Zal alles proberen in chronologische volgorde te plaatsen. Misschien valt iemand iets op.
- Motor teruggeplaatst na wat reparaties aan de schroefasafdichting. Eerste startpoging, rook uit de startmotor, einde oefening.
- Startmotor naar revisiebedrijf gebracht, niet te repareren, nieuwe startmotor geleverd.
- Startmotor geplaatst, geprobeerd te starten met bestaande accu's, draaide te langzaam
- Bestaande accu's direct aangesloten op de startmotor, draaide te langzaam
- Accu van de jachtwerf geleend (Deze noemen we even ROOD), rechtstreeks op de startmotor, draaide snel en motor sloeg aan.
- Boot te water, motor geprobeerd te starten met bestaande accu's, draaide te langzaam
- Boosterpack parallel over bestaande accu's, motor draaide te langzaam
- accu geleend van de jachtwerf (ROOD), parallel op de bestaande accu's, draaide te langzaam
- Accu (ROOD) rechtstreeks op de startmotor, draaide snel en motor sloeg gelijk aan
- Boot in de box gevaren en laten opladen
- 2 dagen later met bestaande accu's geprobeerd te starten, motor draaide te langzaam
- extra accu 100Ah parallel geplaatst op bestaande accu, motor draaide te langzaam
- Componenten in startsysteem (relais en hoofdschakelaar) 1 voor 1 kortgesloten om eventuele fouten eruit te halen, motor draaide te langzaam
- Bestaande accu's (2x 70Ah die ik parallel kan schakelen) rechtstreeks op de startmotor, motor draaide te langzaam
- Extra 100Ah accu rechtstreeks op de startmotor, motor draaide te langzaam
- Revisie bedrijf bezocht met de vraag of ze wel de goede motor hadden geleverd. Men gaf aan dat dit de enige dynastart motor was die ze konden leveren, wel nieuwe mee gekregen "just in case"
- 2 bestaande accu's laten testen, blijken meer dan goed te zijn, ook met belasting test.
- Alles wederom ingebouwd en gehele procedure, via bestaand startsysteem en rechtstreeks op de startmotor, wederom uitgevoerd, blijft te langzaam draaien.
- Laatste optie conform advies van revisiebedrijf, probeer eens 18V (dus extra6V accu), kan de motor prima aan als de startcyclus niet te lang duurt. En dat doet hij niet want motor slaat binnen 2 seconden aan als de startsnelheid hoog genoeg is.
Is de laatste optie om met 18V te starten de meest ideale, nee zeker niet, maar gelet op wat ik geprobeerd heb wel een beetje het laatste redmiddel. Maar wat ik niet meer heb geprobeerd....juistem, de accu ROOD van de jachtwerf. Daarmee kreeg ik de boel wel 2x aan de gang en misschien is dat wel de accu met een hoog CCA..
Dus morgen even een test doen met deze accu want hij lijkt erg op de accu die ISO788Hans aangaf.
Overigens, de motor zelf, een oude 1-pitter van Renault, is uit de boot geweest en het enige wat daar mee is gedaan is olie verversen (motor en reductiekast) en nieuwe waterslangen. Als de startmotor voldoende snel draait, en dat doet hij met 18V zeker, dan slaat hij binnen 2 seconden aan en loopt daarna als een zonnetje.