Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: 2e extra service accu, advies gevraagd

2e extra service accu, advies gevraagd 29 okt 2020 07:18 #1222439

  • ned195
  • ned195's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 199
Kan je niet de startaccu als tweede serviceaccu installeren en een nieuwe startaccu plaatsen?
De huidige startaccu is dezelfde leeftijd als de huidige serviceaccu en heel waarschijnlijk (aanname!) identiek aan de serviceaccu. De startaccu is dan weliswaar iets minder ontladen, maar in ieder geval van dezelfde serie.
Jeanneau 349,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e extra service accu, advies gevraagd 29 okt 2020 07:28 #1222441

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
De kans zit er dik in dat...
Je gaat er een 90A bijzetten en je hebt binnen een jaar weer tekort. Dan zit je met twee bijna nieuwe :huh:
2 x 130 of zo is echt niet heel veel voor het ankerwerk en dan inderdaad met minimaal 150 W aan panelen als je ze plakt op het dek. Maak je richtbare dan kun je dat misschien wel halveren.
Zelf vind ik een richtbaar paneel op een boot zoiets als een schotelantenne op je balkon...

Koop dan ook nog een electrische BB en gebruik daar deze accu voor dan doet ie ook dienst B)
Laatst bewerkt: 29 okt 2020 07:29 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e extra service accu, advies gevraagd 29 okt 2020 07:40 #1222443

ned195 schreef :
Kan je niet de startaccu als tweede serviceaccu installeren en een nieuwe startaccu plaatsen?
De huidige startaccu is dezelfde leeftijd als de huidige serviceaccu en heel waarschijnlijk (aanname!) identiek aan de serviceaccu. De startaccu is dan weliswaar iets minder ontladen, maar in ieder geval van dezelfde serie.

Dat gaat niet, want de startaccu is een iets kleinere lood accu (70 ah).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e extra service accu, advies gevraagd 29 okt 2020 07:41 #1222444

holtere schreef :
De kans zit er dik in dat...
Je gaat er een 90A bijzetten en je hebt binnen een jaar weer tekort. Dan zit je met twee bijna nieuwe :huh:
2 x 130 of zo is echt niet heel veel voor het ankerwerk en dan inderdaad met minimaal 150 W aan panelen als je ze plakt op het dek. Maak je richtbare dan kun je dat misschien wel halveren.
Zelf vind ik een richtbaar paneel op een boot zoiets als een schotelantenne op je balkon...

Koop dan ook nog een electrische BB en gebruik daar deze accu voor dan doet ie ook dienst B)


waarom zou ik met 2 x 90 ah (en evt. een zonnepaneel) weer tekort hebben? Wij zijn verder niet van die grootverbruikers...de stuur automaat is ook behoorlijk efficient.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e extra service accu, advies gevraagd 29 okt 2020 07:51 #1222450

even over de zonnepanelen: een andere Azuree33c eigenaar had dit paneel geïnstalleerd, voor de mast:

faradayenergy.nl/nl-nl/artikel...ugh-plus-82wp-flush2

Paste precies, en kun je gewoon overheen lopen. Iemand ervaring met deze sunbeam panelen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e extra service accu, advies gevraagd 29 okt 2020 07:57 #1222452

Je zeilt wedstrijden heb ik begrepen en de boot is een planeerder maar al aan de zware kant.
Dan zou ik zeker voor Lithium gaan. Je kan die gel nu nog voor een goede prijs verkopen. Parallellen enkel met nieuwe accu's van exact hetzelfde type en liefst uit dezelfde serie.
130 of 150 Ah LFP heb je al veel meer capaciteit dan 2x90 gel. Scheelt je zo 30-40 kilo.
Je bent nu toch aan het investeren.
Laatst bewerkt: 29 okt 2020 07:57 door Laatmaarwaaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e extra service accu, advies gevraagd 29 okt 2020 08:12 #1222458

Laatmaarwaaien schreef :
Je zeilt wedstrijden heb ik begrepen en de boot is een planeerder maar al aan de zware kant.
Dan zou ik zeker voor Lithium gaan. Je kan die gel nu nog voor een goede prijs verkopen. Parallellen enkel met nieuwe accu's van exact hetzelfde type en liefst uit dezelfde serie.
130 of 150 Ah LFP heb je al veel meer capaciteit dan 2x90 gel. Scheelt je zo 30-40 kilo.
Je bent nu toch aan het investeren.

lithium is natuurlijk mooi. Maar accu's verkopen in Turkije is voor mij wat lastig. Maar goed, wat kost een 150 ah LFP denk je? En vervangt dat echt 2 x 90 ah gel accu's qua capaciteit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e extra service accu, advies gevraagd 29 okt 2020 08:14 #1222460

  • baggah
  • baggah's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 103
Ik zou er gewoon een tweede gel accu van 90Ah bij zetten. Een gel accu kan je verder ontladen dan een loodaccu. Dus na 1 seizoen zal je hem echt zo beschadigd hebben.

Ik heb zelf Ali paneeltjes op mijn boot, maar als ik kijk naar de spec's van dit paneel zit het met een Open spanning van 24,52 wel goed. M.a.w. met een mppt regelaar gaat hij vast goed werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e extra service accu, advies gevraagd 29 okt 2020 08:21 #1222462

  • baggah
  • baggah's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 103
2 keer 90Ah gel accu voor max 60% gebruiken = 108Ah, bij minder gebruiken wordt het minder.
1 keer 150 Ah LFP is misschien wat meer, maar je eigenlijk mag je hem niet helemaal vullen, en vaak zal je hem ook niet helemaal op gebruiken, dus bij 90% vullen en 10% reserve (80% capaciteit) heb je 120Ah.

Tenminste zo zou ik het berekenen.. en dan is een LFP erg duur plus dat je wat extra's nodig hebt wil je hem via de motor opladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e extra service accu, advies gevraagd 29 okt 2020 08:37 #1222469

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
holtere schreef :
De kans zit er dik in dat...
Je gaat er een 90A bijzetten en je hebt binnen een jaar weer tekort. Dan zit je met twee bijna nieuwe :huh:
2 x 130 of zo is echt niet heel veel voor het ankerwerk en dan inderdaad met minimaal 150 W aan panelen als je ze plakt op het dek. Maak je richtbare dan kun je dat misschien wel halveren.

Als dat laatste waar is, dan houdt dat naar mijn idee in dat zonnepanelen op het dek plakken neerkomt op geld weggooien. Ten eerste omdat die zogenaamd overloopbare panelen een flink stuk meer kosten dan ordinaire glaspanelen in een aluminium frame, en ten tweede omdat ze nooit hun maximale opbrengst halen.
Maar verder ben ik het helemaal met je eens. Als je serieus wilt toeren en dagenlang uit havens wilt wegblijven, dan is op een boot als die van André, 250 Ah accucapaciteit niet overdreven. En als je het houdt bij led-lampjes, een koelkastje en de normale navigatie-apparatuur, ben je met 150 Wp aan zonnepanelen, die minimaal schaduw pakken en als het even kan richtbaar zijn, zo goed als walstroomonafhankelijk.
Zelf vind ik een richtbaar paneel op een boot zoiets als een schotelantenne op je balkon...

Kijk, daar heb je het. Een mening over esthetica. Als het daarbij blijft. Op deze manier wordt je nog een tokkie als je zonnepanelen op een paaltje of een portaaltje hebt.
Wie er niet in slaagt om zich te bekeren tot de esthetica van de functionele schoonheid kan beter vertrouwen op het Duitse landvast en niet teveel ankeren.

Let wel: ook dit is mening.
Laatst bewerkt: 29 okt 2020 08:39 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e extra service accu, advies gevraagd 29 okt 2020 08:42 #1222471

  • ned195
  • ned195's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 199
AndreAzuree schreef :
even over de zonnepanelen: een andere Azuree33c eigenaar had dit paneel geïnstalleerd, voor de mast:

faradayenergy.nl/nl-nl/artikel...ugh-plus-82wp-flush2

Paste precies, en kun je gewoon overheen lopen. Iemand ervaring met deze sunbeam panelen?

Wij hebben een opvouwbare Sumbeam van 124 W in combinatie met een Victron MPPT 75/10 (uitleesbaar via de telefoon) en dit bevalt ons erg goed. Het zonnepaneel zit niet vast, maar is daardoor wel altijd goed in de zon te leggen.
Jeanneau 349,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e extra service accu, advies gevraagd 29 okt 2020 08:50 #1222475

Wadloper schreef :
Vlieter1 schreef :
AndreAzuree schreef :
Rob10 schreef :
Ja. Nu doe je 2-3 dagen met koelkast erbij?


klopt, wel met koelkast aan.

Ik vind 3 dagen met koelkast op 90Ah opvallend lang.

Ik ook. Als de accu met enige regelmaat ontladen is tot 12 V, dan tikt het verschil in capaciteit met een tweede, nieuwe accu des te harder door.

Eigenlijk simpel. Met een 90 AH accu kan dat nooit kloppen.
De kleinste koelcompressor ( 35 Watt) gebruikt ongeveer 3 ampere als hij loopt en dat ongeveer 1/3 van de tijd bij normale zomertemperaturen . Dat is dus 1 Ah per uur en dat betekent dan 24*3*1 = 72 AH in 3 dagen, en dat alleen voor de koelkast :ohmy: Dan is die accu dus al ver over de toegestane 50% leeg getrokken en dat komt de levensduur niet bepaald ten goede, zelfs niet voor een accu die je volgens de maker verder kunt leeg trekken.Deze accu is dus waarschijnlijk al bijna aan zijn einde levensduur dus koop maar meteen twee nieuwe.
Voor 3 dagen zou je al minstens 150 AH nodig hebben dus twee maal die 90 AH gaat waarschijnlijk wel als er niet teveel meer gebruikers zijn.

En begin maar met het investeren in een zonnepaneel van 100 Watt of meer ( neem er liever twee van 60 , dat past meestal beter op een boot) , daarmee haal je zelfs met een 90 AH accu bij zonnig weer waarschijnlijk veel meer dan de dubbele tijd. Theretisch haal je al met 60 AH oneindige lange tijd( volgens de berekening van : midsummerenergy.co.uk/solar-panel-calculator )
Ad
Laatst bewerkt: 29 okt 2020 09:02 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e extra service accu, advies gevraagd 29 okt 2020 08:56 #1222478

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
ned195 schreef :
Wij hebben een opvouwbare Sumbeam van 124 W in combinatie met een Victron MPPT 75/10 (uitleesbaar via de telefoon) en dit bevalt ons erg goed. Het zonnepaneel zit niet vast, maar is daardoor wel altijd goed in de zon te leggen.

Iedereen moet zelf bepalen hoever hij wil gaan in het belijden van zijn gevoel voor schoonheid, maar dit soort oplossingen komen naar mijn idee ook voor uit een drang om een paal of een portaal achterop te vermijden, want lelijk.

Het mooie van een zonnepaneel is dat het altijd zijn werk doet zodra het lichtinstraling krijgt van een bepaalde kracht. Het werkt in principe altijd. Als je het niet opgevouwen binnen hebt liggen, tenminste.
Ik ga er vanuit dat dit laatste het geval is als je zeilt. Dat is dan meestal typisch in de periode dat je de meest opbrengst kan halen: het midden van de dag.
Nu kun je met veel zon en 150 Wp best aardig wat laden in korte tijd ('s morgens of 's avonds), maar als het bewolkt is wordt dat veel minder en kun je, als je voldoende slaaf van je accu's bent, gedwongen worden langer te blijven liggen dan je zou willen.

Maar goed: ook dit is maar een zienswijze en iedereen moet doen wat hem of haar het beste uitkomt.
Laatst bewerkt: 29 okt 2020 14:33 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e extra service accu, advies gevraagd 29 okt 2020 10:24 #1222505

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Om even op de originele vraag terug te komen: doe niet moeilijk en zet gewoon een extra accu parallel erbij. Gelijke capaciteit is alleen belangrijk bij serieschakeling (2 x 12 = 24).

Zoals uit de ijverig erbij gesleepte tabelletjes blijkt: een accu is alleen geinteresseerd in spanning, niet in stroom of capaciteit.
Je moet alleen zorgen dat de tweede accu een (min of meer) gelijkwaardig spanningsverloop heeft, dus gel met gel (zijn ook nog verschillende karakteristieken voor) en niet gel, AGM en/of natte loodaccu's gaan combineren. Bij gelijke spanningskarakteristiek kan je prima een 90Ah met een 160Ah parallel combineren.
Het beste is een accu van hetzelfde merk/type/fabrikaat erbij zetten, maar ander merk zelfde type/karakteristiek kan ook.
Bedenk ook dat op de site van de accufabrikant meestal informatie te vinden is waarvan de accuverkoper niet eens weet dat het bestaat...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e extra service accu, advies gevraagd 29 okt 2020 10:33 #1222510

Het enige juiste advies!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e extra service accu, advies gevraagd 29 okt 2020 11:57 #1222529

Aad77 schreef :
Om even op de originele vraag terug te komen: doe niet moeilijk en zet gewoon een extra accu parallel erbij. Gelijke capaciteit is alleen belangrijk bij serieschakeling (2 x 12 = 24).

Zoals uit de ijverig erbij gesleepte tabelletjes blijkt: een accu is alleen geinteresseerd in spanning, niet in stroom of capaciteit.
Je moet alleen zorgen dat de tweede accu een (min of meer) gelijkwaardig spanningsverloop heeft, dus gel met gel (zijn ook nog verschillende karakteristieken voor) en niet gel, AGM en/of natte loodaccu's gaan combineren. Bij gelijke spanningskarakteristiek kan je prima een 90Ah met een 160Ah parallel combineren.
Het beste is een accu van hetzelfde merk/type/fabrikaat erbij zetten, maar ander merk zelfde type/karakteristiek kan ook.
Bedenk ook dat op de site van de accufabrikant meestal informatie te vinden is waarvan de accuverkoper niet eens weet dat het bestaat...

Dat kan ook.
Maar dan inderdaad zelfde type accu gebruiken, en zorgen dat beide accu’s 100% opgeladen zijn voordat je ze koppelt! (Zelfde spanning dus)
Laatst bewerkt: 29 okt 2020 12:19 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e extra service accu, advies gevraagd 29 okt 2020 14:40 #1222580

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Aad77 schreef :
.
Je moet alleen zorgen dat de tweede accu een (min of meer) gelijkwaardig spanningsverloop heeft, dus gel met gel (zijn ook nog verschillende karakteristieken voor) en niet gel, AGM en/of natte loodaccu's gaan combineren. Bij gelijke spanningskarakteristiek kan je prima een 90Ah met een 160Ah parallel combineren.

Dan toch nog even de vraag in hoeverre spanningsverloop en -karakteristiek worden beïnvloed door het leeftijdsverschil. Zoals bekend loopt de capaciteit van een loodaccu gedurende het gebruik van lieverlee terug. Zeker als er regelmatig diep ontladen wordt.
Blijft de laadkarakteristiek/spanningsverloop tijdens het laden desondanks gelijk aan toen de accu nieuw was?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e extra service accu, advies gevraagd 29 okt 2020 15:35 #1222597

baggah schreef :
2 keer 90Ah gel accu voor max 60% gebruiken = 108Ah, bij minder gebruiken wordt het minder.
1 keer 150 Ah LFP is misschien wat meer, maar je eigenlijk mag je hem niet helemaal vullen, en vaak zal je hem ook niet helemaal op gebruiken, dus bij 90% vullen en 10% reserve (80% capaciteit) heb je 120Ah.

Tenminste zo zou ik het berekenen.. en dan is een LFP erg duur plus dat je wat extra's nodig hebt wil je hem via de motor opladen.

Onzin, LFP mag je prima helemaal vullen. Langdurig vol laten staan is alleen minder, daar kan je prima rekening mee houden. TS gebruikt hem langdurig consequent intensief dus gewoon vullen die bak. Er zijn genoeg LFP bakken die je zonder extra's met de standaard dynamo kan laden.
Bij 150Ah heb je 130Ah beschikbaar, die 108 van de gel bank zal al minder zijn want niet identiek.
Grootste voordeel voor TS is het gewicht, met wedstrijdzeilen en zeker op een dergelijk schip scheelt elke kilo. Daarbij laat TS de boot vaak lang achter in Turkije en daarvoor is Lithium ook ideaal, kan je lang zonder laden laten staan. En een LFP bank gaat 10 keer langer mee, ook een groot voordeel bij dergelijk cyclisch gebruik
Laatst bewerkt: 29 okt 2020 15:36 door Laatmaarwaaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e extra service accu, advies gevraagd 29 okt 2020 20:22 #1222735

Laatmaarwaaien schreef :
baggah schreef :
2 keer 90Ah gel accu voor max 60% gebruiken = 108Ah, bij minder gebruiken wordt het minder.
1 keer 150 Ah LFP is misschien wat meer, maar je eigenlijk mag je hem niet helemaal vullen, en vaak zal je hem ook niet helemaal op gebruiken, dus bij 90% vullen en 10% reserve (80% capaciteit) heb je 120Ah.

Tenminste zo zou ik het berekenen.. en dan is een LFP erg duur plus dat je wat extra's nodig hebt wil je hem via de motor opladen.

Onzin, LFP mag je prima helemaal vullen. Langdurig vol laten staan is alleen minder, daar kan je prima rekening mee houden. TS gebruikt hem langdurig consequent intensief dus gewoon vullen die bak. Er zijn genoeg LFP bakken die je zonder extra's met de standaard dynamo kan laden.
Bij 150Ah heb je 130Ah beschikbaar, die 108 van de gel bank zal al minder zijn want niet identiek.
Grootste voordeel voor TS is het gewicht, met wedstrijdzeilen en zeker op een dergelijk schip scheelt elke kilo. Daarbij laat TS de boot vaak lang achter in Turkije en daarvoor is Lithium ook ideaal, kan je lang zonder laden laten staan. En een LFP bank gaat 10 keer langer mee, ook een groot voordeel bij dergelijk cyclisch gebruik


Super al deze adviezen. Beste opties zijn als ik het zo zie:

1. Extra zelfde (gel 90 ah) accu erbij plaatsen (nu originele accu nog nieuw is)
2. Alle twee direct vervangen door LFP accu 150ah (voordeel van gewicht en langer ongeladen kunnen laten, wel duurder)
3. Zonnepaneel, evt. in combinatie met optie 1 of 2.

Als ik voor LFP zou gaan, heb ik dan nog iets anders nodig behalve de accu? Ik zie trouwens dat een LFP 150ah accu 2100 euro kost, dat wordt te gek....
Laatst bewerkt: 29 okt 2020 20:29 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e extra service accu, advies gevraagd 29 okt 2020 20:30 #1222746

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
AndreAzuree schreef :

Super al deze adviezen. Beste opties zijn als ik het zo zie:

1. Extra zelfde (gel 90 ah) accu erbij plaatsen (nu originele accu nog nieuw is)
2. Alle twee direct vervangen door LFP accu 150ah (voordeel van gewicht en langer ongeladen kunnen laten, wel duurder)
3. Zonnepaneel, evt. in combinatie met optie 1 of 2.

Als ik voor LFP zou gaan, heb ik dan nog iets anders nodig behalve de accu?
4. Houd het bij die ene accu, eventueel icm zonnepaneel.

Ondertussen oriënteren op een compleet nieuwe set al dan niet LPF.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e extra service accu, advies gevraagd 29 okt 2020 20:41 #1222752

PvO schreef :
AndreAzuree schreef :

Super al deze adviezen. Beste opties zijn als ik het zo zie:

1. Extra zelfde (gel 90 ah) accu erbij plaatsen (nu originele accu nog nieuw is)
2. Alle twee direct vervangen door LFP accu 150ah (voordeel van gewicht en langer ongeladen kunnen laten, wel duurder)
3. Zonnepaneel, evt. in combinatie met optie 1 of 2.

Als ik voor LFP zou gaan, heb ik dan nog iets anders nodig behalve de accu?
4. Houd het bij die ene accu, eventueel icm zonnepaneel.

Ondertussen oriënteren op een compleet nieuwe set al dan niet LPF.

Zonnepaneel vind ik een mooie optie. Dat ik nu al een nieuwe set accu's moet hebben, staat voor mij nog niet vast. Er is weinig reden om aan te nemen dat mijn bijna nieuwe accu al niet meer goed zou zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e extra service accu, advies gevraagd 29 okt 2020 20:53 #1222756

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Een zonnepaneel is in feite ook extra (accu)capaciteit.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e extra service accu, advies gevraagd 29 okt 2020 21:29 #1222768

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Kijk dit draadje maar eens door
zeilersforum.nl/index.php/foru...nepanelen-aansluiten

Nu een raar seizoen later blijkt dat we er heel blij mee zijn en die panelen rekken de tijd van walstroom naar walstroom flink op, net wat PVO zegt, het is accu capaciteit!
Sterker nog, we hebben nog twee 54 watt paneeltjes erbij gekocht voor op de buiskap!
Vermoedelijk zijn we daarmee bevrijd van de walstroom!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl