus nu al, alleen afgestemd op lood. Geen idee of dat is aan te passen.
Maar als jij 6A gebruikt, dan heb je 280/6 voor bijna 48uur stroom. Zou overwegen om dat motorladen te skippen.
Die victron BMS'en zijn (weer afaik) bedoeld voor gebruik met victron accu's.
Met zoiets link Kan je simpel instellen wanneer je wilt afschakelen, en dan het starten van je motor lekker buiten het BMS om laten lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 02 jan 2021 08:10 #1241369

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2733
Booty24 schreef
Laadregeling

Ik zou dit niet te ingewikkeld maken ik zou dit met de bestaande dynamo doen. Je hebt iets nodig wat het laden beperkt zodat de dynamo niet verbrand. Pak de rest van de energie met een vast verstelbaar 100 w zonnepaneel op een paaltje met een mppt laadregelaar, dat is denk ik een aantrekkelijker manier van bijladen dan met de diesel. Overloopbare zonnepanelen kan ook, lijken aantrekkelijk maar ze zijn duur en verslijten snel. Klein benzine aggregaatje (honda) kan uitkomst bieden als je toch niet rond komt die stop je in de punt onder de mast.

Verder mooi project.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 02 jan 2021 08:12 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 02 jan 2021 08:39 #1241375

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
Ik heb het motorladen losgelaten, bij 280ah kan ik mijn stuurautomaat(5amp) continue 58 uur laten sturen.
Doe je daar een zonnepaneel bij rek je dat zo op naar boven. Scheelt ook weer kg's in diesel voor motorladen.
Laatst bewerkt: 02 jan 2021 08:48 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 02 jan 2021 08:49 #1241379

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1014
Ik zie nu ook een heel aantal leveranciers met een EU stock. Dan zit je voor 4 200ah accus rond de 450 euro. Niet zo goedkoop als direct uit china wel gratis verzenden en in 10 dagen in huis. 4x200Ah lifepo verzonden uit DE voordeel je weet zeker dat er geen import heffingen meer zijn. En snel in huis
Laatst bewerkt: 02 jan 2021 08:54 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 02 jan 2021 09:56 #1241397

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 393
rooiedirk schreef :
Zo jij bent wel een grammenneuker :) Starten vanaf Lithium is voor jouw motortje geen probleem, Je startstroom zal zo rond de 50 á 60 Amp liggen, voor deze cellen ongeveer 0,2C Dat doen ze fluitend.
Laden vanaf de motor wordt lastiger. Zon in het vliegwiel ingebouwde dynamo heeft voor zover ik weet vaste mageneten en kan je verder niet regelen, alleen extern in spanning terug converteren. Die converter zit er dus nu al, alleen afgestemd op lood. Geen idee of dat is aan te passen.
Maar als jij 6A gebruikt, dan heb je 280/6 voor bijna 48uur stroom. Zou overwegen om dat motorladen te skippen.
Die victron BMS'en zijn (weer afaik) bedoeld voor gebruik met victron accu's.
Met zoiets link Kan je simpel instellen wanneer je wilt afschakelen, en dan het starten van je motor lekker buiten het BMS om laten lopen.

We zijn gedownsized van 42 naar 24ft en van 10t naar 1200kg. De impact van gewicht is dus relatief groot voor het zeilen en trailer en trekauto hebben hun beperking. Echter, het is een bijzonder en potent bootje en wil dus toch naar UK en ooit naar Oostzee.
De motor is dus meer een extender dan een lader: de tijd dat de motor aan staat of dat je moet motoren zonder stuurautomaat, wat iedere overtocht wel voorkomt.

Terug naar 2.2: de accu start makkelijk de motor, maar tot welke ontlading. Bij 20%? Of moet de motor al eerder aan? Bij 30% of 40% vanwege beschikbare startstroom? De V curve is wel vlak, maar is de startstroomcurve dat ook?
Booty 24: zeezeilende carbon trailer sailer (Frans Maas / Jan Vandamme) en Efsix.
Voorheen Harmony 42
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 02 jan 2021 09:57 #1241398

nardus schreef :
Ik heb het motorladen losgelaten, bij 280ah kan ik mijn stuurautomaat(5amp) continue 58 uur laten sturen.
Doe je daar een zonnepaneel bij rek je dat zo op naar boven. Scheelt ook weer kg's in diesel voor motorladen.

Mocht je motorladen toch overwegen; met de Victron Orion smart kan dit en heb je verder niets nodig. Type afstemmen op je dynamo en hij start zelf met laden als de motor draait en stopt bij ingestelde eindspanning. Werkt perfect.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Noordschans
Laatst bewerkt: 02 jan 2021 09:57 door Ce est parti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 02 jan 2021 10:10 #1241404

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 393
Ce est parti schreef :
nardus schreef :
Ik heb het motorladen losgelaten, bij 280ah kan ik mijn stuurautomaat(5amp) continue 58 uur laten sturen.
Doe je daar een zonnepaneel bij rek je dat zo op naar boven. Scheelt ook weer kg's in diesel voor motorladen.

Mocht je motorladen toch overwegen; met de Victron Orion smart kan dit en heb je verder niets nodig. Type afstemmen op je dynamo en hij start zelf met laden als de motor draait en stopt bij ingestelde eindspanning. Werkt perfect.

Klopt. Maar dan moet je dynamo nog in de gaten houden. Dat kunnen de Macplus en de Nordkyn.
3.3 Kan ik de Nordkyn gebruiken zonder Orion? Als samen dan is een Macplus aantrekkelijker.
Booty 24: zeezeilende carbon trailer sailer (Frans Maas / Jan Vandamme) en Efsix.
Voorheen Harmony 42
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 02 jan 2021 10:16 #1241407

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 393
nardus schreef :
Ik heb het motorladen losgelaten, bij 280ah kan ik mijn stuurautomaat(5amp) continue 58 uur laten sturen.
Doe je daar een zonnepaneel bij rek je dat zo op naar boven. Scheelt ook weer kg's in diesel voor motorladen.

Dat is ook te overwegen. Spaart geld en gewicht (Orion 1,8kg) en dan accu van 200 naar 280Ah.
Booty 24: zeezeilende carbon trailer sailer (Frans Maas / Jan Vandamme) en Efsix.
Voorheen Harmony 42
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 02 jan 2021 10:25 #1241408

Booty24 schreef :
Ce est parti schreef :
nardus schreef :
Ik heb het motorladen losgelaten, bij 280ah kan ik mijn stuurautomaat(5amp) continue 58 uur laten sturen.
Doe je daar een zonnepaneel bij rek je dat zo op naar boven. Scheelt ook weer kg's in diesel voor motorladen.

Mocht je motorladen toch overwegen; met de Victron Orion smart kan dit en heb je verder niets nodig. Type afstemmen op je dynamo en hij start zelf met laden als de motor draait en stopt bij ingestelde eindspanning. Werkt perfect.

Klopt. Maar dan moet je dynamo nog in de gaten houden. Dat kunnen de Macplus en de Nordkyn.
3.3 Kan ik de Nordkyn gebruiken zonder Orion? Als samen dan is een Macplus aantrekkelijker.

Ik heb een 60A dynamo en een max 18A Orion smart. Na het starten van de motor wordt eerst de startaccu weer bijgeladen tot, ik dacht 14 volt. Daarna schakelt de Orion in en begint de Lifepo4 te laden tot de max spanning. Alles is volautomatisch en je hoeft niets in de gaten te houden. De dynamo kan nooit te zwaar worden belast.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Noordschans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 02 jan 2021 10:28 #1241410

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 393
freek1970 schreef :
Booty24 schreef
Laadregeling

Ik zou dit niet te ingewikkeld maken ik zou dit met de bestaande dynamo doen. Je hebt iets nodig wat het laden beperkt zodat de dynamo niet verbrand. Pak de rest van de energie met een vast verstelbaar 100 w zonnepaneel op een paaltje met een mppt laadregelaar, dat is denk ik een aantrekkelijker manier van bijladen dan met de diesel. Overloopbare zonnepanelen kan ook, lijken aantrekkelijk maar ze zijn duur en verslijten snel. Klein benzine aggregaatje (honda) kan uitkomst bieden als je toch niet rond komt die stop je in de punt onder de mast.

Verder mooi project.

Freek

Voor zonnepanelen heb ik weinig ruimte (spitsgatter). Maar misschien wel een klein paneel achter de mast en dat is overdag misschien net zo effectief dan de huidige motordynamo (en zeker stiller dan de eenpitter). Spaart weer de regeling uit.
Een extra (as)dynamo (bijv 50A) lijkt mij aantrekkelijker dan een aggregaat. Ik dat geval kan de accu weer kleiner 200 naar 150Ah. Ik zie daarvoor bij mijn motor echter geen makkelijke optie. En niet makkelijk is altijd weer zwaar.
Booty 24: zeezeilende carbon trailer sailer (Frans Maas / Jan Vandamme) en Efsix.
Voorheen Harmony 42
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 02 jan 2021 10:39 #1241412

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 393
FKZ schreef :
Ik zie nu ook een heel aantal leveranciers met een EU stock. Dan zit je voor 4 200ah accus rond de 450 euro. Niet zo goedkoop als direct uit china wel gratis verzenden en in 10 dagen in huis. 4x200Ah lifepo verzonden uit DE voordeel je weet zeker dat er geen import heffingen meer zijn. En snel in huis

Dank. Dat is, als het een afwijkende keuze blijft (Q4) of als ik het nog niet zeker weet, misschien wel zo handig.
4.2: Koopt iemand nog een 5e reserve? Gaan jullie nog samen een “5e” poolen? Of is er voldoende vertrouwen in of ervaring deze cellen?
Booty 24: zeezeilende carbon trailer sailer (Frans Maas / Jan Vandamme) en Efsix.
Voorheen Harmony 42
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 02 jan 2021 10:56 #1241415

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 393
Ce est parti schreef :
Booty24 schreef :
Ce est parti schreef :
.

Ik heb een 60A dynamo en een max 18A Orion smart. Na het starten van de motor wordt eerst de startaccu weer bijgeladen tot, ik dacht 14 volt. Daarna schakelt de Orion in en begint de Lifepo4 te laden tot de max spanning. Alles is volautomatisch en je hoeft niets in de gaten te houden. De dynamo kan nooit te zwaar worden belast.

Ik denk aan dezelfde Orion. Die grote dynamo heb ik echter niet. Maar waarom dan geen grotere lader in jouw geval? De LFP’s kunnen het ook daadwerkelijk opnemen. In dat geval zou je bijna 10x meer kunnen laden dan je verbruikt en ben je met 30 min laden al weer 5 uur geholpen.
Booty 24: zeezeilende carbon trailer sailer (Frans Maas / Jan Vandamme) en Efsix.
Voorheen Harmony 42
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 02 jan 2021 11:18 #1241424

Nu ik meedoe met de aankoop van de LFP’s, moet ik eens gaan bedenken hoe ik ze wil gaan inzetten.
Ik heb nu een 100 ah start accu en 280 ah lood huis accu’s.
Ik zit er aan te denken om de LFP er extra bij te zetten en alleen te gaan gebruiken voor de plotter, stuurautomaat en marifoon en eventueel de nav verlichting.
Als het onderweg niet uitkomt om stroom te draaien voor de huis accus kan ik altijd de verwarming en koelkasten uitzetten, maar de stuurautomaat en plotter eigenlijk niet.
Vandaar dit idee.
Ik hoef dan ook geen zware BMS te hebben, en een 25 A Orion smart aangesloten op de start accu zou voldoende zijn om de LFP op te laden als de motor draait.
Geen lader als ik aan de walstroom lig. Of een lader die ik op afstand kan inschakelen zodat ik een volle LFP heb als ik ga varen.
Wat is er mis met dit idee, en wat vergeet ik allemaal.
Oh ja, ik ga voorlopig GEEN zonnepanelen installeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 02 jan 2021 11:40 #1241429

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
4.2: Koopt iemand nog een 5e reserve? Gaan jullie nog samen een “5e” poolen? Of is er voldoende vertrouwen in of ervaring deze cellen?
Ik heb een 'Quick en dirty' test gedaan met 16 cellen om de capaciteit te vinden. Die lag voor die 16 op of dichtbij de 280Ah.
Ben nu aan he ontladen op 96 cellen, momenteel nog een SOC van 57% en een verschil in spanning tussen de cellen van 2mV (0,002V). Het lijkt er dus op dat deze 96 ook heel dicht bijelkaar zitten zonder een (veel) zwakkere broeder.
Een 5e cel lijkt dus overdreven, al is één extra voor de hele groep misschien een optie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 02 jan 2021 11:53 #1241435

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
Er zijn kleine spitsgatters met paneeltjes achterop, erg netjes gedaan door een forumlid hier. Die was volledig electrisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 02 jan 2021 12:05 #1241442

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
Booty24 schreef :
Terug naar 2.2: de accu start makkelijk de motor, maar tot welke ontlading. Bij 20%? Of moet de motor al eerder aan? Bij 30% of 40% vanwege beschikbare startstroom? De V curve is wel vlak, maar is de startstroomcurve dat ook?

Over de startstroom hoef je je weinig zorgen te maken. De eigenschap om gedurende de hele ontlaadperiode een hoge stroom af te kunnen geven is juist één van de sterke punten van LiFePO4. De beperkende factor is meestal het BMS, dat vaak een piekbelasting van 150 tot 200 procent van de continue-belasting bedraagt. Als vuistregel voor een piekbelasting wordt een duur van 2 seconden aangehouden. Sommigen kiezen ervoor om voor het starten een rechtstreekse verbinding te maken van de accu naar de startmotor, dus buiten het BMS om. Dan kan je de capaciteit van het BMS beperkt houden én je kunt nog starten als het BMS bij een lage SoC de accu afgeschakeld heeft. Niet fijn voor de accu, maar nood breekt wet.
Aangezien jij je motor ook handmatig kan starten lijkt zo'n constructie voor jou overigens niet nodig.

Ook bij een SoC van 20 procent geeft de accu nog ruim voldoende stroom af om te starten. Bij wijze van proef heb ik afgelopen oktober bij een SoC van 15 procent mijn 9.9 pk buitenboordmotor gestart. Dat is dan wel geen diesel, maar hij was wel koud en de accu is ook maar 100 Ah. De startmotor draaide net zo vrolijk rondjes als bij een volle loodaccu.
Zelf hou ik voor noodgevallen een LiFePO4-gebaseerde powerbank/starthulp van Lidl achter de hand. Dat ding is ook maar iets van 10 Ah totaal, maar start fluitend mijn auto (2 liter 4 cilinder benzine).
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 02 jan 2021 13:44 #1241491

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 393
Eclips schreef :
Booty24 schreef :
Terug naar 2.2: de accu start makkelijk de motor, maar tot welke ontlading. Bij 20%? Of moet de motor al eerder aan? Bij 30% of 40% vanwege beschikbare startstroom? De V curve is wel vlak, maar is de startstroomcurve dat ook?

Over de startstroom hoef je je weinig zorgen te maken. De eigenschap om gedurende de hele ontlaadperiode een hoge stroom af te kunnen geven is juist één van de sterke punten van LiFePO4.

Sommigen kiezen ervoor om voor het starten een rechtstreekse verbinding te maken van de accu naar de startmotor, dus buiten het BMS om. Dan kan je de capaciteit van het BMS beperkt houden én je kunt nog starten als het BMS bij een lage SoC de accu afgeschakeld heeft. Niet fijn voor de accu, maar nood breekt wet.

Aangezien jij je motor ook handmatig kan starten lijkt zo'n constructie voor jou overigens niet nodig.

Zelf hou ik voor noodgevallen een LiFePO4-gebaseerde powerbank/starthulp van Lidl achter de hand. Dat ding is ook maar iets van 10 Ah totaal, maar start fluitend mijn auto (2 liter 4 cilinder benzine).

Ik zie dat 12Ah starthulp ook maar ,7kg weegt en 18Ah (Tacklife) 1kg. Dat is een mooie reductie op de 17,2kg van de RT startaccu zonder de backup kwijt te raken. Eigenlijk een lichte kleine Lifepo startaccu zonder de kosten van een “Marine” permanent uitvoering (BMS, laadcontrol, scheiding etc.

Dan ga ik hiermee verder kijken of ik richting beter laden of meer capaciteit ga obv de relatieve kg. Het is natuurlijk alleen nog maar het netto celgewicht en niet meer de periferie. Het is natuurlijk wel lekker (veilig ook) als je onderweg niet hoeft te starten om te laden. De NKE autopilot is naast fantastisch ook waanzinnig dorstig.

Voorlopige conclusie:
RT eruit; starthulp er in. Hoef ik geen rekening te houden dat er ooit toch nog 7kg start bij komt.
Lader 10A naar 25A Victron Smart
Victron Smart Shunt/Monitor
Geschakelde bypass om toch te starten als de BMS dit belet en de starthulp leeg bleek (en je in “zwengelen” nog geen zin hebt)
Lifepo cel capaciteit bepalen: overwegen om een deel gewichtsbesparing in 272Ah cellen te stoppen en zo in jullie ervaring te kunnen delen.

Aansluiten en laadbescherming op dynamo: later, als toch nodig.
Geen extra dynamo.

Q5:
Welke BMS op de accucellen nemen jullie?
Bestellen jij die gelijk mee?
Kan ik met die BMS ook starten?
Booty 24: zeezeilende carbon trailer sailer (Frans Maas / Jan Vandamme) en Efsix.
Voorheen Harmony 42
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 02 jan 2021 14:18 #1241516

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
Q5:Ik lees goede dinge over Daly. Ik ga denk ik voor de Daly Smart 4S 12V Lifepo4, twijfel nog wel over het amperage, denk dat ik voor de 120a gaat voor de 4cellen van 280ah. Ik neem er nog wel een active balancer bij om de mosfets van de bms te ontzien en zo minder hitte te ontwikkelen.
In de bestelactie worden alleen cellen besteld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl