Inderdaad komen er een paar theoretische verhandelingen voorbij die mij niet per se dichter bij een antwoord brengen, maar het is mij wel duidelijk dat er meer is waar ik rekening mee moet houden dan ik eerst dacht. Jullie bijdragen worden zeer gewaardeerd.
Ik heb grofweg de volgende opties die mij dichter bij mijn wens van 72 uur autonomie brengen.
1. De koelkast (de grootste gebruiker) aanpakken. Daarvoor wil ik dit draadje als inspiratie gebruiken:
zeilersforum.nl/index.php/foru...-van-voedsel-koeling
Digitale thermostaat en van binnen uit isoleren met PIR plaat. Het ding is bizar groot en je komt niet bij de buitenkant. Nog wel PIR plaat met de juiste afwerklaag (foodproof) vinden.
2. Zonnepaneel van 60 watt (of twee keer 60 watt) op een trespa plaatje op een mast aan de hekstoel (
www.solarpowersupply.nl/produc...ibel-zonnepaneel-60w) met een Victron smartsolar MPPT lader.
Dit is zinvol bij elke oplossing. Stap 1 en 2 doe ik dus sowieso
Domweg een grotere deep cycle of semi-tractie accu plaatsen, bijvoorbeeld 105ah of twee van 60ah. De goedkoopste oplossing. Twijfel of ik dan 72 uur autonomie haal, maar in combinatie met bovenstaande moet ik een heel eind komen.
Twee (of drie) keer 80Ah AGM (Varta, Cell Power). Er moet dan een extra lader naar de startaccu (niet per se noodzakelijk maar doe ik denk ik wel) maar verder geen aanpassingen nodig, de IP22 Victron heeft een laadprofiel voor AGM. Er is met een Sterling (oid) meer rendement uit de dynamo te halen, maar niet per sé noodzakelijk. Voor ongeveer 300 euro klaar (2 x 80Ah Beaut, bijv.)
De LFP optie. Zeker met de mooie BMS die hier is besproken een mooie optie maar zeer prijzig, naast de cellen komt hier nog de BMS en de Victron DC DC lader bij. 400 a 500 voor de cellen alleen, 200 voor de Victron, ong 100+ euro voor de BMS, het loopt aardig op. Ik zou nog af kunnen zien van laden op de dynamo, dan is de Victron niet nodig. Met deze laatste optie is zeker meer dan 72 uur autonomie te realiseren
Heb ik het zo een beetje samengevat?