Alabastine schreef :
PvO schreef :
Alabastine schreef :
Dat met die spanning en stroom werkt niet zo hoor, jongens toch!
Het vermogen is wat er uiteindelijk ontstaat als gevolg van spanning en stroom.
Neem een lampje: als je accu leegraakt gaat het natuurlijk zwakker branden, en het licht (vermogen) blijft niet gelijk...
Een ankerliermotor is geen lampje ....
meet voor de grap eens de weerstand van een stilstaande motor en reken dan eens uit met de formule I=U/R hoe groot de stroom is, en vergelijk dat dan eens met de opgegeven stroom van die motor
Als de lier licht geeft is er iets mis inderdaad....
Maar dit is niet waar ik op doel natuurlijk. Ik reageerde op de bewering dat de stroom omhoog zou gaan als de spanning daalde.
Dat is niet zo.
R.
Ik zal eerlijk toegeven dat ik meer verstand heb van draaistroom motoren dan van gelijkstroom motoren, maar volgens mij wordt bij het inschakelen van een motor de stroom bepaald door de ohmse weerstand van de motor (en natuurlijk die van de kabels).
Deze weerstand is erg laag, dus de aanloopstroom erg hoog.
naarmate de motor sneller gaat draaien daalt de stroom, omdat de motor zelf een spanning gaat opwekken waarvan de hoogte afhankelijk is van het toerental en die tegengesteld is aan de voedingsspanning.
Als het toerental van de motor daalt door dat de belasting te hoog wordt, zal dus de opgewekte spanning in de motor dalen en daardoor de stroom toenemen.
Dit is ook logisch, er wordt immers meer vermogen gevraagd.
Maar het kan ook zo zijn dat de voedingsspanning te laag is i.c.m. het gevraagde vermogen dus de motor komt niet op (voldoende) toeren en daardoor zal de stroom toenemen.
Het kan dus ingeval van een motor echt wel zo zijn, dat bij afnemende spanning de stroom toeneemt.