Eclips schreef :
Booty24 schreef :
Terug naar 2.2: de accu start makkelijk de motor, maar tot welke ontlading. Bij 20%? Of moet de motor al eerder aan? Bij 30% of 40% vanwege beschikbare startstroom? De V curve is wel vlak, maar is de startstroomcurve dat ook?
Over de startstroom hoef je je weinig zorgen te maken. De eigenschap om gedurende de hele ontlaadperiode een hoge stroom af te kunnen geven is juist één van de sterke punten van LiFePO4.
Sommigen kiezen ervoor om voor het starten een rechtstreekse verbinding te maken van de accu naar de startmotor, dus buiten het BMS om. Dan kan je de capaciteit van het BMS beperkt houden én je kunt nog starten als het BMS bij een lage SoC de accu afgeschakeld heeft. Niet fijn voor de accu, maar nood breekt wet.
Aangezien jij je motor ook handmatig kan starten lijkt zo'n constructie voor jou overigens niet nodig.
Zelf hou ik voor noodgevallen een LiFePO4-gebaseerde powerbank/starthulp van Lidl achter de hand. Dat ding is ook maar iets van 10 Ah totaal, maar start fluitend mijn auto (2 liter 4 cilinder benzine).
Ik zie dat 12Ah starthulp ook maar ,7kg weegt en 18Ah (Tacklife) 1kg. Dat is een mooie reductie op de 17,2kg van de RT startaccu zonder de backup kwijt te raken. Eigenlijk een lichte kleine Lifepo startaccu zonder de kosten van een “Marine” permanent uitvoering (BMS, laadcontrol, scheiding etc.
Dan ga ik hiermee verder kijken of ik richting beter laden of meer capaciteit ga obv de relatieve kg. Het is natuurlijk alleen nog maar het netto celgewicht en niet meer de periferie. Het is natuurlijk wel lekker (veilig ook) als je onderweg niet hoeft te starten om te laden. De NKE autopilot is naast fantastisch ook waanzinnig dorstig.
Voorlopige conclusie:
RT eruit; starthulp er in. Hoef ik geen rekening te houden dat er ooit toch nog 7kg start bij komt.
Lader 10A naar 25A Victron Smart
Victron Smart Shunt/Monitor
Geschakelde bypass om toch te starten als de BMS dit belet en de starthulp leeg bleek (en je in “zwengelen” nog geen zin hebt)
Lifepo cel capaciteit bepalen: overwegen om een deel gewichtsbesparing in 272Ah cellen te stoppen en zo in jullie ervaring te kunnen delen.
Aansluiten en laadbescherming op dynamo: later, als toch nodig.
Geen extra dynamo.
Q5:
Welke BMS op de accucellen nemen jullie?
Bestellen jij die gelijk mee?
Kan ik met die BMS ook starten?