Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Single Pair Ethernet

Single Pair Ethernet 03 okt 2020 15:06 #1213672

@PVO Ja dat idee heb ik ook. Die gebruiken ethernet
Dan zou dit SPE een mooie oplossing zijn. Scheelt een hoop kabel. Voor nieuwe boten dan.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 03 okt 2020 15:06 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Single Pair Ethernet 03 okt 2020 15:16 #1213682

roozeboos schreef :
@PVO Ja dat idee heb ik ook. Die gebruiken ethernet
Dan zou dit SPE een mooie oplossing zijn. Scheelt een hoop kabel. Voor nieuwe boten dan.

www.mvwautotechniek.nl/can-bus/

www.nauticsale.com/n2k-pwr-rd.html

Zoek de verschillen allebij canbus systeem.
Allebij gebouwt om via 2 draden te lopen.
Alleen worden er losse hubs gebruikt om alles aan elkaar te knopen in de scheepsvaart en in de auto industrie zit die hubs in de regelapparatuur zelf.

De nieuwe systeem is leuk maar komt op het zelfde neer en is vermoedelijk licentie vrij gesteld .
Ook met dat systeem werk je met een hub systeem.
Zelf manier van werken maar zonder dat ze meneer Bosche moeten te gaan betalen.

Ik zal even uitzoeken hoe de nieuwe systeem werkt.
Heb toch niks te doen vanavond dan de hele nacht naar een laptop scherm te kijken tot aan de ochtend .
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Single Pair Ethernet 03 okt 2020 15:36 #1213696

PvO schreef :
suijkerbuijk schreef :
Is alleen Interessant voor data honger werkschepen .
Zelf nu word nog de ouwe nmea0183 en de nmea2k gebouwt en verkocht.
Sterker nog, op de werkschepen die wij installeren kom ik voornamelijk nmea0183 tegen.
Ik heb het idee dat NMEA2000 volledig aan de professionele scheepvaart voorbij gaat.


De antwoord gevonden waarom ze bij de ouwe systeem gebruiken .
De nadeel van can is 1Mbit maximaal 40meter lang over de kabel.
De snelste is er wel tot 100Mbit maar dat hebben ze dus laten vallen wegens onstabiel op langer lengte van de kabels
Dus inderdaad je moet dan een repeaters gaan plaatsen.

Wat vreemd is aangezien de ouwe nmea0183 maximaal kabel lengte van 10meter is.
Maar de data is zeer klein en is zo goed als 1 op 1 aan apparatuur .

De nmea2k heeft een grote nadeel en dat is storing op de bus werk je systeem niet meer.
Een van de reden dat ik altijd bij de achterkant van de apparatuur kan komen.
Op die manier kan ik apparatuur los koppel en reboot geven.
Dit zorgt er voor dat het systeem zijn eigen ingebouwde GPS gaat gebruiken en niet meer de GPS van de nmea2k (leuk als je marifoon wel de juiste gevens mee geven in nood)
Dit probleem heb je dus niet met de nmea0183
Aangezien deze altijd 1op1 verbinding is via een hub zie link www.yachtd.com/products/multiplexer.html
Is er een storing dan valt alleen dat deel uit.
Terwijl de nmea 2k constant storing door geeft aan de canbus en de systeem overbelast
Wat ook in de auto inductie gebeurt .
En is de enigste op lossing op dat moment de totalen stroom er af inclusief de condensator leeg te laten lopen.
En dat doen we via de accu Polen .
Accu Polen los halen van de accu en dan tegen elkaar aan houden zonder accu.
Op die manier reset we de hele canbus systeem.
Een trucje wat we gebruiken bij schade wagens waar de canbus systeem is gaan flippen als een gek dat zelfs de uitlees kast niet meer kan werken
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Single Pair Ethernet 03 okt 2020 15:40 #1213703

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
roozeboos schreef :
@PVO Ja dat idee heb ik ook. Die gebruiken ethernet
Dan zou dit SPE een mooie oplossing zijn. Scheelt een hoop kabel. Voor nieuwe boten dan.
Ook dat valt tegen, of mee, da's net hoe je het bekijkt.

Voor de bepaalde toepassing wel idd, maar voor de dingen als snelheid, diepte, ais, gps data zie ik voornamelijk nmea0183.
En waarom ook niet, zoals jezelf al eens hebt aangetoond met een waslijn, toch? Is het robuust eenvoudig te installeren en snel genoeg.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Single Pair Ethernet 03 okt 2020 17:23 #1213742

suijkerbuijk schreef :
De nmea2k heeft een grote nadeel en dat is storing op de bus werk je systeem niet meer.
Een van de reden dat ik altijd bij de achterkant van de apparatuur kan komen.
Precies, en bij de sensoren komen wordt vaak al een heel stuk lastiger.
Echter voor de gemiddelde gebruiker is een storing zoeken in een NMEA2000 netwerk al gauw een hele klus.
Zie vaak genoeg een NMEA2000 stekker los liggen in de bilg verbonden met bijvoorbeeld de dieptemeter. Rolt de hele dag heen en weer in het water, zeg ik zou je die niet iets hoger droog vastzetten, nee hoor gaat al jaren goed..... :pinch:
Dit probleem heb je dus niet met de nmea0183
Aangezien deze altijd 1op1 verbinding is /knip/
Is er een storing dan valt alleen dat deel uit.
Terwijl de nmea 2k constant storing door geeft aan de canbus en de systeem overbelast
Wat ook in de auto industrie gebeurt
+1

Naar mijn mening kun je prima waterdichte ethernet stekkers krijgen het voordeel is dat je de stekkers met gewone rj tangen kunt plaatsen en dan schuif je het waterdichte gedeelte er over.
Ook te combineren met Power over Ethernet.
Er is alleen op die manier nog niet een heel maritiem systeem.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Single Pair Ethernet 03 okt 2020 18:22 #1213771

Zeilprutser schreef :
suijkerbuijk schreef :
De nmea2k heeft een grote nadeel en dat is storing op de bus werk je systeem niet meer.
Een van de reden dat ik altijd bij de achterkant van de apparatuur kan komen.
Precies, en bij de sensoren komen wordt vaak al een heel stuk lastiger.
Echter voor de gemiddelde gebruiker is een storing zoeken in een NMEA2000 netwerk al gauw een hele klus.
Zie vaak genoeg een NMEA2000 stekker los liggen in de bilg verbonden met bijvoorbeeld de dieptemeter. Rolt de hele dag heen en weer in het water, zeg ik zou je die niet iets hoger droog vastzetten, nee hoor gaat al jaren goed..... :pinch:
Dit probleem heb je dus niet met de nmea0183
Aangezien deze altijd 1op1 verbinding is /knip/
Is er een storing dan valt alleen dat deel uit.
Terwijl de nmea 2k constant storing door geeft aan de canbus en de systeem overbelast
Wat ook in de auto industrie gebeurt
+1

Naar mijn mening kun je prima waterdichte ethernet stekkers krijgen het voordeel is dat je de stekkers met gewone rj tangen kunt plaatsen en dan schuif je het waterdichte gedeelte er over.
Ook te combineren met Power over Ethernet.
Er is alleen op die manier nog niet een heel maritiem systeem.

Anders doen.
Gewoon met hete lijm op die manier kan je alles waterdicht maken.
Dus een hete lijmpistool
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Single Pair Ethernet 03 okt 2020 19:26 #1213794

Een Ethernet netwerk is een vorm van een ster-netwerk toch, waar alle nodes samenkomen in een switch? Dan faalt het geheel natuurlijk ook als die switch kapot gaat. Zou je dat redundant kunnen maken op een manier?

Bij een bus systeem zoals Canbus/Devicenet/N2K staat alles electrisch parallel en kan elk apparaat of electrische fout het dataverkeer stil leggen. Je zou zo’n netwerk echter ook als ster topologie kunnen opbouwen, waarbij je branches vermijdt. Troubleshooting dan door legs een voor een te verwijderen. Ik maak gebruik van 2 van deze passieve junction-boxes om zoveel mogelijk in stervorm te houden (lukt niet overal; in de bakskist toch nog een paar aftakkingen...) Nog geen problemen gehad; heb een vrij uitgebreid netwerk, maar uiteraard supernetjes aangelegd ;)



NMEA0183 netwerk op eerdere boot kostte mij wel heel veel tijd om goed te houden met al het gemultiplex met verschillende baudrates door elkaar, verschillende richtingen op. Ondanks het geschetste schema kon ik de nieuwe eigenaar na er een paar jaar niet naar omgekeken te hebben niet uitleggen hoe hij een nieuwe AIS zou moeten toevoegen. Multiplexer was vol bovendien.

Denk dat OneNet (met welk kabeltje dan ook) het beste van beide werelden brengt, maar dan moeten de specificaties wel vrij komen. Lees dat de NMEA organisatie in de applicatielayer verschillende berichten toe gaat staan naast elkaar: zowel de PGN’s die we nu kennen vanuit Canbus, maar ook radar en audio data. Signal-K is niet genoemd daar? Jammer...
Laatst bewerkt: 03 okt 2020 19:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Single Pair Ethernet 04 okt 2020 07:37 #1213894

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1834
Nachtvlinder schreef :
Een Ethernet netwerk is een vorm van een ster-netwerk toch, waar alle nodes samenkomen in een switch?

Ethernet is een medium access protocol, en kan over verschillende soorten bekabeling lopen. Tegenwoordig inderdaad meestal in een stertopologie met switches, maar je had ook bustopologieën zoals bijvoorbeeld 10Base5 en 10Base2. Die laatste werkte met BNC en T-connectors.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Single Pair Ethernet 04 okt 2020 08:11 #1213906

suijkerbuijk schreef :
Anders doen.
Gewoon met hete lijm op die manier kan je alles waterdicht maken.
Dus een hete lijmpistool
Je hebt niet erg opgelet in de video, we hebben het hier over het waterdicht maken van de stekkers, dat doet hij helemaal niet in de video, jouw conclusie moet dus zijn waterdicht maken van stekkers is nergens voor nodig :woohoo:
Nu nog een schepje zout in het bakje en een jaartje wachten! :whistle:
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Single Pair Ethernet 04 okt 2020 08:20 #1213909

Bert65 schreef :
Het maakt mij eerlijk gezegd geen ruk uit wie het het eerst doet, maar hier moeten heel snel stappen in worden gezet. De ip adressen zijn binnenkort gewoon op. En als straks elke deurbel er één krijgt gaat het nog veel sneller.

daar heeft men IPV6 voor in het leven geroepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Single Pair Ethernet 04 okt 2020 08:25 #1213911

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
canbus heeft hele goede papieren als het om voorkomen van timing jitter gaat. Bij sensoren belangrijk
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 04 okt 2020 08:26 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Single Pair Ethernet 04 okt 2020 09:03 #1213932

Jawel, maar een boordnetwerk hoeft niet real-time te zijn. Is CAN ook niet overigens (maar wel meer dan TCP/IP)
Laatst bewerkt: 04 okt 2020 09:05 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Single Pair Ethernet 04 okt 2020 09:08 #1213933

3Noreen schreef :
canbus heeft hele goede papieren als het om voorkomen van timing jitter gaat. Bij sensoren belangrijk

Canbus heeft geen timestamp... itt signalK. En juist op een drukke canbus met wat collisions kan je wat vertraging krijgen...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Single Pair Ethernet 04 okt 2020 09:20 #1213934

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Offtopic:

We hebben afgelopen maand een NMEA183 leiding van ruim 1 zeemijl in gebruik genomen met 9600 Baud en 1 talker.
De truuk is een RS422 naar 4-20ma converter er tussen en visa-versa. De maximale spanningis dan 24 volt op de lijn. Door de stroombron van 20mA heb je van de capaciteit in de leiding weinig last. Werkt verbazing wekkend goed.

Om te onthouden.

Ontopic maar weer.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Single Pair Ethernet 04 okt 2020 09:28 #1213940

Was eigenlijk vooral geïnteresseerd in een on topic reactie van jou.
hoe schat jij dit in, Jugo? SPE dus.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Single Pair Ethernet 04 okt 2020 09:31 #1213942

Tsja, dat is een zelf verzonnen fysieke layer. Valt buiten dit draadje inderdaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Single Pair Ethernet 04 okt 2020 12:11 #1214029

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
koentje63 schreef :
Bert65 schreef :
Het maakt mij eerlijk gezegd geen ruk uit wie het het eerst doet, maar hier moeten heel snel stappen in worden gezet. De ip adressen zijn binnenkort gewoon op. En als straks elke deurbel er één krijgt gaat het nog veel sneller.

daar heeft men IPV6 voor in het leven geroepen.

Dat weet ik. De overgang gaat mij te traag en grote organisaties hebben op grote schaal statische ip adressen ingekocht. Ik weet dat IP6 al die problemen gaat oplossen, maar dan met er wel meer vaart achter de implementatie gezet worden.

Maar daar ging dit topic niet over, sorry dat ik er over begon. Dit is een heel interessant draadje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Single Pair Ethernet 04 okt 2020 12:29 #1214039

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
roozeboos schreef :
Was eigenlijk vooral geïnteresseerd in een on topic reactie van jou.
hoe schat jij dit in, Jugo? SPE dus.

Je weet dat ik, net als jij, voorstander ben van het bomvrije 183 en wereldstandaard Ethernet.
Nu is dit een afgeleide van Ethernet met poe. kan voordelen hebben, maar ik heb vooral moeite met wéér nieuwe stekkers en wéér een invoeringstermijn van 20-30 jaar net als 2000.
mensen die klagen over problemen met 183 en multiplexers moeten of RTFM óf het ontwerp wijzigen.

Ik blijf aanhanger van 183, omdat daar toch altijd meer controle over mogelijk is.
En Ethernet, zolang ze maar de standaarden hanteren, ook met de connectoren, is prima.

helaas kom ik veel verschillende spanningen tegen in POE. De meest consumenten elektronika wil 12 of 5 volt zien, terwijl de industrie op 55 volt zit...
Daar valt nog veel te winnen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Single Pair Ethernet 04 okt 2020 12:30 #1214040

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Nachtvlinder schreef :
Tsja, dat is een zelf verzonnen fysieke layer. Valt buiten dit draadje inderdaad.

Maar wel 1 die erg goed werkt en robuust is. :)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Single Pair Ethernet 04 okt 2020 12:36 #1214047

Current loop is van 1975 ofzo. Niet echt innoverend.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Single Pair Ethernet 04 okt 2020 13:48 #1214074

WADnWIND schreef :


helaas kom ik veel verschillende spanningen tegen in POE. De meest consumenten elektronika wil 12 of 5 volt zien, terwijl de industrie op 55 volt zit...
Daar valt nog veel te winnen.

POE op ethernet is de spanning gestandaardiseerd op 48V alleen het vermogen verschild.
Heeft men lagere spanning nodig dan regelt men dat in het te voeden apparaat
IEEE 802.3af 15W
802.3at 30W
802.3bt 60-95W afhankelijk van type
Laatst bewerkt: 04 okt 2020 13:49 door F32thriller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Single Pair Ethernet 04 okt 2020 13:54 #1214077

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Kan ook via PoC

Eigenlijk zijn er veel te veel mogelijkheden, 1 groot nadeel van LAN achtige toepassingen aan boord is net als thuis, af en toe moet de stekker er even uit om de boel uit de knoop te krijgen, dat blijft een groot nadeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Single Pair Ethernet 04 okt 2020 14:08 #1214079

mensen die klagen over problemen met 183 en multiplexers moeten of RTFM óf het ontwerp wijzigen.

Tsja, best veel draadjes hier daarover vind je niet!? In de praktijk is het gewoon niet gebruikersvriendelijk blijkbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Single Pair Ethernet 04 okt 2020 14:13 #1214082

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Nachtvlinder schreef :
mensen die klagen over problemen met 183 en multiplexers moeten of RTFM óf het ontwerp wijzigen.

Tsja, best veel draadjes hier daarover vind je niet!? In de praktijk is het gewoon niet gebruikersvriendelijk blijkbaar.


Op grote schepen kom je dat bv helemaal niet tegen, muliplexen is een gebrek aan inputs.
Grote schepen zitten heel anders in elkaar en daarom is het bomvrije 0183 nog steeds de standaard.
iedere bron wordt dmv buffers verdeeld naar de apparatuur die voor iedere data bron een input heeft.
Dan heb je helemaal geen multiplexers nodig en is het geheel bom vrij.
Laatst bewerkt: 04 okt 2020 14:15 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Single Pair Ethernet 04 okt 2020 14:30 #1214091

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
It Paradyske schreef :
3Noreen schreef :
canbus heeft hele goede papieren als het om voorkomen van timing jitter gaat. Bij sensoren belangrijk

Canbus heeft geen timestamp... itt signalK. En juist op een drukke canbus met wat collisions kan je wat vertraging krijgen...

Een radar overlay zal met zo'n timestamp weinig kunnen denk ik. ;)
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl