Heb je hier wat aan?
Groen zijn de laadstromen.
Start en huishoud strikt gescheiden.
Alle laaddraden (in het huishoud systeem)naar de accu´s op hetzelfde punt van de diodebrug(relais).
Naar elke accu dezelfde lengte draad, dan hebben ze alle exact dezelfde laadspanning.
De rode draden van de accu naar de hoofdschakelaar ook alle gelijk.
Samen de diam. voor de maximaal af te nemnen stroom.
Vanaf de ladende bronnen ook alles op hetzelfde punt op de diode brug
Wanneer de draden een beetje praktisch gelegd worden is het heel simpel stroom per accu meten, zowel in als uitgaand.
Alle groene draden samen de totale laadstroom en alle rode samen de totale verbruik stroom.
In de laaddraden van generator en windmolen géén zekering, of wanneer wèl een zekering gewenst is, dan in ieder geval groter dan de maximale stroom die beide generatoren (nominaal)kunnen leveren.
De min draden zijn zodanig overbemeten, voor de startstroom, dat daar geen probleem zal zijn.
Één overbemeten laaddraad naar alle accu´s is overigens ook geen probleem vind ik.
Het schema is zoals bij mij aan boord, gedaan voor het makkelijk meten, en makkelijk te voegen draden.
Bij meting blijkt dat de accu´s voor zichzelf de laad-/ontlaadstroom bepalen.
Omdat het zo makkelijk meten is gebeurt het ook wat vaker.
De laad-/ontlaadstromen zijn nooit door alle draden gelijk en wisselen voortdurend van sterkte.
De reden hiervoor is, naar mijn mening, de chemie in de accu´s, die wat sneller of trager is.
Geen enkele accu of cel is totaal exact gelijk aan een andere.
Er is altijd één enkele cel die het eerst de geest geeft.
Die spoor je met deze schakling makkelijk op in welke accu die zit.
Die accu wordt dan losgekoppeld en beter bekeken. En zonodig blijft hij dan los van de rest.
Er is dan niet een gelijktijdig totaalverlies van electra en even tijd om naar een (goedkope) oplossing te zoeken.
De diam. van de draden wat overbemeten aan de te verwachten stromen.