Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: accuscheider advies gevraagd

accuscheider advies gevraagd 14 dec 2019 22:22 #1109256

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 288
HCA schreef :
Een paar vraagjes voor de elektriciteitsspecialisten onder jullie: In bijlage een overzicht van het elektrisch systeem op mijn Beneteau. Ik heb twee huisbatterijen (batterijen 2 en 3) die parallel staan. Op batterij 3 is een klein zonnepaneel van 60 watt aangesloten. Beneteau heeft blijkbaar de bedrading zo voorzien dat mijn huisbank (batterijen 2 en 3) samen met de startbatterij (batterij 1) één grote parallelle batterijbank vormen als alle batterijschakelaars aan staan.
- Iemand adviseerde mij om de kabel tussen de positieve polen van de schakelaars van batterijen 1 en 2 te verwijderen (waar de letter “X” bijstaat) om startbatterij en huisbank van elkaar te scheiden. Klopt dit ?
- Klopt het dat mijn ankerlier dan enkel werkt op de huisbank (batterijen 2 en 3) ?
- Ik wil een Cyrix accuscheider/laadstroomverdeler installeren om het laden te optimaliseren ? Waar installeer ik die in deze opstelling ? Tussen batterijen 2 en 3 of tussen batterijen 1 en 2 ?
Hartelijk dank alvast voor de hulp


Ik ben geen elektra expert, maar ik begrijp het schema niet helemaal, missen er onderdelen misschien?
En wat doet de schakelaar precies?
- De dynamo is nu direct verbonden met het DC distributie paneel maar is geschakeld naar de accu's?
Als je de schakelaar uit zet met draaiende motor, zonder dat er verder stroom afgenomen wordt, blaas je dan je dynamo niet op?
- De lader en solar stroom bronnen, zitten aan de huis bank van 2 accu's.
maar elk verbonden aan een accu die dan weer is doorverbonden aan de 2de.
Is het niet beter, beide accu's te verbinden, maar de plus van een bron aan de ene accu en de min aan de andere accu te verbinden zodat beide gelijk belast en geladen worden als hieronder staande afbeelding?

Laatst bewerkt: 14 dec 2019 22:24 door scope.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accuscheider advies gevraagd 14 dec 2019 22:53 #1109266

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 738
Streepje 1: ja, dat moet je dus niet doen. Je kan alleen de motor startenmet de schakelaar aan. Zou wel raar zijn om hem met draaiende motor weer uit te zetten
streepje 2: ja, je hebt gelijk, dat werd ook opgemerkt door Wadloper
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accuscheider advies gevraagd 15 dec 2019 22:00 #1109601

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 288
FAL schreef :
Streepje 1: ja, dat moet je dus niet doen. Je kan alleen de motor startenmet de schakelaar aan. Zou wel raar zijn om hem met draaiende motor weer uit te zetten
streepje 2: ja, je hebt gelijk, dat werd ook opgemerkt door Wadloper

Dank @FAL je hebt gelijk. Was inderdaad al benoemd door Wadloper. Toch beter lezen...als er "WAD" in de naam staat... vaak nuttig!:)

Ik kan me wel een scenario voorstellen waar je onderweg met lopende motor even de stroom van iets wil afhalen, en dat kan nu niet (zonder ook de motor ook eerst uit te zetten)

Voor mijn beeldvorming; alle (smart) inputs, dynamo, solar, acculader, gezekerd direct op een verzamelpunt aan de accu, aan dit verzamelpunt een verdeel relais of accu isolator naar tweede, derde etc accu's, en verder vanaf dit verzamelpunt alle DC ge-en verbruikers gezekerd achter een hoofd schakelaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accuscheider advies gevraagd 16 dec 2019 10:25 #1109715




Heb je hier wat aan?

Groen zijn de laadstromen.

Start en huishoud strikt gescheiden.

Alle laaddraden (in het huishoud systeem)naar de accu´s op hetzelfde punt van de diodebrug(relais).
Naar elke accu dezelfde lengte draad, dan hebben ze alle exact dezelfde laadspanning.

De rode draden van de accu naar de hoofdschakelaar ook alle gelijk.
Samen de diam. voor de maximaal af te nemnen stroom.

Vanaf de ladende bronnen ook alles op hetzelfde punt op de diode brug

Wanneer de draden een beetje praktisch gelegd worden is het heel simpel stroom per accu meten, zowel in als uitgaand.
Alle groene draden samen de totale laadstroom en alle rode samen de totale verbruik stroom.

In de laaddraden van generator en windmolen géén zekering, of wanneer wèl een zekering gewenst is, dan in ieder geval groter dan de maximale stroom die beide generatoren (nominaal)kunnen leveren.

De min draden zijn zodanig overbemeten, voor de startstroom, dat daar geen probleem zal zijn.

Één overbemeten laaddraad naar alle accu´s is overigens ook geen probleem vind ik.

Het schema is zoals bij mij aan boord, gedaan voor het makkelijk meten, en makkelijk te voegen draden.

Bij meting blijkt dat de accu´s voor zichzelf de laad-/ontlaadstroom bepalen.
Omdat het zo makkelijk meten is gebeurt het ook wat vaker.
De laad-/ontlaadstromen zijn nooit door alle draden gelijk en wisselen voortdurend van sterkte.

De reden hiervoor is, naar mijn mening, de chemie in de accu´s, die wat sneller of trager is.
Geen enkele accu of cel is totaal exact gelijk aan een andere.
Er is altijd één enkele cel die het eerst de geest geeft.
Die spoor je met deze schakling makkelijk op in welke accu die zit.
Die accu wordt dan losgekoppeld en beter bekeken. En zonodig blijft hij dan los van de rest.
Er is dan niet een gelijktijdig totaalverlies van electra en even tijd om naar een (goedkope) oplossing te zoeken.

De diam. van de draden wat overbemeten aan de te verwachten stromen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accuscheider advies gevraagd 17 dec 2019 06:37 #1109986

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
@saefthinge: waarom de lader niet aangesloten op de schakelaar voor de verbruikers? Dan hoef je maar 1draad te trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl