Nagual schreef :
Bedankt voor uw antwoord. IK begrijp ws. niet alles wat u vertelde, maar kan wel antwoord geven op bovenstaande vraag: De laadspanning (gemeten op de klemmen van de accu ), de ontladingstoestand ( volgends de accu monitor), en de aan de accu ontrokken Ah, ook volgens de monitor maar gecontroleerd en kloppend bevonden doordat ik de gebruiker "ken", en de laadstroom, gemeten door een shunt, naast de min van de accu, en door een amp tang geven de volgende waarden:
Ladingstoestand: 55%, onttrokken Ah: -75Ah, ladingsstroom: 81 A, klemspanning: 12,9 V.
Na een uur dynamogebruik:
Ladingstoestand: 80%, onttrokken Ah: -40Ah, ladingsstroom: 40A, klemspanning: 13,1 V.
Na 2 uur dynamo gebruik:
Ladingstoestand: 94%, onttrokken Ah: -9Ah, ladingsstroom: 13 A, klemspanning: 13,9 V.
Na 3 uur de dynamo te hebben laten draaien:
Ladingstoestand: 100%, onttrokken Ah: -0 Ah, ladingsstroom: 1 a 2 A, klemspanning: 14,2 V.
Zie ook mijn grafiek aan het begin van deze posting
Hoop je hiermee een duidelijk antwoord gegeven te hebben.
Ja, dat is duidelijk. Voor mij duiden deze getallen op een slechte accu. Uit een eerder bericht kreeg ik de indruk dat 14,2V erg snel werd bereikt (ook niet goed, zgn "oppervlakte" spanning) maar hieruit blijkt het tegenovergestelde. Het duurt juist veel te lang voordat die 14,2V wordt bereikt.
In heel simpele bewoordingingen: Er loopt voor lange tijd wel een hoge stroom, maar deze wordt maar voor een deel door de accu gebruikt voor het chemische proces dat de accu laadt. Alsof er 1 of meer cellen kortsluiting hebben.
Bij een 160Ahr accu die met 80A wordt geladen zou de interne weerstand (en dus ook spanning) veel steiler omhoog moeten gaan. Ik zou zeggen dat bij een sterk ontlade accu naar schatting binnen een uur 14,2V bereikt zou moeten zijn, niet pas na 3 uur.
De percentages voor laadtoestand moeten bij een gezonde accu al met een korrreltje zout worden genomen, maar bij een kapotte accu klopt er al helemaal niets van. De accu monitor gaat ervan uit dat de stroom die wordt gemeten effektief is voor het laden (met correctie van het "Peukert effect" als het een goede accumonitor is), maar als maar een deel van de stroom z'n werk doet, krijg je veel te hoge Ahr getallen en dus ook veel te hoge percentages voor laadtoestand.