De problemen ontstaan doordat een walstroom installaties in het algemeen later worden aangebracht. Hetzij door de eigenaar zelf of een bevriende "handy" man.
Een scheidings trafo wordt meestal pas aangebracht als er eerder problemen zijn ontstaan.
Zoals met veel zaken op het gebied van de watersport zijn er geen duidelijk voorschriften, laat staan keuringen van belangrijke onderdelen. Denk aan wantspanners, terminals, toggles, huiddoorvoeren.
Een instituut zoals de eerder genoemde ABYC ontbreekt hier. De ABYC verschaft info over de juiste installaties en materialen en daar wordt door veel watersport bedrijven in de VS naar verwezen. En organiseert cursussen om werf medewerkers bij te scholen en van een certificering te voorzien.
De CE keuring is in het leven geroepen om concurrentie vervalsing in de EEG landen te voorkomen. Om een soort gelijk speelveld te creeren.
Het is zeker geen kwaliteits certificaat.
Een verplichte keuring voor de gasinstallaties is ook nooit van de grond gekomen. Terwijl het gevaar voor de omgeving aanzienlijk is, laat staan voor de aan boord aanwezige personen.
Over certificering voor bepaalde zaken hoor ik maar weinig van.
En zo gaat het al vele jaren.
Groet,
Bram